[OT] Chans att rädda karriären?

Nä, nu får du ge dig. Att jag inte tänker sätta mig och räkna antalet tidigare ansökningar, till oklar nytta, är väl inget negativt.

I nästa stycke, på förslaget om tabell över tjänster med viktiga uppgifter, svarar jag jakande, men det är tydligen inte gott nog för dig.

Att jag i nästa stycke igen skriver att jag troligtvis inte kommer att hitta så många är bara ett kallt konstaterande. Jag är jättedålig på just den biten. Dålig kunskap om vilka arbetsplatser som sysslar med vad, helt enkelt. Företagsnamn är ofta så hopplöst intetsägande.

När det gällde liknelsen svarade jag att jag förstod meningen, men att den är lite dum just i mitt fall eftersom jag inte tävlar så.

fhloston sa:
geologen sa:
Jag förstår vad du menar. Men cykelloppsliknelser faller lite platt för mig, eftersom jag inte tävlar för att vinna.

Men du tävlar för att cykla så bra som möjligt, och kanske göra det lite bättre nästa gång?

Ja, delvis. Tycker det är kul att jämföra mig med andra, men det är oberoende av om jag är bättre eller sämre.

200.gif

Senast ändrad:
geologen sa:

Du skriver det, men alla argument mot att göra något du hittar på tyder på att du ljuger om att du vill göra något för att förändra sin situation.

geologen sa:
Som jag redan svarat vill jag verkligen ändra på saker.
Du har svarat på alla förslag om att ändra på saker att det är lönslöst, går inte, ingen idé etc. Om du verkligen ville bete dig annorlunda hade du åtminstone tänkt "oj, det verkar svårt, men jag ska försöka". Men eftersom du egentligen inte vill förändra dig så avfärdar du förslagen för att slippa förändra dig.

geologen sa:
Jag är bara dålig på utförandet.

Nej, dålig på utförandet är att försöka och misslyckas. Försöker man inte så räknas det inte. Men om man inte vill göra något kan man skylla på att det inte är någon idé.

geologen sa:
Det är en uppförsbacke, men jag ska sega mig upp.

Uppförsbackar besgras ett tramptag i taget. Inte genom att drömma om att man står på toppen och säga att det inte är någon idé att trampa.

geologen sa:
Nä, nu får du ge dig. Att jag inte tänker sätta mig och räkna antalet tidigare ansökningar, till oklar nytta, är väl inget negativt.

I nästa stycke, på förslaget om tabell över tjänster med viktiga uppgifter, svarar jag jakande, men det är tydligen inte gott nog för dig.

Att jag i nästa stycke igen skriver att jag troligtvis inte kommer att hitta så många är bara ett kallt konstaterande. Jag är jättedålig på just den biten. Dålig kunskap om vilka arbetsplatser som sysslar med vad, helt enkelt. Företagsnamn är ofta så hopplöst intetsägande.

När det gällde liknelsen svarade jag att jag förstod meningen, men att den är lite dum just i mitt fall eftersom jag inte tävlar så.

Haha, okej. Har du någonsin stött på ett tips/inlägg i denna tråd med över 2000 svar där du tänkt "Ja, det kanske var en bra idé - det ska jag prova. Tack!"?

För vilka steg som än presenteras så hittar du en anledning till att det är trams. Och antingen är alla förutom du som någonsin skrivit i tråden idioter eller troll (osannolikt) eller så är det din egen attityd du behöver förändra innan något kan annan kommer att förändras. Förstår du varför folk blir irriterade och hävdar att du inte vill förändras?

Jag tror vi har erbjudit ett halvdussin nyexade geologer anställning i år. Allt från unga eller äldre nyligen omskolade, med kandidatexamen, till disputerade. En av konkurenterna hade 30 geologtjänster att besätta för ett halvår sedan, jag vet inte hur det gått för dem.

Själv kan jag bara konstatera att jag är uthyrd 850 av 560 kvarvarande arbetstimmar i år, så det finns jobb att få ta del av för den som vet hur man jobbar. Den som vet hur man räknar stabilitet i berganläggningar med låg bergtäckning kan skicka ett PM till mig så snackar vi.

geologen sa:

Låter en annons det minsta intressant men är så att du inte riktigt förstår exakt vad det innebär, ring och prata med kontaktpersonen! Personligen tycker jag att många annonser är bedrövligt dåliga skrivna, speciellt när de kommer från rekryteringsfirmor. Det är de till viss del medvetna om och det är inte alls konstigt/oväntat att någon ringer och frågar om tjänsten.

rikard sa:
Jag tror vi har erbjudit ett halvdussin nyexade geologer anställning i år. Allt från unga eller äldre nyligen omskolade, med kandidatexamen, till disputerade. En av konkurenterna hade 30 geologtjänster att besätta för ett halvår sedan, jag vet inte hur det gått för dem.

Fast det har ju fastslagits med säkerhet i tråden att:

A) Det finns nästan inga jobb för geologer,
B) Om det finns jobb så är det för geologer med en annan studieinriktning än geologen hade,
C) Om det ändå finns jobb för geologen så måste man i så fall först göra 5 hundår i en mörk gruva i Norrland,
D) Om ändå finns geologjobb utan krav på hundår så är det i vart fall inte i Göteborg, där geologen måste bo då han har en bostad med tyst sovrum här, samt
E) Geologen är i vilket fall som helst inte examinerad, och det är stört omöjligt att gå tillbaka till universitetet ett halvår för att skriva exjobbet (eller ett kvarts år om det är en kandidatuppsats, antar jag?)

Plus säkert en massa andra saker som jag glömde ta upp. Hursomhelst så är det omöjligt. :-(

Pugilism sa:
Jag hade lovat mig själv att inte skriva mer i tråden då jag insåg att jag inte kunde bidra med mer. Min åsikt i frågan finns för många sidor sedan.

Varför skriver jag då? Hasse#7 lade upp en intressant text om sin fru. Hade hon själv lagt upp den hade det varit bättre. I den presenterades en profil, utan krussidul och med en humoristisk personlig slutkläm.

Ett praktexempel på spontanansökan. Ge en liknande till ditt nätverk och låt dem göra jobbet. (Har pmat, inte säker på att det blir matchning men vi märker hur det blir).

Frugan hänger inte på happy. Men jag skall berätta att jag skrev detta.

DT sa:
rikard sa:

Fast det har ju fastslagits med säkerhet i tråden att:

A) Det finns nästan inga jobb för geologer,
B) Om det finns jobb så är det för geologer med en annan studieinriktning än geologen hade,
C) Om det ändå finns jobb för geologen så måste man i så fall först göra 5 hundår i en mörk gruva i Norrland,
D) Om ändå finns geologjobb utan krav på hundår så är det i vart fall inte i Göteborg, där geologen måste bo då han har en bostad med tyst sovrum här, samt
E) Geologen är i vilket fall som helst inte examinerad, och det är stört omöjligt att gå tillbaka till universitetet ett halvår för att skriva exjobbet (eller ett kvarts år om det är en kandidatuppsats, antar jag?)

Plus säkert en massa andra saker som jag glömde ta upp. Hursomhelst så är det omöjligt. :-(

Du glömde (bl.a.):

F) Om det mot förmodan skulle finnas några geologjobb som inte kräver examen så är geologen alldeles för dålig på att hitta jobb och företag för att det ska finnas någon chans att få dessa.
G) Om geologen mot förmodan skulle kunna hitta ett geologjobb som inte kräver examen är det säkert ett sådant som kräver att man är falsk och inställsam under anställningsprocessen och därmed är det otänkbart att geologen skulle få jobbet.

