[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Jag är skräckslagen inför att råka skriva att jag kan nåt som jag inte kan. Naturligtvis skriver jag inte så, men ibland finns förstås risken att jag tycker att jag kan mer om en sak, eller är bättre på nåt, än jag är mer objektivt sett. Tidigare har jag skrivit att jag är bra på MS Excel, men efter att vid några tillfällen ha sett verkligt kunniga användare trolla med programmet, så har jag insett att jag inte kan skriva så längre.

Jag tror att jag skrivit det tidigare i tråden, men det hade varit intressant att få sitta på andra sidan ett tag, i alla fall passivt observerande, och få läsa ansökningshandlingar från många andra. Jag har ju ingen som helst aning om hur "fienden" uppträder. Jag föreställer mig att det skulle bli betydligt lättare att skriva både CV och ansökningsbrev om jag hade sån kunskap. Mest intressant vore förstås att se hur de handlingar såg ut för de som faktiskt fick jobben, eller åtminstone blev kallade till intervju.
Tänk om det är så att det behövs olika sorters personer på en arbetsplats? Nån som är t ex super-mega-asgrym på excel, och resten som det räcker att de bara använder det för att skriva saker i rader och kolumner? Några som är "uppstartare" och några som är "slutförare"? Och så vidare.
Jag jobbar på en mycket stor arbetsplats, och kan säga att det finns väldigt många typer, från alla sidor/synvinklar man kan tänka sig. Jag gillar inte alla jag arbetar med/mot, men de flesta kan man ändå hantera att arbeta med/mot. Vi har dessutom olika roller att hantera/försvara på en arbetsplats, vi _behöver_ vara olika!

geologen sa:
GoranS sa:
Om du är rädd för att på någon icke-saklig grund få ett jobb så hoppas jag att du noggrant undersöker de personer som är involverade i anställningsprocessen. Finns det någon smygrasist som gör att du kan tänkas slå ut någon mer kvalificerad med invandrarbakgrund? Sitter det kanske någon som har en unken kvinnosyn och som bidrar till att du slår ut en mer kvalificerad kvinna?

Jag förstår hur du tänker, men i exemplen du beskriver är det inte jag som utför den moraliskt tvivelaktiga handlingen, utan den som rekryterar.

Det här är också en intressant sak, apropå moral.
http://www.metro.se/metrojobb/var-femte-ljuger-nar-de-soker-jobb/ObjhaC!13_4341-57/

Jag är skräckslagen inför att råka skriva att jag kan nåt som jag inte kan. Naturligtvis skriver jag inte så, men ibland finns förstås risken att jag tycker att jag kan mer om en sak, eller är bättre på nåt, än jag är mer objektivt sett. Tidigare har jag skrivit att jag är bra på MS Excel, men efter att vid några tillfällen ha sett verkligt kunniga användare trolla med programmet, så har jag insett att jag inte kan skriva så längre.

Jag tror att jag skrivit det tidigare i tråden, men det hade varit intressant att få sitta på andra sidan ett tag, i alla fall passivt observerande, och få läsa ansökningshandlingar från många andra. Jag har ju ingen som helst aning om hur "fienden" uppträder. Jag föreställer mig att det skulle bli betydligt lättare att skriva både CV och ansökningsbrev om jag hade sån kunskap. Mest intressant vore förstås att se hur de handlingar såg ut för de som faktiskt fick jobben, eller åtminstone blev kallade till intervju.

Och det är i stort sett bara du som anser att användande av kontakter är moraliskt tvivelaktigt. Och ett antal personer har försökt förklara att det kontakten gör är att du kommer upp på arbetsgivarens radar. Du kommer ändå att behöva motivera för arbetsgivaren att de ska anställa dig. Om de ger dig jobbet på osakliga grunder är det de som begår den moraliskt tvivelaktiga handlingen, inte du.

Och om man ska jämföra dig med "världsmästaren" i varje aspekt lär det bli ett oerhört tunt CV för de allra flesta.

geologen sa:
Försöker du skaffa dig fördelar gentemot de andra nu?

Jag skrev en gång i en ansökan att jag inte gillar kålpudding, jag fick både komma på intervju och skriva på anställningskontrakt. Så skriv det. Men numera tycker jag det är riktigt gott.

Är det tävlingsmänniskan som lyser igenom? Alltså att man måste vara bäst på sitt område? Det är ju uppenbart att du är bäst eller bland de bästa inom hemtjänst. Byter du riskerar du att bli nybörjare eller medioker inom ett annat område. Jag spekulerar bara lite vilt eftersom det känns så obegripligt alltihop.

Spacekitty sa:
Jag skrev en gång i en ansökan att jag inte gillar kålpudding, jag fick både komma på intervju och skriva på anställningskontrakt. Så skriv det. Men numera tycker jag det är riktigt gott.

+1

Det gäller att försöka sticka ut en aning, på ett kul och positivt sätt.

Hasse#7 sa:
Är det tävlingsmänniskan som lyser igenom? Alltså att man måste vara bäst på sitt område? Det är ju uppenbart att du är bäst eller bland de bästa inom hemtjänst. Byter du riskerar du att bli nybörjare eller medioker inom ett annat område. Jag spekulerar bara lite vilt eftersom det känns så obegripligt alltihop.

Inte alls! Nån tävlingsmänniska är jag inte. Jag har inget behov av att vara bäst. Det jag menade, och skrev, var att jag inte vill utge mig för att kunna nåt jag inte kan. Excel-exemplet var för att illustrera en situation där jag trodde att jag var bättre än jag var. Jag har inga problem med att vara kass på Excel, eller nåt annat. Jag vill bara vara ärlig med att jag i så fall inte kan det.

Att kunna sjukt mycket saker hyfsat eller halvdant och veta sina begränsningar och utfyllnadsbehov skapar ofta en person som kan fylla en hel del skor som många andra mer riktade specialkunskaper inte kan fylla. Vem pratar du helst med, en som kan hjälpa till med mycket eller en som alltid pratar om samma sak?

Hasse#7 sa:
Att kunna sjukt mycket saker hyfsat eller halvdant och veta sina begränsningar och utfyllnadsbehov skapar ofta en person som kan fylla en hel del skor som många andra mer riktade specialkunskaper inte kan fylla. Vem pratar du helst med, en som kan hjälpa till med mycket eller en som alltid pratar om samma sak?
Verkligen! Och sen får man väl komma ihåg, de allra flesta av oss är inga övermänniskor. Det behöver man normalt inte vara.

Det var inte vad jag kan eller inte kan i en absolut mening saken handlade om, utan vad jag skriver att jag kan, relativt vad jag verkligen kan, i en ansökan. För att leka Donald Rumsfeld lite, så finns det fyra kategorier. Det jag är bra på och vet om att jag är bra på. Det jag är bra på men (ännu inte) känner till att jag är bra på. Det jag är dålig på och vet om att jag är dålig på. Och till sist, det jag är dålig på men inte vet att jag är dålig på. Sen finns det möjligen två till, som inte börfinnas. Det jag är bra på men tror jag är dålig på. Och det jag är dålig på men tror jag är bra på. Det sista där är det farliga som jag vill undvika!

geologen sa:
Och det jag är dålig på men tror jag är bra på. Det sista där är det farliga som jag vill undvika!

Hmm, kommer inte helt osökt att tänka på en hel del uppfattningar om hur arbetsgivare resonerar kring betande i samband med anställningar, hur arbetsgivare ser på personal och hur det fungerar i allmänhet med utbildning, kompetens och arbete.

lundatok sa:
Oskar sa:
Finns ingen mer provocerande tråd än denna.
Ja, att få så mycket hjälp och bara skita i det. Att vältra sig i den egna olyckan tycker jag blir lite osmakligt.
+1
+1

Men ändå läser man. Det är som en dålig bok man bestämt sig för att läsa klart. Man läser och blir förbannad men att lägga undan den, nej. Tills nu. Hej!

Men, geologen...
Du vill själv inte utnyttja kontakter för att "komma före i kön" och du vill inte utge dig för att kunna saker som du inte kan.
Såvitt jag tolkar dig så är det viktigt för dig att inte ha orättvisa konkurrensfördelar framför andra kandidater.

Men...
2. Du vet inte om andra kandidater talar sanning i sina CV-n om sina färdigheter
3. Du vet inte om andra kandidater utnyttjar sina kontakter för att försöka "komma före" i kön...

Om du skulle få veta att de flesta både brer på lite och försöker utnyttja sina kontakter, då är det ju du som hamnar på en orättvis plats eftersom du själv inte utnyttjar "reglerna" för arbetssökande till fullo.

Hur går det ihop?

Jag borde inte...jag borde inte...men jag måste.

Jag är GEOLOG!
Jag har anställt ett gäng GEOLOGER!
Det har visserligen främst varit som tillfälligt anställda men flertalet av dessa finns idag inom statliga myndigheter, kommuner, konsultbolag.
Det finns mängder (nåja, men en hel del) av jobb för geologer/geovetare, det gäller bara att släppa hörnflaggan lite...

Som geolog/geovetare besitter man en kunskap inom ämnet som ligger ljusår över vad "vanliga dödliga" (eller icke nördar) har, vi har bara extremt svårt att förstå detta (ett exempel är Geologens förminskande av en av de kurser han läst, många står som levande frågetecken när vi pratar om fluviala processer kopplade till nederbörd och olika flödesregimer).
Att inte våga säga att man är bra på (eller behärskar) tex MS Excel, att inte vilja sälja sig själv och sin kunskap, att inte vilja bruka kontakter.... Tyvärr är det egenskaper som skulle få mig att dra öronen åt mig i en rekrytering....

Fast att utnyttja sina kontakter, nätverk och rekommendationer handlar inte om att fuska, det är ett sätt för både arbetssökande och rekryterare att minska transaktionskostnaderna i processen. Inte heller att skriva saker i sitt CV som att man är "bra på Excel" om man nu verkligen ÄR bra på Excel, även om man vet folk som är ännu bättre. Det handlar inte alls om att ljuga, men man kan ju avrunda uppåt istället för nedåt så att säga...

Det handlar om att ge dig själv en chans, med din nuvarande approach där du ständigt ska vara så enormt självkritisk och nedvärderande så placerar du dig gång på gång sist i kön.

Det är som att du cyklar ett landsvägslopp men du vägrar att cykla i klungan för enligt din privatmoral så är det "fusk" att få draghjälp av andra, så du lägger dig på andra sidan vägen och tar all vind själv och ser efter ett tag klungan segla iväg medan du tuggar styrlinda. Detta händer i tävling efter tävling, men du vill inte anpassa dig till spelets regler utan insisterar på att cykla solo medan klungan bara seglar iväg.

Castleground sa:
Jag borde inte...jag borde inte...men jag måste.

Jag är GEOLOG!
Jag har anställt ett gäng GEOLOGER!
Det har visserligen främst varit som tillfälligt anställda men flertalet av dessa finns idag inom statliga myndigheter, kommuner, konsultbolag.
Det finns mängder (nåja, men en hel del) av jobb för geologer/geovetare, det gäller bara att släppa hörnflaggan lite...

Som geolog/geovetare besitter man en kunskap inom ämnet som ligger ljusår över vad "vanliga dödliga" (eller icke nördar) har, vi har bara extremt svårt att förstå detta (ett exempel är Geologens förminskande av en av de kurser han läst, många står som levande frågetecken när vi pratar om fluviala processer kopplade till nederbörd och olika flödesregimer).
Att inte våga säga att man är bra på (eller behärskar) tex MS Excel, att inte vilja sälja sig själv och sin kunskap, att inte vilja bruka kontakter.... Tyvärr är det egenskaper som skulle få mig att dra öronen åt mig i en rekrytering....

Intressant plats för sitt första inlägg på happy... :)

Jag förminskade inte kursens innehåll, för övrigt, utan jag tyckte det var en pinsamt liten arbetsinsats för så mycket som tio poäng. Hade kursen varit på t ex Chalmers, hade det förmodligen varit en 1.5-poängskurs.

Sen har jag inga problem med att lyfta fram saker jag är bra på. Det är bara det att det är så få saker jag är bra på. Och ännu färre saker jag är bra på som jag kan visa upp belägg för att jag är bra på.

Senast ändrad:
geologen sa:
Jag förminskade inte kursens innehåll, för övrigt, utan jag tyckte det var en pinsamt liten arbetsinsats för så mycket som tio poäng. Hade kursen varit på t ex Chalmers, hade det förmodligen varit en 1.5-poängskurs.
Det kanske berodde på att den kursen var rolig och lätt för dig?

geologen sa:
Intressant plats för sitt första inlägg på happy... :)

Haha.. ja det kanske var första inlägget på detta forum...så många forum att man glömmer vilka man tjötar på...

Det där är också en gammal myt, att kurser på universitetet bara skulle motsvara hälften på Chalmers/KTH... Det beror på att man faktiskt bara fick/får tillgodoräkna sig halva poängen om man tog en kurs på universitetet om man gick teknisk högskola - MEN! Det gällde också tvärt om, dvs om man läste en kurs på tex KTH son universitetsstudent...

Jag har läst kurser både på KTH och universitet, liksom universitet i England. Nu är det alltid skillnad på kurs och kurs, men inte tyckte jag att det var lättare på svenskt universitet...eller svårare på KTH om man vill vända på det.
Däremot har jag inte träffat speciellt många Civ. Ing. som slagit mig på fingrarna när det gäller geologi... Räkna kan de, men inte fn kan de peka ut en DeGeer-morän om de så står på den... ;)

Nej, jag pratar inte om myter. Kursen innehöll bara ungefär 1.5 veckas jobb. Att då få TIO poäng för den är rätt extremt. Jag hade ju kunnat läsa två andra kurser på heltid och ändå hinna med den. Om jag hade vetat...

Jag läste en del kurser på CTH som gav 3,5p där och 5p på GU. Tycker nog också överlag att poängen var billigare på GU, men ration 1,5-10 tror jag inte på... :-)

Jag vet inte om jag hade kunnat peka ut De Geer-moräner heller, i alla fall inte i fält. Möjligen på en karta med fina höjdkurvor. Men jag skulle nog kunna göra en grov skiss för att beskriva.

Vi var och kollade på såna, bland annat, nånstans i nordöstra Västergötland. Lerdala kanske? Vi var runt på så många ställen de dagarna att jag nog blandar ihop platserna.

geologen sa:
Nej, jag pratar inte om myter. Kursen innehöll bara ungefär 1.5 veckas jobb. Att då få TIO poäng för den är rätt extremt. Jag hade ju kunnat läsa två andra kurser på heltid och ändå hinna med den. Om jag hade vetat...

Pröva att läsa en kurs inom humaniora...föreläsning två förmiddagar/vecka...
Ok, lite läsa hemma då också...men man klarar att jobba rätt mycket vid sidan om.
Det är alltid skillnader på olika kurser, jag har varit med och kört kurser med två veckor i fält där studenter snudd på brutit ihop av trötthet.

Förringa inte det du lärt dig inom geovetenskap! Eller att du har en examen (om du tagit ut den, inte lusläst hela tråden), bara att man slutfört sin utbildning är ett tecken på att man har driv, är hyfsat bildningsbar och att man besitter någon form av ämneskunskap... vilket ger jobb om man säljer sig själv lite!

DT sa:
Jag läste en del kurser på CTH som gav 3,5p där och 5p på GU. Tycker nog också överlag att poängen var billigare på GU, men ration 1,5-10 tror jag inte på... :-)

Jag ljuger inte. Men jag tog upp den mest extrema kursen från min studietid. Jag läste för all del kurser som absolut krävde arbetsinsats motsvarande poängen vi fick. De flesta låg mitt emellan ytterligheterna.

Kursen hette "Fluvialmorfologi och hydrologi". 10 "gamla" högskolepoäng, dvs en halv termin. Kursansvariga var Lars Franzén (avliden i cancer för några år sen) och Mats Olvmo.

geologen sa:
Om de flesta dopar sig, så ska jag också dopa mig?
En bättre liknelse är att du vägrar använda pall för att nå det du har överst i garderoben och därför inte har några vantar att ha på dig när det är kallt ute. Vi andra använde pallen och slipper frysa om fingrarna. Mer folkvett än fusk.

geologen sa:
Jag ljuger inte. Men jag tog upp den mest extrema kursen från min studietid. Jag läste för all del kurser som absolut krävde arbetsinsats motsvarande poängen vi fick. De flesta låg mitt emellan ytterligheterna.

Kursen hette "Fluvialmorfologi och hydrologi". 10 "gamla" högskolepoäng, dvs en halv termin. Kursansvariga var Lars Franzén (avliden i cancer för några år sen) och Mats Olvmo.

Tråkigt att höra att Franzén dött.
Man ska inte tala illa om de avlidna...men om kursen gavs av Franzén så säger jag inte emot dig, jag rankar inte hans forskning bland de bättre om man säger så...

En tidigare kurskamrat, som nu jobbat 6-7 år i branschen och gjort karriär, svarade så här när jag frågade lite för några veckor sen:

"Just nu saknas mycket geofolk! Jag vet inte precis hur det ligger till i Göteborg, men vi i Stockholm har anställt mycket folk på sista tiden (i alla fall relativt många med tanke på att vi inte är ett jättestort företag). Vi letar folk mest hela tiden känns det som. Vi har anställt flera på kandidatnivå som inte gjort klart sitt exjobb. Vi har även en praktikant just nu, som bara läst 1,5 år, men som vi funderar på att anställa. Så ja, måste säga att det ser ljust ut just nu :) Och jag tror att det kan vara en liknande situation i Göteborg ..."

Det stämmer rätt bra med bilden jag fått på jobbet.

Sverige är för stunden typ Europas hetaste marknad för infrastrukturinvesteringar.

Bara i Göteborg ska det de närmaste tio-femton åren byggas flera stora motorvägsprojekt (ett, Marieholmstunneln, är redan på g), en stor jäkla järnvägstunnel i lera, nytt dubbelspår på hamnbanan, förmodligen nya spårvägsförbindelser, ytterligare en ny bro (för GC), linbana och många tiotals tusen bostäder inklusive vad det verkar som en skyskrapa.

Det lär gå åt ett par timmars geologijobb för att ro det iland i en stad som inte direkt står stadigt.

Jag ska erkänna att jag har dålig koll på vad de stora konsultföretagens geologer gör. De jag känner verkar mest vara ute och ta lite prover, analysera i labb, och sen skriva en rapport. Repetera ad nauseam. Och inte nåt egentligt att göra med det vi läst under utbildningen.

Tillbaka
Topp