[OT] Chans att rädda karriären?

Och "mångårig investering" känns inte så angeläget för mig. Förutom hemtjänsten har jag inte haft nån anställning som varat mer än 1.5 år.

geologen sa:
Ni missförstår mig. Om jag är enda kandidaten, så spelar förstås en eller tre månader ingen roll. Men står det mellan två eller fler, och jag inte kan komma loss lika snabbt som en annan kandidat, då förlorar jag på det. Det förstår ni väl?

Och eftersom jag har så lite att erbjuda i formella meriter behöver jag alla fördelar jag kan få. Nu försvann en av de viktigaste, kanske min enda.

Om uppsägningstiden är din enda tillgång skall du nog inte ens försöka.
Nu tror jag att du har fler tillgångar. Men du måste själv inse det

geologen sa:
Ni missförstår mig. Om jag är enda kandidaten, så spelar förstås en eller tre månader ingen roll. Men står det mellan två eller fler, och jag inte kan komma loss lika snabbt som en annan kandidat, då förlorar jag på det. Det förstår ni väl?

Och eftersom jag har så lite att erbjuda i formella meriter behöver jag alla fördelar jag kan få. Nu försvann en av de viktigaste, kanske min enda.

Det är ganska vanligt med tre månaders uppsägningstid, jag skulle nog säga att det är ovanligare med en månad. Men jag hoppas att du såg till att förhandla dig till lite fördelar hos arbetsgivaren (t ex mer i plånboken) i gengäld. Eller vänta nu...

Jag anställdes med en månads uppsägningstid. Sen gav Kommunal mig en käftsmäll med det nya kollektivavtalet som trädde i kraft 1 sept. Inget jag kunde påverka alls. "Kompensationen" är att arbetsgivaren har sex månaders uppsägningstid i stället. Snacka om att låsa in folk. Men det är ju helt i fackets intresse. De vill ju behålla medlemmar, och varför då inte försvåra för dem att byta jobb? Smarta jävlar! (Jag är förstås inte medlem i Kommunal, och kommer aldrig vara, men jag drabbas ju av deras galenskaper ändå.)

Oftast är det inga problem att ta sig ur en uppsägningstid i förväg. Ingen arbetsgivare vill ha kvar en arbetstagare som är opepp och bara vill bort.

Hej

Om det gäller uppsägningstid när du själv vill avsluta din anställning så är den i princip aldrig mer än 1 månad förutsatt att du inte innehar en chefsbefattning eller på annat sätt kan anses vara i en sådan position att det avtalats speciella villkor vid din anställning.

Det är en ganska vanlig missuppfattning att det som gäller om man blir uppsagd även gäller vid egen uppsägning, så om man är intresserad av att lämna sitt nuvarande arbete så snabbt som möjligt så får man kika på vad som stod i anställningsavtalet och sedan om man lider av något kollektiv avtal kolla med den avtalsparten. Arbetstagarens rätt är inte likställt med en skyldighet ved egen uppsägning, men i vissa fall så har ju fackföreningarna krånglat till det, men enligt lagen är det få fall där du inte kan klara dig med 1 månads uppsägningstid.

Som andra sagt så är det ju även så att de flesta arbetsplatser inte är speciellt intresserade av att ha kvar en anställd som inte är motiverad så det brukar inte heller vara så svårt att förhandla med arbetsgivare som är den som annars skall betala lön till någon som inte vill vara kvar.

LAS är starkare än kollektivavtalet i juridisk bemärkelse så även i de fall det finns motsägelser mellan dessa så fixar alltid en arbetsrättsjurist så att man kommer undan med 1 månad om man så önskar.

Det jag menade var att jag inte haft nån anställning som varat längre, så jag förväntar mig inte nåt längre i framtiden heller. Ekonomin går upp och ner, och plötsligt är man uppsagd igen. Vad är det då värt med investering och engagemang?

