[OT] Blockera inkommande samtal när kameran är aktiverad (Android)?

geologen

Aktiv medlem
Vid två tillfällen har jag haft kameran beredd för att ta bild/filma i ett kritiskt ögonblick, och då fått inkommande samtal som förstört fotograferingen. Detta på min Galaxy Nexus med Android 4.nånting.
Finns det nåt sätt att blockera inkommande samtal när kameran är aktiverad (även om man inte just för tillfället filmar eller tar bild)?

Eller finns det ett sätt att snabbt och tillfälligt helt stänga av för inkommande samtal utan att t ex SMS, datatrafik eller annat stängs av?
I nödfall får jag väl sätta på flygplansläge när det ska filmas på allvar nästa gång, men det känns onödigt.

Jag får aldrig viktiga samtal, så att nån tillfälligt inte kommer fram är mig egalt.

Senast ändrad:
Vet inte om det finns någon funktion som bara stoppar telefonsamtal men med appen Tasker så kan du i alla fall länka så att samtidigt som kamera-appen är igång så sätts tex flygplansläget på automatiskt. Borde finnas någon funktion som bara blockar telefon med dock.

Jensa86 skrev:
-------------------------------------------------------
> Vet inte om det finns någon funktion som bara
> stoppar telefonsamtal men med appen Tasker så kan
> du i alla fall länka så att samtidigt som
> kamera-appen är igång så sätts tex
> flygplansläget på automatiskt. Borde finnas
> någon funktion som bara blockar telefon med dock.

Det där låter ju väldigt smidigt! Men med "igång", betyder det att den är aktiv och i förgrunden, dvs det som faktiskt visas på skärmen. Eller menas det att den har startats och finns i snabblistan över aktiva program?

Jag ska testa!

Tasker är väldigt bra och man kan i princip styra vad som helst i telefonen. Det kan dock vara lite knepigt att använda i början, inte sådär superintuitivt! Men det du ska göra är att skapa en task som gör något i stil med: 'when start app camera, then activate flight mode' sen kan du behöva göra en exit task som gör det omvända när du går ur kameran.

Om du inte får till det så finns det duktigt folk på swedroid och reddit.com/r/tasker :)

Precis som Andreas säger så är den lite komplicerad att få igång men sen är den otroligt användbar.

Den kommer bara ligga i bakgrunden och inte göra något förutom då någon av de "tasks" du lagt till triggas och då gör den bara det som du sagt. Oftast i bakgrunden men du kan göra nästan precis vad du vill.

Kollade nu med och det finns en funktion som bara blockar inkommande samtal med ifall du inte vill ha flygplansläge.

Tasker är grymt, ersätter massor med appar som gör småsaker med fördelen att man kan anpassa det exakt efter hur man vill att det ska funka.

Asch då, Tasker kostade ju pengar. Då får jag köra manuellt med flygplansläge i stället.

Geo, det är lätt värt de slantarna det kostar. Man kan t.ex. bygga en task som slår av PIN-koden när du är ansluten till ditt hemma-wifi och massa andra festliga grejor (just den använder jag dock inte längre eftersom det krockar med jobbets Exchangepolicy som jag dessutom varit med och fastställt..).

Jaja, 30 spänn har jag råd med, men jag har som policy att inte betala för appar. Vill inte regga mina kortuppgifter på ett sånt sätt.

En inte helt orimlig inställning.
Tror det går att komma runt med nån form av presentkort.
Tasker är tokvärt pengarna, om än lite omständligt.

Du kan köpa presentkort eller få kostnaden på telefonräkningen. annars så går det otroligt smidigt (och snabbt) att registrera kortet i Play store, går på en minut, max.

Om du kollar i appbeskrivningen till Tasker så tror jag att det finns en länk till en version som är gratis i sju dagar.

Google Play (där info om presentkort finns) har så extremt tung sida att den inte laddade färdigt på ett par minuter hos mig, så där kunde jag inte läsa. Men, som sagt, det löser sig nog via telefonräkningen.

Då har jag nyss köpt min första app. Det funkade fint med telefonräkningslösningen. Den laddar ner nu.

Tänk på att flygplansläget kräver att du har secure settings installerat. Och secure settings kräver root för att flygplansläge ska fungera... Kanske kan du välja att tasker ska stänga av radio nät ksmeraappen är igång.

