[OT] Bygger garage, vilken laddbox ska man ha?

Hälsingland

Aktiv medlem
Googlat runt på nätet och utbudet är ju stort, Teslas verkar bra och billig men kanske för kraftig? Jag ska inte ha någon ren elbil i dagsläget och en hybrid kan ju inte ta emot så särskilt många kW. Så den behöver ju isf gå att ställa ner i effekt som många av de andra leverantörerna kan. Även om man köper en som klarar 11 kW så kan man ställa ner den till typ 3,7 kW för en Passat GTE.

Någon som har en box som du kan rekommendera? Vattenfall, eon säljer ju boxar som berättigar bidrag från staten. Sen finns det enklare som bara är som ett kraftigare vägguttag, slipper separat elmätare där staten i framtiden kan ta ut extra skatt för den el som går till bilen...

Pratade med elektrikern idag men han hade ingen koll, men skulle kolla med några kollegor som installerat några boxar som berättigade bidrag. Men det skadar ju aldrig att kolla upp alternativen själv.
 

tomasis

Ny medlem
Googla 18650 Tesla Power wall diy.. då kan du bestämma antalet ampere per hour.

Annan alternativ som är mer säker , är Lifepo4 . Det e väsentligt annorlunda jämfört med 18650. Dem används på båtar även till annat. Jag håller på att bygga 200 ah för båten.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
tomasis sa:
Googla 18650 Tesla Power wall diy.. då kan du bestämma antalet ampere per hour.

Annan alternativ som är mer säker , är Lifepo4 . Det e väsentligt annorlunda jämfört med 18650. Dem används på båtar även till annat. Jag håller på att bygga 200 ah för båten.
Jag skulle väl lagt till att jag är totalt klappkass på el själv, och kommer inte bygga något DIY även om resultatet blir riktigt bra (om inte jag bygger det) .. :-D

Jag tror inte elektrikern vill göra något annat än att montera en standardbox heller.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Snuten sa:
Jag anar en spirande marknad för någon slags konsult här...

Synd att man är elanalfabet.
Nu med bidraget köper du ju färdig installation för 10-12 000:- av Vattenfall, Eon etc. Säkert ett sjukt överpris pga bidraget men marginalen för konsulttimmar är ju liten. Iaf de konsulter jag använder i jobbet kostar 800-1400:-/h

En ren laddbox utan krusiduller finns för 5-6000:- + installation.
 

Freddie L

Aktiv medlem
Jag fick en box på köpet när jag skaffade bilen. Den var nog dimensionerad efter behovet, men har fått ställa ned något eftersom huvudsändningen gått trots att det var rätt dimensionerat enl installatör.

Hur stort effektbehov har du då? Min laddhybrid laddas ju bara i princip över kväll-natt, sällan jag kommer hem med tomt batteri och ska iväg på (längre) tur direkt igen. Jag skulle antagligen klara mig med den medföljande sladd-laddaren egentligen.
 

tomasis

Ny medlem
Det e klart det är bättre köpa en färdig produkt så man inte får problem med försäkring när huset brinner ..skämt åsido..Lifepo4 e en säker teknologi..

Vem annars skulle installera batteri på båten..inte en bunt av 18650 batterier iaf.

Kolla GWL blogg

https://www.ev-power.eu/blog/

Victron också.

Googla lifepo4 svenska återförsäljare
 

Snuten

Aktiv medlem
Hälsingland sa:
Snuten sa:
Jag anar en spirande marknad för någon slags konsult här...

Synd att man är elanalfabet.
Nu med bidraget köper du ju färdig installation för 10-12 000:- av Vattenfall, Eon etc. Säkert ett sjukt överpris pga bidraget men marginalen för konsulttimmar är ju liten. Iaf de konsulter jag använder i jobbet kostar 800-1400:-/h

En ren laddbox utan krusiduller finns för 5-6000:- + installation.
Fast som konsult kan man ju alltid tuta i kunden att allting är väldigt komplicerat.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Freddie L sa:
Jag fick en box på köpet när jag skaffade bilen. Den var nog dimensionerad efter behovet, men har fått ställa ned något eftersom huvudsändningen gått trots att det var rätt dimensionerat enl installatör.

