[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Jo, men inget som går att tjäna pengar på.

Seriöst Geo, du anar inte vad 62 sidor internetaktiviteter genererar. Du är en veritabel guldgruva.

Men jag skall definiera dig i ett ord: tvehågsen.

Släpp det, släpp fascinationen över andras dom över dig och förstå att det är bara du som bryr sig, alla andra har tiden full över att bry sig om sig själv. Precis som du nu.

Skaffa ett jobb, gör uppgifterna och inse att det räcker.

Fast 62 sidor ingen vilja till självrannsakan eller att ta råd... alltså sätter du dig själv på båten till olycka och njuter av det. Du är en missbrukare. När du förstår innebörden av det kanske du kan vända och gå framåt. Tills dess kommer du inte bara göra dig själv utan din omgivning olycklig. Sad but true.

Medberoende är inte gulligt, inte det minsta bättre än självömkan.

geologen sa:
Men nu är jag en bra bit in i medelåldern, och har kastat bort mina bästa år på rent skit.

geologen sa:
Att offra semesterdagar på det lockar mig inte. Då försvinner ju möjligheten att få ledigt hela efterföljande år!!!

De här två citaten är ganska talande för tråden.

Å ena sidan den totala desperationen. Insikten att livet, i varje fall karriärmässigt och privatekonomiskt, är på väg allt djupare in i en återvändsgränd.

Å andra sidan den totala oviljan att förändra situationen. Fastän situationen är helt desperat så ställs dussintals krav på ett potentiellt nytt jobb: det ska vara kontorsjobb utan resor, det ska inte kräva formella meriter, det ska enbart vara på kontorstid och aldrig övertid, det måste vara i Göteborg, det ska inte vara inom industrin, det ska inte ha några säljinslag, etc etc etc. Och så kronan på verket: det får under inga omständigheter innebära att du måste anpassa dig det allra minsta pyttelilla, som att du t.ex. offrar innestående semesterdagar för att kunna börja ett nytt jobb tidigare om det är vad som krävs.

Helt ärligt, om situationen nu är så pass desperat som du ger sken av, hur i helskotta kan du komma på att du ska prioritera semester under ett övergångsår om en offrad sådan är vad som krävs för att kunna byta jobb? Jag får inte ihop det. :-/

När det blir allvar av saker och ting brukar jag vara betydligt mer kompromissvillig än jag själv och andra tror på förhand. Jag är, tro det eller ej, rätt vek.

Hej igen,

Jag vet inte om du har kvar jobbet på hemtjänsten, vilken lön du har, hur gammal du är etc.

Alla är ju i sin kontext, så det som är ett bra val för en person, kan vara ett uselt val för en annan person. Men är du arbetslös, eller har ett dåligt avlönat jobb utan större möjlighet att få det bättre, och lång tid kvar av ditt yrkesliv, så är ju någon form av omskolning ett bättre alternativ. Speciellt om man har en potential att utvecklas. Trots allt så visar ju en geologi utbildning att det finns en förmåga, som jag inte tycker skall slösas bort på jobb i hemtjänsten. Inget ont om hemtjänstjobb, dom är viktiga för samhället, men har man potential och ambitioner bör man söka något annat. Man får acceptera att val som man gjort blivit fel, och försöka göra det bästa av situationen.

Det finns förvånansvärt många korta genvägar i yrkeslivet, som med relativt liten insats ger ett bra jobb, med bra lön.
Det gäller bara att hitta dom. Var kreativ och sök, gräv inte ner dig i hemtjänstträsket.

Jag googlade på "utbildningar med lön under utbildningstiden". Det verkar som om lokförarutbildning är något sådant. Jag hittade även detta från kustbevakningen, https://www.kustbevakningen.se/utbildning--jobb/grundutbildning/lon/.
Utbildningar med lön kan vara intressanta, om möjligheter till studielån är begränsade.

Jag är själv akademiker med en civilingenjörsutbildning i botten, men hade jag vetat det jag vet nu hade jag valt något annat. Exemplet med lokförare tog jag för att en bekant är just lokförare. När jag studerade var lokförare inget poppisyrke, men hade jag utbildat mig till lokförare hade fått bättre livslön, stabilare arbetsgivare, sluppit olika typer av utlandskonkurrens. Dessutom verkar lokförare vara kul, man gör något nyttigt, ser förhoppningsvis stora delar av Sverige, och förmodligen blir man inte så styrd heller.

