[OT] Chans att rädda karriären?

Skickade nyss ett meddelande till en kurskamrat från geoutbildningen. Den av "oss" som det gått ojämförligt bäst för i den världen. Hoppas få lite tips och råd, och lite information från insidan.

På den positiva sidan så hade jag "lönesamtal" eller "kvartssamtal" eller vad det kan tänkas heta, med chefen för några veckor sen. Hade väntat mig skäll och förmaningar, men det var faktiskt idel lovord och beröm. Blev väldigt glad! Och jag fick faktiskt en löneförhöjning också, trots att jag inte borde ha fått nån (jag fick årets förväntade höjning i förskott vid anställningen i februari eftersom de tyckte jag låg för lågt i lön då).

Ytterligare en positiv sak är att den katastrofala omdaningen som stundar, nu är uppskjuten till nästa års höst. Så jag behöver inte oroa mig för den under den period jag har kvar i hemtjänsten, för jag hoppas verkligen jag hittar nåt annat under våren.

Jag såg en annons i dag för en intensivutbildning i programmering, tydligen med nån form av anställningsgaranti efteråt. Tolv veckor. Den hade varit intressant om jag hade kunnat finansiera det hela, men såna marginaler har jag inte, tyvärr.

geologen sa:
Jag såg en annons i dag för en intensivutbildning i programmering, tydligen med nån form av anställningsgaranti efteråt. Tolv veckor. Den hade varit intressant om jag hade kunnat finansiera det hela, men såna marginaler har jag inte, tyvärr.
Kan vara värt att kolla om det går att ta ett lån.

Sen ska vi nog inte hänga upp oss på ordet "karriär" som jag stoppade in i trådtiteln. Bara jag lyckas byta till nåt bättre än det jag har nu är jag nöjd.

Om du är lagd åt det analytiskt/logiska hållet och har läst någon form av matte så tycker jag programmerare kan vara en bra idé.
Med lite utbildning kan man komma in på en arbetsmarknad för ganska välbetalda kontorsjobb med varierande arbetsuppgifter.
Vi har stort behov av fler utvecklare på min arbetsplats men det finns helt enkelt inte folk att få tag på och rekryteringsbyråerna skickar inte ens kandidater vi kan få träffa.

Om du tror programmering kam vara kul så har jag fått uppfattningen att det är en karriärväg som är väldigt öppen för folk som är självlärda. Det finns massa onlinekurser som inte kostar nåt mer än lite av din fritid. Perfekt nu under vinterhalvåret.

De som jobbar med programmering kan säkert ge bra tips på vilka språk som är bra, men python blev jag tipsad om att lära mig om jag ville börja prova på lite.

Flera har väl frågat om drömjobb genom åren. Mitt svar är oftast att jag inte har nåt. Men den roll Günter Wendt hade i Apollo-programmet tror jag hade passat mig fint. :)

Faan. Nu när dom gräver och pålar i snart varenda hörn i hela GBG borde det väl finnas världens chans att vara hoppjerka på arbetsmarknaden om man kan lite om olika bergarters sprickbildning och hygroskopiskt tryck i lerbäddar...

Ja alla är vi ju såklart olika. Ett drömjobb för mig behöver nödvändigtvis inte ha med själva arbetsuppgiften eller lönenivån att göra, även om det självfallet påverkar till en viss del.
Utan ett drömjobb för mig är en arbetsplats där man har en trivsam, jämlik, gladlynt och trygg miljö, med arbetskamrater som är genuint snälla, omtänksamma, och goda ända in i hjärtat.

Och där det absolut inte förekommer någon form av mobbing eller "bakom-ryggen-fikarums-skvaller" med påhittade rykten, och äckelsnack från rasister, homofober, eller liknande intoleranta typer. Tyvärr verkar det inte finnas så många såna arbetsplatser vilket gör det hela till en utopi.

// En med erfarenhet av både vuxenmobbing, falska rykten, och av att dela kafferum med ovan nämnda typer :-(

Johan Falk sa:
Ja alla är vi ju såklart olika. Ett drömjobb för mig behöver nödvändigtvis inte ha med själva arbetsuppgiften eller lönenivån att göra, även om det självfallet påverkar till en viss del.
Utan ett drömjobb för mig är en arbetsplats där man har en trivsam, jämlik, gladlynt och trygg miljö, med arbetskamrater som är genuint snälla, omtänksamma, och goda ända in i hjärtat.

Och där det absolut inte förekommer någon form av mobbing eller "bakom-ryggen-fikarums-skvaller" med påhittade rykten, och äckelsnack från rasister, homofober, eller liknande intoleranta typer. Tyvärr verkar det inte finnas så många såna arbetsplatser vilket gör det hela till en utopi.

