[OT] bygga trädkoja runt ETT träd (tall)

H. sa:
Carl A skrev:
-------------------------------------------------------
> H. skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > All vikt bärs upp av 8st fransk träskuv?
>
>
> nu ska du inte vara så tråkig.... - men klokt. -
> dock är det 12 st om man räknar med stöttorna,
> vilket man väl ska.

Det jag tänker på är att det går säkert jättebra nu. Skruvarna lär ju inte gå av. Men hur utvecklas träfibrerna, dels i själva trädet, och dels i stöttor +ANNAT efter några års montage? Finns det inte en risk att skruvarna helt enkelt slits ut från trädet? Belastningen på skruvarna lär ju bli ganska stor.

Antar att det är 8 skruvar uppe och 4 på stöttorna? Men ja, det kanske räcker. Då sitter det ju iaf spritt runt hela stammen upptill.

När jag byggde koja fick jag rådet, av en arborist, att dra gängstång rakt genom kärnan i trädet. Gärna att göra det tidigt på våren eller på hösten om jag minns rätt.

Rompa sa:
Luthman Photography sa:
Rompa sa:
Kojor ska barn bygga själva, dem ska använda egen fantasi och kreativitet. Inte föräldrarnas.

Det gjorde vi när vi var små. Det är ett jäkla mirakel att vi inte dog allihopa.
Precis. Dock inget mirakel, bara överlevnadsinstinkt!

Måhända, men som förälder(vilket jag ifs inte är) hade jag nog hellre sett att mina barn lekte i något annat än ett par plankor ihopsurrade med balsnöre fyra meter upp i ett träd.

Luthman Photography sa:
Rompa sa:
Luthman Photography sa:
Rompa sa:
Kojor ska barn bygga själva, dem ska använda egen fantasi och kreativitet. Inte föräldrarnas.

Det gjorde vi när vi var små. Det är ett jäkla mirakel att vi inte dog allihopa.

Måhända, men som förälder(vilket jag ifs inte är) hade jag nog hellre sett att mina barn lekte i något annat än ett par plankor ihopsurrade med balsnöre fyra meter upp i ett träd.

Den generationen som växer upp nu låte rju sina barn sitta vid en ipad istället, så det problemet är redan löst :)

oj, har tyvärr av lite olika anledningar inte blivit så mkt byggt på 2 somrar, ska se om jag kan dra igång lite igen. Återstår, väggar o tak, samt "balkongen! o fönster...

Visst ska barn göra själva, håller med. - detta bygge tyckte jag dock var lite över en 2 och 5 årings nivå. - få se i sinom tid, hur många tallar på tomten som kommer klara sig undan...

Häromdan kom den iofs till nytta, en kompis till dottern, 7 år, fick iden att hoppa ner från kojan, respekt! - en stukad fot blev resultatet.

Carl A sa:
oj, har tyvärr av lite olika anledningar inte blivit så mkt byggt på 2 somrar, ska se om jag kan dra igång lite igen. Återstår, väggar o tak, samt "balkongen! o fönster...

Visst ska barn göra själva, håller med. - detta bygge tyckte jag dock var lite över en 2 och 5 årings nivå. - få se i sinom tid, hur många tallar på tomten som kommer klara sig undan...

Häromdan kom den iofs till nytta, en kompis till dottern, 7 år, fick iden att hoppa ner från kojan, respekt! - en stukad fot blev resultatet.

Det var mig allt ett gammaldags barn. Är hon lite efter? Nuförtiden skall man inte ha ont i foten, man skall ha en tynande procentsats och leta mer livsenergi på nån level eller vad fan det heter.

NickPick sa:
Luthman Photography sa:
Rompa sa:
Luthman Photography sa:
Rompa sa:

Den generationen som växer upp nu låte rju sina barn sitta vid en ipad istället, så det problemet är redan löst :)

Sant.....

Det går inte fort, men långsamt.

Med en massa glin springande runt omkring så intervallbyggde jag i helgen. Cirka 1 minut var den maximala sammanhängda byggtiden...
Blev najs korvgrilling iaf.

Nu sitter hela "stommen" iaf. - Återstår lägga tak - samt ordna med ngn takkupa / öppningsbart fönster, sätta väggar med 2 fönster, gångjärn till balkongdörren, lite mindre mellanrum i balkongräcket.
Taket tänkte jag nog lägga ngt ganska enkelt plast som liknar takpannor. Väggar ngt ganska tunt panel (heter det va). Börjar fundera lite på vad allt virke väger...

Tyvärr ser nog tallen ut att må lite dåligt (upptill)...

Bilagor

• DSC_0664.JPG
    DSC_0664.JPG
    444.1 KB · Besök: 516
  • DSC_0667.JPG
    DSC_0667.JPG
    439.6 KB · Besök: 548
  • DSC_0668.JPG
    DSC_0668.JPG
    145.2 KB · Besök: 455
Det går inte fort, men långsamt.

Med en massa glin springande runt omkring så intervallbyggde jag i helgen. Cirka 1 minut var den maximala sammanhängda byggtiden...
Blev najs korvgrilling iaf.

Nu sitter hela "stommen" iaf. - Återstår lägga tak - samt ordna med ngn takkupa / öppningsbart fönster, sätta väggar med 2 fönster, gångjärn till balkongdörren, lite mindre mellanrum i balkongräcket.
Taket tänkte jag nog lägga ngt ganska enkelt plast som liknar takpannor. Väggar ngt ganska tunt panel (heter det va). Börjar fundera lite på vad allt virke väger...

Tyvärr ser nog tallen ut att må lite dåligt (upptill)...
Hur har det gått? Uppdatering! Ska själv bygga något liknande...
Roterar inte golvet fram och tillbaka rint stammen när man rör sig i kojan/huset?

Tillbaka
Topp