Stirra dig inte blind på kontorsjobb. Det finns stimulerande sådana, utvecklingsjobb inom It eller industri är sådana. Men det finns motsatsen också, exempelvis manuell regressionstestning efter en färdigskriven testspecifikation, helt själsdödande. Lika intressant som att stå vid ett löpande band, och utföra samma arbetsmoment om och om igen.
Alla kontorsjobb kräver dessutom någon form av utbildning, även om dom är enkla.

Nja lokförarutbildningen är generellt inte betald även om det kan förekomma att företag internutbildar. Vanligtvis är det dock YH och nuförtiden går det mot att man t.ex. får betala läkarundersökningar och diverse registeravgifter och liknande själv så det blir en investering, möjligen en god sådan, men ändå. Att bli antagen är förresten inte svårt pga konkurrens, tvärtom har en del utbildare svårt att fylla platserna, däremot faller många sökande bort på lämplighetstesterna.

Jag tycker det är ett bra jobb av många anledningar, men det har ju också sina sidor med t.ex. varierande och obekväma arbetstider, det passar inte alla. Bortsett från det tror jag att Geo skulle trivas rätt bra och det skrev jag här för ett par år sedan tror jag :)

Lokförare skulle innebära både övertid, obekväm arbetstid, tjänsteresor/resetjänster, inget kontorsjobb, märkliga passagerare som ställer märkliga krav (lokaltåg). Det tror jag inte passar. PLUS att det kräver att Geo finansierar studierna själv, och hans CSN är som bekant slut.

Jobba med egen firma och försöka slå mynt av hobby? Nä, det är helt fastslaget att Geo prioriterar sin fritid högst, och inte vill kombinera arbete med fritid då det skulle döda glädjen.

Lokförare är väl ett paradexempel på yrke som kommer vara helt eliminerat inom en tioårsperiod pga digitaliseringen?

Men som andra konstaterat. TS vill ha förändring utan att vara beredd på ändring. Det är bara att ge upp.

Gå en väktarkurs så får du nog jobb.
Finns slappartjänst då man sitter i reception och ronderar lite, du hinner säkert smyga in lite enklare plugg på arbetstid, du skulle inte vara den första som gör så kan jag säga.

Går alltid att ta korta tilläggsutbildningar för mer pröjs och action t.ex. skyddsvakt.

Senast ändrad:
Förslag på jobb med någon form av anknytning till det militära tror jag har minimal sannolikhet att vinna geologens gillande ...

Ett stort problem, och förmodligen det mest grundläggande för mig i den här processen, är mina enorma tvivel på min egen förmåga. Eftersom jag aldrig haft nåt kvalificerat jobb har jag heller ingen aning om vad som krävs av mig, i vardagens arbete. Jag är livrädd för att av misstag få det att verka som om jag kan eller vet nåt som jag inte faktiskt kan eller vet, och sen bli påkommen med det. Och den rädslan hämmar mig oerhört mycket. Jag har liksom ingen, och inget, att kalibrera och jämföra min egen förmåga och kunskap med. Det är mycket därför jag har så stora problem med att skriva ansökningsbrev, för det är skitsvårt att skriva ett positivt hållet brev när jag är osäker på allt. Det är därför det hela tiden känns som om jag bara staplar tomma klyschor på varandra, just för att jag nästan aldrig kan skriva nåt med substans. Bara när det gäller servicekänsla och att hantera olika typer av personer bra i möten, vågar jag skriva positivt om mig själv, för det vet jag att jag är riktigt bra på, tack vare de jobb jag haft och har. Men i övrigt, där har jag inget att gå på.

Det här är inte kampanj för att

Frankenstein's Bike sa:
Lokförare skulle innebära både övertid, obekväm arbetstid, tjänsteresor/resetjänster, inget kontorsjobb, märkliga passagerare som ställer märkliga krav (lokaltåg). Det tror jag inte passar.

