[OT] Bostadsrättsförenings rätt att avgränsa mark.

Carl

Aktiv medlem
Någon som vet om en bostadsrättsförening kan avgränsa tomtmark och utfärda förbud mot genompassering för fotgängare?

Läser du kommentaren till BrB 12:4, Tagande av olovlig väg https://lagen.nu/1962:700 så står där:

"Ett tagande kan ske genom att någon åker, rider, går eller använder sig av annat färdmedel över ett område som inte är väg. Att ta väg över en tomt eller en plantering som kan skadas medför ett brott mot paragrafen. Om gärningsmannen däremot endast olovligen använder annans väg kan det vara fråga om egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § eller om vägen går över annans tomt kan det bli fråga om hemfridsbrott 4 kap. 6 §. En tillfällig genväg över annans mark kan även utgöra skadegörelse enligt 12 kap. 1 § alternativt om denna genvägen blir permanent kan det bli fråga om egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § eller självtäkt enligt 8 kap. 9 §."

Edit.
Som svar på din fråga hävdar jag att föreningen bör kunna sätta upp skyltar för att upplysa allmänheten om att de inte får gå över marken.

Senast redigerad av en moderator:
Och om Carl är boende i föreningne i fråga så kan även den ha regler för hur de boende får använda marken. Om det räcker med styrelsebeslut eller behövs stämmobeslut låter jag vara osagt.

Jag tror nog att tomt är tomt, oavsett om privatperson eller brf äger den, och då har du ingen rätt att vara där - oavsett om det är staket eller ej. I vissa fall har du dock ändå tillträde, om området omfattas av strandskydd tex.

Tillbaka
Topp