Du upphör aldrig att förvåna, trodde det skulle bli en tråd om att du inte vill installera appen av principskäl, men så har du redan köpt den!

Flygläge borde vara overkill, det går ju att stänga av samtalsmottagning men ändå ha datatrafik tex.

Hur vet man vilka appar som är aktiva? Bara för att man går ur kameran så stängs ju inte appen. Inte på min lur i alla fall. På förra luren var jag tvungen att installera en app för att döda alla jävla andra appar som segade ner systemet.

Vad jag menar är att det kanske inte är helfestligt om man ber Tasker att stänga av inkommande samtal när kamera-appen är aktiv, och sen fortsätter den att vara det även när du inte använder kameran längre. Så då får du inga inkommande samtal efter det heller.

Makten skrev:
> Hur vet man vilka appar som är aktiva? Bara för
> att man går ur kameran så stängs ju inte appen.
> Inte på min lur i alla fall. På förra luren var
> jag tvungen att installera en app för att döda
> alla jävla andra appar som segade ner systemet.
>
> Vad jag menar är att det kanske inte är
> helfestligt om man ber Tasker att stänga av
> inkommande samtal när kamera-appen är aktiv, och
> sen fortsätter den att vara det även när du
> inte använder kameran längre. Så då får du
> inga inkommande samtal efter det heller.

Precis. Med aktiv menar jag ju när den är i "förgrunden", dvs det som visas på skärmen just då.

Du vill ha datatrafik på när du fotar om du vill ha GPS-taggar på bilderna. Om inte kameraappen är så smart att den tar senast kända gpsposition förståss.

rikard skrev:
> Du vill ha datatrafik på när du fotar om du vill
> ha GPS-taggar på bilderna. Om inte kameraappen
> är så smart att den tar senast kända
> gpsposition förståss.

Nä, det har jag inget behov av. Det brukar ta allt från nån minut till en kvart för GPS:en att få en fix, och den börjar alltid om från noll varje gång man "tänder" skärmen, så det vill mycket till att det ens ska finnas en GPS-position att tagga med.

geologen skrev:

> Nä, det har jag inget behov av. Det brukar ta
> allt från nån minut till en kvart för GPS:en
> att få en fix, och den börjar alltid om från
> noll varje gång man "tänder" skärmen, så det
> vill mycket till att det ens ska finnas en
> GPS-position att tagga med.

låter nästan märkligt. Nu har jag en iphone, men har inte upplevt att mina gamla androider varit så långsamma när det begav sig. Har du ställt in den på att alltid maximera batteritiden?

rikard skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Nä, det har jag inget behov av. Det brukar ta
> > allt från nån minut till en kvart för GPS:en
> > att få en fix, och den börjar alltid om från
> > noll varje gång man "tänder" skärmen, så
> det
> > vill mycket till att det ens ska finnas en
> > GPS-position att tagga med.
>
> låter nästan märkligt. Nu har jag en iphone,
> men har inte upplevt att mina gamla androider
> varit så långsamma när det begav sig. Har du
> ställt in den på att alltid maximera
> batteritiden?

Jag har inte ställt in nåt alls. Jag är raka motsatsen till en så kallad "power user" när det gäller datorer och mobiltelefoner. Jag brukar aldrig ändra nåt, utan tycker bara att saker ska funka som de är. På min dator har jag t ex fortfarande kvar originalbakgrundsbilden. Jag har inte mixtrat med inställningar sen mitten av 90-talet, när jag använde Amiga.

Detta att jag fått hem Tasker blir det första avsteget från detta på 16-17 år.

geologen skrev:
> Jag har inte ställt in nåt alls. Jag är raka
> motsatsen till en så kallad "power user" när det
> gäller datorer och mobiltelefoner. Jag brukar
> aldrig ändra nåt, utan tycker bara att saker ska
> funka som de är.

Låter som en typisk Apple-kund tänker jag lite fördomsfullt. Och tycker det är en fullt rimlig inställning 2014.

Haha, men samtidigt kände jag mig väldigt låst med jobbmobilen som var en iPhone 4. Så låst att jag aktivt valde bort iPhone när jag skulle köpa en ny mobil själv. Jag vill ändå ha möjligheten att modda om jag skulle behöva den. Som nu.

jomper skrev:
> just den använder jag dock inte längre eftersom det krockar med
> jobbets Exchangepolicy som jag dessutom varit med och fastställt..

+1 och damn those policies

Tillbaka
Topp