Crocko sa:
LAS är starkare än kollektivavtalet i juridisk bemärkelse så även i de fall det finns motsägelser mellan dessa så fixar alltid en arbetsrättsjurist så att man kommer undan med 1 månad om man så önskar.

Mja, har du källa på det du skriver om att LAS är starkare än kollektivavtalet (och då även villkor om uppsägningstid i "vanligt" anställningsavtal utan kollektivavtal antar jag...)??

Jag har nämligen precis (på förekommen anledning) kollat upp vad LAS 11§ säger och även diskuterat detta med vår HR-chef samt Unionens jurist, och om man avtalar om tre månaders ömsesidig uppsägningstid så gäller det.
LAS är ju "semidispositiv" och kan åsidosättas genom 1) kollektivavtal ELLER 2) avtal som inte innebär sämre villkor för den anställde. I Geologens fall är det ju ett kollektivavtal. Avtal som innebär tre månaders ömsesidig uppsägningstid innebär enligt unionens jurist inte en "försämring" av den anställdes villkor och därför är det tillåtet.

Sedan att det inte är särskilt önskvärt för en arbetsgivare att ha kvar en anställd som sagt upp sig men inte är motiverad, är en annan fråga - dvs i många fall löser man det genom att låta hen gå tidigare. Det kan ju vara så att man t ex har sparad semester osv som man kan räkna av mm..

Fackets definition av försänring stämmer inte överens med min... Här är det så att det gått från en månads ömsesidig uppsägning (rimligt och lagom) till tre månader för mig mot sex månader för arbetsgivaren.

Som sagt så har chefen tydligt meddelat att hon inte kommer att släppa mig i förtid, utan de tre månaderna kommer att gälla när/om det blir dags.

Att offra semesterdagar på det lockar mig inte. Då försvinner ju möjligheten att få ledigt hela efterföljande år!!!

geologen sa:
Att offra semesterdagar på det lockar mig inte. Då försvinner ju möjligheten att få ledigt hela efterföljande år!!!

Förstår jag dig rätt: Du skulle inte offra några semesterdagar på att kunna sluta tidigare för att få ett jobb som du (alltså i teorin) blir erbjuden med villkoret att du kan börja tidigare?

Tror nog att det går att prata med chefen om att motivationen att göra ett bra jobb är svag när man tvingas jobba mot sin vilja, och att det innebär att betala lön i 2 månader till någon som underpresterar kanske inte är rätt väg att gå.

ostrand sa:
geologen sa:

Förstår jag dig rätt: Du skulle inte offra några semesterdagar på att kunna sluta tidigare för att få ett jobb som du (alltså i teorin) blir erbjuden med villkoret att du kan börja tidigare?
Det är rätt tydligt att geo inte är beredd att göra något för att förändra sin situation. Han tycks vänta på Godot.

Mange. sa:
Tror nog att det går att prata med chefen om att motivationen att göra ett bra jobb är svag när man tvingas jobba mot sin vilja, och att det innebär att betala lön i 2 månader till någon som underpresterar kanske inte är rätt väg att gå.

Ska jag skriva för tredje gången att jag redan pratat med chefen och fått nej?

Underprestera? Självklart gör jag alltid mitt bästa när jag jobbar. I synnerhet när det skulle gå ut över de jag hjälper annars.

ostrand sa:
geologen sa:

Nu handlar det mest om att kunna skriva det i ansökningsbrevet, för att öka chanserna att få komma till intervju. Eftersom jag saknar formella meriter för det mesta behöver jag kunna utnyttja alka fördelar jag kan vaska fram.

geologen sa:
Johan Falk sa:
plumse sa:
Förresten...
Varför har reklamen från Ubyk bytts mot reklam för rödvin efter några inlägg i den här tråden?

Du kanske planerar inför en fest?

Jag ser också rödvinsreklam... :)

Mystiskt. Själv har jag bara sett reklam för http://www.fjallturen.se/ på Happy idag.

fjallturen-logo.png

Tänk utanför boxen om du vill rädda karriären. Det finns en hel del yrken som verkar intressanta, har ganska hög lön, och relativt kort utbildning. Hemtjänsten verkar inte vara rätt plats om man har lite ambitioner och vill leva ett bra liv. Det ser mer ut som en temporär lösning, i avvaktan på att du vet vad du skall satsa på.

Lokförare har exempelvis ca 34 tkr i lön, och 60 veckors utbildning. Förmodligen höga antagningskrav, pga. av lönen och kort studietid.
En del yrken inom byggsektorn, exempelvis byggplåtslagare, har löner på ca 30 tkr, och korta utbildningstider.
Det finns säkert många fler yrken, som med en relativt liten investering ger bra villkor.
Yrken inom utbildning och vård har ju nästan blivit bombsäkra. Stor efterfrågan, och lönerna verkar höjas successivt som dom blir bristyrken. Dock längre utbildningstid.
Prova att prata med arbetsförmedlingen, dom vet någorlunda vilka yrken som efterfrågas, och ger också en del arbetsmarknadsutbildningar mot bristyrken.

Programmerare som diskuterades tidigare i tråden, är ett intressant och kreativt yrke. Men det krävs mycket mer än att gå någon enstaka kurs. I de flesta fall vill arbetsgivaren ha spets på kompetensen, och mångårig erfarenhet.
Så där bör ha en bra utbildning, helst 3-årig, kanske tom, civilingenjörsutbildning. Om du är intresserad av en sådan inriktning kan du prova att söka till de webbaserade fristående kurser som högskolor ger. Gå exempelvis en introduktionskurs i Java, och se hur det fungerar. Kostar kurslitteratur, och kanske 150 timmar av din fritid. Det ger dig inget jobb, men du ser om det är något som fungerar för dig, och om du vill fortsätta på det spåret.

Mer utbildning har jag redan förklarat tidigare i tråden att det är uteslutet. Jag har ingen möjlighet att finansiera studier (nu snackar vi inte nån enklare kvällskurs alltså, för det skulle ju funka, men hjälper mig inte).

Men egentligen är mitt problem nu mest att jag a) är extremt kass på att söka jobb (då menar jag processen, inte att jag söker få jobb), och b) hatar själva jobbsökandet, som är nåt av det mest förnedrande jag utsätter mig för. Jag har tidigare berättat om hur mycket jag avskyr att skriva ansökningsbrev, med dess obligatoriska klyschor och förstärkningsordsspammande. Hatar, hatar, hatar!!!

Hej igen,

Att söka ett jobb är inte så svårt eller tidsödande. Sök hjälp med att formulera ett bra ansökningsbrev, och ett CV. Återanvänd det vid alla ansökningar, och modifiera så att det passar aktuellt jobb. Jag tror att AF kan ställa upp med det, annars borde det gå att googla fram bra exempel på nätet. Använd inga klyschor, utan berätta kortfattat vem du är och vad du kan. Ca 10-15 rader.

Jag vet inte om du bränt alla möjligheter att få lån/studiebidrag från CSN. Annars var ju mitt exempel på lokförare klockrent tycker jag. Livslön som en högutbildad akademiker, kort utbildningstid, och säkra utsikter.

AF har ju en del yrkesutbildningar, som arbetslösa kan gå under arbetslöshetstid, med A-kassa/ersättningar. Se vad dom erbjuder.

Annars kan det fungera med webbkurser. Inom IT skall man nischa sig. Med rätt kurser behöver man ingen komplett IT/civ.ing. utbildning. Men man skall veta vad arbetsmarknaden kräver, och man skall hitta utbildningarna. I Malmö har man exempelvis, eller har haft, en kortare app-utbildning. Jag tror 1-1.5 år. Också klockrent tycker jag, något som efterfrågas mycket inom IT branschen.

Jag tror att du måste göra någon form av investering. Utan specifika kunskaper/kompetenser är arbetssökande hänvisade till relativt enkla jobb, som många konkurrerar om. Jag ser ingen framtid i det. En utbildning har en bäst före datum, så även om det skulle bli efterfrågan på geologer nu, så är din utbildning troligen inte värd så mycket.

PS.
Jag gav ju ett förlag att kolla med AF om vilka jobb som efterfrågas. Men jag tror det är ännu bättre att fråga dom stora rekryteringsföretagen, ex Academic Work, som tydligen har nämnts i tråden. Inom IT branschen kan du fråga någon av dom stora konsultföretagen. Dom vet vilka nischer som är efterfrågade, och dom vet också om dom anställer personal med enbart webbkurser i bagaget. Återigen tänk utanför boxen.

Senast ändrad:
På nyheterna härom dagen sa man att just lokförare och bussförare kommer bli extremt stort behov av framöver. Med lite tur och den rätta viljan och intresset så kan man nog få utbildningen betald av AF (med A-kassa/dagersättning från FK) som en s.k. yrkesutbildning som rois nämnde.

Jag har inga som helst möjligheter till studielån/medel nu, nej. Och att plugga igen efter alla dessa år lockar inte nåt särskilt. Jag har svårt att få ihop ekonomin som det är, och att gå ner till en stadig diet av nudlar och vatten känns inte skoj.

Som du säger så är det garanterat så att min nu snart tio år gamla utbildning är tämligen ointressant för arbetsgivare (den var inte ens bra när den var färsk, eftersom den var fullständigt inriktad på en akademisk bana - helt verklighetsfrånvänd från kursplanerarnas sida). Lägg därtill att jag mest jobbat i hemtjänsten de senaste sex åren, så ger det nog inga bra vibbar hos en arbetsgivare. Det är det jag menar med att jag saknar meriter. Jag har ju verkligen inget att komma med! Känns jävligt surt efter sju års plugg och en kvarts miljon i studieskulder. Men jag fattade inte då att jag valde fel. Eller jo, efter nåt år av utbildningen började jag tvivla, men vågade inte byta. I backspegeln borde jag ha agerat helt annorlunda. Men nu är jag en bra bit in i medelåldern, och har kastat bort mina bästa år på rent skit.

Och jo, det är (för mig) väldigt svårt och tidskrävande att söka jobb. Förutom den mentala förberedelsen som kan ta dagar och veckor, så tar det faktiska ansökningsskrivandet 2-3 timmar per tjänst. Mer eller mindre en hel kväll alltså. Ännu längre om det är ett sånt jävla formulär på nätet som man ska regga sig för och sen fylla i. Och ändå blir det sällan bra. Saknar man, som jag, konkreta saker att skriva som är bra eller eftertraktade, så blir det bara en samling tomma klyschor. Så jag är inte förvånad över att jag inte får positiva svar, men vad fan ska jag göra? Jag kan ju inte ljuga eller hitta på.

Jag har sagt det tidigare, men jag önskar att det fanns en jobbsida som fungerade ungefär som dejtingsidor. Där man skriver in sina egenskaper, färdigheter, utbildningar, erfarenheter, önskemål och krav, och sen fyller arbetsgivare i önskemål och krav, och sen matchas det i systemet, kanske med lite manuell handpåläggning i vissa fall. Poff, så har de en lista med kandidater att kontakta för fördjupning och kanske kalla till intervjuer. Borde vara extremt effektivt, samtidigt som företagens personalansvariga slipper sitta och tröska sig igenom hundratals eller tusentals ansökningsbrev, varav många från folk som söker allt, utan urskillning.

Jag har inget intresse av att köra tåg eller buss. Jag är ute efter kontorsjobb, i alla fall till övervägande del. Visst "fältarbete" är ok. Och normala kontorstider.

Hade jag kunnat plugga med ungefär samma inkomstnivå som i dag, och utan att skuldsätta mig ytterligare, hade jag gärna gått en appskaparutbildning eller liknande, men vem skulle betala den kvartsmiljonen till mig?

geologen sa:
Men egentligen är mitt problem nu mest att jag a) är extremt kass på att söka jobb (då menar jag processen, inte att jag söker få jobb), och b) hatar själva jobbsökandet, som är nåt av det mest förnedrande jag utsätter mig för. Jag har tidigare berättat om hur mycket jag avskyr att skriva ansökningsbrev, med dess obligatoriska klyschor och förstärkningsordsspammande. Hatar, hatar, hatar!!!

Funderat på egen verksamhet? EN drivkraft kan ju vara att slippa söka arbete. Det är inte dumt att veta vad man INTE vill göra(nästan lika bra som att veta vad man VILL göra).
Utgå tex från hemtjänsten där du har en del erfarenhet? Det behöver inte vara ngt rocket science. Tex ngt (produkt/tjänst)som andra redan levererar - men du kan göra bättre? Börja enkelt och utveckla efterhand.
Tänk att slippa ansökningsträsket? Det borde vara värt att pröva?

Nej, jag vill under inga omständigheter vara egenföretagare. Jag har heller inga kompetenser som skulle kunna användas i en sån verksamhet, så det är dubbelt inaktuellt.

Nu har jag inte läst hela tråden men.. Bli polis eller Soldat/officerare. Relativ kort utb. Dåligt med lön men ett mycket spännande jobb där man kan hjälpa sitt land/sina medmänniskor. Just nu är det väl lite svajigt på båda arbetarna då AG inte ger de anställda så mycket kred mm. MEN dessa yrken finns det alltid jobb hos.

geologen sa:
Nej, jag vill under inga omständigheter vara egenföretagare. Jag har heller inga kompetenser som skulle kunna användas i en sån verksamhet, så det är dubbelt inaktuellt.

?que?
Vilken verksamhet? Egenföretagare skulle ju kunna tänkas vara mer än bara verksamhet.
Sa han som har framtiden bakom sig. Men en sak har jag med mig, det blir i alla fall aldrig som man tänkt sig.
Så varför inte? Nåt kan du väl?

Handels?

Vet inte om vi har pratat om det Geo.

Sinnessjukt enkelt att komma in.
Sjukt kul, omväxlande och givande serviceyrke (om man gillar sånt)

Och! Till skillnad från vad du upplever inom hemtjänsten så finns det riktigt bra möjligheter att komma upp sig om man är driven :)

Driva eget tror jag inte är Geos melodi, och kundkrets tar lång tid att upparbeta.

Lägga pengar på studier? Oväntad liten utväxling jämfört med yrken som elektriker eller rörmokare. Börja inte plugga utan att det finns en tydlig och färdig arbetsmarknad som väntar, gärna med praktik i slutet av studierna, för att få in foten utan ansökningar när det är dags för fast jobb. Men är CSN slut så är det...

Men varför säga upp dig? Om det inte är värt ett semesterlöst år för ett nytt jobb tyder det på att du trivs bra där du är.

geologen sa:
Jo, men inget som går att tjäna pengar på.

Det går att tjäna pengar på allt. Du kan cykling, träning, watt, laktatmätare and shit. Eller någon av dina andra hobbysar. Bara fundera lite på hur du kan kombinera det hela och sen börja med egen liten verksamhet. Egen verksamhet kan du förändra efter hand och ta bort dom tråkiga momenten och bara hålla på med det roliga när du vet vad du vill.

Jag tröttnade själv på att jobba med det jag utbildat mig till och startade firma där jag pysslade med en av mina hobbys. Körde sedan parallellt under två år och sa till slut upp mig från det gamla bajskokeriet för att bara pyssla med eget.

Tillbaka
Topp