Hur stort effektbehov har du då? Min laddhybrid laddas ju bara i princip över kväll-natt, sällan jag kommer hem med tomt batteri och ska iväg på (längre) tur direkt igen. Jag skulle antagligen klara mig med den medföljande sladd-laddaren egentligen.
Laddar jag på natten så är det nog inte särskilt stort, vi har bergvärme 6kW. Men huset är välisolerat så det går sällan på fullt. Sen har vi ju ventilation som går konstant, vet inte hur många watt den drar. Men vi brukade hyra en vedmaskin innan vi borrade bergvärme och startströmmen på den var riktigt hög när den var kall och med tröga 16a säkringar så gick det ändå bra, sällan huvudsäkringen gick även om det hände. Ladda en Passat GTE kräver ju 1 FAS 16a och 3,7kW det ska inte vara några problem, är väl isf längre fram när man byter till en ren elbil som det kanske blir problem.

Jag kommer förhoppningsvis kunna ladda på jobbet också men det är inte säkert, funderade ett tag på att bara dimensionera kabeln rejält in i garaget och köra laddning i 16a uttag så länge jag har en hybrid. Men nu med bidraget är det väl lika bra att passa på tänkte jag, blir ju ändå en piss i rymden sett till kostnaden för hela garaget.
 

Pfaff

Aktiv medlem
Gårö, eller Garo som det ska heta på internationellsk numera, har en utmärkt laddbox som är ställbar och kan levereras med olika standarduttag.
Men tänk gärna på att dina huvudsäkringar/mätarsäkringar skall klara det sammanlagda effektuttaget. Sannolikt kan du max ha 25 A om inte du bor i ett gammalt lantbruk.
Stora mätarsäkringar kostar dyrt idag, nätägarna, de stackarna, skall ju också leva.
 

JLarsson

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Stora mätarsäkringar kostar dyrt idag, nätägarna, de stackarna, skall ju också leva.
Nätägarnas ägare menar du väl? Nätavgifterna som ska hålla infrastukturen i trim går ju till största delen ut i form av utdelningar. I alla fall Eon.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Pfaff sa:
Gårö, eller Garo som det ska heta på internationellsk numera, har en utmärkt laddbox som är ställbar och kan levereras med olika standarduttag.
Men tänk gärna på att dina huvudsäkringar/mätarsäkringar skall klara det sammanlagda effektuttaget. Sannolikt kan du max ha 25 A om inte du bor i ett gammalt lantbruk.
Stora mätarsäkringar kostar dyrt idag, nätägarna, de stackarna, skall ju också leva.
Absolut, och iaf för 3,7kW ska det nog inte vara någon fara för huvudsäkringen. Får väl isf antingen gå upp till 25a eller köpa en laddare med lastbalansering. Elektrikern trodde iaf inte det skulle vara ett problem när jag pratade med honom idag.
 

tomasis

Ny medlem
Ok jag misförstod re laddbox.. alltså en laddare.

Lite matte nu

Passat batteri 320volt ..hemma är det ju 230 volt..alltså 1 fas

Om du tittar på efuel hemsida o väljer fas 3 11kw 16 ampere

Passat batteri tar in 16a max och på fas3 det går snabbaare alltså. 11kw.Däremot en vanlig laddare på 230v

Räknar nu. 230v x 16a blir 3700w ..inga problem med säkring som klarar 25a

3 fas tredubblar efekten då blir det 11kw.

Vill man kolla vad hushåll med 25amp säkring klarar?

25x230x3=17 250w = 17kw

Alltså 11kw 3 fas duger fint ..även på 230 v 3,7kw
 
Senast ändrad:

Hasse#7

Aktiv medlem
Man har gott om tid att ladda för normalt pendlingsbehov mina elbilar blir fulladdade över natten på 230V enfas 6A även 10A funkar. Jag väntar med att skaffa laddbox, det är inget krav med mitt uttag. Självklart har jag frisk anläggning och separerade grupper för respektive bil och inget annat på grupperna.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
tomasis sa:
Ok jag misförstod re laddbox.. alltså en laddare.

