[OT] Börsen, pensionssparande etc

• Trådstartare Trådstartare Gano
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
Tänk på att många banker nu också infört förmynderi i form av beloppsgränser hur mycket man får flytta till konton på annan bank. Till viss del kan man justera dem själv, men är det större summor (typ 100k) måste man ringa och sitta i telefonkö eller gå till bankkontoret för att höja gränsen tillfälligt (en dag).

Tänk på att många banker nu också infört förmynderi i form av beloppsgränser hur mycket man får flytta till konton på annan bank. Till viss del kan man justera dem själv, men är det större summor (typ 100k) måste man ringa och sitta i telefonkö eller gå till bankkontoret för att höja gränsen tillfälligt (en dag).
Några 100K funkar fint i alla fall.

Jag kan/vill inte ha kvar isk på gamla banken och upptäckte att nya banken tänkte likvidera fonderna eftersom de till 90% bara har sina egna produkter.

Just nu på morgonen lutar jag åt att skita i det och sälja av.

Byter till en lokal bank. Tur det för någon vinst lär bytet inte ge.

Jag tänkte flytta allt fond/aktie, dvs ISK, till Avanza. Räntesparande/kontantbuffert på SBAB och antagligen flyttar jag bolånet till SBAB också. Kvar sen är då lönekonto, betalkort, swish osv. Där funderar jag på att köra Ica-banken men har inte riktigt bestämt mig.

Jag tänkte flytta allt fond/aktie, dvs ISK, till Avanza. Räntesparande/kontantbuffert på SBAB och antagligen flyttar jag bolånet till SBAB också. Kvar sen är då lönekonto, betalkort, swish osv. Där funderar jag på att köra Ica-banken men har inte riktigt bestämt mig.
Jag flyttar också isk till avanza. Vi kunde flyttat lön till Ica banken men nu testar vi den lokale sparbanken ett tag.
Det är ok om det inte är på öret optimalt.

Det är främst fondutbudet jag inte fattade att jag skulle kollat upp.
Efterlevande skydd på lånet saknar de också men verkar bli några tior billigare med en vanlig livförsäkring istället.

Om man låter banken likvidera isk så gäller det att man har under miljonen alternativt att fanskapet inte passar på att gå i kk.

Edit. Samma gäller om man själv ligger på hela slanten så klart. I teorin kan man sprida ut det men det blir ett jävla meck om man ska vara 100%.

Edit 2. Vet inte om pengar som är pending betalning av pågående fondköp är skyddade eller inte

Senast ändrad:

Det är nog bara Swedbank som håller på med så låg gräns.

SHB
SHB Handelsbanken belopsgränser.png

Det här är min exakta setup

Hur ser motiveringen för dne här setupen ut?
Har alla delar av bolånen rörliga nu så det skulle kunna vara läge för en flytt.
Jag byter bolån när det är läge för bättre rabatt, brukar bli med 12-18-24 månaders intervall ungefär. Kör allt rörligt om det inte blir någon superdeal...

Ibland vill nya banken ha flytt av sparande, då berättar jag hur nöjd jag är med mitt nuvarande sparande men att jag gärna testar för att se om nya banken är bättre. Brukar komma undan med att då starta månadssparande på nån tusing eller så. Kan alltså behålla avanza/nordnet för ISK och sparande.

Icabanken är praktiskt för att frun och jag kör in pengarna gemensamt där.

Hur ser motiveringen för dne här setupen ut?
Har alla delar av bolånen rörliga nu så det skulle kunna vara läge för en flytt.
Jag har tänkt att Avanza har goda omdömen när det gäller handel med aktier/fonder. Det är också INTE en av de svenska storbankerna, vilket i min värld är ett stort plus.

Vad gäller bolån så tror jag att vi visserligen kan förhandla till oss marginellt bättre räntor om vi hoppar mellan banker, men att slippa krånglet kan ju vara värt en del. Att jag ska bort från Handelsbanken med lånet är redan bestämt, Handelsbanken har deklarerat att de antingen tror att jag är dum i huvudet eller att de inte vill ha mig kvar som kund. SBAB känns smidigt. Marknadsmässigt utan knussel. Detsamma gäller räntesparkonto.

Icabanken har bäst villkoe (dvs minst överförmynderi) för Swish. Även där har Handelsbanken i princip idiotförklarat mig som kund.

Huvudsaklig drivare för att byta är alltså att jag vill bort från Handelsbanken, som tycks anpassa hela sin verksamhet efter dementa pensionärer. Gott så, jag klarar mig utan Handelsbanken.

