[OT] Bygger garage, vilken laddbox ska man ha?

Tack för svaret, ungefär som jag gissade, virke finns nog goda chanser att spara en ordentligt slant på då grannens 50kvm bygge kostade 15.000 i trävaror, men sen kommer ju allt material som inte kommer från skogen.
Som det ser ut just nu skulle jag hamna runt 4.000/kvm om jag köper färdigt så frågan är ju om 100.000 kan motivera 1 månads arbete med den egna kroppen. Under rådande situation så vore ju nog en förflyttning till landet det smartaste även om den är tillfällig och då finns ju tiden.

Lycka till med kopplandet

Ja ska du ta ut det från skogen, såga virket så får du lägga till kostnaden för det också. Att ha traktor/timmervagn/sågverk/solosåg är ju inte gratis direkt. Vi har det och skog, men jag funderade aldrig över det alternativet faktiskt, jag var intresserad av att bli färdig någon gång också inte ha det som livsprojekt... Sen har jag takkonstruktionen av limträbalk så den hade jag ju behövt köpa oavsett. Jag landade nog på över 100 000:- bara för trävaror. Jag kom billigt undan med plattan då jag gjorde den själv och får betong/grus gratis min platta kostade ca 15 000:- L-element, armering och isolering betalade jag för.

Jag valde en Zappi V2 av följande anledningar:
- Inbyggd jfb typ B
- Dynamisk lastbalansering så huvudsäkringen inte löser ut.
- Snyggintegration med solceller.
- Just integrationen med solceller gör att jag kan ladda max 3x32A med 16 A huvudsäkring (Under förutsättning att solcllerna då samtidigt ger 16A) Jag har 25 A huvudsäkring idag.
- Ser det som mycket sannolikt att nästa bil blir en ren elbil.

- Inbyggd jfb typ B
- Just integrationen med solceller gör att jag kan ladda max 3x32A med 16 A huvudsäkring (Under förutsättning att solcllerna då samtidigt ger 16A) Jag har 25 A huvudsäkring idag.

Det låter som en jäkligt bra integrering med solceller! Måste kolla om Garo har det :)

- Inbyggd jfb typ B

Hade du solceller och batteri redan eller köpte du det som ett paket? Jag laddar min bil för det mesta när solen inte skiner, en ren elbil kanske man skulle ladda mer på helgerna iofs.

Hade du solceller och batteri redan eller köpte du det som ett paket? Jag laddar min bil för det mesta när solen inte skiner, en ren elbil kanske man skulle ladda mer på helgerna iofs.
Jag hade solceller innan, men har inget batteri.
Ser det som svårt att få ihop ekonomin med ett batteri. Skillanden mellan köp/sälj priset för el är såpass litet ibland tom negativt mha 60-öringen så återbetalningstid för batteri (trots stor subvention från staten) är längre än batteriets livslängd.
Jag har inte heller så hög effekttaxa så jag har inte någon besparing att göra där för tillfället.

Bilen laddar jag oftast full när jag kommer hem på de sista timmarnas sol (Vår/sommar) På vintern laddas den på natten när elen är som billigast.

Börjar man räkna noga på skillnaden i pris på när man laddar bilen så blir det inte så himla mycket pengar som det diffar. Bekvämligheten att alltid ha en laddad bil är värt någon hundring per år.

Vill man ha batteri nu eller sen så skall man se till att man har en växelriktare med DC-ingång för batteriet. Mindre förluster och enklare att optimera laddning/utmatning. Samt gärna en off-grid funktion så man kan hålla igång huset vid avbrott.

Jag hade solceller innan, men har inget batteri.
Ser det som svårt att få ihop ekonomin med ett batteri. Skillanden mellan köp/sälj priset för el är såpass litet ibland tom negativt mha 60-öringen så återbetalningstid för batteri (trots stor subvention från staten) är längre än batteriets livslängd.
Jag har inte heller så hög effekttaxa så jag har inte någon besparing att göra där för tillfället.

Bilen laddar jag oftast full när jag kommer hem på de sista timmarnas sol (Vår/sommar) På vintern laddas den på natten när elen är som billigast.

Börjar man räkna noga på skillnaden i pris på när man laddar bilen så blir det inte så himla mycket pengar som det diffar. Bekvämligheten att alltid ha en laddad bil är värt någon hundring per år.

