OT: Bli av med höstsjuka

• Trådstartare Trådstartare cal
  • Start datum Start datum
C

cal

Guest
Det här är väldigt off-topic men då jag vet att happys besökare besitter stor kunskap kan jag inte låta bli att be om lite höstsjukeråd.

Det började för drygt 3-4 veckor sedan med en vanlig höstinfluensa. Dåligt med sömn, slarvig skötsel av kosten och lite för många kalla nätter påväg till/från krogen var väl troligtvis anledningen. Började med lite lätt halsont och snuva och övergick i mer hostningar och feberkänsla när skolan var som mest hektisk. Var hemma och kurerade mig med massvis av vila och försökte äta så rätt som möjligt och såg till att få i mig vitaminer.

Sedan blev det bättre, men i vanlig ordning blev det väl lite väl ansträngande turer på cykeln till/från högskolan och till andra ställen, lätt överansträngning innan immunförsvaret byggts upp ordentligt igen? Det resulterade i alla fall i att halsen började kännas igen, snuvan kom tillbaka osv. Nu blev det seriös kurering direkt, ingen ansträngning eller nedkylning utan mest sängliggande och stillasittande (happy?). Det blev stegvis värre de första dagarna, först mer och mer ont i halsen men sedan övergick det i riktigt rosslig hosta som nästan kändes ner i lungorna (illa).

När detta sedan började avta kände jag mit bättre än efter första omgången (virusinfektionen?). Igår mådde jag riktigt bra, kände ingenting i halsen, ingen hosta, ingen snuva och var pigg och glad. Gick och la mig lite sent kanske, men sov trots allt 10-11h. När jag vaknar mådde jag dock urkass, imorse var det rosslig hosta igen, feberkänsla i kroppen och hur trött som helst. När jag sedan kollade tempen kring lunch idag var det svag feber och varken mat eller vila under dagen har hjälpt. Även om jag var pigg igår så vart jag väl lite uppstressad av allt plugg jag började ta igen, som missats de senaste dagarna, men det var ändå inte frågan om någon större stress.

Vad gör jag för fel? Varför blir jag aldrig av med denna envisa sjuka? :(

Nog för att man är hyffsat bra på att meka å hålla på med tekniska prylar, men en sån enkel sak som att sköta om sin egen kropp verkar man ju inte grejja i alla fall. :(

Alla tips, råd och förklaringar mottages tacksamt!

Jag är utan riktig hojj så det har knappast varit frågan om nån "riktig cykling" utan bara transportcykling till olika ställen. Detta var altså efter att den första stöten av sjukan hade avtagit och jag kände mig "bra" igen. Efter det har jag inte rört cykeln och än mindre promenadskorna. Har i princip varit i vila sedan dess.

Rödrot aka encinova aka enchinaguard aka encinaforce

Jag börjar dra i mig sådant per instruktion vid första anmodan av symptom. Funkar hyffsat.

/rikard

Cal: Mina sista tre veckor har varit identiska med dina. När jag kände mig frisk efter en 10 dar tog jag en lugn löprunda och sen en tur på cykeln senare på dagen, Pang så blev jag risig igen och nu har det gått en vecka till och jag känner mig fortfarande inte frisk. Pulsen stiger kraftigt om jag går i trappor eller anstränger mig. Påminner om dina besvär, och ja det är jättetrist

Råd: Fortsätt sök sympati på Happy på dagarna och se till att sova på nätterna, ingen natt surfning!

Krya på er alla ni andra som också är sjuka.

/Frallan

Sjukor som tycks försvinna, och sen ändå återkommer ska undersökas av läkare. Kan hända att du har åkt på en bakterieinfektion som tar lång tid att kurera utan farbror doktorn, men tämligen kort tid med doktorns hjälp.

Vila är en bra idé av flera anledningar, se t.ex. http://happymtb.org/forum/read.php?1,85808,86009.