Alltså jag försöker inte kampanja eller övertala men det där med eventuella passagerare tror jag är en överdriven oro, dels har man väldigt lite att göra med resenärerna normalt, och dels har jag live sett Geo haft oändligt tålamod och vänlighet med obstinata gnällpellar, väl överstigande min egen.

H. sa:
Lokförare är väl ett paradexempel på yrke som kommer vara helt eliminerat inom en tioårsperiod pga digitaliseringen?

Om det är sannolikt att all infrastruktur i Sverige byggs om och att fordonsflottan byts ut inom en tioårsperiod så visst... Med tanke på att det fortfarande körs en del på banor med manuell tåghantering enligt 1800-talsmodell så tror jag vi kan sitta lugnt i båten än så länge. Än mer om man har lite erfarenhet av hur bra de moderna systemen har fungerat hittills...

geologen sa:
Ett stort problem, och förmodligen det mest grundläggande för mig i den här processen, är mina enorma tvivel på min egen förmåga. Eftersom jag aldrig haft nåt kvalificerat jobb har jag heller ingen aning om vad som krävs av mig, i vardagens arbete. Jag är livrädd för att av misstag få det att verka som om jag kan eller vet nåt som jag inte faktiskt kan eller vet, och sen bli påkommen med det. Och den rädslan hämmar mig oerhört mycket. Jag har liksom ingen, och inget, att kalibrera och jämföra min egen förmåga och kunskap med. Det är mycket därför jag har så stora problem med att skriva ansökningsbrev, för det är skitsvårt att skriva ett positivt hållet brev när jag är osäker på allt. Det är därför det hela tiden känns som om jag bara staplar tomma klyschor på varandra, just för att jag nästan aldrig kan skriva nåt med substans. Bara när det gäller servicekänsla och att hantera olika typer av personer bra i möten, vågar jag skriva positivt om mig själv, för det vet jag att jag är riktigt bra på, tack vare de jobb jag haft och har. Men i övrigt, där har jag inget att gå på.

+1 Så var det för mig med. Sökte nästan inga jobb och det kändes som att jag hade allt mot mig med studier som dragit ut på tiden. Nu har jag jobbat ett halvår på en större konsultfirma och fått mer perspektiv på mitt och andras kunnande. Kontentan är att du kan mycket mer än vad du tror och du lär dig under tiden så länge du har ett intresse i jobbet.

geologen sa:

Om du nu verkligen vill komma vidare och förändra din situation men har insett att du är dålig på att göra det själv, är ju det naturliga steget att ta hjälp.

Arbetsförmedlingen har t ex karriärcoacher som kanske kan vara en väg framåt?

en enkel googling gav detta: http://www.hgcarisma.se/karriarcoach

geologen sa:
Jag har sagt det tidigare, men jag önskar att det fanns en jobbsida som fungerade ungefär som dejtingsidor. Där man skriver in sina egenskaper, färdigheter, utbildningar, erfarenheter, önskemål och krav, och sen fyller arbetsgivare i önskemål och krav, och sen matchas det i systemet, kanske med lite manuell handpåläggning i vissa fall. Poff, så har de en lista med kandidater att kontakta för fördjupning och kanske kalla till intervjuer. Borde vara extremt effektivt, samtidigt som företagens personalansvariga slipper sitta och tröska sig igenom hundratals eller tusentals ansökningsbrev, varav många från folk som söker allt, utan urskillning.
Du menar som rekryteringsfirmor så som Academic Work gör?

ostrand sa:
geologen sa:

Om du nu verkligen vill komma vidare och förändra din situation men har insett att du är dålig på att göra det själv, är ju det naturliga steget att ta hjälp.

Arbetsförmedlingen har t ex karriärcoacher som kanske kan vara en väg framåt?

en enkel googling gav detta: http://www.hgcarisma.se/karriarcoach

Coacher är väl redan avskrivna då de inte tillför något av substans, och att geologen bara skulle känna sig pressad av någon hurtfrisk människa med noll kunskap om branschen? Förmodligen hade en coach bara försökt tvinga Geo att söka geologijobb, som han inte vill ha.

