(OT) Bläckpatroner till skrivare?

Belse

Aktiv medlem
Hur funkar det med dom billiga patronerna från t ex Inkclub och allt vad dom heter? Dom är ju en hel del billigare än vad originalpatronerna kostar men funkar dom inte så är det ju ingen besparing med att köpa dom, googlar man om det så får man alla möjliga svar så jag frågar här på allvetande happy istället... :) Har hittat originalpatroner till någorlunda hyffsat pris i tvåpack, men hur länge kan en oöppnad patron ligga innan den blir förstörd (hoptorkad)?

Skrivaren är en HP Deskjet 6540...

En oöppnad patron har låååång livslängd. En öppnad desto kortare. Bläcket torkar oftast i mynningen på patronen varpå all kvarvarande färg såklart inte kommer ut. Det _kan_ gå att torka av patronen med en fuktig tops men inget att räkna med. Piratpatroner funkar på exakt samma sätt, skulle inte gå att sälja om dom inte fungerade. En billig laserskrivare är oftast ett bättre köp om man inte skriver ut så ofta, kostar inte så farligt idag heller. Skriver man ut bilder/foton är det ju bläck som gäller, skriva ut lite oftare så patronerna inte torkar då.

Strular det så är de smidiga med reklamationer iaf. Har varit med om att chippet som ska lura kopieringsskyddet strulat och då skickade de genast en ny som funkade toppen.

Har köpt av inkClub till vår HP och det funkar även om det kan synas lite kvalitetsskillnader...men som tidigare sagt så gäller de att skriva ut med jämna mellanrum så bläcket inte torkar, har hänt mig några ggr.

Har dock lyckats rädda torkade patroner med kokhett vattnet och en bit wettextrasa.

Jag köpte en laserskrivare för typ fem år sen för att slippa det där mecket med bläckpatroner, har funkat mycket bra :-)

Jag har märkt en lite irriterande nackdel med piratpatroner.
På min skrivare kan jag inte se status eller bläckinbehåll på piratpatronerna. Oftast inte ett problem om man skriver ut lite då och då.
Men i mitt fall så skriver jag ganska ofta ut öletiketter på etikettpappper. Tror sig fan att någon patron alltid tar slut på sida 2 av 8 och de sista sex etikettarken får kastas.

jomper sa:
Jag köpte en laserskrivare för typ fem år sen för att slippa det där mecket med bläckpatroner, har funkat mycket bra :-)

Ja, man får ju till och med en färglaser för kaffepengar idag. =)
Blir lika fina utskrifter som första gången man skrev ut även om skrivaren stått oanvänd i över ett år. Skriver man ut foton så kanske bläckstråle men dom utskrifterna är inte billiga!

42Hz sa:
jomper sa:

Ja, man får ju till och med en färglaser för kaffepengar idag. =)
Blir lika fina utskrifter som första gången man skrev ut även om skrivaren stått oanvänd i över ett år. Skriver man ut foton så kanske bläckstråle men dom utskrifterna är inte billiga!

Jag har en 9 år gammal färglaserskrivare från HP som används ett par ggr per år. I den sotter orginaltonern kvar och den ger lika bra utskrifter idag som för 9 år sedan. Det hade blivit sjukt dyrt och krångligt att behöva byta bläckpatron för varje utskrift.
Bättre att gråta en gång. Idag behövs knappt det ens med den lilla prisskillnaden.

Köpte en Samsung multiapparat som kan både skriva ut, scanna (flatbädd med arkmatare) och kopiera i färg, nätverksskrivare med ethernet och wifi. Faxa kan den också av någon märklig anledning. A4. Kostade under 3000 kr för fem år sen, gissar att det blivit ännu billigare idag.

Skriver inte ut ens en gång i månaden men ändå har det blivit över 1000 sidor (är inne på tredje paketet papper). Använder nog scannern mer, sparar alltid "viktiga papper" digitalt. Kopiera är också väldigt smidigt att kunna göra hemma den gång man faktiskt gör det.

Svartvit laser blir rätt snabbt billigare.. Jag betalade 1200 för min för fem år sen och då har den automatisk dubbelsidig utskrift. Starttonern gav 1100 sidor eller nåt och sen kostar varje toner för 2600 sidor 600 kr eller nåt.

Vad räcker en bläckpatron till?

Tillbaka
Topp