miyatafarfar
Aktiv medlem
[OT] Bryta tröstätavana
Intressant, men vet inte om jag tror på det. Står bland annat att legumes och corn skulle vara problematisk mat. Gluten skulle jag kunna tänka mig faktiskt. Men jag har tidigare kört i princip bönor och kött-diet (helt ersatte vanliga kolhydrater med bönor och andra baljväxter) och mådde toppen på det.Ja, dåliga vanor är inte det lättaste att bryta. Jag snubblade nyligen över Harvard psykiatern Georgia Ede som varit verksam i yrket i över 20 år. Pga anledning halkade hon in på ett stickspår. Hon började behandla psykiska åkommor bla bipolär sjukdom med kostintervention som komplement till de traditionella medicinerna, med bla keto-inspirerade dieter. Detta var förstås inte i enlighet med "god vetenskap och beprövad praktik" varför hon fick sparken från två arbetsgivare efter varann. Dr Ede ansåg dock att hennes kliniska resultat var så pass lovande att hon har fortsatt på den inslagna vägen och forskat i ämnet: vad är egentligen den bästa maten för vår hjärna?
Några slutsatser om hjärnmetabolism och optimal mental hälsa:
a) The brain is a hybrid engine that requires som glucose at all times, but that glucose doesn't need to come from dietary carbohydrate.
b) The brain can't use glucose properly without adequate insulin.
c) The brain needs to spend some time in ketosis on a regular basis.
Så här skriver hon tex om ADHD och matkänslighet: https://www.diagnosisdiet.com/full-...es-and-adhd?brid=YWdncwH5-fxoTgfGgk40XOK6wbiy
Här ett föredrag från 2017 om Preventing Alzheimers, en sjukdom som tros ha koppling till diabetes och insulinresistens:
![]()
Preventing Alzheimer’s May Be Easier Than You Thought
Watch Preventing Alzheimer’s May Be Easier Than You Thought with Georgia Ede, MD, brought to you by Keto-Mojo.keto-mojo.com
2024 släppte Dr Ede sin bok Change your diet, change your mind, på 400 sidor. En välformulerad ambitiös genomgång av vår moderna och gamla kost i relation till hjärnhälsa, vad forskningen säger var forskningen brister, och hennes egna slutsatser. Det här är nog den mest spännande och välskrivna populärvetenskapliga bok jag sett på åratal. Helt nya fakta för mig. Att vissa ställen i hjärnan är insulinstyrda var helt nytt för mig. Liksom att insulinresistens har en djupgående påverkan inte bara i kroppen, utan även i hjärnan.