Jag var hos en jobbcoach för drygt fem år sen, under en kortare arbetslöshetsperiod. Hon var jättebra! Hade tidigare jobbat med rekryteringar på ett större konsultföretag i 16 år, bl a.

zirxo sa:
geologen sa:
Jag har sagt det tidigare, men jag önskar att det fanns en jobbsida som fungerade ungefär som dejtingsidor. Där man skriver in sina egenskaper, färdigheter, utbildningar, erfarenheter, önskemål och krav, och sen fyller arbetsgivare i önskemål och krav, och sen matchas det i systemet, kanske med lite manuell handpåläggning i vissa fall. Poff, så har de en lista med kandidater att kontakta för fördjupning och kanske kalla till intervjuer. Borde vara extremt effektivt, samtidigt som företagens personalansvariga slipper sitta och tröska sig igenom hundratals eller tusentals ansökningsbrev, varav många från folk som söker allt, utan urskillning.

Nä, de gör inte så som jag menar.

Frankenstein's Bike sa:
geologen sa:
Nån direkt hobby har jag inte.

Åjo, seglingen o så fysisk träning bl.a. cykel, löper du fortfarande?

Ok, "hobby" innebär för mig nåt mer kreativt eller skapande, som att dreja, virka, måla tavlor, skapa musik, o dyl. Segling, träning och sånt är mer vad jag kallar fritidsaktiviteter. :)

Löpningen ligger på is. Tappade oerhört mycket fart när jag gick upp i vikt under sommaren. Ungefär 5-7 s/km per kilo. Plus att det kändes tungt och klumpigt.

Denna fantastiska såpa har nu pågått ganska länge. Spänningen stiger.
I nästa avsnitt ställs seriens stjärna inför de stora frågorna: "Ska jag bli ett bittert offer - eller ska vägra offerrollen och bli kapten över mitt liv?"

Alla väntar m spänning och håller tummarna för ett lyckligt slut!
Vem skriver manus för säsong 2?

DH sa:
Denna fantastiska såpa har nu pågått ganska länge. Spänningen stiger.
I nästa avsnitt ställs seriens stjärna inför de stora frågorna: "Ska jag bli ett bittert offer - eller ska vägra offerrollen och bli kapten över mitt liv?"

Alla väntar m spänning och håller tummarna för ett lyckligt slut!
Vem skriver manus för säsong 2?

Säsong 2? Tråden är över 6 år nu så det borde väl bli säsong 7 (eller 8 beroende på framförhållning)!?

Frankenstein's Bike sa:
geologen sa:
Frankenstein's Bike sa:
geologen sa:
Nån direkt hobby har jag inte.

Åjo, seglingen o så fysisk träning bl.a. cykel, löper du fortfarande?

Löpningen ligger på is. Tappade oerhört mycket fart när jag gick upp i vikt under sommaren. Ungefär 5-7 s/km per kilo. Plus att det kändes tungt och klumpigt.

Har du växlat upp cyklingen istället?

Minst sagt, ja! :)

geologen sa:
zirxo sa:
geologen sa:

Men gör en sida som fungerar som du menar!!! Ta-Da! Du skrev ju tidigare i tråden att du har grundläggande kunskaper i diverse programmering och med tanke på att du ändå har klarat av en rätt gedigen utbildning en gång i livet så kan det ju på intet sätt vara ett oöverstigligt moment för dig att lägga dig till med den ytterligare kunskap som krävs för att bygga ett verktyg som just gör det du vill! Det behöver inte kosta ngt mer än tid, låna lite böcker på bibblan, läs lite forum, etc... Sen har du en potentiellt sjukt bra produkt som - om inte ngn vill köpa den - kommer kunna användas av massa. Och då har du ju en hobby! Det måste väl ses som kreativt att bygga ett verktyg ändå. :)

Sluta hänga läpp och köööör!

/H

rois sa:
. Dessutom verkar lokförare vara kul, man gör något nyttigt, ser förhoppningsvis stora delar av Sverige, och förmodligen blir man inte så styrd heller.
.

Inte så styrd ? Svårt yrke att ta egna vägar , illa tvungen att följa rälsen va :)

Spacekitty sa:
geologen sa:

Det går att tjäna pengar på allt. Du kan cykling, träning, watt, laktatmätare and shit. Eller någon av dina andra hobbysar. Bara fundera lite på hur du kan kombinera det hela och sen börja med egen liten verksamhet. Egen verksamhet kan du förändra efter hand och ta bort dom tråkiga momenten och bara hålla på med det roliga när du vet vad du vill.

Jag tröttnade själv på att jobba med det jag utbildat mig till och startade firma där jag pysslade med en av mina hobbys. Körde sedan parallellt under två år och sa till slut upp mig från det gamla bajskokeriet för att bara pyssla med eget.

Bajskokeri? Låter som ett riktigt skitjobb.

Pfaff sa:
Spacekitty sa:
geologen sa:

Det går att tjäna pengar på allt. Du kan cykling, träning, watt, laktatmätare and shit. Eller någon av dina andra hobbysar. Bara fundera lite på hur du kan kombinera det hela och sen börja med egen liten verksamhet. Egen verksamhet kan du förändra efter hand och ta bort dom tråkiga momenten och bara hålla på med det roliga när du vet vad du vill.

Jag tröttnade själv på att jobba med det jag utbildat mig till och startade firma där jag pysslade med en av mina hobbys. Körde sedan parallellt under två år och sa till slut upp mig från det gamla bajskokeriet för att bara pyssla med eget.

Bajskokeri? Låter som ett riktigt skitjobb.

Ja huvaligen - det känns inte direkt lockande...

hobbit sa:

/H[/quote]

Typ "klipp dig och skaffa ett jobb"?
Det är ju helt genialt egentligen!

Eller varför inte bli munk? De behöver aldrig förnedra sig med jobbsökande.Riktiga munkar är bara lyckliga. Avundas ingen. Jämför sig aldrig. Åtrår inget som inte går att få. Fan va cool.

hobbit sa:
geologen sa:
zirxo sa:
geologen sa:

Men gör en sida som fungerar som du menar!!! Ta-Da! Du skrev ju tidigare i tråden att du har grundläggande kunskaper i diverse programmering och med tanke på att du ändå har klarat av en rätt gedigen utbildning en gång i livet så kan det ju på intet sätt vara ett oöverstigligt moment för dig att lägga dig till med den ytterligare kunskap som krävs för att bygga ett verktyg som just gör det du vill! Det behöver inte kosta ngt mer än tid, låna lite böcker på bibblan, läs lite forum, etc... Sen har du en potentiellt sjukt bra produkt som - om inte ngn vill köpa den - kommer kunna användas av massa. Och då har du ju en hobby! Det måste väl ses som kreativt att bygga ett verktyg ändå. :)

/H

"Grundläggande" betyder, som en happyit instämde i via PM, att det motsvarar ungefär första kursen på en programmeringsutbildning.

Geovetenskaplig utbildning, åtminstone där jag läste, är troligtvis en av de lättaste utbildningarna på den nivån i Sverige. Jag skäms över hur lätta en del poäng var att ta. Vi hade t ex en tiopoängskurs (fyra kursdeltagare vid starten, två kvar i slutet) där vi hade ungefär två dagars inledande föreläsningar, sen en gemensam färd ut till ett område nordöst om stan, där vi satte upp en mätare som mätte vattenståndet, och sen några regnsamlare spridda i landskapet. Sen bytte vi pappersrulle i vattenståndsmätaren och läste av/tömde regnsamlarna en gång i veckan. I slutet av kursen sammanställde vi det hela i en kort rapport på ett par sidor, hade ett par avslutande föreläsningar, och sen var det klart. 10 gamla högskolepoäng, med en effektiv arbetsinsats motsvarande en dryg vecka.
En kurskamrat kom från Kina. Han var bara ute efter en examen, eftersom de där hemma bara brydde sig om examen, oavsett ämne, så han valde det som han hade fått veta var lättast att läsa - geovetenskap. Själv skulle han syssla med export i ett mindre handelsföretag när han kom hem igen.

Det är inte omöjligt att jag efter flera års försök skulle lyckas få till nåt liknande det jag beskriver, men vem skulle använda den? Utan en omfattande användarbas är den helt ointressant, för båda parter. Nej, en sån sak måste initieras och drivas av en myndighet, eller som ett sidoprojekt från ett stort nätföretag som Facebook, Google eller liknande.

Tillbaka
Topp