H) Och även om geobranshen kom in i världens högkonjunktur och företagen skrek efter geologer skulle Geo inte vara intresserad eftersom det var 7 år sedan han pluggade geologi. Och dessutom vill Geo jobba med Excel, sådesså.

geologen sa:
Jag har ...varit på anställningsintervju... lite då och då under åren, men varje gång, och mer och mer för varje gång, har jag upplevt en ångest inför det. Jag har upplevt det mer som ett hot än nåt positivt att det skulle kunna bli ...en provanställning... och i förlängningen ett ...fast jobb... . Det är ingen bra känsla. När jag senast återaktiverade min profil på ...en jobbsökar site... och fick en matchning fick jag en mild panik och raderade omedelbart matchningen och avaktiverade profilen igen. Så nu har jag funnit frid i mitt beslut att ... inte ta ett nytt jobb... .

Ursäkta felciteringen... men....
Det finns vissa likheter med jobb och förhållanden.
Det kan verka skrämmande och det blir inte alltid som man tänkt sig.
Ibland blir det bättre och ibland blir det sämre.

geologen sa:
...
Ett problem med jobb som läggs in här är att de blir sökbara för arbetsgivaren, och knyter då till tråden. Förmodligen sitter de inte och söker efter var annonserna publiceras, men om så är fallet så är det ett problem.
...

Varför är du rädd för att arbetsgivaren ska lära känna dig?

varför fortsätter ni att piska på en död häst?

1) killen vill inte
2) killen VILL inte
3) killen VILL INTE!

efter ett par tusen inlägg med förslag, pepp, länkar till jobb, hån och fan vet allt så är står han stadigt planterad på ruta 1.

släpp det. han vill inte.

geologen sa:
...
Grejen är ju att om jag skulle skriva ansökan som jag skulle känna mig helt bekväm med, så skulle det bli en ganska ledig text, som kanske skulle tas väldigt fel om "fel" person läser.
...

Det kan vara bra att ärligt visa vem man är (utan att överdriva såklart).
Chansen att det blir bra i längden på jobbet ökar om arbetsgivaren redan från början vet vem du är.
Var dig själv, men tona ner de negativa sidorna som ändå bara är spöken i ditt huvud.

geologen sa:
Släpp det där med geojobb. Det är adminjobb jag i första hand är ute efter i dagsläget.

OK bra. Det finns nog ganska många jobb därute liknande det adminjobb som det länkades till häromdagen, som inte kräver formella meriter på hög nivå utan där man behöver en strukturerat sinnelag, förmåga att planera och koordinera, kunna uttrycka sig begripligt samt kunna jobba i Excel. Dvs som du kan söka utan vidare. Det gäller bara att hitta dem samt att du inte börjar läsa in en massa oöverstigliga hinder i detaljer i platsannonserna.

Det har jag svårt att se. Vad finns det för annat uppåt från adminjobb? Möjligen chefsjobb, men chef vill jag aldrig bli, under några omständigheter.

geologen sa:
Enda nackdeken är väl att adminjobb också är lågavlönade, liksom hemtjänsten. Och itan möjlighet till lönestegring.

Se till att få jobbet först, sedan när du diskuterar dina framtidsplaner med din chef så visar du intresse för löneadministration. Du går en halvårskurs på deltid som bekostas av arbetsgivaren och sedan får du ett lönepåslag den dag du börjar arbeta med löner. Visar det sig sedan att du har fallenhet för löneadministration, vilket jag tror, så kan du med stigande erfarenhet få en lönekurva som inte skäms för sig.

Löneadministration är "osexigt" och därmed är det brist på löneadministratörer vilket pressar upp lönerna och universitetsutbildning är oftast inte nödvändigt.

geologen sa:
Nej, så fort jag lyckats komma ifrån hemtjänsten är det för evigt över. Hit vill jag aldrig återvända.

Så vad har du att förlora på att ta första bästa jobb som du blir erbjuden och som har motsvarande eller högre lön än idag?
Sök för guds skull varenda jobb du kan hitta!

