OT: Blodgivning

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum

Leo

Ny medlem
Ja, hur många är det här som regelbundet donerar blod? Det går fort, gör inte ont(ja, jag har sprutfobi, men det här är inte alls som att få en spruta), samt man får reda på sitt blodvärde med regelbundna mellanrum. Jag försöker passa på och besöka blodbussen ca 2-3ggr per år, undviker lämna på sommaren när det är mycket cykling och lopp. Här kan man läsa mer om hur det går till att ge blod:

<http://www.geblod.nu/>

Gjorde en liten högst ovetenskaplig test såhär dagen efter blodgivning. Jag körde en 21km lång grusvägsrunda i tisdags, lämnade blod i onsdags och körde samma runda idag torsdag för att se hur det påverkade pulsen och formen. Försökte hålla samma tempo, lyckades rätt bra, det diffade bara ett par minuter på hela turen. Kändes helt ok, märkte inte direkt av något, möjligen lite mer andfådd i några av uppförsbackarna. Förra året körde jag samma sväng men redan ca 5 timmar efter blodgivning, då märkte jag av det mer, kändes lite i bröstet och pulsen gíck inte att få upp fullt. Nåja, dagens tur jämfört med turen i tisdags ser ut så här i rena siffror:

Tisdag: Snittpuls 130, Maxpuls 189.
Torsdag: Snittpuls 139, Maxpuls 179

Alltså en liten höjning av snittpulsen och inte riktigt lika lätt att få hög maxpuls, dagen efter blodgivning. Jag brukar vara nära nog helt återställd efter en dryg vecka. Försöker att inte ge blod närmare än 4 veckor innan ett långlopp, det känns som en lagom regel.

/Leo

Post Edited (03-11-13 21:31)

Jag gav blod 4 ggr / år förut men iom flytt in till göteborg och sen hit till stockholm så har jag kommit av mig.

Är väl dags att ta upp det igen.

/jonas

Mig lurar ni inte! När jag blev dittvingad av chefen på ett sommarjobb gick det inte så bra... Eftersom det var första gången så skulle jag bara lämna ett blodprov. Jag fick ett sånt jäkla blodtrycksfall, att jag höll på att svimma. Det kändes som att jag sjönk igenom britsen jag låg på! Dom fick inte ens så pass mycket blod att det inte räckte för deras tester!

Lämnar fyra ggr. per år sedan några år tillbaka.

Försöker, liksom Leo, att förlägga själva tappningen en bit ifrån långloppen. Veckan efter FMT t.ex. :)

Har dock märkt en markant skillnad på gymmet före/efter. Försök köra lika tungt i knäböjen efter en tappning .) Inte riktigt samma tryck i bitarna.

Men som skrivet, efter en vecka är man helt återställd och en smula piggare än innan tappningen.

Tränade på gym samma dag som tappningen en gång, alltså innan tappningen (man ska inte träna efter). Fyllde påsen snabbt som blixten men det ville inte riktigt sluta blöda som det brukar - inte att rekommendera! :)

Jag tycker att alla som får och känner att de klarar av det ska lämna blod. Man ska inte känna för stort obehag av det.

Tar enligt vad jag har läst minst 3 veckor att återställa kroppen helt efter det man lämnat blod och under den tiden så har man begränsad förmåga att träna och tävla med hög intensitet.

Ska se om jag kan hitta några länkar med resultaten och testerna om det.

Men givetvis ska man lämna blod om man har möjlighet, är ju alltod brist på sjukhusen.

Dom säger ju en vecka på blodcentralen men då räknar dom kanske med normala människor som inte håller på med konditionsidrotter..? Lämnar numera bara 3ggr/år, höst-vinter-vår.. Direkt efter blodtappningen brukar jag oftast känna mig piggare faktiskt, skumt nog.. Det är nog från person till person hur man känner sig efteråt..

Jag försöker lämna så ofta jag kan, går ju förbi tappen på St Eriksgatan varje dag. Dock har jag ett problem, dom får sticka i evighet och det rinner uselt när dom väl hittat rätt. Så speciellt kul är det ju inte. Jag brukar inte känna mig trött efteråt, första 10 minuterna kan vara lite vingligt men jag har inte märkt nåt nästa dag.

Har lämnat sedan 1987, när en kompis fick cancer, med några års uppehåll i slutet på 90-talet.

Jag brukar aldrig känna nåt efteråt det gjorde man de första gångerna man lämnade.

Det brukar bli en 2-3 ggr per år, har inte lämnat sedan i mars så det är väl dags nu. Undviker att lämna under "säsongen" och i närheten av lopp.

/Anders

jag gav oxå blod tidigare men har av nån anledning kommit av mej... ska helt klart ta tag i det igen!
jag brukar dock bli hyffsat vinglig de närmaste timmarna efteråt och inte känna mej hundraprocentig förräns efter ett par tre-fyra dagar.

