[OT] Borttappad vandrare, hoppas det går bra men hur tänkte de?

mcperand

Aktiv medlem
Läste just om en borttappad vandrare i närheten av Keb. Jag hoppas såklart att de hittar grabben så fort som möjligt och innan det blir riktigt tokigt, men hur i hela friden tänker folk. Fjällvandrar helt och totalt utan utrustning och mat, klädd i hoddi (hoddy?), mjukisbrallor och gympadojor. Vet man vad man håller på med är det väl i och för sig inget fel i kläderna i sig, men jag sträcker ut hakan och gissar lite att denna man inte planerat och arrangerat trippen på egen hand utan är där i någon form av verksamhet, allmän eller privat, och där någon med någon form av kunskap varit inblandad.

OM det nu skulle vara någon form av allmän verksamhet (och nu säger jag verkligen inte att det är det, framför allt inte bara baserat på att mannen har tats på halsen), typ ett HVB-hem eller liknande som ordnat resan får de verkligen snäppa upp sig ett antal nivåer. Alla som har varit i fjällen någon längre tid vet att det kan slå om blixtsnabbt från en solig promenad till isande regn och snö från sidan utan sikt. Kanske inte just nu med en värmebölja av sällan skadat slag, men det visste de nog inte att det skulle vara när de planerade resan.

"iklädd svart huvtröja, grå mjukisbyxor, vita sportskor och har synliga tatueringar på halsen."

:unsure:

Låter onekligen inte som det smartaste upplägget för fjällvandring.

Om man ska snacka knäppgökar så tycker jag att inlägget jag får upp under det berörda i TS:ens länk var värt att nämna: Klämma i sig 76 korvar med bröd på 10 minuter.

Fjället är inte riktigt för alla, oturligt om det kan sluta med dödlig utgång men sånt händer ibland för de obetänkta.

På Monte Bianco har dom nu sett upp skyltar att man behöver kängor och regnjacka och inte bara shorts när man är högt upp. Många experter var emot denna skyltar, för att kängor och en regnjacka inte garanterar att du överlevar.
Problemet där är dock inte folk i hoodies, men folk som springer uppför i vanliga löparkläder.

Var inte Jornet och Forsberg ute på någon sådan knasighet där och fick räddas när vädret slog om?

DN skriver att det var mannens flickvän som larmade 12:30 på söndagen. Han kom i från henne i Fredags.
Ingen hit att vara borta på fjället två dygn i mjukisbrallor. Vi hade under tio grader vid foten på Snasahögarna i onsdags fm och då var det bra väder...

Om man kommer bort på vandringen mellan Nikka och Keb så är man riiiiiktigt dåliga på att vandra. Det är ju snudd på en motorväg för vandrare.

Uppe på keb klättringen kan jag kanske förstå men knappt då heller.

Om man kommer bort på vandringen mellan Nikka och Keb så är man riiiiiktigt dåliga på att vandra. Det är ju snudd på en motorväg för vandrare.

Uppe på keb klättringen kan jag kanske förstå men knappt då heller.

I fjällarna berör det dock på sikten. En kollega åkte upp på skidorna med dålig sikt. Då bestämde han och sin fru att sova ute. När dom vaknade såg dom fjällstationen lite högre upp.

Killen kanske förberett sig med en tatuerad karta och lite annat bra kom-i-håg inkodat på sin kropp?

På Monte Bianco har dom nu sett upp skyltar att man behöver kängor och regnjacka och inte bara shorts när man är högt upp. Många experter var emot denna skyltar, för att kängor och en regnjacka inte garanterar att du överlevar.
Problemet där är dock inte folk i hoodies, men folk som springer uppför i vanliga löparkläder.
Två st frös ihjäl i Monte Rosa massivet i helgen när vädret slog om.

I fjällarna berör det dock på sikten. En kollega åkte upp på skidorna med dålig sikt. Då bestämde han och sin fru att sova ute. När dom vaknade såg dom fjällstationen lite högre upp.
Ja fast inte i Juli på den sträckan. Normalt bör det vara i princip omöjligt att virra bort sig längs den sträckningen. "Normalt" som sagt; beskrivningen lät inte som den "normale" fjällvandraren..

Jag tror inte att "normala" vandrar där emellan i mjukisbrallor. Det kanske är hvb-hemmet som saknar denna?

Det går att vara rätt klädd och vara en van vandrare och det kan ändå gå snett:

Det räcker bra med lite dimma och att man tycker sig känna igen något för att börja gå åt fel håll.

Måste vara nästan omöjligt att tappa bort sig där. En bred stig med massor med folk, branta höga berg på ena sidan, och sjö/jokk på andra... ?

Måste vara nästan omöjligt att tappa bort sig där. En bred stig med massor med folk, branta höga berg på ena sidan, och sjö/jokk på andra... ?

Västra leden uppe på Vierrenvarre är inte superskoj i dimma. Har för mig att det dog någon turist där pga börjat nedgången till Kitteldalen för tidigt.

Nu har det ju iof varit finväder men man kan ju ramla och slå sig även när midnattssolen skiner.

Ja, telefonens gps löser väl det mesta under förutsättning att man har telefonen med sig och laddad. I det här fallet var det ju inte så och då kan det nog gå illa

Jo, vettet vad man ska ge sig ut i är ju blandat.
Till och med lokalbor är lite galna. En kompis moster, som bor nära åre, skulle ge sig ut med ungar och man
runt sylarna i ett macktält, typ 199 pix. Sånt övergår mitt förstånd.
Sannolikheten att det går illa är liten, man ska ha otur, men skadeverkan blir
jättehög, döda barn i värsta fall, då tar man inte en sån risk, simple. De förstod inte vad jag pratade om.

Behöver ju inte vara det värsta värsta tältet, men ett 199 kronor macktält litar inte jag längre på än jag kan kasta det, det tål ju knappt regn.
Trasslet är att macktältet kan fungera 49 ggr av 50 säg, men nr 50 kan komma första gången.

Jag gjorde lumpen i kiruna och vandrade mycket mycket, och riktigt jäkla dåligt väder mitt sommaren är
inte helt otroligt alls. Vi hade förmånen att kunna ringa in en helikopter lite hursomhelst, det har inte kreti och pleti. Plus att vi hade ett par samer på luckan som kunde omgivningen, utan karta, lika bra som en själv kunde stockholm city, vilket var behövligt när befälen tappade kollen.

Som tjänsteförmån(?) har jag via min anställning hyfsat nära kontakt med nödställda och fjällräddare och har fått höra en hel del.

I och med pandemin fjällvandras det mer än vanligt med många nya vandrare som kanske inte har koll eller förståelse för fjällvärlden.

Den nu försvunne är inte den förste i mjukisbyxor som behövts räddas från Keb.

En favorit är ett par som dels var vilse (dock inte så pass i nöd att de behövde "räddas") och hade allt eftersom lämnat sin packning efter leden eftersom "den var för tung att bära...

Hoppas det går bra för den här personen.

Mannen kanske behövde en liten paus på kvällen och vandrade iväg en bit från tältet och hittade inte tillbaka.

Kan det förklara mjukisbyxor och att de kom ifrån varandra?

Mannen kanske behövde en liten paus på kvällen och vandrade iväg en bit från tältet och hittade inte tillbaka.

Kan det förklara mjukisbyxor och att de kom ifrån varandra?
Troligen inte.
Det troliga svaret är som många är inne på en kille utan fjällkoll som tror att 1,5 mil eller vad det är från nikkaloukta till fjällstationen o tillbaks är som en promenad i parken, "stigen" när man börjar ser ju ut som om det är det.

Det är intressant att man kablar ut info om halstatueringen. Vad är tanken, om nån hittar en frusen snubbe i mjukisar på Keb så kan man kolla efter gaddning på halsen för att se om det är han i tidningen?
Det är väl bra med en beskrivning om nån hittar nån som verkar lite bortkommen. Är ju inte säkert han kan göra sig förstådd heller.

Även detta sant om häften av happy.

Ser man inga gaddar utan bara mjukisbrallor så är det tillbaks ur i regnet me na?

Tanke, det är inte cykelbyxor det rör sig om? Det skulle förklara ett och annat

Tillbaka
Topp