// En med erfarenhet av både vuxenmobbing, falska rykten, och av att dela kafferum med ovan nämnda typer :-(

Ja du, där har du den mänskliga naturen i ett nötskal. Skall du komma undan detta "problem" får du försöka hitta en arbetsplats utan andra människor (ett hunddagis kanske?). Jag brukar säga att det finns två djur som borde utrotas på den här planeten och det är människan och fästingar. ;)

Att programmera är roligt, billigt och enkelt att komma igång med på egen hand.

Har man satt 2.0 på högskoleprovet så har man uppenbarligen lite känsla för logiskt tänkande och har alla förutsättningar för att lära sig.

Nolhott sa:
Johan Falk sa:

Ja du, där har du den mänskliga naturen i ett nötskal. Skall du komma undan detta "problem" får du försöka hitta en arbetsplats utan andra människor (ett hunddagis kanske?)

Ja, eller jobba som fjällstugeskötare eller vad det heter. :-)

Sorry, geologen, är inte meningen att försöka ta över din tråd.
Jag startar en egen om jag känner behov framöver. Nu låter jag bollen gå tillbaka till geo och sätter mig på en stol och tittar på... ;o)

Senast ändrad:
Johan Falk sa:

Det förstår jag. Jag var själv tvungen att sluta på ett ställe pga problem med några andra i personalen. Ingen mobbning, utan falska beteenden och en angiverikultur. Det kostade mig rätt mycket att komma därifrån, tyvärr, men det var absolut nödvändigt. Jag var faktiskt rätt chockad av det, för jag har haft det så bra på alla andra jobb, både före och efter. Förra personalgruppen i hemtjänsten var faktiskt fantastiskt bra. Ett par rötägg med åsikter jag avskyr, men väldigt trevligt och fantastiskt god stämning i stort sett hela tiden.

Lulle sa:
Att programmera är roligt, billigt och enkelt att komma igång med på egen hand.

Har man satt 2.0 på högskoleprovet så har man uppenbarligen lite känsla för logiskt tänkande och har alla förutsättningar för att lära sig.

Jo, alltså, jag har ju viss programmeringserfarenhet redan. Ytterst grundläggande, men ändock. Fick min första egna dator, en C64, när jag var åtta eller nio, och lekte lite i BASIC. Sen en Amiga 1200 där jag gjorde lite enkla saker i ett språk som hette E. För några år sen använde jag mig av C++ för att göra plugins till X-Plane. Än en gång, väldigt enkla saker. Men jag anser mig ha ett hyfsat grepp om flera av principerna i programmering, även om jag inte kan uttrycka det i korrekt kod. Jag kommer ibland på problem som jag skulle vilja lösa med ett program, och kan tänka ut själva flödet och mekanismerna, men nån kod skriver jag aldrig.

Ja sedär! Var det inte så jag sa att det skulle bli med hemtjänstjobbet? Förändringen blev uppskjuten (och kommer naturligtvis inte bli av nu när den drivande fått nytt chefsjobb pga den fina omstruktureringsplanen, och den nya chefen har naturligtvis inget intresse att driva igenom förre chefens privata surdeg. )

Tänk om du sprungit iväg i panik och tagit första bästa jobb! Sitt nu lugnt i båten och njut av ett enklare liv, trevliga brukare och vettiga kollegor.

Programmerare är ett osocialt släkte med udda sinne för humor. Att du gillar att cykla kommer uppfattas som ytterst excentriskt. Njut nu av livet och de fina vinterdagarna i lugn och ro.

Vänligen
Frank en Stein

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
Ja sedär! Var det inte så jag sa att det skulle bli med hemtjänstjobbet? Förändringen blev uppskjuten (och kommer naturligtvis inte bli av nu när den drivande fått nytt chefsjobb pga den fina omstruktureringsplanen, och den nya chefen har naturligtvis inget intresse att driva igenom förre chefens privata surdeg. )

Nej, du förstår inte. Detta är ett beslut fattat på högsta politiska nivå i kommunen, och kommer att genomföras. Pga tekniska, och kanske juridiska, problem har det blivit försenat. Men det är liksom inte nån som helst chans att det inte genomförs. Senast årsskiftet 17/18 måste det vara på plats - kommer det att vara på plats.

geologen sa:
plumse sa:

Njae, delar av det är starkt negativa, men det är inte det.

Ok, då börjar jag nog förstå din oro för om länken ovan inte var huvuddelen av det dåliga så är det illa!
Jag ser framför mig hur innehållet i länken via fel KPI'er kommer leda till en ökad "peka-finger-och-skuldbelägga-kultur" där skuldbeläggingen flyttas nedåt i leden till lägsta nivån i näringskedjan.
Det finns hur mycket som helst som kan gå fel när en förändring görs och politiker-skiktet är inblandat...

Frankenstein's Bike sa:
...
Programmerare är ett osocialt släkte med udda sinne för humor. Att du gillar att cykla kommer uppfattas som ytterst excentriskt. ...

På min firma är vi tre cyklister av 7 programmerare... Vi är vanligare än man kan tro. :)

+1 på bra ratio cyklist / programmerare.
Nu är jag förstås partisk då jag är någon sorts utvecklare men det var rätt länge sen man kunde komma undan med att vara asocial som programmerare. Iaf mer än i några undantagsfall.
Vi har väldigt sociala medarbetare. Spelar teater, cyklar kör yoga, bygger hus, diskuterar politik (huga) osv. Men förstås också: spelar tvspel kodar robotar och automatiserar hem. Mycket som happy :)

Kan ju erkänna att jag inte sökt ett enda jobb sen i somras. Slaget i ansiktet som jag fick av Kommunal 1 september, där jag fick tre månaders uppsägningstid, vilket utraderade min enda konkurrensfördel, knäckte mig totalt. :(

Tveksamt om det är så negativt, har bekanta som fått jobb som de kommer börja på efter föräldraledighet som bedömt varit längre än 3 månader.

Menar inte att det är negativt för alla. Men jag känner att jag tappat en väldigt stor, kanske min enda, konkurrensfördel. Jävla Kommunal och deras inlåsningsmentalitet.

Jag anser att det borde vara lag på att vara ha en månads ömsesidig uppsägningstid, oavsett anställningens längd, dock med möjlighet att frivilligt avtala om längre på individnivå.

geologen sa:
Menar inte att det är negativt för alla. Men jag känner att jag tappat en väldigt stor, kanske min enda, konkurrensfördel. Jävla Kommunal och deras inlåsningsmentalitet.

Jag anser att det borde vara lag på att vara ha en månads ömsesidig uppsägningstid, oavsett anställningens längd, dock med möjlighet att frivilligt avtala om längre på individnivå.

Ok... Två frågor:
Hade du haft samma önskan om uppsägningstid på en månad om du blev uppsagd?

Vill du verkligen jobba för en arbetsgivare som ser ynkliga tre månaders uppsägningstid som ett problem när arbetsgivaren skall göra en mång-årig investering i dig?

Ja, som sagt, jag tycker att en månads uppsägning åt båda håll är rimlig. Det ska gå snabbt att byta jobb om man vill.

Investering? Jag ser det inte så. Jag arbetar, arbetsgivaren ger mig lön för det. Vad är investeringen, utöver lite upplärningstid och kanske några dagars internutbildning?

Men va fan geo.
Klart att arbetsgivaren ser sina resurser som investeringar, du producerar för ett visst värde och får ett lägre värde i lön. Ju bättre lämpad desto högre blir vinsten för företaget.

geologen sa:
Ja, som sagt, jag tycker att en månads uppsägning åt båda håll är rimlig. Det ska gå snabbt att byta jobb om man vill.

Investering? Jag ser det inte så. Jag arbetar, arbetsgivaren ger mig lön för det. Vad är investeringen, utöver lite upplärningstid och kanske några dagars internutbildning?

Men om du INTE vill byta jobb?

Och där har vi nog en vesäntlig skillnad i hur du och jag tänker. Arbetsgivaren gör en investering i mig. Det är dyrt att se en anställd som förbrukningsvara. Åtminstone för kvalificerade arbetsuppgifter.

geologen sa:

Investeringen är att arbetsgivaren förväntar sig att du - på längre sikt - kommer att bidra till dennes vinst. Man anställer inte personer för att de ska innebära en förlust för företaget, precis som man inte köper maskiner utan samma avsikt.
(sedan kan det bli så ändå, men det hör inte hit. Ingen arbetsgivare anställer någon utan avsikten att personen skall bidra till företagets vinst...)
En seriös arbetsgivare bryr sig inte mycket om ifall du kan börja om en eller om tre månader.

Ni missförstår mig. Om jag är enda kandidaten, så spelar förstås en eller tre månader ingen roll. Men står det mellan två eller fler, och jag inte kan komma loss lika snabbt som en annan kandidat, då förlorar jag på det. Det förstår ni väl?

Och eftersom jag har så lite att erbjuda i formella meriter behöver jag alla fördelar jag kan få. Nu försvann en av de viktigaste, kanske min enda.

Tillbaka
Topp