Lite matte nu

Passat batteri 320volt ..hemma är det ju 230 volt..alltså 1 fas

Om du tittar på efuel hemsida o väljer fas 3 11kw 16 ampere

Passat batteri tar in 16a max och på fas3 det går snabbaare alltså. 11kw.Däremot en vanlig laddare på 230v

Räknar nu. 230v x 16a blir 3700w ..inga problem med säkring som klarar 25a

3 fas tredubblar efekten då blir det 11kw.

Vill man kolla vad hushåll med 25amp säkring klarar?

25x230x3=17 250w = 17kw

Alltså 11kw 3 fas duger fint ..även på 230 v 3,7kw
Ja det ser ju ut som det funkar, tack :)
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Hasse#7 sa:
Man har gott om tid att ladda för normalt pendlingsbehov mina elbilar blir fulladdade över natten på 230V enfas 6A även 10A funkar. Jag väntar med att skaffa laddbox, det är inget krav med mitt uttag. Självklart har jag frisk anläggning och separerade grupper för respektive bil och inget annat på grupperna.
Ja jag har funderat på att bara dimensionera med kraftig matning in och köra på 16a uttag, men nu när ändå bidraget finns så kan man ju utnyttja det när ändå jag har en elektriker på plats. Jag bygger ju nytt fristående garage så något bidrag vill man ju ha åt sig när man inte får ROT...
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Bengt-re sa:
Elinta charge 11kw (3 fas 16A). Ger dig ett uttag till motorvärmaren också. Den innehåller dessutom JFB så du kan koppla den direkt till mätarskåpet. Har elmätare och typ 2 kontakt så berättigar till bidrag.

https://www.elintacharge.com/en/charging-stations/homebox

Du behöver btw inte ställa ner effekten - bilen tar det den vill ha upp till vad boxen kan leverera.
http://blogg.sundhult.com/tag/om-laddning/
Okej det visste jag inte, det står ju hos försäljarna att man ska välja vid installation. Men trefas/enfas måste man välja eller kan man köpa 11kW trefas även fast man åker hybrid som vill ha enfas 16a? Tänkte för framtidssäkring tills nästa bil.
 
Senast ändrad:

42Hz

Aktiv medlem
Ursäkta min kräkande i förväg men FAN vad mycket sjuka regler det är när det gäller energi! Elbolagen och staten verkar livrädda för att tappa sin kassako. Miljön kommer i andra hand, först och främst är det pengarna som gäller!

Man har god lust att gå helt off-grid när det gäller el även om det skulle bli dyrare! =) Solceller, gigantiskt batteri och reservgenerator ifall det kniper, men jag antar att det snart skulle komma regler som förbjuder även det om tillräckligt många skulle genomföra det...
 

ForesterGuy

Aktiv medlem
42Hz sa:
Ursäkta min kräkande i förväg men FAN vad mycket sjuka regler det är när det gäller energi! Elbolagen och staten verkar livrädda för att tappa sin kassako. Miljön kommer i andra hand, först och främst är det pengarna som gäller!

Man har god lust att gå helt off-grid när det gäller el även om det skulle bli dyrare! =) Solceller, gigantiskt batteri och reservgenerator ifall det kniper, men jag antar att det snart skulle komma regler som förbjuder även det om tillräckligt många skulle genomföra det...
Dessutom är det förbjudet att köra elbil i terrängen.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
Det märkliga är väl att det är utländska (bland annat) investmentbolag som äger svenska lokalnät och ska försörja svenska hushåll.
Vi kan sätta hur mycket återinvesteringskrav som helst på dem så är det ändå utdelning som kommer att driva. Att elnätet en gång i tiden startades som ekonomiska föreningar som chansade på om el var något för framtiden passar inte in så bra nu i framtiden imho.
 

AlfaAlfa

Medlem
ForesterGuy sa:
Kom ihåg att ni inte får köra elbil i terrängen.
Haha!

