Jodå, jag har allt sett allas nackar på tunnelbanestationernas peronger, alla föräldralediga som ägnar sig åt nallen istället för den nya generaionen som försöker få kontakt från barnvagnen. Jag har som fotgängare blivit påkörd av ett par i en SUV där både förare och passagerare var helt fokuserade på sina smartphones. Farten var väldigt låg så jag kom inte till skada. I en annan tråd berättade jag om cyklisten som kom nedför Västerbron en sen kväll utan vare sig lyse eller reflexer. Jag, som bilförare, såg honom tack vare att hans ansikte lystes upp av mobilen han höll på med. För egen del lockar inget av dessa beteende och det spelar ingen roll om jag skulle vara en minoritet på en person.
Ett starkt bidragande orsak till att mobilt internet har gått om är användare i länder där fast dator eller laptop är utom räckhåll men en feature phone eller enklare smartphone går an att kosta på sig. I många av dessa länder var den första telefonen för många just en mobil och de mobila systemen var de första landstäckande telekomsystemen var mobilsystemen (läs GSM). De största mobiloperatorerna i Afrika var samtigit de största elproducenterna i kraft av summan av de dieselgeneratorer som stod vid basstationerna. Just det, byarna hade mobiltäckning men varken elektricitet eller rinnande vatten.
Tanke vid cafébord under 90-talet efter att ha observerat två tonårstjejer som satt försjunkna i sina mobiler vid ett annat bord: "Varför sitter ni tillsammans om ni ändå inte umgås?" Tanke två: "OK, fortsätt så. Ni betalar ju indirekt min lön."
/Martin