OT: bli av med telefonledning

• Trådstartare Trådstartare oxr
  • Start datum Start datum
Jag måste bara tycka en sak till om det där med testhusen. Jag tänkte mig att man lät den lidande bo i ett hus där man omärkligt kunde slå på och slå av fälten. Sen bodde de där som vanligt och påslagsperioden var inte kortare än att man borde hinna känna av och lida av påslaget. Sen fick de föra bok per dag när det var bra och dåligt. Givetvis med oregelbundna perioder. Hittar man nån som aldrig har rätt har man hittat en fobiker. Hittar man nån som kommer utspringande varje gång man slår på och vägrar gå in tills man slår av har man hittat nånting väsentligt. Antagligen svårt att hitta testpersoner av flera skäl.

Jag har uppfunnit en fullt fungerande allergimedicin mot ellallergi men jag har svårt att få det godkänt och täckt av apotek och högkostnadsskydd. Någon som har några idéer?

4b7af110cea149550d4e0e208acff4db.jpg

Labanos skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det någon som känner till om man kan ringa
> till Folkpartiets kansli och beställa hem
> informationsmaterial via papperspost? Ett
> Västerås-nummer?

Bor du i Ballefjongberga, måntro? :-)

UrTomas skrev:
> Labanos skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det någon som känner till om man kan
> ringa
> > till Folkpartiets kansli och beställa hem
> > informationsmaterial via papperspost? Ett
> > Västerås-nummer?
>
>
> Bor du i Ballefjongberga, måntro? :-)

Pillesnoppvägen?

Påminner mig om att jag ska kolla om Telia/Skanova eller någon har hämtar ledningen som vi la vid tomtgränsen för ett par år sedan.

De var snabba på att svara, och det var som alla sa samhällsingången på Skanova som var rätt.

"Hej!
Du kan med fördel klippa ledningen och fästa "stumpen" i stolpen med en spik. Vår entreprenör tar sen den vid tillfälle."

Så tack för alla svar, Happy levererar! Lägger in svaret här för nästa som söker. Alla som sa klipp hade uppenbarligen rätt och ökar härmed sin status som allmänteknisk expertis.

Förresten, ingen av er allmänexperter som har ett par skrotade fram-länkarmar till V70N?

Nu kan tråden koncentrera sig helt på el-allergi. I den frågan har jag inte mycket att tillföra, förutom att historien har lärt oss att man ska vara ödmjuk inför den kunskap vi ännu inte har.

Wow. Vilken samarbetsvillighet!

I vårat kvarter, där alla har luftkopparledning idag, är straffet att luftkopparledningen byts till luftfiberledning i sommar. Till ett pris av 19.900 kr.

Men å andra sidan slipper man återställa en uppgrävd tomt, och man kan ful-dra kablarna på vinden ända fram till serverrummet.

oxr skrev:

> Nu kan tråden koncentrera sig helt på
> el-allergi. I den frågan har jag inte mycket att
> tillföra, förutom att historien har lärt oss
> att man ska vara ödmjuk inför den kunskap vi
> ännu inte har.

Fast nu har vi ju faktiskt kunskapen om att elallergi bara är bluff.

Lulle skrev:
> oxr skrev:
> -----
>
> > Nu kan tråden koncentrera sig helt på
> > el-allergi. I den frågan har jag inte mycket
> att
> > tillföra, förutom att historien har lärt oss
> > att man ska vara ödmjuk inför den kunskap vi
> > ännu inte har.
>
> Fast nu har vi ju faktiskt kunskapen om att
> elallergi bara är bluff.

Nja. Vi har en stark misstanke om att det inte är ett fysiskt fenomen i a f.

Ni som är så angelägna om att förlita er på vetenskapliga metoder, är ni medvetna om att det inte går att med sagda metoder bevisa icke-existens av något? Att inte kunna påvisa existensen av X är absolut inte samma sak som att ha bevisat att X inte existerar.

Lulle skrev:
> oxr skrev:
> -----
>
> > Nu kan tråden koncentrera sig helt på
> > el-allergi. I den frågan har jag inte mycket
> att
> > tillföra, förutom att historien har lärt oss
> > att man ska vara ödmjuk inför den kunskap vi
> > ännu inte har.
>
> Fast nu har vi ju faktiskt kunskapen om att
> elallergi bara är bluff.

Eller så har vi kunskap om att det inte går att bevisa att det finns.

erik: samma sak hos oss, men nu fick jag välja var jag ville ha in sladden och det var trevligare att ta det över vedbacken ihop med elen i stället för över societetsparken.

fredrikw skrev:
> Att inte kunna påvisa existensen av X är absolut inte samma sak som att ha bevisat att X inte existerar.

Det är det som gör det här med religion (eller new-age-bondfångeri) så svårarbetat logiskt-filosofiskt.

Religiösa eller bondfångare jobbar sällan med att ställa upp falsifierbarhetsvillkor för sina påståenden. En god vetenskapare däremot tänker väl i de termerna i samma stund som en idé om någots existens väcks. Annars är man lite för förälskad i sin idé och då går det som det brukar gå.

fredrikw skrev:
> Ni som är så angelägna om att förlita er på
> vetenskapliga metoder, är ni medvetna om att det
> inte går att med sagda metoder bevisa
> icke-existens av något? Att inte kunna påvisa
> existensen av X är absolut inte samma sak som att
> ha bevisat att X inte existerar.