Vill man ha batteri nu eller sen så skall man se till att man har en växelriktare med DC-ingång för batteriet. Mindre förluster och enklare att optimera laddning/utmatning. Samt gärna en off-grid funktion så man kan hålla igång huset vid avbrott.

Ok, ja med dagens elpriser kan man väl inte räkna hem någonting. Men en del gör ju sådana lösningar av rent intresse för att man tycker det är roligt att vara självförsörjande till viss grad t.ex. Tänkt om du hörde till den skaran. Jag laddar på natten iaf på vintern för att minska risken för att huvudsäkringen går, det har hänt en gång hittills. Då gick ugnen, laddade bilen, värmepumpen och dottern duschade så varmvattenberedaren drog igång.

Framöver går väl elpriset förhoppningsvis upp en del annars lär det bli svårt med elförsörjning i framtiden, i dagsläget går vi ju till och med back på vattenkraften största delen av dygnet. Vi har en hel del olika reservkraftsystem på både kraftstationerna och dammarna i vattenkraften, så det är ju en rolig tanke att ha en motsvarande i garaget någon gång.

Jag skulle gärna haft batteri av just de anledningarna, kul med teknik, en större självförsörningsgrad osv.
Men kassaskrinet är inte obegränsat, jag vill ha någon form av ekonomi i en investering och frugan vill ha en ny spaavdelning. Och jag köper cyklar....

Det som har varit riktigt intressant med elpriset i Maj är att om jag räknar in alla kostnader för köpt el och vad jag fått betalt inkl 60-öring så har jag i Maj fått mer betalt än jag har betalat. (Höga elpriser dagtid och extremt låga nattetid.) I det fallet är det helt onödigt att lagra i batteriet till senare. (Då har jag ändå en effekttariff i mitt elnätsområde) Man skulle kanske gjort tvärtom lagrat el på natten och skickat ut på dagen...
Och norrmännen har spotpris på 2 öre då vårfloden är stark, och de har begränsad kapacitet att exportera.

Det är en jävligt konstig marknad vi har nu. Jag arbetar på ett energibolag och brottas med detta dagligen.

Jag skulle gärna haft batteri av just de anledningarna, kul med teknik, en större självförsörningsgrad osv.
Men kassaskrinet är inte obegränsat, jag vill ha någon form av ekonomi i en investering och frugan vill ha en ny spaavdelning. Och jag köper cyklar....

Det som har varit riktigt intressant med elpriset i Maj är att om jag räknar in alla kostnader för köpt el och vad jag fått betalt inkl 60-öring så har jag i Maj fått mer betalt än jag har betalat. (Höga elpriser dagtid och extremt låga nattetid.) I det fallet är det helt onödigt att lagra i batteriet till senare. (Då har jag ändå en effekttariff i mitt elnätsområde) Man skulle kanske gjort tvärtom lagrat el på natten och skickat ut på dagen...
Och norrmännen har spotpris på 2 öre då vårfloden är stark, och de har begränsad kapacitet att exportera.

Det är en jävligt konstig marknad vi har nu. Jag arbetar på ett energibolag och brottas med detta dagligen.

Vi kanske är kollegor då ?

Självklart skall man ju utvärdera alla möjligheter, jag skulle nog få svårt med det estetiska även om det kanske är ett tokigt sätt att se på utmaningen, men jag skall se byggnaden varje gång jag kliver ut genom dörren och boningshuset är timmer och bagarstugan är stående med läkt så plåt är nog ett steg för långt ifrån gårdsbilden.
Annar hade ju den snabba lösningen varit att köpa 3st containers och bara bygga tak och en brädvägg in mot gården, det ger ju betydligt bättre skalskydd går fort och blir otroligt osnyggt :)

1100/kvm låter riktigt prisvärt måste jag säga, men misstänker att en del av det priset beror på storleken när man kan slå ut alla dörrar och sånt på ett större projekt.

Nej då blir det inte så snyggt, mitt är inte alls i närheten av mitt boningshus så jag har ingen helhet att ta hänsyn till. Helt klart blir det billigare med större yta om man bygger på rätt håll - bredden (alltså längden..).

Det finns "plåthallar" i trä med faktiskt.

Livslängden på batteri är inte så rolig heller. Tror inte man räknar hem batteri ekonomiskt, det skulle vara för den eventuellt praktiska delen och hur hög säkerhet man önskar vid eventuellt nätbortfall.

Jag laddar på natten iaf på vintern för att minska risken för att huvudsäkringen går, det har hänt en gång hittills. Då gick ugnen, laddade bilen, värmepumpen och dottern duschade så varmvattenberedaren drog igång.

Går ju att sätta in en effektvakt, men kanske inte värt kostnaden om det bara hänt en gång att huvudsäkringen löst?

Går ju att sätta in en effektvakt, men kanske inte värt kostnaden om det bara hänt en gång att huvudsäkringen löst?

Nej tror inte det, var ju väldigt mycket på just då, samt att vi slog på ett läge på vp som gör att den boostar varmvattnet då flera skulle duscha. Jag har kört ca 1 200 mil hittills, laddar varje kväll och det har bara gått en säkring så jag tror det är rätt lugnt. Finns ju ett läge i bilen "ivägkörningstid" man kan använda, jag har den på 0600 på vintern och då ser bilen till att den är klar tills dess och på natten går ju bara värmen och ventilation och någon enstaka ledlampa.

Vi funderar på elbil och tillhörnade laddbox. Vi har effektstyrd elnätstaxa och har samma pris på 16A-25A i vår villa. Som jag förstååt det så fixar lastbalanseringen så att laddströmmen till elbilen sänks för att inte lösa ut huvudsäkringen. Men då vi betalar för den högsta timmens effekuttag i månaden så skulle vi vilja ställa ned laddströmmen. Om vi skulle behöva putta in en timmes laddning för att ladda fullt så skulle vi vilja dra ned laddströmmen så att det tar 3 timmar för att inte få en effekttopp. Finns det laddboxar som fixar sådant? När gång så kanske batteriet är tomt och man behöver ladda hårdare för att över huvudtaget få en fulladdad bil på morgonen.

Vi funderar på elbil och tillhörnade laddbox. Vi har effektstyrd elnätstaxa och har samma pris på 16A-25A i vår villa. Som jag förstååt det så fixar lastbalanseringen så att laddströmmen till elbilen sänks för att inte lösa ut huvudsäkringen. Men då vi betalar för den högsta timmens effekuttag i månaden så skulle vi vilja ställa ned laddströmmen. Om vi skulle behöva putta in en timmes laddning för att ladda fullt så skulle vi vilja dra ned laddströmmen så att det tar 3 timmar för att inte få en effekttopp. Finns det laddboxar som fixar sådant? När gång så kanske batteriet är tomt och man behöver ladda hårdare för att över huvudtaget få en fulladdad bil på morgonen.

Du kan nästan alltid ställa ner laddströmmen i bilen. Men kör du timerladdning och laddar först efter diskmaskinen är klar så har du ju ganska många nattimmar att ladda på - kör man inte väldigt mycket så räcker den tiden för många.

Du kan göra lite åt det hållet med Zappi.
I Fast-mode så kör den Max upp till vad huvudsäkring tål.
I Eco så kör den lagom, går att ställa lite.
Sen har den Eco+, där den bara laddar med överproduktion från ev solceller.
Funkar klockrent.

Du kan nästan alltid ställa ner laddströmmen i bilen. Men kör du timerladdning och laddar först efter diskmaskinen är klar så har du ju ganska många nattimmar att ladda på - kör man inte väldigt mycket så räcker den tiden för många.
+1 Jag ställer max laddström inne i bilens dator (VW). Jag killgissar att det är vanligt förekommande.

Det finns på de flesta boxar att ställa mellan 6-16a effekt. Något jag hade övervägt idag om jag haft riktigt elbil är ju att köpt portabel laddare till 16a uttag, om säkringen tillåter så har man i stort sett alltid tillgång till 11kw laddning. Skoda erbjuder det som tillval till enyaq för 5995:- och det finns att köpa för typ samma summa på nätet.

Behovet av en fast box är ju rätt tveksam om man har en sådan. Möjligt att man isf har båda, jag reser mycket i jobbet och kan i stort sett alltid hitta ett 16a uttag dit jag ska.

https://laddstoppet.se/laddkablar/c...EtEvt2jGxcLs4m1Pz16szbCUoDPGoYhhoCrYAQAvD_BwE

De flesta leverantörer har boxar med antagligen BT eller wifi interface för schema/laddstömsinställningar.

De flesta leverantörer har boxar med antagligen BT eller wifi interface för schema/laddstömsinställningar.
Åas har många nya bilar bra fjärrstyrning och kan man planera avresetid är det bättre att sköta det via logik i fordonet - det kan ju göra fler smarta saker som att förvärma/förkyla fordonet till önskad avresetid. Iden med smarta boxar känns lite 2019.... bättre med logik och smsrtness i fordonet och låta boxen förbi en del av elnätet bara.

Åas har många nya bilar bra fjärrstyrning och kan man planera avresetid är det bättre att sköta det via logik i fordonet - det kan ju göra fler smarta saker som att förvärma/förkyla fordonet till önskad avresetid. Iden med smarta boxar känns lite 2019.... bättre med logik och smsrtness i fordonet och låta boxen förbi en del av elnätet bara.
Absolut, Fördelen med ”smart” box är att du kan begränsa för gäster samt stänga av laddaren när du inte är hemma. Tyvärr har elbilsladdare
marknaden liksom solcellsmarknaden blivit full av oseriösa aktörer.

Jag har också en Zappi V2 eftersom vi ska ha solceller när vi bytet tak (inom 3-4 år) och man fick med strömtransformatorer för inkommande som standard.

Vår Elbil har en 2-fas laddare (L1 & L2) så jag räknade på vad som belastar L1, L2 & L3 dag, kväll respektive natt och satte nattens belastning högre på L3 och har därmed klarat mig på 16 A huvudsäkring än så länge. Gör som Bengt nämnde och startar inte laddningen förrän efter typ 21:00 när diskmaskin etc. är klara. sen är bilen färdigblandad när man äter frukost ?

Enligt vad jag fått höra är det väldigt få elbilar som kan ladda med lägre ström än 6A vilket i alla fall verkar stämma för vår bil så något att tänka på när man väljer huvudsäkring.

Jag har också en Zappi V2 eftersom vi ska ha solceller när vi bytet tak (inom 3-4 år) och man fick med strömtransformatorer för inkommande som standard.

Vår Elbil har en 2-fas laddare (L1 & L2) så jag räknade på vad som belastar L1, L2 & L3 dag, kväll respektive natt och satte nattens belastning högre på L3 och har därmed klarat mig på 16 A huvudsäkring än så länge. Gör som Bengt nämnde och startar inte laddningen förrän efter typ 21:00 när diskmaskin etc. är klara. sen är bilen färdigblandad när man äter frukost ?

Enligt vad jag fått höra är det väldigt få elbilar som kan ladda med lägre ström än 6A vilket i alla fall verkar stämma för vår bil så något att tänka på när man väljer huvudsäkring.
6A stämmer, det är lägsta specade laddströmmen i mode3 protokollet. Under det startar inte någon laddning.

Jag har precis den setup som du kommer ha.
3st strömtrafos på inkommande samt 3st på utgående från växelriktaren.(och Hub samt Harvi då jag har långt mellan växelriktaren och Zappin)
Det är väldigt tillfredställande att se hur den dynamiskt reglerar laddeffekten när solen skiner och går i moln.

Har precis fått en Garo och en energimätare installerad, funkar precis som man vill. Kör induktionshäll och ugn och värmepumpen så drar laddningen ner ganska mycket. Får se om jag slipper säkra upp från 20 till 25 men det verkar inte vara nåt problem.

Jag har en Garo med effektvakt (har 100% elbil; Kia e-Niro). Vårt hus har bara 16A så det var aldrig något alternativ att välja utan effektvakt. Effektvakten kostade inte så mycket extra, det var några tusenlappar extra om jag minns rätt.

Jag har en Garo med effektvakt (har 100% elbil; Kia e-Niro). Vårt hus har bara 16A så det var aldrig något alternativ att välja utan effektvakt. Effektvakten kostade inte så mycket extra, det var några tusenlappar extra om jag minns rätt.
Har också e-Niro. 2100 kostar energimätaren. Nu är allt väldigt konservativt konfat, tror vi kan få ut mer till laddaren men just nu behövs det inte. Men ändå coolt att när man startar bastun så får man en push att bilen inte laddas längre.

Tillbaka
Topp