[OT] Chans att rädda karriären?

frossarn sa:
geologen sa:
....Jag kan inte se mina medmänniskor som redskap för min framgång.
Hur i hela fridens namn tänker du?
Vem har påstått att människor är redskap? Genom kontakter så får man möjligheter & sen är det upp till en själv att kapitalisera/realisera möjligheterna.

Jag vill inte att folk jag känner ska uppleva att jag har kontakt med dem för att jag ska dra personliga fördelar av det.

geologen sa:
Inte exakt samma sak, men principiellt.

Nej, att vara driven och ta för sig är inte samma sak som att vara psykopat.

Att vara driven handlar om att ta ansvar för sina problem, att skapa lösningar, att inte vänta på att få en lösning serverad.

Om du på fullaste allvar tror att de två enda sätten att vara på är att antingen;

1. passivt vänta på att andra ska ta ansvar
eller
2. kliva över lik för att få sim vilja fram och att armbåga sig fram

då förstår jag att du är där du är... Ingen av ovanstående saker är särskilt attraktivt för en arbetsgivare på arbetsmarknaden för "kvalificerade" yrken.

I fallet med ICA-kön, låt säga att du har bråttom till ett tåg, så en driven person står inte bara kvar och köar och hoppas på att hinna med tåget - en driven person hittar lösningar;

1. Man kanske kan hoppa över och handla nu och handla senare istället
2. Man kan be att få gå före
3. Man kan hjälpa framförvarande för att komma snabbare fram

Mårten sa:
:
Jag vet att den inte är tillämplig på stora delar statlig verksamhet. Åtminstone inte längre. Där har kraven skruvats upp rejält och de gamla turordningsreglerna för avancemang är borta - istället handlar det om kompetens och driv.

Som min förra chef sa. Vi ska inte vara lika bra som privata sidan, vi ska vara bättre, för vi kontrollerar deras arbete.

Och jag vet att det finns ställen i offentlig (inkl. statlig) verksamhet där kompetens och driv inte belönas ett dyft.

Det sista låter f.ö. som någon slogan som någon hittat på och som kanske låter bra men som i praktiken normalt inte betyder ett dyft.

geologen sa:
I just det här fallet har jag mycket god insikt, ja. Jag känner en som hade samma tjänst tidigare och är ytligt bekant en som jobbar på samma avdelning nu.

Ett perfekt läge att ringa upp och säga att du nästan är en i gänget redan!
Eller nä förresten. Det vore ju att utnyttja människor som redskap. Väldigt dumt. Är inte vänskapskretsen du värnar så högt också ett redskap att få dig att må bra. Låter oerhört egoistiskt av dig att ha vänner. Bäst att sluta med det!

geologen sa:
Hur menar ni nu? Att jag ska söka mig vidare genom kontakter hela tiden? Så mycket för lojalitet då...

Att du skall få mer gjort på kortare tid genom samarbete var min tanke, men uppenbarligen tänker vi olika.
Förstår inte hur du kan ha så starka åsikter och så lite vilja. De brukar gå hand i hand annars är min erfarenhet

geologen sa:
Hur menar ni nu? Att jag ska söka mig vidare genom kontakter hela tiden? Så mycket för lojalitet då...

Man blir inte belönad för att vara lojal i dagens arbetsliv. En av anledningarna till att jag idag är nöjd med jobb och lön är att jag gett 100% på mina jobb. Men när jag inte blivit marknadsmässigt kompenserad eller varit missnöjd med arbetsuppgifterna så har jag sökt mig vidare. Vänner och kontakter finns kvar, även bland chefer, eftersom jag gjorde en bra insats så länge jag var kvar.

Men så jobbar jag som sagt i it-branschen där det är brist på arbetskraft.

DanielS sa:

Jodu. Som jag ångrar att jag inte fortsatte göra mer avancerade saker med datorer under tonåren. I stället började jag enbart spela. De senaste 10-12 åren har jag inte haft nån koll alls på utvecklingen. Hade jag fortsatt under tonåren hade jag troligtvis jobbat som programmerare i dag.

geologen sa:
frossarn sa:
geologen sa:
Vem har påstått att människor är redskap? Genom kontakter så får man möjligheter & sen är det upp till en själv att kapitalisera/realisera möjligheterna.

Jag vill inte att folk jag känner ska uppleva att jag har kontakt med dem för att jag ska dra personliga fördelar av det.

Vad ska man annars med folk till?

geologen sa:
DanielS sa:

Jodu. Som jag ångrar att jag inte fortsatte göra mer avancerade saker med datorer under tonåren. I stället började jag enbart spela. De senaste 10-12 åren har jag inte haft nån koll alls på utvecklingen. Hade jag fortsatt under tonåren hade jag troligtvis jobbat som programmerare i dag.

Finns många programmerare som inte heller haft koll på utvecklingen de senaste 10-12 åren utan kört på i samma hjulspår. Speciellt i Webb/Javascript-världen har det gått väldigt snabbt de senaste åren.

Programmering går dessutom att lära sig skapligt på egen hand. Det i kombination med GIS-kunskaper och kontakter/praktik på någon arbetsplats tror jag skulle kunna leda till ett bra jobb även om du ligger lite efter nu.

Inget. Jag går faktiskt i de tankarna. Men jag vill ha bättre koll på exakt vad jag bör satsa på i så fall, så jag blir så bred som möjligt.

Sen en sak angående det här med att göra ett bra jobb. Jag är inte överdrivet intresserad av städning, men jag gör ett jäkligt bra jobb ändå. Nästan varje gång jag kommer till nån ny får jag höra att jag städar så mycket bättre än de andra, och att de vill att enbart jag ska komma i fortsättningen. Det hände senast för en trekvart sen.

geologen sa:
Ok, vad är det bästa av det smala då? ;)

Beror på vad du vill göra...

Om det är mot GIS du vill jobba så skulle jag rekommendera att börja med Javascript och OpenLayers (http://openlayers.org/). Försöka få upp en karta och läsa in lite data från några publika tjänster, t ex från SCB (http://www.scb.se/sv_/Om-SCB/Oppna-data-API/API-for-Statistikdatabasen/). Då är du ganska nära vad många företag i branschen faktiskt säljer...

Senast ändrad:
geologen sa:
Men jag vet ju inte. Jag känner ingen som jobbar med det, eller har jobbat med det, och jag har försökt fråga både här i tråden och via PM men får inga svar, eller inga konkreta svar.

Autograf -> FME -> autocad Civils 3D -> plaxis

Edit: regnade in inlägg i den här tråden ser jag, så jag vart ett par sidor efter.

Senast ändrad:
geologen sa:
frossarn sa:
geologen sa:

Jag tror att din vänner vill hjälpa dig till ett jobb!

Cujo sa:
Det här låter väl som nåt för dig: http://goo.gl/13wuDk

Om inte annat så finns det ju kontaktpersoner där för ev andra jobb på samma enhet.

Låt mig finna ett kriterium som fullständigt hindrar Geologen att söka. Hmm....

"Du kan även kommunicera på ett sätt som skapar handlingskraft hos andra."

Men allvarligt talat så tror jag det verkar som ett passande jobb, sök!!

MVH
Magnus

tropfrog sa:
Cujo sa:
Det här låter väl som nåt för dig: http://goo.gl/13wuDk

Om inte annat så finns det ju kontaktpersoner där för ev andra jobb på samma enhet.

Låt mig finna ett kriterium som fullständigt hindrar Geologen att söka. Hmm....

"Du kan även kommunicera på ett sätt som skapar handlingskraft hos andra."

Men allvarligt talat så tror jag det verkar som ett passande jobb, sök!!

MVH
Magnus

Geo har ju kommunicerat på ett sätt som genererat över 1700 inlägg, de flesta både seriösa och gedigna, det är väl handlingskraft hos andra

Nu har jag ett tips, som är ganska seriöst menat, men utan att jag kan "din" branch som geolog...

Att du inte slutfört din utbildning ser du som ett problem, men kan du inte försöka vända det till en styrka - i form att du faktiskt nästan har en hel utbildning... Ta kontakt med företag i den branschen, alltså inte att svara på jobbannonser, utan rent uppsökande samtal. Presentera dig och säg att du läst den utbildning som du har gjort, men att du inte slutförde den, och att du jobbat med annat sedan dess men att du nu, eftersom detta är något du är intresserad av och som du tycker ör intressant så vill du nu ta tag i det här... Så därför undrar du om de kanske skulle ha en möjlighet att ta in dig som lite "okvalificerad" arbetskraft så att du kan lära dig jobbet den vägen, då kanske du kan få under en upplärningsperiod lite enklare (ansvarsmässigt enklare menar jag då, inte nödvändigtvis svårighetsgrad) uppgifter så att du lär dig jobbet på sådant sätt, till en lön som motsvarar vad du tjänar idag på hemtjänsten, men där du vet att efter det så kommer du ha möjligheten att stiga i lön när du går över till att ha en "riktig" tjänst... Då slipper du att det skulle kosta dig något (möjligtvis stoltheten bara), och du får betalt för att skaffa dig de kunskaperna du behöver

Trist att den här tråden lever vidare i samma trötta mönster.

Många bra tips men din, ibland svartvita, världsbild ställer till det för dig.

Spännande att ordet driv få det att svartna så för dig. Att göra ett bra jobb(inkl. städning), bli bättre cyklist, vara en bra vän, kräver driv/vilja men det ser ut att helt gå förbi dig.

Att inte kontakta ev. blivande arbetsgivare har mest med rädsla att göra.
Se det inte som ett sätt ”smitta före” utan i ställe som ett krav för att få möjligheten att komma på intervju.
Fundera först igenom varför du är intresserad av just det jobbet och tänk igenom vad just du har att tillföra. Om det ända du kan komma på är bättre lön så bör du fundera ett tag till.
Ring dem och fråga t.ex. mer i detalj hur tänkta arbetsuppgifter kan se ut och hur arbetsgruppen ser ut. Förklara din situation, t.ex. att du arbetar med något som är socialt väldigt givande men att du verkligen är sugen på att arbeta inom det område som du är utbildad och är intresserad av och att du därför VET att du kommer göra ditt bästa för att göra ett riktigt bra jobb.
Så samla mod och försök överkomma din rädsla, rapportera tillbaka imorgon em. hur det gick. ;)

Parallellerna till doping hjälper dig kanske att rättfärdiga för dig själv varför du att inte försöker, men den stämmer inte.
Det är snarar som om du tävlat i MTB i många år men gång på gång blir förvånad över att du inte blir uttagen som landsvägscyklist, men trots det så vägrar du ringa teamchefen och berätta mer om dig själv och att förklara hur åren på MTB stärkt dig som cyklist/människa.
Du vägrar även kontakta något team för att lära dig mer om vad som krävs som landsvägscyklist, för du tror att nästa gång de söker så blir du ihåg kommen som han som inte viste allt, men chansen är betydligt större att de kommer ihåg dig som den som vill satsa och lära sig.
Ett personligt brev och CV räcker inte.

När det gäller din fråga pengar/arbetsfråga så speglar det ett större problem och som flera här försökt påtalat för dig: om det ända som driver dig att arbeta är lönen, varför ska någon då anställa dig?
I mitt fall har jag genom tur/skicklighet/driv funnit ett arbete som jag trivs med och där jag känner att jag utvecklas och utmanas och arbetsuppgifterna utvecklas.
Utan lön så skulle jag göra annat, dels för att se till att få mat och tak över huvudet och dels att jag ser lönen som en del av bekräftelsen på väl utfört arbete.
Ekonomisk oberoende skulle nog innebära att jag slutade, alt. tog lååångtjänstledigt, för att det finns så mycket att uppleva i livet men inte obegränsat med tid.

Jag hoppas verkligen att denna tråd inte leva vidare i flera år till.

geologen sa:
Rattnalle sa:
Det är ju exakt det någon som vill anställa vill.

?

Jag har flera gånger blivit tillfrågad på jobbet om jag känner någon som skulle kunna passa på den och den positionen.
Alltså, jag är/har varit en av de kontakterna som en arbetsgivare gärna utnyttjar och som skulle kunna finnas i ditt kontaktnät också.

geologen sa:
Alternativet till att fortsätta söka jobb och hoppas på napp är väl att helt dumpa mitt nuvarande liv, offra det vänskapsnät jag byggt upp under många år, offra ett boende som innebär att jag äntligen kan sova på nätterna, och offra cykelträningen som är det som håller mig frisk och pigg. Det är väldigt mycket att offra för att göra nåt som kanske ändå inte ger resultat.

Vad får dig att tro att du inte kan få nya vänner någon annanstans? Och de vänner som du har nu, är de riktiga vänner så lär du behålla dem också.
Vad får dig att tro att det inte går att sova någon annanstans i världen?
Och varför tror du att det inte går att träna på andra platser?

Mårten sa:
Jag vet att den inte är tillämplig på stora delar statlig verksamhet. Åtminstone inte längre. Där har kraven skruvats upp rejält och de gamla turordningsreglerna för avancemang är borta - istället handlar det om kompetens och driv.

Det är bara att titta på hur det ser ut i toppen. Drivet har för det mesta försvunnit för länge sedan, det mesta verkar handla om att roffa åt sig så mycket det går. Plus en massa ryggdunkande.
Kompetensen skall vi bara inte prata om.

Jag gissar att Geologens ovilja att ringa eller söka kvalificerade jobb bottnar i någon slags rädsla att bli utskrattad och gjord till åtlöje, "titta på den här okvalificerade tönten som kommer och tror att han är något". Tro mig, det kommer inte hända, om man ringer och de inte är intresserade tackar de nej och sen är det inte mer med det. Samma om du skickar in en ansökan, vill de inte ha dig åker den i sopkorgen och ingen kommer ens komma ihåg att du sökt jobbet.

Dessutom är Sverige fullt av folk som sitter och gör jobb de inte har specifik utbildning för. Näringslivet skulle få tvärnita om de bara tog in folk som har papper på att de kan allt som de ska göra.

Senast ändrad:
Jag har gjort samma resa som du med tvivel och ångest över att inte vara färdig med utbildningen. Jag hade det väldigt tufft att förmå mig att söka jobb då jag var säker att ingen ville ha mig i företaget. Nu jobbar jag med GIS och vatten på ett större konsultbolag. Jag har inte utbildat mig inom vatten och GIS var det 8 år sedan jag läste. Vill bara säga att jag förstår vad du går igenom. Det finns en bra bok som heter Jobbsökarboken. Om du gör övningarna i den kommer du få många bra verktyg att använda i ditt jobbsökande. Jag lånade den på biblioteket. http://www.bokus.com/bok/9789197846103/jobbsokarboken-12-snabba-steg-till-ditt-nya-jobb/

Kämpa och du är inte ensam med dina tankar. Om du verkligen vill så tar du dig vidare, men det måste komma från dig!

En bra övning skulle kunna vara att bara gå tillbaka i tråden och läs om alla som tagit sig dit de vill i livet.

Hur många av dem ser jobbet som något nödvändigt ont? Hur många av dem jobbar med exakt det som de utbildade sig till? Hur många av dem menar att man bör ringa och prata med arbetsgivare för att verka intressant? Hur många av dem verkar vara rädda för förändringar?

Om man sammanfattar alla goda råd som folk som är nöjda med sitt liv ger dig så kan man bara sammanfatta att du är på den diametralt motsatta sidan i allt. Det räcker för mig för att konstatera att någonting måste förändras för att nå målet. Vad tror du själv är det viktigaste?

Mvh
Magnus

Tillbaka
Topp