Har vi prövat möjligheten att kontot "geologen" i själva verket är ett test av AI? https://sv.wikipedia.org/wiki/Artificiell_intelligens

Jag tycker att mycket av geologens cirkelresonemang påminner om hur en dator svarar på input, och liksom följer ett schema av tänkbara svar på det man matar den med. I det här fallet har AI:n bara tillgång till tänkbara skäl till att ett tips inte skulle kunna vara en framkomlig väg.

Någon som är med mig?

Senast ändrad:
Hitta ett nytt jobb du kan leva med(behöver inte vara perfekt) som inte ligger inom hemtjänsten, ta det och utvärdera sedan vad det är du vill ta vägen. I värsta fall får du bara erfarenhet av sådana jobb(mer och bredare erfarenhet är aldrig dåligt), i bästa fall finns det även möjlighet att växa på platsen.
Men det viktigaste GÖR NÅGOT! Ta ett snabbt beslut, allt behöver inte utvärderas till oändligheten.

Kontakta varenda bemannings- och rekryteringsföretag som du kan hitta och lägg upp ditt CV och vad du är intresserad att jobba med för att se om det kan leda till nåt.

Kontakta varenda bemannings- och rekryteringsföretag som du kan hitta och lägg upp ditt CV och vad du är intresserad att jobba med för att se om det kan leda till nåt.
Nej, för Geologen kan inte skriva CV för det är att förhäva sig själv och även om det man skriver är sant så är det onaturligt och känns obehagligt att skriva.

Seriöst, ge upp. Killen trollar.

Senast ändrad:
geologen sa:
Det har jag svårt att se. Vad finns det för annat uppåt från adminjobb? Möjligen chefsjobb, men chef vill jag aldrig bli, under några omständigheter.

Nej du har rätt, det finns ingen väg alls. Alla som någonsin har börjat arbeta med något som har med administration att göra har blivit kvar med samma arbetsuppgifter hela sitt yrkesliv. De sitter där och fyller i samma blanketter och vänder på samma papper dagarna i ända 30 år senare. Utom ett fåtal som är beredda att gå över lik och bli chefer.

Det har aldrig någonsin hänt att någon med hjälp av stigande erfarenhet och/eller internutbildning eller helt enkelt bara genom att visa framfötterna har gått vidare till något mer kvalificerat inom administration eller bytt avdelning till något annat. Det finns ingen väg uppåt. Lika bra att ge upp.

Plåtslagare är ett bristyrke som är bra betalt. Börja som lärling till usel lön (bättre än i hemtjänsten) och få sen en riktigt bra lön. Jobba ute och högt uppe eller inne och i verkstad. Perfekt. Inget cv eller falskt lismande behövs. Dyk upp på firman, snacka med basen, ett handslag senare är du på gång.

geologen sa:
Kan ju hoppas. 25k vore ett rejält lyft.

En bra löneadmin med fem + års erfarenhet kan tjäna nånstans mellan 30-40 tusen. Observera att högskoleutbildning på området inte krävs.

Edit brasklapp: kan inte uttala mig om marknaden i Göteborg, men i Stockholm är det brist.

Senast ändrad:
Hasse#7 sa:
Pugilism sa:
Jag hade lovat mig själv att inte skriva mer i tråden då jag insåg att jag inte kunde bidra med mer. Min åsikt i frågan finns för många sidor sedan.

Varför skriver jag då? Hasse#7 lade upp en intressant text om sin fru. Hade hon själv lagt upp den hade det varit bättre. I den presenterades en profil, utan krussidul och med en humoristisk personlig slutkläm.

Ett praktexempel på spontanansökan. Ge en liknande till ditt nätverk och låt dem göra jobbet. (Har pmat, inte säker på att det blir matchning men vi märker hur det blir).

Frugan hänger inte på happy. Men jag skall berätta att jag skrev detta.

Fint, har fått hennes pm. Kom lite annat mellan men jag ska se om jag hittar rätt väg in. Återkommer inom kort till henne på mejl.

Tillbaka
Topp