Jag ger blod var femte månad sen ett par år tillbaks. Blodbussen kommer hit till jobbet, så det är bara att knalla dit och tappa ur. Jag har ofta problem med näsblod som kan komma mer eller mindre "spontant", och dom problemen har minskat sen jag började ge blod.

När det gäller träning så körde jag intervaller samma dag i våras (gav blod på morgonen och hojjade på kvällen), och det kan inte rekommenderas... Jag blev helt slut, hade planerat att köra 8-10 repetitioner, men fick ge upp efter 5. En vecka senare var det inga problem med samma pass.

Simmar i samma båt som Anki. Får inte ge blod, men vill. Av någon konstig anledning så är det inte rekommendabelt att ge vidare lite epilepsimedicinsdopat blod. Varför förstår jag ej...

blir knäsvag bara av att läsa inläggen. senaste mer eller mindre frivilliga nålsticket var för 16 år sedan. stelkrampen och den andra grundskole-sprutan togs efter mutor och 2 års besök hos psykolog. har i mer vuxen ålder försökt att bli av med min nål-fobi hos ytterligare 2 psykologer utan resultat. nu har jag gett upp och värsta mardrömmen är att behöva besöka sjukvården.

m

Till alla som valgt at ge blod och på det sättet som är delaktiga i den förutsättning för att vården kan fungera så bra när krisen kommer plötsligt är så jävla mäktigt, därför vil jag ge ett stort big up och ett tack till alla er individer som ser den stora nödvändigheten runt bloddonation. Alla har ett val såklart och det kan/skal också respekteras, självklart.
Men….Det har räddat mitt liv och för egen del kan jag inte förneka min tacksamhet varje dag jag vaknar för detta.
Allt väl!

I Stockholms län:
1742206440663.webp

Tror inte jag kan hitta mina givningar i Malmö och Ludvika någonstans, men borde vara ett tiotal till.

Undviker träning samma dag och kör inget högintensivt dagen efter heller. Försöker dessutom planera in, så att blodgivning inte sker mindre än 30 dagar innan tävlingar, eller annat där jag försöker prestera.

Idag var de lite oroliga över att jag cyklat "hela 70km" innan blodgivningen. Men det hade varit väldigt lågintensiv cykling så jag var inte orolig. Det gick bra, 73 tappningar.

I Stockholms län:
Visa bilaga 757426

Tror inte jag kan hitta mina givningar i Malmö och Ludvika någonstans, men borde vara ett tiotal till.

Undviker träning samma dag och kör inget högintensivt dagen efter heller. Försöker dessutom planera in, så att blodgivning inte sker mindre än 30 dagar innan tävlingar, eller annat där jag försöker prestera.
Det var inte illa ligger ca 10 efter dig , reggade iofs , började på en scoutläger 86 där ersättningarna blev en grundplåt till en fond. Det lämnades på många scoutläger det året. Lämnade plasma under ett par år så är rätt sönder stucken men det tar jag alla dar i veckan,

Innan är väl lugnt, värre med efter :D (eller var det för mig iaf)
Har haft sänkta blodvärden när jag lämnat kort efter tävling eller hårt lopp, så nog klokt att vänta några dagar iallafall. Vill minnas att jag lämnade kort efter en mara och då sa de att man skakade sönder en del blodkroppar under långa löpturer. Kanske är mildare om man cyklar.

Har haft sänkta blodvärden när jag lämnat kort efter tävling eller hårt lopp, så nog klokt att vänta några dagar iallafall. Vill minnas att jag lämnade kort efter en mara och då sa de att man skakade sönder en del blodkroppar under långa löpturer. Kanske är mildare om man cyklar.
Löpning skall tydligen ställa till det med röda blodkroppar. Krossas har jag hört. Har inte hört samma med cykling och jag hade inga problem efter att ha dömt hockey iaf (som inte är cykling men fysisk aktivitet i typ 2h).
Däremot var det klart jobbigt att döma en match samma dag som blodgivning och det märktes dagen efter för mig.

Jaha. Så blev man nobbad att lämna blod, något trams om att man behöver vänta 6 månader efter en interkraniell blödning. Jaja, fick en fika och en kaffekopp till frun ändå och en ny kallelse till nästa år.

Jaha. Så blev man nobbad att lämna blod, något trams om att man behöver vänta 6 månader efter en interkraniell blödning. Jaja, fick en fika och en kaffekopp till frun ändå och en ny kallelse till nästa år.
Nu är karantänen över och jag är på nytt åderlåten och frun blir glad och nöjd över den nya kaffekoppen. Idag kanske är en bra dag att ta upp det kommande cykelinköpet.

Tillbaka
Topp