Gå till vårdcentralen i morrn, och se till att berätta att du har varit dålig ett tag, för annars skickar de hem dig igen. Och ta med en trevlig cykeltidning att läsa i väntrummet :)

/Dag

Har du koll på att det är en virusinfektion. När kroppen drabbas av en virusinfektion så är det inte helt ovaligt att den över går i luftrörskattar, halsfluss eller någon likande bakteriesjukdom. Det som häder är att imuförsvaret försvaga så endel av de elaka bakterier som du har i kroppen tar över. Feber och högre blodtryk brukar vara symtomer. Så gå till vårdcentralen och be den ta ett halsprov. För att bryta detta tillstånd behövs pencelin.

Tror det viktigaste är att whiskeyn är vällagrad samt av absolut toppkvalité! En dålig blended sätter tyvärr spår man får ångra under lång tid...

Efter en infektion så gäller det att vila under en lång period. Minst en vecka, speciellt om du haft feber. Är det dessutom så att immunförsvaret varit nedsatt på grund av lång tids slarvande med sömn, kost etc så tar det lång tid att reparera.
Själv är jag expert på att leva tvärtemot vad jag säger till andra, och dras ofta av halvsega infektioner. När jag tröttnat är min medicin:

10 dagars vila, med bra kost och sömn. Använder under denna tiden nässpray och äter inflammationshämmande värktabletter (min "favorit" är Treo). Akta dig bara för att ge dig ut på cykeln eller i joggingspåret förtidigt, nässpray och Treo kan få vilken tung söndag som helst att kännas full av kraft och energi...

Tack för alla kloka råd.

Jag skall nog ta och pallra mig över till vårdcentralen imorgon och berätta för fabror doktorn hur länge jag har dragits med sjukan och be dem ta ett halsprov för att se vad det är för ena elaka bakterier som tagit över.

Idag stannar jag nog inomhus dock då nån galning går lös här i Linköping.

Men imorgon skall jag försöka bege mig dit som sagt...

Det är ingen som har några effektiva huskurer att dela med sig av utöver echina guard & dyl., treo, nässpray och whiskey? (kan man blanda dem tro för ökat effekt?) :)

Senast ändrad:
Hur länge är det normalt att man får springa och dras med bakteriella infektioner egentligen? Jag har försökt ta det lugnt under cykelturerna till/från högskolan och sova ordentligt men det blir ju lätt att man slarvar lite när man har plugg över öronen att ta itu med.

Jag skall erkänna att jag fortfarande inte pallrat mig till vårdcentralen men det kanske är läge att göra det nu när det gått ett par veckor till utan enorma förbättringar. Jag har inte ont i halsen men det blir väl lite rosslig hosta ibland i samband med att man sitter på cykeln eller så.

Är det någon mening med att pallra sig till doktorn för att kanske eventuellt få ett recept på pencilin eller är det bara att bita ihop och vila ännu mera, käka ännu bättre och sova ännu mera? En svår ekvation med allt skolarbete just nu... :)

Virusinfektion menar du? Bakteriella inflammationer däremot är annat det. I värsta fall kan man råka ut för en kronisk infektion som inte släpper taget. Pallra dig till vårdcentralen och fixa en undersökning!

/Leo

Tror mer att jag fick en virusinfektion först, då jag mådde bättre i någon vecka. Sen blev det riktigt dåligt efter det med feber osv. Kan för lite om sjukdomar för att avgöra om det är virus eller bakterier som spökar men jag antar att jag borde bege mig till doktorn då jag inte riktigt vet varken in eller ut själv. :)

Det är dags att varva ner, tror jag. Personligen är jag sjuk pga pluggjäkt. Det är helt enkelt så in i norden så mycket att läsa och skriva att jag har blivit sjuk av all stress. Som tur är har vi inga tentor längre men jag tror inte jag har skrivit så mycket i hela mitt liv som denna termin... Dessutom är det en av anledningarna till att jag inte orkat skriva så mycket på forumet på länge.

Försök att ta det lugnt och avstå ett tag från cykling, alltså.

Någon cykling är det inte frågan om då jag är cykellös. Däremot blir det mycket tid framför forumet i form av "nedvarvning" och en hel del tid med beställning av delar och allt det där.

Men mest tid upptas trots allt av skolarbetet som är under "slutspurt" nu inför tentaperioderna i december och januari. Full fart med andra ord och väldigt svårt att varva ned på något vis. :(

Tillbaka
Topp