Tant_Trek
Aktiv medlem
[OT] Chans att rädda karriären?
Tänk om det är så att det behövs olika sorters personer på en arbetsplats? Nån som är t ex super-mega-asgrym på excel, och resten som det räcker att de bara använder det för att skriva saker i rader och kolumner? Några som är "uppstartare" och några som är "slutförare"? Och så vidare.geologen sa:Jag är skräckslagen inför att råka skriva att jag kan nåt som jag inte kan. Naturligtvis skriver jag inte så, men ibland finns förstås risken att jag tycker att jag kan mer om en sak, eller är bättre på nåt, än jag är mer objektivt sett. Tidigare har jag skrivit att jag är bra på MS Excel, men efter att vid några tillfällen ha sett verkligt kunniga användare trolla med programmet, så har jag insett att jag inte kan skriva så längre.
Jag tror att jag skrivit det tidigare i tråden, men det hade varit intressant att få sitta på andra sidan ett tag, i alla fall passivt observerande, och få läsa ansökningshandlingar från många andra. Jag har ju ingen som helst aning om hur "fienden" uppträder. Jag föreställer mig att det skulle bli betydligt lättare att skriva både CV och ansökningsbrev om jag hade sån kunskap. Mest intressant vore förstås att se hur de handlingar såg ut för de som faktiskt fick jobben, eller åtminstone blev kallade till intervju.
Jag jobbar på en mycket stor arbetsplats, och kan säga att det finns väldigt många typer, från alla sidor/synvinklar man kan tänka sig. Jag gillar inte alla jag arbetar med/mot, men de flesta kan man ändå hantera att arbeta med/mot. Vi har dessutom olika roller att hantera/försvara på en arbetsplats, vi _behöver_ vara olika!