[ot] Brasilian Jiu Jitsu i Stockholm

Mr Handley

Ny medlem
Någon som har tips på bra klubbar i stockholmstrakten? Har kollat på Stockholm BJJ Center och Brasa Tyresö, vill veta om de är bra på att hjälpa nybörjare osv.

Lite klubbar i sthlm men hur bra de är vet jag inte. Skall du börja träna 'slåss' ;-)

Brasa Jarfälla / Poseidon Jiu Jitsu Academy Järfälla, Stockholms län
Brazilian Jiujitsu, MMA/Shooto/Vale Tudo, Submission Wrestling
Brasa Stockholm Stockholms stad, Stockholms län
Brazilian Jiujitsu, MMA/Shooto/Vale Tudo
Brasa tyresö Tyresö, Stockholms län
Brazilian Jiujitsu
Gringo Jiu-jitsu Brasilero Stockholms stad, Stockholms län
Brazilian Jiujitsu
Hilti BJJ Stockholm Stockholms stad, Stockholms län
Brazilian Jiujitsu, Submission Wrestling
Liljeholmens BJJ Stockholms stad, Stockholms län
Brazilian Jiujitsu, MMA/Shooto/Vale Tudo, Submission Wrestling
Nacka Dojo Nacka, Stockholms län
Brazilian Jiujitsu, Jujutsu, MMA/Shooto/Vale Tudo, Submission Wrestling
Prana Jiu-Jitsu Stockholms stad, Stockholms län
Brazilian Jiujitsu
Stockholm BJJ Center Stockholms stad, Stockholms län
Brazilian Jiujitsu
Strike Boxing Club Täby, Stockholms län
Boxning, Brazilian Jiujitsu, MMA/Shooto/Vale Tudo, Stiloberoende självförsvar, Thaiboxning

Just när det gäller kampsport så skulle jag verkligen rekommendera att du åker runt och provtränar på de olika klubbar som är aktuella (läge, tider) för att känna in stämning, pedagogik, inriktning etc. Det kan även vara värt att kolla in klubbar som kanske inte exakt är bjj men som ligger nära (ex judo, sambo, submission wrestling etc), dvs om du är intresserad av bjj så ska du hålla dig borta från allt som innehåller aikido, Jutsu Kai, Ju-shin jutsu, etc..

Av någon anledning har jag fått för mig att Liljeholmens Bjj ska vara en trevlig klubb ( http://liljeholmensbjj.blogspot.com/).

grondahl skrev:
-------------------------------------------------------
> Just när det gäller kampsport så skulle jag
> verkligen rekommendera att du åker runt och
> provtränar på de olika klubbar som är aktuella
> (läge, tider) för att känna in stämning,
> pedagogik, inriktning etc. Det kan även vara
> värt att kolla in klubbar som kanske inte exakt
> är bjj men som ligger nära (ex judo, sambo,
> submission wrestling etc), dvs om du är
> intresserad av bjj så ska du hålla dig borta
> från allt som innehåller aikido, Jutsu Kai,
> Ju-shin jutsu, etc..
>
> Av någon anledning har jag fått för mig att
> Liljeholmens Bjj ska vara en trevlig klubb (
> http://liljeholmensbjj.blogspot.com/).

varför i all världen ska han träna judo för, om det är BJJ han är ute efter?båda innehåller grappling,visst, men att säga att dom är lika är som att säga att mineralvatten och öl är samma, bara för att det är kolsyra i båda.

Hilti BJJ Stockholm, Stockholm BJJ Center
är bra klubbar med gott rennomé

Snarare så att om han inte hittar brasseklubbar som passar tids/avståndsmässigt så får man ändå liknande träning på andra klubbar. Ie: jag ser heller ännu en kampsportare än någon som inte börjar för att inte allt är perfa.

Förövrigt så är Brasa Stockholm också hyfsat framgångsrika på tävlingssidan.

Börja träna slåss vet jag inte med min bakgrund :) Men jag tänkte ta upp någon kul diciplin igen om man kan hitta något som funkar tidsmässigt.

Jag kollade på brasabjj.com och hittade ungefär samma lista. Brasa Tyresö verkar hyggliga men precis som gröndahl skriver så hade jag tänkt att provträna på några ställen först. Stämningen i väggarna är grymt viktig, om ni fattar vad jag menar.

TigerMAle, tack för omdömena. Hilti blir lite fel för mig men Stockholm BJJ center ligger bra till och det verkar vara fler som säger att det är bra vibbar där.

Tack för tipsen. Nu väntar den stora fighten mot kalendern...

42Hz skrev:
> Brasilian Jiu Jitsu har det någon likhet med
> Brasilian vaxing?

Man krälar omkring och försöker få låsgrepp på varandra så man kan applicera vaxet.

42Hz skrev:
> Brasilian Jiu Jitsu har det någon likhet med Brasilian vaxing?

Goda talanger i BJJ är en förutsättning för lyckad BW av ovilligt vaxningsobjekt. Se även brazilian pretzel.

Kör på BJJ om det är det du vill träna, finns ingen anledning att välja något annat och framför allt inte om du har en bra klubb i närheten. Säga vad man vill men det är skit kul att kampa :-)

42Hz skrev:
> Brasilian Jiu Jitsu har det någon likhet med
> Brasilian vaxing?

du bör ha vaxat dig före så du inte luggas i kroppsbehåringen;)

Mr Handley skrev:
>
>
> TigerMAle, tack för omdömena. Hilti blir lite
> fel för mig men Stockholm BJJ center ligger bra
> till och det verkar vara fler som säger att det
> är bra vibbar där.
>
>

ok. synd på Hilti då, som är kanon, men sthlm bjj är som sagt också fint:)
lycka till(Y)

frankfurt: Jo jag vet. Brukar bli lite utmaninng i början av hävstångssporter men man kommer in i det ganska snabbt. Av någon anledning brukar instruktören gilla att visa teknikerna på den som är längst, det blir ju tydligare för andra då...

Nästa vecka börjar provträningar.

Tigermale: nybörjarpassen på Hilti börjar typ innan jag ens hunnit från jobbet :(

Hur lätt är det egentligen att få lustiga öron?

Är det nått som kommer sakta men säkert som ett brev på posten eller är det något en glad amatör inte drabbas av?

TBone skrev:
> Hur lätt är det egentligen att få lustiga
> öron?
>
> Är det nått som kommer sakta men säkert som ett
> brev på posten eller är det något en glad
> amatör inte drabbas av?

nu för tiden finns öronskydd.jag har sett folk som kommit med såna från dag 1, men om det beror på att man får det snabbt eller att är nojig vete fan. lär ju ta några månader innan man blir såhär tilltygad

Senast redigerad av en moderator:
Jag tycker att du ska börja på Pancrase gym, i och för sig inte bjj men bra grappling, jag är en av instruktör ;). Då slipper du ha en stinkande gi hängandes på hemmet, och får möjlighet att visa upp dig i minimala speedos utan att någon tittar snett på dig. Första träningen är måndag den 18/8 brukar bli fullt snabbt så se till att komma så tidigt som möjligt.

Att få blomkålsöron är lätt om man använder huvudet till mer än att tänka med, men det är också lätt att undvika genom att sticka hål på vätskebildningarna innan de stelnar, så har jag gjort och mina öron är nice.

Jag tränar på Brasa i Lund och kan säga att Brasa som organisation är mycket trevlig. Huvudtränare för Brasa är Leo Vieira vilken av många ses som den kanske bästa bjj-utövaren någonsin, mycket ödmjuk kille. Han kommer och tränar oss lite då och då och brukar även dyka upp på de stora tävlingarna (oftast som funktionär). Huvudtränare för Brasa i Sverige är Peter Blackwell i Malmö, också han mycket trevlig. Om Brasa-klubben i Stockholm är ett uns av lika trevlig och gemytlig som den i Lund så kan jag lova att du kommer att stormtrivas.

Verkligheten kom ikapp. Går inte att få ihop tidspusslet *snyft* Får spara detta till senare helt enkelt. F*n vad surt det är att vara vuxen ibland...

Hehe, en kul grej appropå BJ och vaxning är att hon som har den brasiliaska vaxsstudion på Söder (brukar göra reklam i Metro tror jag), faktiskt tränar på Hilti.

Vad kul att hitta en tråd om BJJ på Happy :o)

@ Mr Handley,

Vet inte om du har kommit igång med din BJJ träning men jag kan värmt rekommendera både Stockholm Bjj Center och Brasa Tyresö. Passa på att även testa Brasa Stockholm (Fight zone) eller Poseidon Jiu Jitsu ute i Järfälla.

Själv kör jag på Poseidon Jiu Jitsu (fd Brasa Järfälla) och du är jätte välkommen att komma å rulla med oss.

/Steven

Mr Handley skrev:
> Verkligheten kom ikapp. Går inte att få ihop
> tidspusslet *snyft* Får spara detta till senare
> helt enkelt. F*n vad surt det är att vara vuxen
> ibland...

- Babblar på Spinell.se - Loggar träning på Piggelino - Cyklar på: GT Peace - Samlar upplevelser på Stigoteket
- Spelar på Wii: Mario Cart (pm:a för friend code) - Fördriver tid på Värsting.se - Slappnar av på SpaStugan -

Med en sådan signatur har man inte mycket tid över :)

Tillbaka
Topp