Visst. Men i valet mellan anekdotisk bevisföring och studier som visar på att vi för stunden inte kan styrka att något finns så väljer jag det senare. Därav min reservation att jag är beredd att ändra uppfattning om belägg skulle läggas fram för motsatsen.

Jag skrev ett långt inlägg med en massa religions/vetenskapsfilosofiska referenser, men insåg att det mest kändes rätt onödigt.

Jag håller säkerligen med erik h. Falsifierbarhetsprincipen går inte att applicera på religion. Busted

Atlas skrev:
> Vad fanns först? Öl eller gud?

Det beror väl på vilken gud. Det hittas ju på nya ibland. Ölen är konstant ;-)

Det är ju väldigt lite som går att bevisa med vetenskap, om man drar det in absurdum. Det har väl inte minst strängteori och kvantfysikens lagar bevisat :)

Men gällande elöverkänslighet så finns det starka vetenskapliga belägg för att det existerar som fenomen och att det inte har med el/magnetfält att göra. Sjukdomsbilden och inte minst responsen på åtgärder mot överkänsligheten stämmer i princip helt med behandling av andra psykosomatiska åkommor.

Folk kan alltså vara sjuka på riktigt i något som är diagnosticerat som elöverkänslighet men för att bota dem behöver man inte åtgärda elektriska eller magnetiska fält runt patienten, man behöver behandla patienten psykiskt.

fredrikw skrev:
> ha bevisat att X inte existerar.

Jag missade denna fina nyans.

Att bevisa att X INTE existerar är omöjligt. Frågeställningen får bakläxa. Bevisning måste alltid göras i termer av vad som FINNS.

Kan existensen inte bevisas, tja, då är finns det bara religions-utvägen kvar. Man har rätt att tro på vad som helst. Men det är inte grundlös religiös tro som bör vara samhällsbärande nuförtiden.

Atlas skrev:
> Det är ju väldigt lite som går att bevisa med
> vetenskap, om man drar det in absurdum. Det har
> väl inte minst strängteori och kvantfysikens
> lagar bevisat :)
>
> Men gällande elöverkänslighet så finns det
> starka vetenskapliga belägg för att det
> existerar som fenomen och att det inte har med
> el/magnetfält att göra. Sjukdomsbilden och inte
> minst responsen på åtgärder mot
> överkänsligheten stämmer i princip helt med
> behandling av andra psykosomatiska åkommor.
>
> Folk kan alltså vara sjuka på riktigt i något
> som är diagnosticerat som elöverkänslighet men
> för att bota dem behöver man inte åtgärda
> elektriska eller magnetiska fält runt patienten,
> man behöver behandla patienten psykiskt.

behandla patienten psykiskt såmm homosecksuella, komunisster och relisjiösa fannatister

Man borde kunna behandla elöverkänslighet med placebo om det nu är så att det är ett helt psykologiskt orsakat fenomen.

Fast det gissar jag att man redan testat, eller?

CyberBike skrev:
> Jag tror på the Flying Spaghetti Monster.

Kan du bevisa det?

Snuten skrev:
> Man borde kunna behandla elöverkänslighet med
> placebo om det nu är så att det är ett helt
> psykologiskt orsakat fenomen.
>
> Fast det gissar jag att man redan testat, eller?

KBT verkar ha provats med viss framgång.

Jag tror att den största utmaningen är att få patienten att gå med på det snarare än att leta externa orsaker. Att erkänna egna brister, om än sådana vi inte rör för, är ju inte direkt en mänsklig styrka.

Är inte lite problemet med elöverkänslighet att det är tabu att diskutera huruvida det är psykiskt eller inte, på samma sätt som man inte får diskutera negativa aspekter av genus och gud förbjude undervisning i förskolan.

"Symtomen kan vara både kroppsliga och psykiska. Oftast har man haft ett eller flera stressrelaterade besvär under en längre tid innan man blir sjuk. Ett vanligt symtom är att man upplever en stor trötthet som, hur mycket man än försöker, inte går att vila bort. Andra symtom är minnesstörningar, oro och ångest, sömnproblem och hjärtklappning."

Nu var ju detta iofs symptom på utbrändhet ( http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Utmattningssyndrom ) men det är just det som är poängen. Elallergi är en egenställd diagnos på annan psykisk ohälsa personen i fråga lider av, tex utbrändhet. Den drabbade personen kopplar ihop allmän ohälsa med tex att sitta framför datorn eller något annat som kan orsaka stress, men istället kopplar personen problemet till apparaten. Inte helt olikt hur djur kan associera saker helt galet. En kompis hund var nyfiken på kossorna i hagen men gick för nära och fick en stöt av elstängslet. Nu är hunden livrädd för kossor.

Att "hjälpa" folk med elfobi genom att elsanera rummen tror jag är att göra dem en riktig björntjänst. Det spär bara ytterligare på deras desillusion att besvären de upplever är kopplade till apparaterna och förstärker därmed problemen.

Edit: Förtydligade mitt resonemang lite.

Senast ändrad:
Snuten skrev:
> Man borde kunna behandla elöverkänslighet med
> placebo om det nu är så att det är ett helt
> psykologiskt orsakat fenomen.
>
> Fast det gissar jag att man redan testat, eller?

Jodå, det går utmärkt. MEN om man inte behandlar psyket så är ju elöverkänslighet omöjligt att bygga bort. Jämför till exempel med han som skulle stänga ner telefonmaster inom några mils avstånd för sin överkänslighet. Det går m.a.o inte att bygga bort. Till slut kan personer skylla på partikelstrålning från rymden.

Rattnalle skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > Ni som är så angelägna om att förlita er
> på
> > vetenskapliga metoder, är ni medvetna om att
> det
> > inte går att med sagda metoder bevisa
> > icke-existens av något? Att inte kunna påvisa
> > existensen av X är absolut inte samma sak som
> att
> > ha bevisat att X inte existerar.
>
> Visst. Men i valet mellan anekdotisk bevisföring
> och studier som visar på att vi för stunden inte
> kan styrka att något finns så väljer jag det
> senare. Därav min reservation att jag är beredd
> att ändra uppfattning om belägg skulle läggas
> fram för motsatsen.

Det kallas för Occams razor, att tills vidare tro på den förklaring som kräver minst antal antaganden.

"Bertil har sedan 1948 hjälpt ca 40.000 personer,
som den allmänna sjukvården inte lyckats bota."

Det är ett påstående man bör ta på allvar och fundera lite på. Att det finns folk som är sjuka och inte hjälps av sjukvården är allvarligt.

(givetvis är påståendet överdrivet i antal och man kan definitivt diskutera om det är "hjälp" som levererats av någon som nasar lögner och vattenvirvlare, men det är underordnat)

Senast ändrad:
Atlas skrev:
> Snuten skrev:
> -----
> > Man borde kunna behandla elöverkänslighet med
> > placebo om det nu är så att det är ett helt
> > psykologiskt orsakat fenomen.
> >
> > Fast det gissar jag att man redan testat,
> eller?
>
> Jodå, det går utmärkt. MEN om man inte
> behandlar psyket så är ju elöverkänslighet
> omöjligt att bygga bort. Jämför till exempel
> med han som skulle stänga ner telefonmaster inom
> några mils avstånd för sin överkänslighet.
> Det går m.a.o inte att bygga bort. Till slut kan
> personer skylla på partikelstrålning från
> rymden.

Placebo är ju en form av psykologisk behandling, fast oftast med syfte att lindra fysiska symptom om jag har förstått saken rätt. Man borde med placebo kunna "lura" den elöverkänslige för att se om detta lindrar de påstådda fysiska symptomen. Fast hur det skulle gå till vete fåglarna.

Kan man ha en blogg om man är elöverkänslig? Borde det inte vara papper och penna som gäller?

Edit: Ett m för mycket.

Senast ändrad:
Snuten skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Snuten skrev:
> >
>
> > -----
> > > Man borde kunna behandla elöverkänslighet
> med
> > > placebo om det nu är så att det är ett
> helt
> > > psykologiskt orsakat fenomen.
> > >
> > > Fast det gissar jag att man redan testat,
> > eller?
> >
> > Jodå, det går utmärkt. MEN om man inte
> > behandlar psyket så är ju elöverkänslighet
> > omöjligt att bygga bort. Jämför till exempel
> > med han som skulle stänga ner telefonmaster
> inom
> > några mils avstånd för sin överkänslighet.
> > Det går m.a.o inte att bygga bort. Till slut
> kan
> > personer skylla på partikelstrålning från
> > rymden.
>
>
> Placebo är ju en form av psykologisk behandling,
> fast oftast med syfte att lindra fysiska symptom
> om jag har förstått saken rätt. Man borde med
> placebo kunna "lura" den elöverkänslige för att
> se om detta lindrar de påstådda fysiska
> symptomen. Fast hur det skulle gå till vete
> fåglarna.

Det är just så man gör, och det fungerar kortsiktigt. Men många gånger så ökar istället patientens bekymmer. Förmodligen för att de ökar sin inkänning för att bevisa sin sjukdom. De blir alltså sämre av att de tillhandahålls en påstått sanerad miljö efter att först ha blivit bättre. De får en referenspunkt i den sanerade miljän och de får också en bekräftelse på att de blir tagna på allvar och att de har rätt.

Väldigt många beskriver att de "hittat" sin sjukdom och att det var en lättnad för dem när de definerat sig som elöverkänsliga efter en tid av allmänt sjukdomstillstånd. Många av dessa patienter är dessutom väl bevandrade i alternativa behandlingsmetoder och vad jag skulle kalla verklighetsuppfattningar. Det är new-age, religion, vattenvirvling, energier o.s.v.

Det här håller på att bli en foliehatts-chipstråd. Lite oväntat måste jag säga då det räckt med att klippa sladden och avsluta tråden.

Tillbaka
Topp