[OT] Byggtråd Cykelbil

[OT] Byggtråd Cykelbil
Jäklars i helsike vilket bygge!!!
Det roligaste jag sett på mycket länge!
En riktig dröm för vilken unge som helst!!
Kung i kvarteret!!! :)

[OT] Byggtråd Cykelbil
Fett va ordet.

En barndomskompis farfar hade en när jag var liten, tror kompisen har den nu för tiden .

gardes2012l.jpg

[OT] Byggtråd Cykelbil
Första provsittningen med pedaler. Det blir trångt för knäna och hälarna tar i marken. Jag kanske skall korta vevarmarna lite till.
Just nu är dom 120mm. Utväxlingen kommet att bli lägre då hjulen är mindre nu.

20170125_184502.jpg

[OT] Byggtråd Cykelbil
Ha med i beräkningen att barn dubblerar sin volym ungefär var tredje vecka också. Åtminstone gör mina det, men tror mig kunna säga att det är ett ganska så generellt mönster. Vore ju sorgligt om han växt ur bilen lagom till sommaren!

[OT] Byggtråd Cykelbil
Om det är möjligt att ändra så skulle det bästa nog vara att vrida sittställningen, höja vevpartiets centrum och lyfta stommen för motorhuven på bekostnad av utseendet. Synd på allt jobb, men 120mm vevar låter fel tycker jag.

[OT] Byggtråd Cykelbil
Del av problemet är att bilen blev ganska liten och smal och smalnar av fram vilket styr hur långt fram jag kan sätta vevpartiet om man inte gör något smalt specialvevparti.
Som det är nu kan jag inte ha det längre fram.
Jag tänkte ha drivkedjan under sätet, jag skulle kunna göra några löphjul och på så sätt sänka sätet men är osäker på hur det kommer funka med "bakåtbroms" och jag kan ändå inte flytta fram vevpartiet.
Bilen skulle varit större......

Långa vevarmar sitter det på en klassisk Kettkar trampbil?

Jag fortsätter nog på detta spåret. Så får vi se om det blir en MKII någon gång. Annars är detta ju en lärdom för andra.

[OT] Byggtråd Cykelbil
Höj karossen cirka 5cm på hjulaxlarna, då kommer fötterna upp från marken och knäna får mer utrymme.
Och som sagt var sänk sittpositionen 5-10 cm då blir det där jättebra
Kul projekt :)

//Ulf

[OT] Byggtråd Cykelbil
Höj bakkant på huven. Då får du upp ratten.
Annars kommer grabben ha väldigt svårt att komma i och ur utan löstagbar ratt om ca 3 månader.

I övrigt: fantastiskt snyggt bygge!!

[OT] Byggtråd Cykelbil
Aluminiumrör har jag inte använt än....
Vanliga svetsade 16x1 köpta på lokala stålfirman i Stenkullen. Logistikservice

Alurör brukar jag köpa hos Metallservice i Göteborg

[OT] Byggtråd Cykelbil
Dagens pyssel.
Hållare till drevet på bakaxeln.
Hållare till kedjan mellan navet och bakaxel. Tänkte svetsa fast den på vänster sida av navet.
Samt ett 45mm smalare vevlager. Som gör att jag kan flytta fram och upp vevpartiet. Ytterhylsa återstår att göra då jag inte hade något lämpligt material hemma.

20170129_150304.jpg

[OT] Byggtråd Cykelbil
Den är tvådelad inpressad i mittendelen i lagerna. Tänkte TIGa den runt mittenbiten sen. Tveksamt hur svetsbart materialet är men jag tvivlar på att 7-åringen utvecklar så många watt/Nm så det borde funka

[OT] Byggtråd Cykelbil
HHTech sa:
Den är tvådelad inpressad i mittendelen i lagerna. Tänkte TIGa den runt mittenbiten sen. Tveksamt hur svetsbart materialet är men jag tvivlar på att 7-åringen utvecklar så många watt/Nm så det borde funka

Det blir nog funkis. Angående din fråga om Kettcar så har de väldigt korta vevarmar men är samtidigt sjukt dåliga om det inte är helt plant. Vi hade en som små och det var oftast en som styrde och en som puttade på.

När man tittar på chassibilden med grabben i ser det ut som att man skulle kunna kapa loss bågen som håller ratten och göra en ny högre och framåtlutad men behålla rattens placering, kanske måste du byta till löstagbar ratt senare men det löser du säkert. Röret i topp som går framåt knäcker du upp vid vevlagerstagningen. Du kommer alltså få en bruten stigande huvform som inte är Bugatti men mer praktisk. Tror det går att lösa utan att se särskilt konstigt ut.

[OT] Byggtråd Cykelbil
Jättesnygg form på ram/kaross och även snygga hjul. Jag röstar på att höja befintlig ram 15 cm från marken och sänka sittpositionen lika mycket. Om karossen (och ev ramen) behöver förlängas i nederkant för det estetiska vet jag inte. Större hjul borde maskera lite höjd, likväl som ge ytterligare frigång för vevar/fötter. Bara en tanke.

Alt. byt till ett mindre barn, kolla på Blocket under bytes.

Senast ändrad:
[OT] Byggtråd Cykelbil
Jag tittade på fotot med föraren i igen. Hur mycket kan du sänka sitsen? Tror det skulle kunna göra en hel del åt knäutrummet om själva motorn fick ner rumpan så nära asfalten som möjligt, med mer fartkänsla och bättre väghållning på köpet.

Kedjan till bakaxeln kanske kan dras bredvid sitsen eller inuti en tunn kardantrumma?

Senast ändrad:
[OT] Byggtråd Cykelbil
Octagon sa:
Jag tittade på fotot med föraren i igen. Hur mycket kan du sänka sitsen? Tror det skulle kunna göra en hel del åt knäutrummet om själva motorn fick ner rumpan så nära asfalten som möjligt, med mer fartkänsla och bättre väghållning på köpet.

Kedjan till bakaxeln kanske kan dras bredvid sitsen eller inuti en tunn kardantrumma?
Håller med, grabben ser mer ut att sitta på bilen än i den!

[OT] Byggtråd Cykelbil
Jag har ändrat mig lite, sätet skall sänkas och det får bli ett länkhuvud för att leda kedjan under sätet. Navet hamnar mellan sätet och bakaxel

[OT] Byggtråd Cykelbil
Om växellådan sitter under knäna skulle man kunna ha en axel från denna ut till bilens kant och sen ha en lång kedja till bakaxeln bredvid sätet. Om det får plats alltså. Då kan man sänka sätet maximalt. Men det kanske blir trångt?

[OT] Byggtråd Cykelbil
Fantastiskt bygge! Vilken grej.

Sätt på ett elmotorkit så blir den fulkomligt livsfarlig.

Tänk att det inte finns åldergräns på elcyklar...

Senast ändrad:
[OT] Byggtråd Cykelbil
Det kunde man ju ge sig f*n på att det var ett fullblodsproffs bakom projektet! Gillar Lotus-spjutet, klassisk räser.
Grymt impad!

[OT] Byggtråd Cykelbil
Hmm jag känner igen dig tror jag. För sådär tio år sen och tidigare körde jag i MGCC och SVKG. Har du haft nån "historisk standardbil" före formelbilarna typ Mini, Mini Marcos eller nåt åt det hållet?

Tillbaka
Topp