[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Lulle sa:
Sen finns det nog fler jobb än bara på slutmonteringen.

Kanske. Lagerarbete?
De jag känner som jobbar/jobbat där var alla på "bandet".

Och det finns betydligt fler företag än Volvo som behöver montörer. På mitt företag tillverkas kameror av varierande storlek. Standardverktyg är typ en torx-8 eller så. Inget skiftjobb, ska det jobbas med kemikalier är det i dragskåp. Utvecklingsmöjlighet inom företaget, tex inte konstigt att gå från montering till service och kundsupport.

Jag är lite förvånad över att det finns några jobb av den typen kvar. Trodde faktiskt att allt antingen flyttats till låglöneländer eller helt robotiserats.

Lulle sa:
geologen sa:
Lulle sa:

Kanske. Lagerarbete?

Du fick för någon sida sen tips om ett administrativt kontorsjobb som skulle passa bra, sen så har du fel bild av jobbet på bandet. Kollade du på klippet i mitt inlägg?

Har sällan möjlighet att kolla på filmer folk länkar till.

Uppgifterna om hur det är att jobba på bandet har jag fått från flera personer och de är oberoende av varandra samstämmiga och både i nutid och för flera år sen.

geologen sa:
Lulle sa:
geologen sa:
Lulle sa:

Kanske. Lagerarbete?

Du fick för någon sida sen tips om ett administrativt kontorsjobb som skulle passa bra, sen så har du fel bild av jobbet på bandet. Kollade du på klippet i mitt inlägg?

Uppgifterna om hur det är att jobba på bandet har jag fått från flera personer och de är oberoende av varandra samstämmiga och både i nutid och för flera år sen.

Så din nuvarande arbetsmiljö är bättre? Även med skillnaden i lön beaktat?

Kan det vara att de jobbar på delar av linjen där det slipas eller dylikt? Moderna montagelinjer är ju oftast snäppet under kliniskt rena.

geologen sa:
Jag är lite förvånad över att det finns några jobb av den typen kvar. Trodde faktiskt att allt antingen flyttats till låglöneländer eller helt robotiserats.

Nä då, det finns. Dyra produkter och små serier, då kan man göra så här. På min pappas företag bygger de kundanpassade elmotorlösningar. De har också motsvarande montering.

Johan Falk sa:
geologen sa:
Lulle sa:
geologen sa:
Lulle sa:

Kanske. Lagerarbete?

Så din nuvarande arbetsmiljö är bättre? Även med skillnaden i lön beaktat?

Ja, tveklöst. Just arbetsmiljömässigt är det rätt bra där jag jobbar nu.

geologen sa:
Sitter man med en månadslön på 40-50 kkr och dessutom delar de stora utgifterna med en partner, ja då behöver man inte tänka så mycket på pengar. Det blir lite "om det inte finns bröd, varför äter de inte bakelser?". Jag vill tjäna tillräckligt med pengar för att slippa tänka på pengar. Just nu är det så illa ställt att jag varje dag oroar mig för ekonomin. Det är därför jag vill ändra på det. Det håller inte längre med skitlönen jag har. Så för mig är lönen en astronomiskt stor drivkraft.

Har du hört Greg LeMonds cykelcitat “It never gets easier, you just go faster.”. Det gäller inkomster också...

Akoa sa:
Det har säkert varit uppe tidigare men jag blir nyfiken. Hur gick det till när du sökte och fick jobbet inom hemtjänsten? Gjorde du samma övervägande som i den här tråden om för och nackdelar jämfört med det du hade tidigare (även om du var arbetslös?). Vad är skillnaden nu?

Började som sommarjobbare 2010. Ringde till olika enhetschefer och fick napp hos fjärde jag fick tag i. Men där visste jag att de behövde sommarvikarier, jag visste att det var så kontakten skulle tas (det stod så i ett dokument om sommarjobb som Gbg kommun publicerat) och jag visste också vad jobbet gick ut på och att utbildning/erfarenhet inte krävdes.

Har du hunnit kika på det där administrativa kontorsjobbet utan höga formella krav med arbetstid 8-17 för en noggrann, analytisk och sifferkunnig person med bra Excel- och engelskakunskaper som det länkades till igår? Det som flera av oss tyckte verka klockrent för dig?

Du har inte funderat på bli kriminell?

Bra pengar och flexibel arbetstid i det yrket, har jag hört. Risken att åka fast ska dessutom vara rätt liten numera.

Mr Orange sa:
Du har inte funderat på bli kriminell?

Bra pengar och flexibel arbetstid i det yrket, har jag hört. Risken att åka fast ska dessutom vara rätt liten numera.
Det publicerades en rapport nyligen där det framgick att det var stressigt och dåligt betalt att vara kriminell. Så jag tror tyvärr att det går bort.

Sen är det ju lite mycket att framhäva sig själv och gå över lik för framgång i den branschen, kanske inte passar klockrent.

Har jobbat på Volvo för snart 15 år sedan som "konsult", vi fick ta jobben som ingen annan ville ha.
Dammigt och skitigt skulle jag inte påstå att det är och arbetsmiljön med tunga lyft o dyl är nog nästan obefintlig, allt görs med hjälp av robotar o dyl.
Fanns då bra möjligheter att gå vidare inom Volvo om man var lite driven.
Jobbar idag inom byggbranschen och där kan vi prata om tunga lyft och smutsig arbetsmiljö.

Alright, nu har jag läst de senaste 10 sidorna på tråden. Vill varna för ett långt inlägg men behöver verkligen skriva av mig. Det har lite varit som att se två passagerartåg krocka i slowmotion... man kan inte riktigt kolla bort men det börjar nu bli för uppenbart att tågen går i motsatt riktning på samma spår i väldigt hög fart.

Som många tidigare har sagt, Geologen, så framstår det väldigt tydligt att du inte vill förändra din situation.
Hur många jobb har du sökt sedan beskedet kom i våras om er förlängda uppsägningstid?
Hur många av de jobb man har rekommenderat dig att söka har du faktiskt sök?
Hur många av de tips, som upprepats gång på gång igen i förhoppning om att du någonstans ska kunna ta dig till dom, har du varit mottaglig för? Hur många företag har du ens varit i kontakt med?

Jag är ganska säker på att svaret på nästan samtliga frågor är 0.

Jag skulle vilja framhäva ett visdomsord som jag läste häromåret och försöker ta till mig själv. Det har faktiskt gjort mycket för att förbättra min egen situation, då jag också är bra tjurskallig och det hjälper mig att identifiera när jag stångar mitt huvud blodigt i väggen:
Om en person du möter är en idiot, så är det antagligen sant att personen är en idiot. Om majoriteten av personer du möter är idioter, så är det större sannolikhet att det är du som är idioten.

Sätt ovan "ordspråk", eller vad du vill kalla det, i relation till nedan citat och alla svar du fått här på forumet från människor som genuint försöker hjälpa dig men som du avfärdar:

geologen sa:
Just nu är det så illa ställt att jag varje dag oroar mig för ekonomin. Det är därför jag vill ändra på det.

Nu kommer jag vara brutalt ärlig, men du framstår lite som alla generiska sk. nice-guys i datingvärlden. Du vet, killar som beklagar sig att ingen tjej vill vara med dom trots att dom är "snälla killar" eftersom alla tjejer är "horor". Du väntar på att någon ska kasta ett bättre jobb i knät på dig, men förväntar dig inte att arbeta för det själv och blir bitter och deprimerad när inget jobberbjudande dyker upp.

Du har ju gjort det uppenbart gång på gång igen att du inte VILL ändra på något. Gå igenom tråden igen - de sista 10 sidorna. Hade du velat så hade du gjort dig mottaglig för råd och tips, inte bara avfärdat samtliga personer som försöker hjälpa dig. Lyssna på de som har erfarenhet - speciellt e120guru och liknande personer. Avfärda dom inte, för det får dig att framstå som en otrolig snobb eftersom det är DU som vädjar efter hjälp för att sedan bara avfärda de som hjälper dig.

Jag tror det första du måste göra är att ta dig till en psykolog eller doktor. Jag är själv varken eller, och för den delen heller inte överens om att man sätter diagnoser på var och varannan människa, men det börjar bli plågsamt uppenbart att du antingen lider av depression eller en diagnos i stil med aspergers. Att ta tag i det är absolut första steget, för du kommer åtminstone kunna lära dig hur du ska hantera dig själv i relation till eventuell diagnos.

Förresten, om du nu inte kan hålla med om att det finns människor som har en drivkraft i arbetslivet UTÖVER pengar - varför ville du då ursprungligen arbeta med geologi? Det låter knappast som att det finns pengar där, så det kan inte vara anledningen eller? Du har till och med identifierat dig till den grad med den yrkesbanan att du kallar dig geologen. Var det ett sätt att få mer lön? Härifrån låter det snarare som att det var ett kall för din del. Varför är det då så svårt att tro att andra personer känner liknande inför sina egna yrkesval?

En sista sak, en vädjan till alla de andra förutom Geologen som skriver i denna tråd. Om han inte tagit till sig något tips, något jobb, något råd på låt oss säga en vecka från nu - sluta svara. Ni/vi måste börja ställa motkrav för att han faktiskt ska bli benägen att hjälpa sig själv, annars kan tråden lika gärna få dö ut nu - det kommer aldrig bli bättre.
Förslag: Ge honom ett rimligt jobb att söka som uppgift och om han inte producerar ett CV/personligt brev OCH följer upp sin ansökan per telefon inom att ansökningstiden gått ut så låt tråden dö.

Senast ändrad:
Håller med dig i stort lugosi, dock vill jag bara flika in att det fanns en väldigt stor tilltro till gruvbranschen i Sverige för några år sedan, så helt fel var nog inte tanken med geologi när det begav sig. Jag hoppas också allt gott för dig Geologen, men kommer inte skriva mer här.

lugosi sa:
Förresten, om du nu inte kan hålla med om att det finns människor som har en drivkraft i arbetslivet UTÖVER pengar - varför ville du då ursprungligen arbeta med geologi? Det låter knappast som att det finns pengar där, så det kan inte vara anledningen eller? Du har till och med identifierat dig till den grad med den yrkesbanan att du kallar dig geologen. Var det ett sätt att få mer lön? Härifrån låter det snarare som att det var ett kall för din del. Varför är det då så svårt att tro att andra personer känner liknande inför sina egna yrkesval?

Geologen blev lurad av geologiska institutionens företrädare att läsa geologi. Mer info längre bak i tråden.

Dags för denna igen:

Bilagor

• guldgrävare.jpg
    guldgrävare.jpg
    114.7 KB · Besök: 37
Korvgubbe ska tydligen vara lukrativt. Små investeringar och hög avkastning. Bygg en lådcykel du kan åka runt och servera korv med, efter krogen stänger, utanför stora event osv. Ingen chef (som du avskyr), bra med pengar (som du gillar) inte sitta inne (som du hatar), träffa trevliga människor som du inte har som kollegor (som du inte gillar), självständigt jobb utan att behöva tänka för mycket och mycket cykling(perfekt).

Efterlysning: är du en glad happyit som har delar du kan donera till geologens korvcykel? Allt är av intresse.

Bilagor

• pölsegeo.jpg
    pölsegeo.jpg
    23.1 KB · Besök: 32
Att det finns lärare med utbildning och legitimation är ju ett övertydligt exempel på att det finns folk som har drivkrafter utöver pengarna. Och det har till och med TS själv medgett som alternativ karriär.

Ungefär så här lät det hela tiden, och mest från just de två lärare som framträder i artikeln. Inget ont om dem, de är båda utmärkta i sitt jobb, men en mer nyanserad bild av verkligheten hade inte skadat. Men deras tjänster är ju beroende av att det finns ett studentunderlag, så då vill man gärna frisera sanningen en smula.

http://gvc.gu.se/Aktuellt/Nyheter/N...-doldis-med-ljusa-framtidsutsikter.cid1151286

Senast ändrad:
Att jag började plugga geovetenskap (som inkluderar geologi, men som är mycket bredare än så!) var bara ett infall. Jag satt och läste kurskatalogen och tyckte det såg kul ut. Jag är intresserad av så otroligt många saker att det kunde ha blivit nästan vad som helst.

geologen sa:
Ungefär så här lät det hela tiden, och mest från just de två professorer som framträder i artikeln. Inget ont om dem, de är båda utmärkta i sitt jobb, men en mer nyanserad bild av verkligheten hade inte skadat. Men deras tjänster är ju beroende av att det finns ett studentunderlag, så då vill man gärna frisera sanningen en smula.

http://gvc.gu.se/Aktuellt/Nyheter/N...-doldis-med-ljusa-framtidsutsikter.cid1151286

Alla som är utexaminerade får arbete

Det kanske inte stämmer helt, men hur var det nu - du kunde väl göra din mastersuppsats och ta ut din examen nu? Eller var det något som satte stopp för det?

DT sa:
geologen sa:
Ungefär så här lät det hela tiden, och mest från just de två professorer som framträder i artikeln. Inget ont om dem, de är båda utmärkta i sitt jobb, men en mer nyanserad bild av verkligheten hade inte skadat. Men deras tjänster är ju beroende av att det finns ett studentunderlag, så då vill man gärna frisera sanningen en smula.

Alla som är utexaminerade får arbete

Det kanske inte stämmer helt, men hur var det nu - du kunde väl göra din mastersuppsats och ta ut din examen nu? Eller var det något som satte stopp för det?

Ekonomi och allmän oförmåga. Men mest ekonomi.

Men det stämmer inte det heller. Flera gamla kurskamrater, med examen, lyckades inte heller få jobb.

Senast ändrad:
Du hade redan maxat studiemedlen?

Annars går det ju att jobba samtidigt som man pluggar (speciellt när man skriver uppsats då man inte har någon schemalagd undervisning), men iofs låter det tungt med heltidsarbete samtidigt.

Schemalagt delvis är det. Flera obligatoriska kurser ingår. Dessutom schemalagda avstämningar med handledare. Sen är tillgång till t ex labb och datorer också låsta till vissa tider.

Jag fixar inte att jobba och plugga samtidigt. Stark av folk som klarar det men så många timmar av mentalt fokus har jag inte per dag. Studiemedel kan jag inte ta ut mer, och det skulle ändå inte täcka mer än boendekostanden.

DT sa:
Du hade redan maxat studiemedlen?

Annars går det ju att jobba samtidigt som man pluggar (speciellt när man skriver uppsats då man inte har någon schemalagd undervisning), men iofs låter det tungt med heltidsarbete samtidigt.

Känns inte rätt att hålla med men det är rätt krävande att ta ynka 10 p nationalekonomi samtidigt som man heltidsjobbar (har gjort det så jag vet) för att få ut examen. Men det var värt det.

(det var på hedenhös tid, anno 2000, så det är 15 p i dagens system)

Senast ändrad:
Det stämmer säkert, men jag vill fortfarande påstå att man inte kallar sig själv "Geologen" om det inte är något man identifierar sig mycket med, dvs. mer än endast i syfte att tjäna pengar och inget annat.

Sen är det intressant att den enda replik du ger är på det du enkelt kan avfärda. Som så många i tråden innan mig redan har sagt: Du måste börja med att ändra dig själv. Det är jävligt obekvämt att inse, men det är sanningen.

Eh, jag skriver så långsamt på mobilen och tycker det är knöligt att citera korrekt, så jag har faktiskt inte försökt svara dig än. Jag sökte på en lärares namn av ett helt annat skäl och råkade få upp den artikeln, tyckte den lämpade sig för tråden och la in länken.

Vad gäller att identifiera mig, så var det väl bara så att jag behövde hitta på ett användarnamn när jag reggade mig. Pluggade tredje året då och det låg väl rätt i mun, så att säga. Har ångrat det valet många gånger sen dess. Nåt cykelrelaterat hade varit smartare.

xyz-saft sa:
Skaffa en sambo kanske? Då kan ni dela på många kostnader och få mer över i månaden utan att du behöver byta jobb!
Men det har redan tagits upp i tråden, för att få sambo måste man visa upprepat intresse av den andra personen. och det går absolut inte.

"blyga pojkar kysser inte fina flickor"

geologen sa:
xyz-saft sa:
Skaffa en sambo kanske? Då kan ni dela på många kostnader och få mer över i månaden utan att du behöver byta jobb!

Det är en helt annan diskussion, men jag har bestämt mig för att leva ensam. Jag har testat sambolivet men det är inget för mig.
Ja du Geo, det är väl OK att bestämma sig för att leva ensam! Men jag kan inte hjälpa att undra om det är en ren konsekvens av att din sambo valde att flytta?
Inte för att vara elak, men jag har då aldrig varit med om en människa som är så övertygad om sin egna förträfflighet avseende en sak att han absolut inte tar till sig ngt av de många råd han får. Du är helt unik & jag är övertygad om att din envishet & tjurskallighet skulle komma rätt arbetsgivare tillgodo om du vågade ta till dig råden som kom!
Du besitter ju massor av bra egenskaper i hur envis du är! Du ger ju liksom aldrig upp i din argumentation om att det är fel på omvärlden som inte bara kastar ett jobb i knäet på dig! Det kan ju aldrig beropå att du måste göra något själv? Då menar jag alltså något proaktivt i ansökningsprocesser eller spontanansökningar. Du förväntar dig att det bara skall vara att skicka in ansökan så skall det vara biff?
Empiriskt från början av min karriär så vet jag att när jag gjordeså, dvs bara skicka ansökan blev det standardsvar tillbaka & sen tack för din ansökan men jobbet är tillsatt av en annan person.
När jag ringde, så fick jag komma på intervju. Väl där, så var nog utfallet 75/25 på 2:a intervju sen 50/50 om jag blev erbjuden.
Nu har jag inte sökt ett jobb på 15år utan enbart erbjuden nya möjligheter, men jag kan inte tro att det ändrats speciellt mycket sedan den tiden?
Dessutom, under de senaste 15år har jag nog anställt ett 50-tal människor i olika roller & ingen av dessa har enbart skickat en standard ansökan utan uppföljning. Sån är min verklighet, men den menar du är helt fel?
Skall du lyckas så börjar det hela med att du måste inse att du har fel i hur det fungerar & acceptera att din pseudovetklighet inte stämmer med hur det fungerar. Kan du inte det så kommer du aldrig ur din situation!
Så använd din envishet till att sätta ett mål om att du skall minnsan förändra dig själv till att bli extremt duktig på att söka jobb & följa upp ansökningarna så att du kommer i ett läge där du har ekonomi att cykla de tävlingar du önskar, segla så mycket du önskar, köpa de segelställ du önskar etc. Sätt den målbilden & jobba för den istället för resingerat bara skylla på omvärlden att det är fel på den! Jobba med din egna inställning till det positiva!

Senast ändrad:
geologen sa:
1888 sa:
Då föreslår jag at du ber om input från någon som vet... Börja med Volvo om du bor i Götet, och be om att bli tipsad om fler ställen om du inte får napp där.

Ok, så det är det som menas med montering. Nä, det är jag inte intresserad av.

I närheten av 30k som nyanställd, dagtid (finns även kväll o nattskift till högre lön)
Nu är det ju inte bara att hoppa in på bandet, utan det föregås ju av en provanställning hos ett bemanningsföretag.[/quote]

Känner flera som har jobbat där, och en kollega som nyligen började jobba där. Lönen är fantastisk, men de får inte bara ett skift, utan måste växla mellan flera olika. Ofta plötslig övertid, så det är svårt att planera fritiden. Dålig arbetsmiljö med mycket damm (plast? metall?) i luften, tunga rörelser i jobbiga vinklar. Men visst, det är relativt enkelt att få jobben, och lönen är som sagt toppen.[/quote]

Fasta skift, men tidvis mycket övertid som iof ger bra med pengar att betala av gamla skulder/synder ;)
Har själv varit där i 37 år nu, får väl bli 8 till men sen får det vara bra :)

1888 sa:
geologen sa:
1888 sa:
Då föreslår jag at du ber om input från någon som vet... Börja med Volvo om du bor i Götet, och be om att bli tipsad om fler ställen om du inte får napp där.

Ok, så det är det som menas med montering. Nä, det är jag inte intresserad av.

I närheten av 30k som nyanställd, dagtid (finns även kväll o nattskift till högre lön)
Nu är det ju inte bara att hoppa in på bandet, utan det föregås ju av en provanställning hos ett bemanningsföretag.

Känner flera som har jobbat där, och en kollega som nyligen började jobba där. Lönen är fantastisk, men de får inte bara ett skift, utan måste växla mellan flera olika. Ofta plötslig övertid, så det är svårt att planera fritiden. Dålig arbetsmiljö med mycket damm (plast? metall?) i luften, tunga rörelser i jobbiga vinklar. Men visst, det är relativt enkelt att få jobben, och lönen är som sagt toppen.[/quote]

Fasta skift, men tidvis mycket övertid som iof ger bra med pengar att betala av gamla skulder/synder ;)
Har själv varit där i 37 år nu, får väl bli 8 till men sen får det vara bra :)[/quote]
------------------------------

37 år. Det förklarar ju ditt nick. Det är ditt födelseår?

/Jari (som nog inte är så mycket yngre än dig...)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp