[OT] Budgetmobil

[OT] Budgetmobil
Jag tycker inte att S10e är helt kass, men precis som med det mesta som inte är AndroidOne/Pixel så får man jobba lite med att rensa bort jox. Jag är riktigt nöjd med min trots att jag gick från en Nokia 7+ AndroidOne. Framför allt är det trevligt med ett lite mer rimligt format på telefonen men den är ändå snabb.

Jag gav galaxy s20 en chans efter att i princip bara haft nexus och pixeltelefoner innan. Jag klarade inte av alla samsungs tillägg och ändringar så oneplus kändes som ett extremt uppköp efter den.

Pixel 3a eller 4a som snart borde gå att köpa från amazon i tyskland skulle jag rekomendera någon som skall köpa budgettelefon.

[OT] Budgetmobil
Jodå, jag har allt sett allas nackar på tunnelbanestationernas peronger, alla föräldralediga som ägnar sig åt nallen istället för den nya generaionen som försöker få kontakt från barnvagnen. Jag har som fotgängare blivit påkörd av ett par i en SUV där både förare och passagerare var helt fokuserade på sina smartphones. Farten var väldigt låg så jag kom inte till skada. I en annan tråd berättade jag om cyklisten som kom nedför Västerbron en sen kväll utan vare sig lyse eller reflexer. Jag, som bilförare, såg honom tack vare att hans ansikte lystes upp av mobilen han höll på med. För egen del lockar inget av dessa beteende och det spelar ingen roll om jag skulle vara en minoritet på en person.

Ett starkt bidragande orsak till att mobilt internet har gått om är användare i länder där fast dator eller laptop är utom räckhåll men en feature phone eller enklare smartphone går an att kosta på sig. I många av dessa länder var den första telefonen för många just en mobil och de mobila systemen var de första landstäckande telekomsystemen var mobilsystemen (läs GSM). De största mobiloperatorerna i Afrika var samtigit de största elproducenterna i kraft av summan av de dieselgeneratorer som stod vid basstationerna. Just det, byarna hade mobiltäckning men varken elektricitet eller rinnande vatten.

Tanke vid cafébord under 90-talet efter att ha observerat två tonårstjejer som satt försjunkna i sina mobiler vid ett annat bord: "Varför sitter ni tillsammans om ni ändå inte umgås?" Tanke två: "OK, fortsätt så. Ni betalar ju indirekt min lön."

/Martin

[OT] Budgetmobil
Jag tycker inte att S10e är helt kass, men precis som med det mesta som inte är AndroidOne/Pixel så får man jobba lite med att rensa bort jox. Jag är riktigt nöjd med min trots att jag gick från en Nokia 7+ AndroidOne. Framför allt är det trevligt med ett lite mer rimligt format på telefonen men den är ändå snabb.

Tjena!

Samma anledning som gör att jag gillar Motorola, väldigt rent Android med enbart ett fåtal (väldigt bra) funktioner tillagda. T.ex. att tända lampan genom att hugga med telefonen som en yxa. Låter onödigt men använder det förvånansvärt ofta.

[OT] Budgetmobil
Vad som är en budgetmobil beror väl på vilken budget man har! ?
Jag tycker faktiskt inte det. Budgetmobiler är ett segment inom mobiltelefonutbudet, och tillverkarna gör telefoner som ska passa in där både vad gäller pris, prestanda och funktioner. Vad individuella köpare anser är billigt för dem själva är något annat.

[OT] Budgetmobil
Jag kör på Ulefone armor 3w.
Jobbar i skogen med såg så vågar inte gå med risk att batteri tar slut.
Min 3e ulefone-telefon nu, kommer nog fortsätta hålla mig till dom också.
Säljs på e-ville med nordisk generalagent.
Om man vill ha en telefon som kan vara med i skiten lite (saknas ju hos dom vanliga märkena, och skal funkar inte mot att bli klämd av träd)

128gb, 6gb ram osv osv. 3400:-

[OT] Budgetmobil
Jodå, jag har allt sett allas nackar på tunnelbanestationernas peronger, alla föräldralediga som ägnar sig åt nallen istället för den nya generaionen som försöker få kontakt från barnvagnen. Jag har som fotgängare blivit påkörd av ett par i en SUV där både förare och passagerare var helt fokuserade på sina smartphones. Farten var väldigt låg så jag kom inte till skada. I en annan tråd berättade jag om cyklisten som kom nedför Västerbron en sen kväll utan vare sig lyse eller reflexer. Jag, som bilförare, såg honom tack vare att hans ansikte lystes upp av mobilen han höll på med. För egen del lockar inget av dessa beteende och det spelar ingen roll om jag skulle vara en minoritet på en person.

Ett starkt bidragande orsak till att mobilt internet har gått om är användare i länder där fast dator eller laptop är utom räckhåll men en feature phone eller enklare smartphone går an att kosta på sig. I många av dessa länder var den första telefonen för många just en mobil och de mobila systemen var de första landstäckande telekomsystemen var mobilsystemen (läs GSM). De största mobiloperatorerna i Afrika var samtigit de största elproducenterna i kraft av summan av de dieselgeneratorer som stod vid basstationerna. Just det, byarna hade mobiltäckning men varken elektricitet eller rinnande vatten.

Tanke vid cafébord under 90-talet efter att ha observerat två tonårstjejer som satt försjunkna i sina mobiler vid ett annat bord: "Varför sitter ni tillsammans om ni ändå inte umgås?" Tanke två: "OK, fortsätt så. Ni betalar ju indirekt min lön."

/Martin
Jättebra tips utifrån TS fråga. Verkligen.

[OT] Budgetmobil
Jag kör på Ulefone armor 3w.
Jobbar i skogen med såg så vågar inte gå med risk att batteri tar slut.
Min 3e ulefone-telefon nu, kommer nog fortsätta hålla mig till dom också.
Säljs på e-ville med nordisk generalagent.
Om man vill ha en telefon som kan vara med i skiten lite (saknas ju hos dom vanliga märkena, och skal funkar inte mot att bli klämd av träd)

128gb, 6gb ram osv osv. 3400:-
Coolt och ännu ett exempel på hur olika behoven kan vara.

/Martin

[OT] Budgetmobil
Nån som ev har erfarenhet av Doro(8080,8110?)
söker efter smartmobil åt min mor(75år)som aldrig haft en dator heller! hon har nu äntligen insett att det inte går utan längre.

[OT] Budgetmobil
söker efter smartmobil åt min mor(75år)som aldrig haft en dator heller! hon har nu äntligen insett att det inte går utan längre.
Min mor (nu 80) hade doro först, men är rena skräpet, tog bara något år innan den slutade få uppdateringar. Sen var os så ologiskt att hon aldrig lärde sig. Nu har hon iPhone sedan några år och klarar den mycket bättre trots väldigt dålig syn. Hon har en iPad Pro också pga skärmstorlek och kunna läsa. Perfekt med att de fungerar ungefär på samma sätt.

[OT] Budgetmobil
Jag tror min mor (92) har en 8080 sedan flera år. Hon använder den flitigt (kör slut surfpotten i alla fall ibland) så det är nog inga större problem. Det kanske skall tilläggas att i mina föräldrars hushåll är det min mor som ger sig på ny teknik och är den som använder datorn.

/Martin (som är den som får hjälpa till och supporta nämnda dator)

[OT] Budgetmobil
Jag köpte en Pixel 6a till min mor som hon nu efter ett par månader motvilligt börjar acceptera.. Fungerar bättre tror jag också med en skapligt modern mobil som är responsiv, det här med pekskärmar verkar svårt om man är ovan..

Tillbaka
Topp