"dessa jävla elbilar som står parkerade överallt"
"på väg i min bensinbil vart jag omkörd av en sån där jävla elbil, jävla fuskare"
"lyckades kränka en sån där Tesla på vägen till jobbet, körde om den i full blås på väggrenen"


Osv osv...
 

sparhawk

Medlem
Raggamuffin sa:
Det märkliga är väl att det är utländska (bland annat) investmentbolag som äger svenska lokalnät och ska försörja svenska hushåll.
Vi kan sätta hur mycket återinvesteringskrav som helst på dem så är det ändå utdelning som kommer att driva. Att elnätet en gång i tiden startades som ekonomiska föreningar som chansade på om el var något för framtiden passar inte in så bra nu i framtiden imho.
Det är ju dock tyvärr sant för alla aktiebolag, vilken nog de flesta elbolag är i dagsläget, oavsett vem som är ägaren. Det är ju enligt aktiebolagslagen reglerat vad syftet är med AB och det är att tillvarata ägarnas intresse (ge vinst). Tror det finns möjlighet att komma runt det , helt eller delvis, genom att göra särskild skrivning i bolagsordningen men frågan är väl hur vanligt det är.
 

Raggamuffin

Aktiv medlem
sparhawk sa:
Raggamuffin sa:
Det märkliga är väl att det är utländska (bland annat) investmentbolag som äger svenska lokalnät och ska försörja svenska hushåll.
Vi kan sätta hur mycket återinvesteringskrav som helst på dem så är det ändå utdelning som kommer att driva. Att elnätet en gång i tiden startades som ekonomiska föreningar som chansade på om el var något för framtiden passar inte in så bra nu i framtiden imho.
Det är ju dock tyvärr sant för alla aktiebolag, vilken nog de flesta elbolag är i dagsläget, oavsett vem som är ägaren. Det är ju enligt aktiebolagslagen reglerat vad syftet är med AB och det är att tillvarata ägarnas intresse (ge vinst). Tror det finns möjlighet att komma runt det , helt eller delvis, genom att göra särskild skrivning i bolagsordningen men frågan är väl hur vanligt det är.

Det är också en förutsättning för att människor med pengar ska våga stoppa in dem och satsa för att vid ett senare tillfälle plocka ut mer :)
De skapar många jobb för oss andra. Men om det ska ske på vår infrastruktur är jag inte lika säker på, det kan väl få ske på entreprenörerna som jobbar i näten men på själva nätet?

SVK skulle ägt allt, nu hade det också blivit en katastrof i det läget som svk är i dag men hade man svängt om för länge sen hade det kanske sett annorlunda ut.
 

Örjan Lax

Aktiv medlem
ForesterGuy sa:
42Hz sa:
Ursäkta min kräkande i förväg men FAN vad mycket sjuka regler det är när det gäller energi! Elbolagen och staten verkar livrädda för att tappa sin kassako. Miljön kommer i andra hand, först och främst är det pengarna som gäller!

Man har god lust att gå helt off-grid när det gäller el även om det skulle bli dyrare! =) Solceller, gigantiskt batteri och reservgenerator ifall det kniper, men jag antar att det snart skulle komma regler som förbjuder även det om tillräckligt många skulle genomföra det...
Dessutom är det förbjudet att köra elbil i terrängen.
Nä!

:)

 

Hälsingland

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
sparhawk sa:
Raggamuffin sa:
Det märkliga är väl att det är utländska (bland annat) investmentbolag som äger svenska lokalnät och ska försörja svenska hushåll.
Vi kan sätta hur mycket återinvesteringskrav som helst på dem så är det ändå utdelning som kommer att driva. Att elnätet en gång i tiden startades som ekonomiska föreningar som chansade på om el var något för framtiden passar inte in så bra nu i framtiden imho.
Det är ju dock tyvärr sant för alla aktiebolag, vilken nog de flesta elbolag är i dagsläget, oavsett vem som är ägaren. Det är ju enligt aktiebolagslagen reglerat vad syftet är med AB och det är att tillvarata ägarnas intresse (ge vinst). Tror det finns möjlighet att komma runt det , helt eller delvis, genom att göra särskild skrivning i bolagsordningen men frågan är väl hur vanligt det är.

Det är också en förutsättning för att människor med pengar ska våga stoppa in dem och satsa för att vid ett senare tillfälle plocka ut mer :)
De skapar många jobb för oss andra. Men om det ska ske på vår infrastruktur är jag inte lika säker på, det kan väl få ske på entreprenörerna som jobbar i näten men på själva nätet?

SVK skulle ägt allt, nu hade det också blivit en katastrof i det läget som svk är i dag men hade man svängt om för länge sen hade det kanske sett annorlunda ut.
Jag jobbar åt ett elbolag så sluta gnäll i min tråd nu ?
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Jimel sa:
Hälsingland sa:
pennan sa:
Ja defas verkar ju riktigt bra om man kollar tester på nätet.
Jag har inloggning så jag kan se deras priser, någon modell som jag ska kolla upp?
Ja det kan ju vara intressant, kolla en sådan här https://www.ahlsell.se/10/el-1/e-mobility/hemladdning-for-bil/2452320/#

Det borde ju vara lämpligt. ?
 

Mheel

Medlem
Satsa på en 3-fas laddbox. För då är det mer framtids säkert. GTE laddar endast med 1-fas och max 16A. Men det sköter bilen själv. I boxen ställer du in vad laddboxen max ska kunna leverera passerat på kabel till laddbox samt dina huvudsäkringar.
 

pennan

Ny medlem
Jimel sa:
Hälsingland sa:
pennan sa:
Ja defas verkar ju riktigt bra om man kollar tester på nätet.
Jag har inloggning så jag kan se deras priser, någon modell som jag ska kolla upp?
Nej det har du inte.
Du är väl medveten om något som kallas rabattbrev? Finns kanske 100 olika.
Sen är väl ts i intresserad av vad det kostar monterat klart?
 

Hälsingland

Aktiv medlem
pennan sa:
Jimel sa:
Hälsingland sa:
pennan sa:
Ja defas verkar ju riktigt bra om man kollar tester på nätet.
Jag har inloggning så jag kan se deras priser, någon modell som jag ska kolla upp?
Nej det har du inte.
Du är väl medveten om något som kallas rabattbrev? Finns kanske 100 olika.
Sen är väl ts i intresserad av vad det kostar monterat klart?
Nja just för defa är jag mer intresserad av själva boxens pris. Elektriker har jag plats och vad han kostar i timmen vet jag ju, är helt övertygad om att han gör det billigare än att köpa med installation, bidrag får jag ändå.
 

Hälsingland

Aktiv medlem
Mheel sa:
Satsa på en 3-fas laddbox. För då är det mer framtids säkert. GTE laddar endast med 1-fas och max 16A. Men det sköter bilen själv. I boxen ställer du in vad laddboxen max ska kunna leverera passerat på kabel till laddbox samt dina huvudsäkringar.
Ja det känns ju vettigast, de flesta finns ju både i 3,7kW enfas och 11kW trefas. Prisskillnaden är ju typ noll inom samma märke.
 

pennan

Ny medlem
Hälsingland sa:
pennan sa:
Jimel sa:
Hälsingland sa:
pennan sa:
Ja defas verkar ju riktigt bra om man kollar tester på nätet.
Jag har inloggning så jag kan se deras priser, någon modell som jag ska kolla upp?
Nej det har du inte.
Du är väl medveten om något som kallas rabattbrev? Finns kanske 100 olika.
Sen är väl ts i intresserad av vad det kostar monterat klart?
Nja just för defa är jag mer intresserad av själva boxens pris. Elektriker har jag plats och vad han kostar i timmen vet jag ju, är helt övertygad om att han gör det billigare än att köpa med installation, bidrag får jag ändå.
Finns ändå många rabattbrev och som privatperson kan du inte handla på Ahlsell.
 

Fredrik S

Medlem
Hoppas alla är införstådda med att om för många människor väljer att satsa på en elbil, så kommer staten på ett eller annat sätt behöva kompensera sig för utebliven bränsleskatt...
 

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer