[OT] Bo i Uppsala, vilka områden rekommenderas?

Storklas

Aktiv medlem
Ska flytta till Uppsala men har ingen koll på staden öht. Verkar som det hänger en del Uppsalabor här så jag vänder mig till Happy för tips.

Vilka områden är att rekommendera? Närhet till stigar (för löpning) och ev skidspår vore trevligt. Jobbet ligger i Uppsala Science Park på Dag Hammarskjölds Vägen (nr 42) och skulle helst vilja kunna cykla till jobbet (dvs helst inte mer än 15 km för min del).

Tågpendla skulle också funka då jag misstänker att det inte är så lätt att hitta liten billig lägenhet i Uppsala. Just nu har jag 1-1,5h Autobahn till jobbet och skulle föredra max 45 min pendling enkel väg. Kanske en utopi i Uppsala?

Uppsala är en utmärkt mtb-stad!

Ulleråker låter väl som det ideala för dig. Men i Uppsala råder nästan stockholmspriser.

Annars kan ju Knivsta vara ett alternativ.

Bor inte själv längre i Uppsala men satt här och fick lite feeling.

Hej!

Hur hade du tänkt att bo? Hyresrätt, bostadsrätt villa?

Hade jag varit dig hade jag bosatt mig Eriksberg, Norrby, Sommaro. Ny Rosendal ligger också bra till men är rätt dyrt.
Ulleråker ligger nära ditt jobb men har dålig koll på löparspår och skidspår där. Samt kommer exploateras rätt kraftigt kommande åren.

Behöver du bo billigt kanske Gottsunda funkar närmast villorna vid hågadalen. Lär väl få dyrare bilförsäkring om du flyttar ditt ;)

Storvreta ligger tokfel men där finns de bästa skidspåren i Uppsala. Borde vara runt 15km till Science park. Men är inte så bra pendlingsväg..

Det är väl nästan lättare att säga var man inte vill bo. Närmast Science Park är det väl överlag kanska schyssta områden. Även industristaden är nära. Finns en cykelbro över ån vid studenternas.

Edit: Bra cykling nära stan också, via gula stigen eller åsarna kan man cykla stig till de riktiga skogarna också.

Senast ändrad:
En mindre hyresrätt planen just nu. Knivsta skulle kunna funka även för cykelpendling med lite träning. Pendlade som mest 30 km enkel får några år sedan vilket var för mycket men upp till 25 var ok om än drygt när det regnade (nu är jag för otränad dock). Skidspår är kanske inte prio ett men nära till naturstig är ganska trevligt.

Ska kolla upp övriga områden som det tipsas om men riktigt så knapert att jag behöver flytta dit min bilförsäkring går upp är det inte :)

Med jobb i Science Park är det smidigt att bo åt Ulleråker, Ultuna, Sunnersta-hållet så slipper man fara genom stan. Ulleråker-Ultuna finns det främst lägenheter och Sunnersta villor, men en del lgh.

Jag jobbar också i Science Park och bor i Sunnersta. Det tar 15-20 minuter att cykla (beroende på vindriktning, före och form). "Snabbcykelväg" som prioriteras för snöröjning så det är alltid (nästan) prima före när jag cyklar till jobbet vid 7-7.30-snåret. Liten nackdel att de också saltar hårt vilket tar hårt på kedja osv men föret kan man inte klaga på.

Bor man åt det håller har man också nära till Lunsen som är det kanske bästa området för stigcykling och skogslöpning, men också flera andra skogsområden, mtb-banor (Sunnerstaåsen, Lugnt, Vårsätra-GRaneberg) och skidspår. För skidspår finns ambitionen hos kommuner och föreningar, men snöförutsättningarna ofta bara korta perioder.

Gottsunda är nog ett av de enklaste få hyresrätt i / mest prisvärda köpa bostad i. Om du är HSB-medlem kan du ju kolla på deras hyresrätter också. 45 minuter enkel pendling på cykel täcker ju annars större delen av stan och rätt mycket omland ...

Annars verkar det vara lugnare och bättre priser norrut längs Upptåget; vet en vän som bor i Skyttorp och jobbar på Ångström; cykelpendlar från stationen. Parkeringssituationen för fincyklar på stationen är fortfarande svår men det ska tydligen ganska snart bli en lösning (snabbare klar än cykelparkeringshuset ovan jord) i form av att en del av parkeringsgaraget för bil görs om till inomhus-cykelparkering. Om folk föreslår saken till de rätt cykelvänliga politikerna i Gatu- och Samhällsbyggnadsnämnden kan vi nog få låsbara "cykelskåp" också.

Eriksberg känns som rätt bra pris/prestanda-förhållande, rätt nära till skogs, nära till jobbet och inte lika dyrt som många andra områden i Uppsala.

Verkar krångligare att få bostad i Uppsala än Göteborg där jag bodde sista rundan i Sverige. De intressanta lägenheterna på tex uppsalahem har ledande kötider på ca 4000 dagar så om drygt 10 år kan man kanske konkurrera. En brompton löser ev problem med cykel+lokaltrafikpendling.

Tyvärr är det nog svårt att få hyresrätt utan kontakter (eller kö-dagar). Kanske andrahand?

Jag skulle inte bosatt mig i Gottsunda, Sävja, Stenhagen eller Gränby om det inte var kris (vissa delar av dessa områden är säkert ok men om man generaliserar). Har du svårt att hitta bostäder i Uppsala skulle jag kolla på Knivsta, Bälinge, Storvreta och Lövstalöt.

Ja, hyresrätt i Uppsalahem i de mer attraktiva områdena är nog svårt men 15 km radie från Uppsala Science Park täcker ju in i princip hela stan :). Kolla blocket mm http://www.blocket.se/bostad/uthyres/uppsala?f=p&f=c&f=b .

Hur kul är egentligen en Brompton att cykla och släpa på varje dag. Jag skulle hellre ställa en simpel hoj på stationen (jag körde så i Sthlm när jag pendlade från Uppsala till Sundbyberg).

/Johan

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp