[OT] Bryta tröstätavana

[OT] Bryta tröstätavana
Ja, dåliga vanor är inte det lättaste att bryta. Jag snubblade nyligen över Harvard psykiatern Georgia Ede som varit verksam i yrket i över 20 år. Pga anledning halkade hon in på ett stickspår. Hon började behandla psykiska åkommor bla bipolär sjukdom med kostintervention som komplement till de traditionella medicinerna, med bla keto-inspirerade dieter. Detta var förstås inte i enlighet med "god vetenskap och beprövad praktik" varför hon fick sparken från två arbetsgivare efter varann. Dr Ede ansåg dock att hennes kliniska resultat var så pass lovande att hon har fortsatt på den inslagna vägen och forskat i ämnet: vad är egentligen den bästa maten för vår hjärna?

Några slutsatser om hjärnmetabolism och optimal mental hälsa:
a) The brain is a hybrid engine that requires som glucose at all times, but that glucose doesn't need to come from dietary carbohydrate.
b) The brain can't use glucose properly without adequate insulin.
c) The brain needs to spend some time in ketosis on a regular basis.

Så här skriver hon tex om ADHD och matkänslighet: https://www.diagnosisdiet.com/full-...es-and-adhd?brid=YWdncwH5-fxoTgfGgk40XOK6wbiy

Här ett föredrag från 2017 om Preventing Alzheimers, en sjukdom som tros ha koppling till diabetes och insulinresistens:

2024 släppte Dr Ede sin bok Change your diet, change your mind, på 400 sidor. En välformulerad ambitiös genomgång av vår moderna och gamla kost i relation till hjärnhälsa, vad forskningen säger var forskningen brister, och hennes egna slutsatser. Det här är nog den mest spännande och välskrivna populärvetenskapliga bok jag sett på åratal. Helt nya fakta för mig. Att vissa ställen i hjärnan är insulinstyrda var helt nytt för mig. Liksom att insulinresistens har en djupgående påverkan inte bara i kroppen, utan även i hjärnan.
Intressant, men vet inte om jag tror på det. Står bland annat att legumes och corn skulle vara problematisk mat. Gluten skulle jag kunna tänka mig faktiskt. Men jag har tidigare kört i princip bönor och kött-diet (helt ersatte vanliga kolhydrater med bönor och andra baljväxter) och mådde toppen på det.

[OT] Bryta tröstätavana
Intressant.

Koppling med tarmflora och immunförsvar samt mentalt mående är något som forskats på endel på senare år. Ingen expert själv, men det finns bland annat en dokumentär på netflix (hack your health) som jag sett. Det tas bland annat upp detta du nämner.

Detta är också en av orsakerna som fått mig vilja att sluta med mina vanor: Att äta massa godis är inte bra för de goda tarmbakterierna och det är då möjligt att effekten blir motsatt - man blir mer nedstämd istället, eller får andra besvär.
Om du vill testa förbättra tarmfloran och se vad det gör med ditt mående och sockersug (ja, många ”dåliga” bakterier i tarmen är beroende av socker och påverkar sockersuget) så kan du testa att äta mer fermenterad mat som surkål, kimchi eller syra egna grönsaker/bär osv. Dricka kefir och yoghurt, kombucha (riktig) är också dunder. Men det är också viktigt att ge tarmfloran ordentligt med mat och maten dom gillar mest och får energi av är fibrer. Det är fibrer vi själva inte kan bryta ner och få energi från men bakterierna i magen älskar det. Specifikt dom bra bakterierna. Bland annat en av anledningarna jag gissar på bidrar till att folk rapporterar att dom mår mycket bättre på vegetarisk kost om dom ätit väldigt lite grönsaker och sånt innan. Man kan också äta pre- och pro-biotika men jag är lite tvek att det ”klarar sig” till tarmen faktiskt.

Detta + ett ordentligt sömnschema med samma tider varje dag är det bästa man kan göra för måendet enligt mig. Träning på en stark tredjeplats. När jag har lyckats med detta har jag mått så bra att jag är helt utvilad på morgonen full av energi och direkt kan ställa mig upp utan problem, och känner att jag mår bra dessutom. Inte bara ”okej” eller neutralt. Bra! Det känns i varje cell i kroppen, jag blir glad, tänker positivt och har lätt att ta tag i saker. Det är en så stor skillnad att jag då tänkt ”jag behöver nog inte ens ADHD-medicin” (det gör jag dock).

Det svåra är bara att hålla i det och inte bryta vanan. För mig räcker det tyvärr med en enda dag för att riskera att bryta en lång streak och hamna i dåliga vanor igen. Måste vara jätteförsiktig med alla sorters ”undantag” (sen kväll med kompisar? gå på konsert sent? riskfaktorer..).

[OT] Bryta tröstätavana
Står bland annat att legumes och corn skulle vara problematisk mat.
Tror det menas att det kan vara problematiskt i det individuella fallet, inte att det behöver vara det. Men skepsisen mot baljväxter är välkänd sen länge, bla inom paleorörelsen, tex Cordain et al. Jag tror det handlar om antinutrienter. Ede skriver: grains, beans, nuts and seeds fiercely protect their embryos using defensive toxins that can jeopardize your gut health, immune system, thyroid health, and mental health. The defensive lectins in grains and legumes tend to be more toxic than those in most nuts and edible seeds.

[OT] Bryta tröstätavana
Tror det menas att det kan vara problematiskt i det individuella fallet, inte att det behöver vara det. Men skepsisen mot baljväxter är välkänd sen länge, bla inom paleorörelsen, tex Cordain et al. Jag tror det handlar om antinutrienter. Ede skriver: grains, beans, nuts and seeds fiercely protect their embryos using defensive toxins that can jeopardize your gut health, immune system, thyroid health, and mental health. The defensive lectins in grains and legumes tend to be more toxic than those in most nuts and edible seeds.
Ja jag var inne i paleo och LCHF-kulten en sväng som ung och har detta inpräntat i skallen. Men när jag väl testade att käka bönor var det inga problem, och har inte läst om det från andra heller som testat samma grej. Det är ett jättenyttigt livsmedel med högkvalitativt protein, mycket fibrer och långsamma kolhydrater för stabil energi och blodsocker.

Antinutrienterna är anledningen till att man blöter bönorna ordentligt enligt anvisning och kokar dom och sköljer. Då finns det inga problem med bönor längre.

[OT] Bryta tröstätavana
Antinutrienterna är anledningen till att man blöter bönorna ordentligt enligt anvisning och kokar dom och sköljer. Då finns det inga problem med bönor längre.
Om man är petig kan man fortfarande ha invändningar mot att man måste koka ett livsmedel för att kunna äta det. Hur vet man säkert att alla antinutrienter är neutraliserade? Kassava kan bilda cyanväte (blåsyra) och måste alltid kokas för att gå att äta. Miljoner fattiga afrikaner har detta som basmat. Men att ett livsmedel kan livnära miljoner fattiga i Långtbortistan är inte detsamma som att det erbjuder optimal hälsa.

[OT] Bryta tröstätavana
Om man är petig kan man fortfarande ha invändningar mot att man måste koka ett livsmedel för att kunna äta det. Hur vet man säkert att alla antinutrienter är neutraliserade? Kassava kan bilda cyanväte (blåsyra) och måste alltid kokas för att gå att äta. Miljoner fattiga afrikaner har detta som basmat. Men att ett livsmedel kan livnära miljoner fattiga i Långtbortistan är inte detsamma som att det erbjuder optimal hälsa.
Det är många livsmedel vi lärt oss processa innan förtäring för att kunna äta det. Många djur ute i naturen gör det också, tex tvättar mat eller tar bort skal och annat från frukter. Växter och djur har utvecklat diverse skyddsmekanismer för att förhindra att ätas upp av djur och sen har djuren (och vi) kommit på knep för att äta det ändå. Tex började våra hjärnor växa när vi lärde oss grilla kött eftersom det gör näringen mer tillgänglig för oss än rått kött. Att mat skulle växa ”färdig att äta” utan diverse gift eller andra skydd känns mer som en saga om Edens trädgård.

Även frukt och grönsaker har vi fått förädla och förvandla genom hundratals och ibland tusentals år av odling och kultivering. Tex bananer:
IMG_4165.webp

Det gör dock att deras naturliga skydd ofta försvinner och vi behöver bespruta det med insektsmedel för att skydda dom från att förintas och ätas upp. Anledningen till att artificiell banansmak inte smakar banan är inte för att det är en dålig imitation, utan för att bananen den är baserad på numera är utdöd pga bananpest.

Tillbaka
Topp