OT: Bostadstips sydvästra skåne

Lodet

Aktiv medlem
Hej!

Nu verkar det inte bättre än att jag ska bli skåning då jag fått jobb i Lomma.
Någon här som har tips vart man vänder sig för att få tag på en hyreslägenhet i området?

Tips på privata bostadsbolag och hyresvärdar mottages tacksamt :)

Jakriborg har jag hört talas om och kontaktat men de hade inget just nu!

Mvh Martin

Senast redigerad av en moderator:
Gratulerar :)

Jakriborg är tufft men dyrt (drift).
Akelius är det absolut snabbaste sättet att skaffa boende. De har lite olika prisklasser. Men drar du igång sparkonto hos dem har du en lägenhet på en vecka.

De kommunala fastigheterna är det oftast rätt lång kö till tyvärr.

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vet inget om bostadsbolag i Lomma men
> välkommen till Skåne :)

+1 på den :)

Lite mera långsiktigt: Anmäl dig genast till Boplats Syd

Kortsiktigt: Tröska runt efter de mindre aktörerna och de som inte är anslutna till Boplats Syd. Ett tips kan vara KKB (kävlinge kommunala).

Lomma är nog ganska svårt då det gäller att hyra om man inte är beredd att pröjsa hyfsat mycket. De verkar ha genomgått en slags Vellingemakeover. Man verkar inte bedriva en bostadspolitik som ger alltför stora möjligheter för mindre bemedlade att bli kommuninnevånare. På så vis kan man gilla olika lite på avstånd. Annars är Lomma småtrevligt, men som sagt, Kävlinge kommun kan vara ett bra alternativ. Där ingår bl.a Löddeköpinge om man inte prioriterar bra tågförbindelser vilket ju finns i Kävlinge.

Hyfsade cykelvägar från flera håll till Lomma. Landskrona är nog lättaste stället att få bostad på inom (cykel)pendlingsavstånd..

Lycka till!

Jakriborg har jag förresten inte hört så mycket gott om, så skulle möjlighet trots allt uppstå bör du nog kolla dealen med extra omsorg.

Vidare har vi LKF, Lunds kommunala. De verkar dock mycket svårflirtade. Vi står i kö där, men då vi frågade om chanserna sa de att de i princip var obefintliga om man inte antingen redan var skriven i kommunen, jobbade eller pluggade där. Ett byte skulle lunna vara vägen in kanske.

Boplats Syd är grejen, då får man Malmös kommunala MKB + en massa privata fastighetsägare + en del kommunala i kranskommunerna.

Kommunala LKF i Lund är kört om man inte har papper på anställning inom kommunens gränser eller är folkbokförd där samt har förton års kötid. (Helt kört är det kanske inte, när vi kollade för fem år sedan så skulle det tydligen gå att få en av takvåningarna på Klostergården tämligen direkt, men då kostar de också typ 15 000 i månaden i stället.)

Bostadsrätter är hyfsat billiga utanför Lund, Lomma och centrala Malmö. Kolla Landskrona också för hyres- och bostadsrätter. Ska du åka kollektivt blir det förstås lite meckigt, annars är det bara motorvägen direkt.

Vill du bo i mindre ort (Lomma, Bjärred, Hjärup, Åkarp etc...) eller nära till puben och lite mer stadsliv (Malmö ex)? Det är nära till Lomma från både Lund och Malmö, hyfsade kommunikationer med buss och utmärkt cykelsträcka. Dock inte enkelt att få lägenhet vare sig i Lund eller Malmö.

Har förresten hört rykte om att man skall öppna en tågstation i Furulund som ligger strax intill Kävlinge. Skulle tydligen gå till Malmö via ett spår som passerar Lomma och som man bara kör gods på nu.

Tydligen fanns det motstånd mot detta i Lomma så kanske tänker man sig en station där också, det vore logiskt med tanke på motståndet. Jag menar; har man inte råd att köra bil har man väl för faen inte i Lomma, sydvästkustens pärla, att göra?!

Allt bara rykten och obekräftat skitsnack.

Största beståndet av hyreslägenheter i närheten är väl Arlöv som ligger på bekvämt cykelavstånd. Jag vet dock inget om beläggningsgraden.

Snuten skrev:
> Har förresten hört rykte om att man skall öppna
> en tågstation i Furulund som ligger strax intill
> Kävlinge. Skulle tydligen gå till Malmö via ett
> spår som passerar Lomma och som man bara kör
> gods på nu.
>
> Tydligen fanns det motstånd mot detta i Lomma så
> kanske tänker man sig en station där också, det
> vore logiskt med tanke på motståndet. Jag menar;
> har man inte råd att köra bil har man väl för
> faen inte i Lomma, sydvästkustens pärla, att
> göra?!
>
> Allt bara rykten och obekräftat skitsnack.

Lommabanan (egentligen "Godsstråket genom Skåne", hela vägen upp till Åstorp) ska rustas och få pågatåg med stopp i åtminstone Lomma och Furulund. Trafikstart blir dock tidigast år 2020. (Skånetrafikens snabbpendlar utan stopp i Lund går redan förbi Lomma, fast förstås utan stopp där heller.)

Hr F skrev:
> Största beståndet av hyreslägenheter i
> närheten är väl Arlöv som ligger på bekvämt
> cykelavstånd. Jag vet dock inget om
> beläggningsgraden.

Arlöv skulle jag undvika. Åkarp, som ligger i Burlövs kommun där Arlöv är centralort, är hyfsat trevligt och nog ganska barnvänligt.

Snuten skrev:
>
> Arlöv skulle jag undvika. Åkarp, som ligger i
> Burlövs kommun där Arlöv är centralort, är
> hyfsat trevligt och nog ganska barnvänligt.

Jo, Åkarp är mycket trevligt. Men inte speciellt gott om hyreslägenheter.

Vill du bo i hyresrätt i Lomma så är det Stena Fastigheter som är den största hyresvärden. De köpte det kommunala bostadsbolaget för några år sedan!

Om du vill bo i Malmö kan jag rekommendera Magnus Larsson (Larsson Fastigheter). Trevlig gubbe med olika lägenheter runt omkring i Malmö. Bodde själv i en av hans lägenheter på Slussen.

Magnus J skrev:
> Vill du bo i hyresrätt i Lomma så är det Stena
> Fastigheter som är den största hyresvärden. De
> köpte det kommunala bostadsbolaget för några
> år sedan!

Stena är anslutna till Boplats Syd. Det kommer ytterst sällan upp lägenheter i Lomma via BplS. Kan bero på en kombination av litet bestånd, liten omflyttning (populär kommun att bo i enligt undersökning) och att våra preferenser inte matchar det som oftast blir ledigt.

Tack för alla bra tips, ska undersöka dessa vidare!
Hoppas verkligen att jag får tag på nåt snart :)

Med vänlig hälsning, Martin

Förresten så finns det hur mycket andrahandsboenden som helst på Blocket här nere. Men man måste ligga på som attan, för anledningen till att det är så populärt att hyra ut i andra hand är att det är så populärt att hyra i andra hand. Dessutom misstänker jag att många andrahandsuthyrare i Lund prioriterar studenter.

NAnders skrev:
> Förresten så finns det hur mycket
> andrahandsboenden som helst på Blocket här nere.
> Men man måste ligga på som attan, för
> anledningen till att det är så populärt att
> hyra ut i andra hand är att det är så populärt
> att hyra i andra hand. Dessutom misstänker jag
> att många andrahandsuthyrare i Lund prioriterar
> studenter.

Jo jag har mailat massor på blocket men tyvärr knappt fått några svar! Antar att det bara väller in mail till de som annonserar.

Men som sagt jag ligger i och hoppas på det bästa :)

Snuten skrev:
> Hr F skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Största beståndet av hyreslägenheter i
> > närheten är väl Arlöv som ligger på
> bekvämt
> > cykelavstånd. Jag vet dock inget om
> > beläggningsgraden.
>
>
> Arlöv skulle jag undvika. Åkarp, som ligger i
> Burlövs kommun där Arlöv är centralort, är
> hyfsat trevligt och nog ganska barnvänligt.

+1 på att undvika Arlöv, den mest deprimerande platsen i Skåne. Subjektivt förstås, men frågar man runt så verkar det nästan vara en objektiv sanning... Förlåt eventuella Arlövsbor och scientologer (som av någon anledning har ett sorts högkvarter eller "kyrka" där).

Om det är tillfälligt och du ska bo själv så skulle jag välja Malmö eller Lund. Vilket är väldigt lätt för mig att säga, något svårare att genomföra.

Lägg in egen annons på blocket. Har man arbete så prioriteras man över alla studenter. Fick själv några erbjudanden i Lund att välja mellan efter en annons. Hamnade till sist mitt i Lunds centrum med förstahandskontrakt.

Bättre att bli jagad än att jaga när det gäller lägenheter.

Tillbaka
Topp