(OT) Bygga fritidshus, hur svårt är det?

bollen

Ny medlem
Ska bygga ett hus i jämtland på släktens mark. Ett fritidshus på 35-50 kvm med sovloft. Det ska få plats två vuxna och tre barn.

Vi har kollat runt på timmerhus och byggmoduler men det sticker iväg prismässigt ganska snabbt. Därför har vi börjat kolla på om man kan göra allt själv. Vi har också möjligheten att ta timmer från marken för att få ner priset.

När man kollar på ritningar och runt på nätet så ser det ju inte så himla svårt ut. Få till alla vinklar och dimensioner.
Vatten och el får såklart ngn annan göra.

Torpargrund verkar enklast.

Hur svårt är det att få ihop ett sånt projekt? Klarar man det utan erfarenhet?

Det är inte så svårt, tänk hellre till en gång extra och ta det lugnt.
Försök planera så mkt som möjligt först, istället för komma på ändringar under tiden.

1: Hur mycket tid har du?
2: Kan du göra block på hemmaplan och transportera till platsen?
3: Hur mycket kontakter har du i byggsvängen, butiker mm.

Klart att du kan ordna det, men det tar alltid mer tid än planerat. Allt du kan göra hemma tjänar du tid, och pengar på.

Mvh från en som jobbar på bygget.

Beror på vilken standard du vill ha, exponentiellt ökande svårighetsgrad från en plåthydda till slott.

Plintgrund är enklare än torpargrund.

Kan du inte hitta ett beganat hus som går att flytta? Det ska vara det billigaste. Men detta forum är inte det bästa för hus, kolla byggahus.se där kan man hitta allt möjligt, från byggnadsvård till kalkyler på lyxbadrum och bygglovs juridik.

Jag kanske bara umgås med idioter, men min erfarenhet kan kanske vara till nytta ändå.

I bekantskapskretsen finns tre personer som byggt ett mindre hus på sin tomt själva utan byggsatser eller paket. Det har tagit mycket längre tid för alla tre och det har blivit klart dyrare än de byggsatser som de ratade.

En annan köpte paket och följde tid- och kostnadsplan.

Själv köpte jag kit och klarade kostnaden, men tiden rann iväg när jag skulle slutfixa invändigt.

Ingen av oss fem är byggare, utan bara glada hemmafixare i lite olika grad.

det är som att köpa cykel ,en färdig fultysk är billigare än att köpa delarna löst .
husfirmora har stora volymer och bra priser ,men ska du uppgradera eller välja andra delar drar priset iväg från standardmodellerna....

sen om du har tid lust att leta reor och begagnade delar kan du kom ner till deras priser eller lägre

tackar för alla förslag
bygga helt själv kanske blir ngt svårt
men det största problemet är ju tidsåtgången
kasnke få bli att fixa plintgrund en sommar för att sedan köra upp huset nästa

Plintgrunden är rätt bra, då du kan fixa den enkelt själv lite då och då under sommaren. Du behöver ingen hjälp heller om du inte kan få någon.

Hyr/låna/muta/hota ett par polare en helg eller två när bygssatsen kommer nästa vår. Helst minst en av dem med erfarenhet av bygg. Övriga kan vara av den starka tröga sorten. Två-tre assistenter till en lite erfaren boss kommer väldigt långt på en helg. Så fort det är skaltätt kan du själv lalla vidare när du har tid och lust utan att behöva fundera på väder.

om du inte bor på orten så tar det lång tid.

Köp huset och bygget av någon som har TID och kunskap.

Det är inte svårt att bygga hus , det tar bara en massa tid ....

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Locka med mycket stock.

hahaha
frågan om man vill ha hjälp av mollo

Tänk för tusan igenom mycket noggrant vilken grund huset skall stå på!

Skulle tro att de allvarligaste och mest svårfixade problemen uppstår just där.

Platta på mark är så vitt jag förstått trots allt det säkraste alternativet. Tyvärr är det väl inte det billigaste.

Jag roade mig med att bygga en villa på 210 kvm och visst gick det en hel del tid. Hade jag inte haft en nära kompis som råkar vara byggarsnille så hade jag nog aldrig kört projektet. Han kom och hjälpte till att starta upp varje nytt moment vilket var helt ovärderligt. Han hade också alla möjliga verktyg jag tidigare aldrig hade hört talas om som böjarmomäng för armeringsjärn, gipslyftarbord för takgips, spikpistol som drevs av kompressor, etc..

Sedan hade vi väldigt detaljerade konstruktionsritningar vilket är ett måste, plus lite brorsor och kompisar samt en någorlunda förstående fru samt en vuxen dotter :-)

Senast ändrad:
Vilken grund som är lämplig beror på marken och vilket hus som ska stå på. Moderna färdig-villor har så små toleranser mellan delarna att platta kan vara enda alternativet. Likaså om marken är dålig, lös lera eller liknande. Men det är klart dyrast med platta, dessutom hamnar huset lågt. Ett timmerhus tål bra att bara vara punktvis upplagt, där är plintgrund perfekt. Plattan har nackdelen att den är väldigt värmetrög, om huset står tomt på vintern med bara 5 grader i kommer det att vara svinkallt på golvet, det tar väldigt lång tid att få upp värmen.

Läs Christians byggahus-tråd, det är en hel del jobb även om man köper en färdig stomme.. men garanterat lärorikt som tusan!

Chrissofsweden skrev:
> Jag vet inte om det är okej att länka till andra
> forum, men länken är till min tråd på
> byggahus.se. Men när jag var 22 år byggde jag
> mig en timmerstuga. Allt finns i tråden. Där
> får man även ett "hum" om hur lång tid allt
> tar. Det har blivit en väldigt populär tråd...
>
>
> http://www.byggahus.se/forum/social...knar-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus.html
>
>
> /Christian

Mycket läsvärd tråd.

johrn skrev:
> Chrissofsweden skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vet inte om det är okej att länka till
> andra
> > forum, men länken är till min tråd på
> > byggahus.se. Men när jag var 22 år byggde jag
> > mig en timmerstuga. Allt finns i tråden. Där
> > får man även ett "hum" om hur lång tid allt
> > tar. Det har blivit en väldigt populär
> tråd...
> >
> >
> >
> http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/13248
> 1-22-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus
> .html
> >
> >
> > /Christian
>
> Mycket läsvärd tråd.

+1

Sån energi att jag känner mig extremt gammal och trött.

Stommen (inkl. Bjälklag), stomresning och takspont (fast det var grova bräder) var ett beställningsjobb. Grunden fick jag en grävkille att göra men gjorde hälften själv (dvs ritade på grunden, la fiberduk, dräneringsrör och paddade varje lager).

Annars har jag gjort allt själv. Det tar tid, mycket kraft och massa pengar.

Bara färgen har gått på nästan 40'000:- vilket jag trodde skulle kosta 10k... Tänk enkelt på alla ställen som ska målas; yttervägg, undertak, innertak, innerväggar, lister, taklister, fönsterfoder, fönster, hyllor, dörrfoder, vindskivor, ytterdörr, förråd, vedbod mm. Det blir mycket färg...

Men för tusan, inget är omöjligt! Tänk efter hur stort du behöver! Sen lär du fundera på vilken lyxnivå du behöver. Behöver du bara el till en tv, radio, mobil- och datorladdare, belysning och någon vattenpump så klarar du dig på solceller. Och då spar du tiotusentals kronor. Dass funkar utmärkt med en separator (se tråd) och luktar ingenting!

Fråga om du vill ha fler tips. Jag är äntligen klar och njuter stort av att ha en egen stuga som jag ritat, byggt och jävlats med själv i två år :)

/Christian

Klart du kan bygga ett hus utan tidigare erfarenhet, den skaffar du dig på vägen.

När jag inte ägnar dagarna åt cykling, vilket ger alldeles för dåligt betalt, åker jag runt och kontrollerar byggen under själva byggfasen och enligt min erfarenhet behöver det inte bli sämre hus bara för att man bygger i egen regi.

Även om du ska bygga ett mindre hus kommer det ta en hel del tid i anspråk, det är lätt att vara lite överoptimistisk i själva planeringsstadiet så tänk noga igenom hur mycket tid du har för projektet.
Jag har sett många fall där ingenting blir färdigställt och byggandet blir en börda.

Mitt råd är, som jag tror redan nämnts i tråden, att du köper ett stomrest och tätt hus som du därefter färdigställer själv. Det är ett arbete som för erfarna snickare tar rätt lite tid i anspråk och huset blir snabbt väderskyddat.
Grunden skulle jag säga att man många gånger klarar av att fixa själv, kanske inte gjuten platta på mark men plintar eller krypgrund brukar gå bra.

Att bygga ett eget hus borde alla få göra någon gång under livet så har du tillfälle, kör!

Lycka till!

Ja, jag vet att jag skrev det nyss men jag skriver det igen.

Klart det är jobbigt, men det är det ju att cykla också :) Och precis som med cykling så lär du dig efter vägen om du är lite frågvis.

Lätt det roligaste projektet jag genomfört :) Så kör!

/C

Min bror kan hjälpa dig. Han är etablerad byggare med timmerhus som specialitet.
Men han lär inte göra det gratis... :)

JLarsson skrev:
> johrn skrev:
> -----
> > Chrissofsweden skrev:
> >
>
> > -----
> > > Jag vet inte om det är okej att länka till
> > andra
> > > forum, men länken är till min tråd på
> > > byggahus.se. Men när jag var 22 år byggde
> jag
> > > mig en timmerstuga. Allt finns i tråden.
> Där
> > > får man även ett "hum" om hur lång tid
> allt
> > > tar. Det har blivit en väldigt populär
> > tråd...
> > >
> > >
> > >
> >
> http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/13248
>
> >
> 1-22-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-bygga-fritidshus
>
> > .html
> > >
> > >
> > > /Christian
> >
> > Mycket läsvärd tråd.
>
> +1
>
> Sån energi att jag känner mig extremt gammal och
> trött.

+2

Riktig kul tråd! Kunde inte "lägga den ifrån mig", 44 sidor! Hoppas du fortsätter skriva i den. Kommer kolla då och då!

Freddie L skrev:

> Riktig kul tråd! Kunde inte "lägga den ifrån
> mig", 44 sidor! Hoppas du fortsätter skriva i
> den. Kommer kolla då och då!

Tack ^^
Tror ändå den ger ett hum om hur lång tid saker och ting tar, vilket enormt arbete det är men även vilken härlig känsla det är att lyckas!

Precis så. Jag blir inspirerad, men inser att jag inte har rätt timing i livet för liknande projekt nu. Har (realistiskt räknat) några års lättare renovering och trädgårdsprojekt i villan kvar. Med små barn och egen firma blir tiden och orken begränsad.

Och man ska ju hinna cykla också! ;-)

Finns de som köper ett befintligt hus och flyttar det så gott som komplett med lastbil, kanske ett alternativ. Där uppe finns det väl både billiga hus och gott om lastbilar =0) Känns i.a.f. som att det skulle kunna bli hyfsat tidseffektivt när man väl hittat rätt objekt, transportföretag, fixat grunden osv, frågetecknet är väl kostnaden för en sådan operation.

Chrissofsweden skrev följande:
>
>Jag vet inte om det är okej att länka till andra forum, men länken är till min tråd på byggahus.se. >Men när jag var 22 år byggde jag mig en timmerstuga. Allt finns i tråden. Där får man även ett "hum" >om hur lång tid allt tar. Det har blivit en väldigt populär tråd...
>

Christian, kanonläsning verkligen! Har tagit mig halvvägs igenom den, sitter och njuter bara. Superintressant och lärorikt. Började själv drömma lite om en stuga / fritidshus / nåt sånt tidigare under den här sommaren och den byggahus-tråden fastnade jag i som en chainsuck...

bollen skrev:

> Hur svårt är det att få ihop ett sånt projekt?

Det är lätt. Slå i några spik och vänta på att färgen ska torka. Det är som vanligt målaren som betalar.

Kort sagt:
Jag byggde ett litet hus till min mamma häromåret.
Byggde ihop moduler i en verkstad som jag hyrde, hyrde en lastbil med kran och fick dit det på tomten där jag gjöt platta med golvvärme i och avlopp klart.

Total yta ca 50 kvm, kostnad över 200kkr och inte klart än.

Men då är det året runt standard med golvvärme i alla rum o så..

Kid1000 skrev:
> Kort sagt:
> Jag byggde ett litet hus till min mamma
> häromåret.
> Byggde ihop moduler i en verkstad som jag hyrde,
> hyrde en lastbil med kran och fick dit det på
> tomten där jag gjöt platta med golvvärme i och
> avlopp klart.
>
> Total yta ca 50 kvm, kostnad över 200kkr och inte
> klart än.
>
> Men då är det året runt standard med golvvärme
> i alla rum o så..

När jag läste de inledande orden "Jag byggde ett litet hus till min mamma..." fick jag lite osunda Psycho(filmen)-vibbar, men sen gick de över.

Luthman Photography skrev:

> När jag läste de inledande orden "Jag byggde ett
> litet hus till min mamma..." fick jag lite osunda
> Psycho(filmen)-vibbar, men sen gick de över.

Hur visste du att jag är Norman Bates med eget flygplan nära dig??

Tillbaka
Topp