[OT] Bra, billiga och snygga högtalarstativ ?

Jilster skrev:
-------------------------------------------------------

> blåst av en snorkig HIFI försäljare
> i någon special iredd källare på Östermalm.

Ligger Drottninggatan på Östermalm?

En bra subbas lyfter vilka golvhögtalare som helst... har man provat vill man inte vara utan... som att köra FS i stället för HT, har man väl provat vill man inte vara utan =)

/ Joakim

Spikes är ajjabajja, vibraabsorbent kuddar(hifiklubben) ska det vara så slipper du stomsresonans (högtalarlådans vibrationer fortplantar sig ut i huskroppen).

einfinity skrev:
> Ville skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Haha, du menar såndär profilerad
> > skumgummi?..Hehe, vrålsnyggt. Hade ett helt
> rum
> > klätt i det när jag var liten, Tjejjerna
> gillade
> > dock att sova där tydligen, var så tyst och
> > skönt...eller nått.
> >
>
> naj, sånna här spetsar
> http://www.svalander.se/shoppen/mon/G127310AI.jpg

Ahhh, Nää sånna har jag aldrig haft på väggarna. Tror det är något hårdrockskink man kanske skall pröva som gammal.

Nu är bara frågan hur du har koll på svalanders sida, var det bara en slump att du hamnade där?

Beroende på hur små små högtalare är så kan de jättetunna och lätta stativen som jag köpte på SIBA fungera. Passar hyfsat små sateliter och kostar 600 kr per par. Jag har Mirage Omnisat och de är ca 20 cm höga. Men nån bild lyckas jag inte finna och i butiken handlar det om att prata vänligt med personalen och hitta stativet. Vårt låg gömt långt ner i en obskyr gömma. Men de syns knappt och låter suveränt.

Ville skrev:
>
> Ahhh, Nää sånna har jag aldrig haft på
> väggarna. Tror det är något hårdrockskink man
> kanske skall pröva som gammal.
>
> Nu är bara frågan hur du har koll på svalanders
> sida, var det bara en slump att du hamnade där?

Måste nog göra dig besviken med att avslöja att jag googlade ;)

einfinity skrev:
> Ville skrev:
> -----
> >
> > Ahhh, Nää sånna har jag aldrig haft på
> > väggarna. Tror det är något hårdrockskink
> man
> > kanske skall pröva som gammal.
> >
> > Nu är bara frågan hur du har koll på
> svalanders
> > sida, var det bara en slump att du hamnade
> där?
>
> Måste nog göra dig besviken med att avslöja att
> jag googlade ;)

Hehe, inte besviken. bara mindre förvånad..:)

Ok. Jag vill ha stativ som är minst 70 cm höga. Stabila som håller för 5,7 kg.

ARGON7220.jpg ht=347

- Size: 34 x 20 x 26 cm (HxWxD)
- Weight: 5,7 kg

Det är inga pyttehögtalare alltså. Definitivt inte satelliter till någon surroundanläggning. ;o)

Är inte du en "handy man"? Tror att receptet kan se ut så här *2: tag ett cementrör ca 65cm högt. montera på en snygg träplatta uppe och nere, valfritt med spikes. Innan montering lacka träplattorna, måla röret i lämplig färg (rosa?) Montera på nedre träplatta fyll sedan med torr sand, sätt dit den översta träplattan, KLART!

Tror att det blir en stadig konstruktion som dessutom fixar budgeten, den rosa färgen gör frun glad och matchar det nya Chris King styrlagret du nu har råd med :) Tips! billiga rör hittar man under närmasta garageinfart...

/Mats

42Hz skrev:
> Varför inte köpa manliga högtalare på en gång
> så får man 'inbyggt' stativ! ;)
>
>
Men kan väl ha både "manliga högtalare" med spikes som frontar och stora stativ högtalare som bakhögtalare, stora högtalare stort ljud ;-)

Senast redigerad av en moderator:
Jo, det förstås.
Hade mina (små)bakhögtalare hängandes från väggen i förra lägenheten, har inte hunnit fixa det ännu, kan inte ha gått mer än 2-3 år.. ;)

Häftmassa istället för spikes och lekablock som stativ funkar kalasers för mig och jag är hifinerddelux.. inte alla som gillar lekablock i vardagsrummet dock. socn kanske det inte är helt optimalt till små högtalare då det inte blir så stablit om man bara ställer ett block på höjden.

Efterom egil nördar loss så måste ju hänga på..=D

Kladmassa är en vinnare, inget snack. då är det svårare för ungarna och välta mde med om man har sånna.

Hade lekablock till min bänk förut men min nuvarnade som är svettsad i alu och fylld med kattsand låter faktiskt bättre...=D, Men stora nackdelen är att spindlar brukar gilla bygga bo i dem och att de släpper leka kulor så fort man tittar på dem.

Men jag måste nog ändå påstå att det är ett av de bättre alternativen i tråden om du vill komma undan billigt och ha stabilitet så är det en klar vinnare!

Lekablock i mitt vardagsrum ? Nä dra på trissor...
Ville; ladda upp en bild på din stereoapparat nu för bövelen !

//Skogling

Leka kan bli fint om det funkar med resten av lägenheten, Leka och glas är ju en gammal klassiker som iof känns lite sunbyberg idag. Men en gång i tiden hade det charm, som stora solbrillor ungefär.

Ingen bild här skogling, jag kommer bara bli mer nördförklarad än vad jag redan är. Fråga egil istället. Den är garanterat mindre men garanterat konstigare..:)

Ville skrev:
> Ingen bild här skogling, jag kommer bara bli mer
> nördförklarad än vad jag redan är.

Kan du inte bara lägga upp en länk till dämpplattan som du har försteget på?

TBone skrev:
> Ville skrev:
> -----
> > Ingen bild här skogling, jag kommer bara bli
> mer
> > nördförklarad än vad jag redan är.
>
> Kan du inte bara lägga upp en länk till
> dämpplattan som du har försteget på?

HAHA,..skall man behöva muta dig för att få dig tyst.

Hälften av "plattorna" står hemma hos bjorre ändå=D

Ville skrev:
> HAHA,..skall man behöva muta dig för att få dig
> tyst.

Testa, det kanske funkar. Eller så upplever du bara att det blir bättre...

Stereobänkar och dyl. Hm, stereo skall sitta fastbultad i en betongvägg och givetvis skall det finnas en vinylspelare också ;-)

Lekablock, vad är det för något (vet faktiskt inte)?

Hej Skogling!

Intressant i-varldsproblem du har fått. Jag kör med http://www.hifiklubben.com/SE/Produ...rtillbehoer/SOUNDSTYLE_X122_stand__Silver.htm

till mina bakhögtalare, som brorsan nämnde. De är 57 cm höga och väger bly. De har spikes på undersidan och kommer med mjukare fötter också för att bespara parketten med. Själv använder jag inte konventionella spikes till några av mina högtlara utan har soundcres produkter istället. De kanske är lite dyra i relation till argon högtalare men ruggigt bra.

Ett annat tips beronde på inredning är bekablock som en polare kör med. Köp kuddar och sätt mellan högtalare och golv / högtalare och bekablock för bra resultat. (Dessa kuddar skall även användas under anläggningen för bästa resultat, särskilt under signalkällan)

Ett annat tips är att du kollar på reference audio som säljer atacama som någon tipsade om ovan http://www.referenceaudio.se/ eller hifimagasinet.com för begagnade stativ. Glöm ej att skaffa ett bra rack till anläggningen också då det gör skillnad. Själv kör jag med soundstyle st 310 rack.

Har i och för sig ej med tråden att göra men skulle vara intressant att veta vad för har för anläggningar där hemma för att se om cykelintresset delas av audiofiler. Kan ge skogling tips kring de stativ som folk använder. Här kommer min modesta anläggning som är under konstant uppgraderande. För och slutsteg rotel 1090/1080, Signalkälla denon 3910, hemmabioreviever denon 3806, högtalare b&w 703/htm7/601s3, kablar audioquest cv-8 till frontarna och center samt QED Silver Anniversary Bi-wire Kabel till bakhögtalare, signalkablarena förutom denonlinken är audioquest jaguar, bildkabel är qed hdmi samt en monster s-videokabel. Slugliten ovan rack/stativ/kuddar. Jag är alltså en sådan där som har lagt "monster"pengar på kablar...

Hoppas detta ej snor tråden...

Lycka till i sökandet Skogling

Jo det där var ju riktiga högtalare utmärkta satelliter f.ö......för att komma till sin rätt måste de upp en bit....Spikar i golvet duger liksom inte.

Vilket osökt får mig in på följande från den utmärkta boken "Mojoten"

- "vad gör du" ??
- "Jag spjingejj"
- "Men du står ju stilla"
- "Spikskoj"

dessa har jag till mina Dynaudio Audiendce 42.
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1120&ref=
riktigt stabila, trots priset, helt löjligt prisvärda. riktigt tunga och bred fot, man behöver inte oroa sig det minsta för att de skall välta eller något.. Jag kör dessutom små dämpkuddar under högtalaren för att komplettera spiksen i golvet, funkar riktigt bra.

Hmm, jag kanske skulle sälja mina då. Jag vill ju egentligen ha lägre, ca. 60 cm. Skulle du till Kinnekulle?

Skogling skrev:
> Jag har sett dem... :o)
>
> Jag har sett det mesta tack vare Google !

Ja men häng på Google då istället!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp