[OT] Chans att rädda karriären?
Bonf sa:geologen sa:GoranS sa:geologen sa:Bonf sa:Förslag på andra jobb där det borde vara ganska lätt att komma in, och få bättre betalt än hemtjänsten är alla möjliga konstruktör och projektörs jobb som sitter och ritar i CAD. Vvs, ventilation, el, fjärrvärme osv.
Ja, och det tror jag också jag skulle bli riktigt bra på. Men anställer man nån utan förkunskaper? Jag gissar att det dräller av halvfinniga tonåringar som suttit och lekt med CAD hemma och kan varenda knapp och meny.
Då är det väl bara och sätta sig och leka CAD hemma och lära sig varenda knapp och meny!?
Tja, så kan man ju se det. Men utan att veta att det faktiskt går hem hos arbetsgivare är det en enorm tidsinvestering med potentiellt dålig avkastning. De kanske egentligen bara bryr sig om folk med fina titlar från seriösa CAD-utbildningar? Jag vet ju inte.
Nej, branchen söker folk som kan lära sig CAD snabbt. På konsultföretag så får du säkert någon dags utbildning om du frågar om det men annars är det lätt att bli självlärd, i alla fall på grunderna. Nu talar jag från egen erfarenhet och från vänner och bekanta som gått den vägen. Tro mig, det finns MÅNGA arbetsplatser där man ritar CAD och om man är driftig och tycker det är kul med lite programmering (enkel programmering, typ script) så kan man automatisera mycket av de monotona momenten. Jag har lämnat den världen nu men det är en bra inkörsport. Kör bara!
Men du menar knappast att de plockar in folk som inte kan börja jobba från dag ett. Eller? Nog måste det finnas en grundläggande kompetens först. Ungefär som att man kan anställa nån som bussförare om personen har körkort och körvana, men saknar bussbehörighet, och då får den i tjänsten.