Hej igen,
Jag vet inte om du har kvar jobbet på hemtjänsten, vilken lön du har, hur gammal du är etc.
Alla är ju i sin kontext, så det som är ett bra val för en person, kan vara ett uselt val för en annan person. Men är du arbetslös, eller har ett dåligt avlönat jobb utan större möjlighet att få det bättre, och lång tid kvar av ditt yrkesliv, så är ju någon form av omskolning ett bättre alternativ. Speciellt om man har en potential att utvecklas. Trots allt så visar ju en geologi utbildning att det finns en förmåga, som jag inte tycker skall slösas bort på jobb i hemtjänsten. Inget ont om hemtjänstjobb, dom är viktiga för samhället, men har man potential och ambitioner bör man söka något annat. Man får acceptera att val som man gjort blivit fel, och försöka göra det bästa av situationen.
Det finns förvånansvärt många korta genvägar i yrkeslivet, som med relativt liten insats ger ett bra jobb, med bra lön.
Det gäller bara att hitta dom. Var kreativ och sök, gräv inte ner dig i hemtjänstträsket.
Jag googlade på "utbildningar med lön under utbildningstiden". Det verkar som om lokförarutbildning är något sådant. Jag hittade även detta från kustbevakningen,
https://www.kustbevakningen.se/utbildning--jobb/grundutbildning/lon/.
Utbildningar med lön kan vara intressanta, om möjligheter till studielån är begränsade.
Jag är själv akademiker med en civilingenjörsutbildning i botten, men hade jag vetat det jag vet nu hade jag valt något annat. Exemplet med lokförare tog jag för att en bekant är just lokförare. När jag studerade var lokförare inget poppisyrke, men hade jag utbildat mig till lokförare hade fått bättre livslön, stabilare arbetsgivare, sluppit olika typer av utlandskonkurrens. Dessutom verkar lokförare vara kul, man gör något nyttigt, ser förhoppningsvis stora delar av Sverige, och förmodligen blir man inte så styrd heller.
Stirra dig inte blind på kontorsjobb. Det finns stimulerande sådana, utvecklingsjobb inom It eller industri är sådana. Men det finns motsatsen också, exempelvis manuell regressionstestning efter en färdigskriven testspecifikation, helt själsdödande. Lika intressant som att stå vid ett löpande band, och utföra samma arbetsmoment om och om igen.
Alla kontorsjobb kräver dessutom någon form av utbildning, även om dom är enkla.