Tack. Har också övervägt SBAB pga enkelhet. Har handelsbanken men byter inte runt på lånet. Brukar räcka med att berätta om släktingar och deras räntor i samma bank så får man hyfsad rabatt.
Var toknöjd med dem när jag bytte för 10-12 år sen men det berodde mest på en grym bankman. Nu lever de på gamla meriter.
Ica tyckte jag bävar jobbiga rent administrativt för 10år sen men det kanske är bättre nu.
Avanza kör jag på en del sparande. Smidiga på alla sätt. Nu när de bytt sitt interface lite (typ ett år sen.)

Ja, det låter bra. Flytta var 18e månad är dock ej aktuellt.

Kan tänka mig att nya banken blir lite ledsen när jag nu blåser dem på ISK men får väl månadspara lite som ovan.
Tror jag jag låter dem flytta aktierna men likviderar själv de fonder som de planerade att likvidera halvt mot in vilja.

Nu blir ju frågan hur man kan kan föra över och hur snabbt man kan köpa på Avanza (Jag väljer att inte lyssna på att Nordnet kanske är bättre, jag orkar inte fler beslut)

Tack för heads-up på beloppsgränser.

EDIT. I samma veva ska ett arv betalas ut så det kommer att snurra till. För mig. Banken har väl sett fler nollor gissar jag (i båda betydelserna)

Har pension, sparande och bolån hos Avanza.
För lön, betalningar och swish ligger jag kvar hos SEB som jag alltid haft. Inga större summor ligger kvar där.

Det är nog bara Swedbank som håller på med så låg gräns.

SHB
Visa bilaga 739876
Ja, det varierar mellan banker. Stämmer att Swedbank har 100k. Men det gäller bara konton, om man skickar till bankgiro/plusgiro finns ingen gräns öht. Motiveringen var ”då vet vi vem det är”. Många nischbanker har ju den setup:en (bankgiro med OCR som ”kontornr”), så jag tvivlar på att de då vet vem pengarna går till.
Oavsett, helt sjukt med detta förmynderi att man inte själv råder över sina pengar. Ok att det är för att skydda mot bedrägerier, men det måste ju gå att välja bort det. Men icke.

Ok, på danskebank ställer man in per konto och om man slår av gräns - så har man ändå en gräns
Genom att avaktivera betalningsgränser kan du överföra upp till 1.250.000 SEK per betalning.
Gränsen för överföringar i Hembanken är 2.000.000 SEK per dag.
Gränsen för överföringar i mobilbank 125.000 SEK.

Jobbar vi med 6 nollor så är det rätt så hanterbart för min del.

På ett jobb jag satt skickade vi 180'k helt fel bara för att någon satte PG där det skulle vara BG.

Varför de betalningsformerna bara inte förbjudits för länge sen.... Inte ens norrmännen håller på med något så korkat som våra girobetalningar

En kommun skickade ju 29 mille till ett byggbolag i KK.

Morsan har gjort mig paranoid nu så jag testar först med 100 spänn precis som hon gör. 100 spänn kom fram till Avanza i alla fall :). Vi får se om nollorna eller pengarna tar slut först.

På ett jobb jag satt skickade vi 180'k helt fel bara för att någon satte PG där det skulle vara BG.

Varför de betalningsformerna bara inte förbjudits för länge sen.... Inte ens norrmännen håller på med något så korkat som våra girobetalningar

Kontrollerar bankerna inte namnet med kontonumret då? Det gör nederländska bankerna.

Så frustrerande att flytta hit från en land där bankerna funkar så mycket bättre ...

Länsförsäkringar har en gräns på 50 tkr per sju dagar sist jag försökte. Inte förhandlingsbart; vill man överföra mer får man ringa och lägga upp en överföring muntligt och stå ut med ett förhör.

Hmm, jag minns inte sån låg gräns. Jag minns dock att jag behövde åka till en bankfilial för att flytta pengar till en annan bank. Jobbigt och otroligt också med kö bakom. Kanske tid att byta bank (om det finns något bättre ...).

Länsförsäkringar har en gräns på 50 tkr per sju dagar sist jag försökte. Inte förhandlingsbart; vill man överföra mer får man ringa och lägga upp en överföring muntligt och stå ut med ett förhör.
Stämmer. 50k per 7 dagar för överföringar till annat bankkonto. Swish, interna överföringar och betalningar är ej inkluderat i det beloppet

Frihet är en sak och beloppen en annan. Personligen kan jag lättare leva med en mille om dagen än 50k i veckan. Det beror säkert på men ska man jonglera miljoner så har man kanske bank och don efter person.

En annan fråga som säkerligen går att googla, men som istället kan få bjuda på lite killgissningar på happy:

Vad händer med fonder i ISK om banken där man har ISKn går i konkurs?

En annan fråga som säkerligen går att googla, men som istället kan få bjuda på lite killgissningar på happy:

Vad händer med fonder i ISK om banken där man har ISKn går i konkurs?
Det är ju dina fondandelar och ska vara skyddade såvida inte banken brutit mot lagen och blandat ihop sina tillgångar med dina. Om det mot förmodan hänt träder investerarskyddet in, dock bara upp till 250k.

Däremot, som jag skrev ovan, om man likviderar mer än en mille så gäller det att banken inte passar på att konka precis då.

Fast det beror tydligen på

Likvida medel (pengar) på ett ISK i en bank omfattas av den statliga insättningsgarantin upp till det belopp som garantin skyddar. Du kan läsa mer om insättningsgarantin här.
Likvida medel (pengar) på ett ISK hos ett fondbolag skyddas i första hand av reglerna om att ett fondbolag inte får blanda ihop kundernas medel med sina egna medel. Skulle det ändå mot all förmodan hända, omfattas de likvida medlen av investerarskyddet upp till det belopp som investerarskyddet täcker. Du kan läsa mer investerarskyddet här.
Likvida medel (pengar) på ett ISK hos ett värdepappersbolag
Du behöver kontakta det aktuella bolaget för att få information om vilket skydd som gäller för dina likvida medel hos dem.

Kul med lite diskussion här. Kan slå ett slag för SAVR som nätmäklare. En bråkdel av courtagekostnader om man jämnför med Nordnet eller Avanza. Där Nordnet tar 40-60kr i courtage tar SAVR 1-5 kr. Appen är tyvärr ganska seg och utbudet på andra produkter än aktier och fonder är kalt än så länge, men det kommer kan man hoppas. Sparar själv med Lysa och deras robot och är otroligt nöjd. När man får feeling och vill leka med optioner brukar jag använda IG.

Stämmer. 50k per 7 dagar för överföringar till annat bankkonto. Swish, interna överföringar och betalningar är ej inkluderat i det beloppet
LF hade 250K innan men verkar någon gång i år ha sänkt till 50K, vilket enligt min mening är på tok för lågt. Även som icke superrik så kan man ibland vilja jonglera runt med större summor än så, t ex mellan olika räntekonton och ISK. Trodde att det bara var att ringa banken för att berätta att jag inte är en pensionär som just håller på att bli lurad av telefonbedragare, men det gick ICKE utan de skulle ha diverse underlag på var pengarna kom ifrån.

Tycker det är lite märkligt att beloppsgränser pga penningtvätts-orsaker, som det verkar röra sig om här, kan skilja sig åt så mycket mellan bankerna. :-/

LF hade 250K innan men verkar någon gång i år ha sänkt till 50K, vilket enligt min mening är på tok för lågt. Även som icke superrik så kan man ibland vilja jonglera runt med större summor än så, t ex mellan olika räntekonton och ISK. Trodde att det bara var att ringa banken för att berätta att jag inte är en pensionär som just håller på att bli lurad av telefonbedragare, men det gick ICKE utan de skulle ha diverse underlag på var pengarna kom ifrån.

Tycker det är lite märkligt att beloppsgränser pga penningtvätts-orsaker, som det verkar röra sig om här, kan skilja sig åt så mycket mellan bankerna. :-/
Ja, jag googlade fram nåt fr i våras fr Swedbank som sade att man själv kunde höja till 300k, det är väl ok även om jag skulle vilja ha en halv mille iaf. Men när jag avslutade ett räntekonto förra veckan och skulle skyffla vidare till Avanza visade det sig att gränsen sänkts till 100k. Fick gå till banken och be om höjning, skriva under avtal och jiddra, trodde att nu har jag väl klart så att jag kan höja högre själv. Men näe då, det gällde bara en dag. Nästa gång måste jag dit igen…

Ja det är rätt störande faktiskt. Gillar inte heller känslan av att mina surt förvärvade sparpengar blir ifrågasatta som något slags potentiell brottsvinst eller terrorism-finansiering. I alla fall när det rör sig om så pass normala belopp. Ska man pytsa in en miljon som kontantinsats för en bostad eller så kan jag fatta att de vill ha något underlag, men femtitusen... Det får man ju knappt en cykel för idag! :-(

Rekommenderar att kolla Skandiabankens räntor också innan flytt till SBAB. Man kan räkna ut på deras webb hur mkt rabatt på deras listränta man får, de flesta kan nog få 0.99%-enheter som jag har. Har varit kund i snart 25 år med ett tillfälligt snedsteg till LF.

2,91% på rörligt just nu och om jag binder 2 eller 3 år får jag 2.02%. Och man behöver inte hålla på och förhandla om rabatten utan den finns där hela tiden.

Funderar på att binda i 2 år nu vid månadsskiftet, frågan är hur det ser ut om ett och två år. Svårt att spekulera i hur många sänkningar till det blir på styrräntan.

Har inte drabbats själv av några orimliga beloppsgränser, flyttade barnens sparpengar till Lysa och det var sexsiffrigt utan att nån frågade något. Reser man mycket och har utlägg kan man ju lätt få kreditkortsräkningar på över 100k också för den delen, ska man ringa och be om lov varje gång man betalar dem då?

Har inte drabbats själv av några orimliga beloppsgränser, flyttade barnens sparpengar till Lysa och det var sexsiffrigt utan att nån frågade något. Reser man mycket och har utlägg kan man ju lätt få kreditkortsräkningar på över 100k också för den delen, ska man ringa och be om lov varje gång man betalar dem då?
Som sagt, det verkar helt godtyckligt hur olika banker valt att göra detta, och det verkar ha stramats åt typ senaste halvåret, jag drabbades förra veckan men inte i våras. Swedbank har som sagt löjligt låga gränser för överföring till konto i annan bank, men inga som helst gränser vid överföring/betalning till plus/bankgiro. Andra kan ha tvärtom, och det kan skilja beroende på om man är inloggad med BankID eller säkerhetsdosa (åt båda hållen t.o.m.)

Nu när jag kollar verkar Skandiabanken ha 500k per transaktion, vilket verkar vettigt.

Det är ju lätt att gnälla på kreditinstituten, men dessa regler beror ju på att domstolarna inte kan hålla kriminella bakom lås och bom och att våra kära politiker tycker att det är bättre att andra än polis och domstol skal lösa våra problem med detta.
Att bankerna har tolkat regelverket olika beror på att det är luddigt utan klara riktlinjer med beloppsgränser. Framtida rättsfall kommer att utvisa var gränserna går.

Det är ju lätt att gnälla på kreditinstituten, men dessa regler beror ju på att domstolarna inte kan hålla kriminella bakom lås och bom och att våra kära politiker tycker att det är bättre att andra än polis och domstol skal lösa våra problem med detta.
Att bankerna har tolkat regelverket olika beror på att det är luddigt utan klara riktlinjer med beloppsgränser. Framtida rättsfall kommer att utvisa var gränserna går.
Det beror också på att bankerna är lata och beloppen avspeglar vilka kunder banken vill ha eller vilka tankar de har om sina kunder.

Givetvis bör beloppsgränserna sättas individuellt. Mental förmåga och kassaflöde skiljer sig markant mellan kunder.

Handelsbanken anser dock att alla deras kunder är att likställa med lätt dementa 85-åringar som lever på existensminimum. Om det är såna kunder de vill ha så går jag gladeligen till någon annan bank som vill ha kunder med god ekonomi och högt säkerhetstänk.

Framför allt så borde jag tydligen gnälla mindre på danske bank. De verkar ha några goda sidor som jag upptäcker nu när jag byter.
Om maxbelopp är viktigt så får man välja bank därefter. Det är ju otroligt sällan jag behöver flytta mer än 300 000 men nu händer det ett antal ggr på några veckor.

Lite olustigt att behöva redogöra för varför pengarna ska bort från nya banken direkt. Är man konflikträdd får man väl ta 300 000 i taget då

Maxbelopp är en sak. Swishbelopp en annan. Om man anser att köp över 10k inte kan och ska få göras spontant utan måste förplaneras mer än 2 dygn så är det en ganska stark indikation på kundsynen.

Givetvis bör beloppsgränserna sättas individuellt. Mental förmåga och kassaflöde skiljer sig markant mellan kunder.
Och hur skall man implementera det på ett effektivt sätt om man som tex Swedbank har 7,4 miljoner privatkunder, de flesta som man aldrig ens träffat?
Försvarar inte bankerna, men allt kanske inte är så enkelt som det verkar.

Tillbaka
Topp