[OT] Chans att rädda karriären?

Jag tänkte på den här tråden när jag var ute och fiskade idag (ja, helt absurt, jag vet). Men jag tänkte att om det finns någon som har ungefär geologens utbildning, erfarenhet och egenskaper (men är lite mer flexibel) som är arbetslös måste den här tråden vara en dröm. En massa jobbtips, tips och tricks för att söka jobb och så vidare.

Det skulel förvåna mig om det inte finns en handfull som följer den här och hugger på alla jobbtips som kommer ut.

Kan vi inte starta en för journalister/kommunikatörer också?

Jag har flera i min bekantskapskrets. Gamla kurskamrater som gjort samma resa. Upptäckt att det är svårt att få geojobb, gett upp och sysslat med annat. Några exempel är att en jobbar som bröllopsfotograf, en säljer sportartiklar i en butik, en körde tidigare glassbil men har nu läst till farmaceut och börjar snart jobba inom det, en kör lokala varuleveranser för en juicetillverkare, en är nån form av studievägledare.

Hasse#7 sa:
geologen sa:
Nej, jag kommer aldrig mer att nämna Excel i några ansökningshandlingar. Min hållning i frågan står fast.

Om du skulle ångra dig, vilket inte är troligt.....

Nja, om det specifikt frågas efter kunskaper i programmet i en annons kan jag tänka mig att ta upp det, men då med en korrekt beskrivning av mina kunskaper relativt vad de troligtvis förväntar sig (beror ju mycket på typen av tjänst).

Luthman Photography sa:
Jag tänkte på den här tråden när jag var ute och fiskade idag (ja, helt absurt, jag vet). Men jag tänkte att om det finns någon som har ungefär geologens utbildning, erfarenhet och egenskaper (men är lite mer flexibel) som är arbetslös måste den här tråden vara en dröm. En massa jobbtips, tips och tricks för att söka jobb och så vidare.

Det skulel förvåna mig om det inte finns en handfull som följer den här och hugger på alla jobbtips som kommer ut.

Det är det, har tidigare i tråden nämnt att jag fått inspiration från den, och det gav mig motivationen att börja plugga till svetsare.
Att känna att man klarar något, "så lätt" som vissa av delarna av utbildningen ändå är

Man skulle skrivit denna tråd med alla tips till en bok, sen sälja till jobbcoacher ^^

Senast ändrad:
geologen sa:
Jag har flera i min bekantskapskrets. Gamla kurskamrater som gjort samma resa. Upptäckt att det är svårt att få geojobb, gett upp och sysslat med annat. Några exempel är att en jobbar som bröllopsfotograf, en säljer sportartiklar i en butik, en körde tidigare glassbil men har nu läst till farmaceut och börjar snart jobba inom det, en kör lokala varuleveranser för en juicetillverkare, en är nån form av studievägledare.

Men om de inte heller tog ut examen är det kanske inte så konstigt att de inte jobbar med klassiska geojobb?

geologen sa:
En av dem tror jag hoppade över examensarbete, men de andra fullföljde nog. Jag har faktiskt inte jättebra koll på det.

Låter som att de hoppat av innan med tanke på hur många geojobb som ligger ute just nu. Men de kan kanske ha hittat ett jobb där de kan fokusera på annat som är viktigt i livet och släppt den fåfänga strävan efter karriär, pengar och att bli chef.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:

Chang Frick som driver http://www.nyheteridag.se söker folk enligt egen uppgift.

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
geologen sa:
En av dem tror jag hoppade över examensarbete, men de andra fullföljde nog. Jag har faktiskt inte jättebra koll på det.

Låter som att de hoppat av innan med tanke på hur många geojobb som ligger ute just nu. Men de kan kanske ha hittat ett jobb där de kan fokusera på annat som är viktigt i livet och släppt den fåfänga strävan efter karriär, pengar och att bli chef.

Jaså, ligger det många jobb ute nu? Får kolla.

Nja, de gav nog upp för 4-6 år sen, när jag gav upp. Minst en av dem har haft samma åsikt som mig i frågan. Att vi blev grundlurade av lärarna. Det är bröllopsfotografen.

En av dem vet jag säkert har examen, för jag minns när han gjorde arbetet. Det är blivande farmaceuten.

Jag har gått lärarutbildning. I Finland. Det är en universitetsutbildning och läraryrket har fortfarande viss status här trots endast halvbra lön (sett till utbildningstid). Konstigt nog är det MÅNGA som inte jobbar som lärare. Speciellt bland män är det inte helt ovanligt att de trots full lärarutbildning jobbar med något helt annat. Tex media och administration är vanligt. En av mina studiekamrater (nåja, vagt bekanta) är idag kommundirektör. Flera andra ser man i tv eller hör i radio.

Min poäng: även universitetsutbildningar med tydligt fokus på en viss behörighet kan leda till något helt annat (tro mig, inga kurser jag gick förbereder en för radiojobb). Personlighet och driv avgör.

Luthman Photography sa:
Jag tänkte på den här tråden när jag var ute och fiskade idag (ja, helt absurt, jag vet).

Skönt att höra att man inte är ensam. Jag tänker på den här tråden lite då och då när jag är ute och promenerar eller så. Trodde det var något fel på mig (det är det antagligen, men ändå)... :-)

geologen sa:
Hela diskussionen om Excel började med att jag gav ett exempel på nånting där jag först trodde mig kunna nåt bra, men där jag senare upptäckte att jag i själva verket kunde väldigt lite. Sen började folk flumma loss kring det. Hade jag anat, så hade jag aldrig nämnt skiten...

Folk flummade inte precis loss, utan fick ett ganska konkret exempel på din vägran/ovilja/oförmåga att anpassa din karta efter verkligheten.

Att jag inte vill påstå nåt jag inte har täckning för är inte en ovilja att "anpassa kartan efter verkligheten", det är att vara ärlig och hederlig.

Så att ändra sitt språkbruk p.g.a. att man fått reda på att man använt ord på ett sätt som i sammanhanget är ovanligt är att vara oärlig/ohederlig?

geologen sa:
Jag tror inte riktigt att ni inser hur lite Excel jag faktiskt kan. Då hade ni inte tjatat så om det.
Tänk ändå, om det hade varit bristande kunskaper i Excel som var din hämsko....
Min gissning är att den här tråden kan leva ytterligare 6 år, minst.

Livet borde inte gå ut på att jaga efter en karriär under flera år utan resultat. Livet går ut på att finna mening, belöning**, och en god balans mellan lycka, sorg, kärlek och harmoni.

** en annan sorts belöning än pengar.

Senast ändrad:
Johan Falk sa:
Livet borde inte gå ut på att jaga efter en karriär under flera år utan resultat. Livet går ut på att finna mening, belöning**, och en god balans mellan lycka, sorg, kärlek och harmoni.

** en annan sorts belöning än pengar.
5f2ad9b1a6026843edf73a2a650eb72a1303f17c71871ade1637df268bf83c99.jpg

Kan du fylla i siffror i celler så kan du Excel till 50%. Kan du 10% av funktionerna i Excel så kan du programmet till 90% och då är du nära på expert. Om du måste kunna 90% av funktionerna för att få ta med det i CV:t så är det kört.

Med geologens logik får man inte skriva att man kan svenska om man inte vet vad fluvialmorfologi och flegmatisk betyder. Men geologen har nog läst fluvialmorfologi och han verkar flegmatisk inför sin arbetssituation så han borde klara sig fint ;)

En enkel lösning när man är lite missnöjd med sin karriär, sin lön och sin status på arbetsmarknaden, kan vara att se till att byta ut sin umgängeskrets mot en massa lodisar och slackers. Trots allt så mår man ju ofta bättre genom att jämföra sig med de som är och har det lite sämre.

För TS skull verkar det inte så smart att hålla på med lvg-cykling. Min fördom säger mig (och ibland tycker jag mig få detta bekräftat när jag kollar vilka bilar och cyklar folk kommer med till de motionstävlingar jag brukar köra, det är sällan gamla rishögar om man säger så) att det är medelålders medel- och övre medelklassgubbar som kör lvg. Kan ju vara lite knäckande att jämföra sin gamla volvo med nya premiumbilar som är lastade med 69.000 kr cyklar år ut och år in.

Snuten sa:
En enkel lösning när man är lite missnöjd med sin karriär, sin lön och sin status på arbetsmarknaden, kan vara att se till att byta ut sin umgängeskrets mot en massa lodisar och slackers. Trots allt så mår man ju ofta bättre genom att jämföra sig med de som är och har det lite sämre.

För TS skull verkar det inte så smart att hålla på med lvg-cykling. Min fördom säger mig (och ibland tycker jag mig få detta bekräftat när jag kollar vilka bilar och cyklar folk kommer med till de motionstävlingar jag brukar köra, det är sällan gamla rishögar om man säger så) att det är medelålders medel- och övre medelklassgubbar som kör lvg. Kan ju vara lite knäckande att jämföra sin gamla volvo med nya premiumbilar som är lastade med 69.000 kr cyklar år ut och år in.

Jag tror att du är något på spåret där!

Miss Lycka sa:
De som tävlar har oftast rätt dåliga bilar. Det är möjligtvis deras föräldrar/sponsorer som har bättre bilar.

De jag träffar på på tävlingar är inte direkt de där taniga juniorerna som har föräldrarna med sig...

Men annars är det rätt blandat. Många dyra bilar, men också många hyfsade äldre bilar. Min tävlingskarriär, om man nu kan kalla den det, är dock över för överskådlig framtid. Nu ska jag cykla enbart för sällskap, nöje och siffror! :)

Snuten sa:

Jag är inte typen som imponeras av, eller blir avundsjuk på, dyra bilar. Bilen är för mig ett transportmedel. Dyrt och obekvämt, men ofta snabbare och enklare än de flesta andra transportlösningar för större avstånd. En bra bil är billig att äga, köra och har gott om plats för last där bak. Den får gärna vara sliten och lite ful, för då slipper man oroa sig för repor eller annat. När min senaste bil, den gamla Volvo 850:n, blev påbackad av en nyare bil förra året, behövde jag inte ens tänka på det. Lite skrapad lack på kofångaren på en 20 år gammal skruttbil är inget att gråta över! :)

Och för den delen imponeras jag inte av dyra cyklar heller. Jag har oftast ingen aning om vad folk omkring mig cyklar på för cyklar. Jag har inte köpt en märkescykel sen min första cykel, en lågbudget-Crescent, 2004, och den var det bara ramen kvar på efter nåt år, resten var utbytt för att bättre passa mina behov. Efter det har jag alltid köpt lösa ramar och komponenter och satt ihop cyklar efter egna önskemål, och kommer aldrig att ändra på den principen.

geologen sa:
ostrand sa:
och mycket mer än vad du själv inbillar dig...

Det vet du inget om.

Jo!

Idén att man känner sig själv bäst är bara löjlig. Det är genom vänner samt omständigheter som man ser nya möjligheter och prövas och då klarar nya utmaningar och utvecklas. Står man framför spegeln och tittar på sin egen självbild så ser man bara en bråkdel av det man är kapabel till. :)

frid!

Senast ändrad:
Snuten sa:

Misslyckat, finns ju en regel om att cykeln ska vara dyrare än bilen :)

Snuten sa:

Det beror ju på hur man ser det. Vill man bara må bra över andras olycka kan man ju stanna till i valfritt tillhåll en halvtimme eller sätta sig och kolla på Requiem for a dream.

Annars tror jag tvärtemot dig att ett bra umgänge är ett sätt att lyfta sig. Om man umgås med folk som lyckas så växer ens motivation och ambition. Man ser också att det går att få det bättre. Faktum är att när jag läser inläggen om geologens pluggkompisar som även de misslyckats i sin karriärväg så tänker jag att det kanske är lite symptomatiskt. För samtidigt som geo säger att det inte finns några jobb och att det är meningslöst med en karriär inom detta och att han därför ska avbryta sina studier så finns det massor av folk i branschen som säger att det behövs fler.

I ett annat umgänge kanske geologen hade slutfört sina studier, sett att man faktiskt kan få jobb och blivit motiverad av detta. Läser man fortfarande kurslitteratur på toaletten sex år efter man hoppat av studierna är det ju ingen brist på intresse iaf. Själv har jag inte rört mina pluggböcker efter examen.

Rattnalle sa:
Snuten sa:

Misslyckat, finns ju en regel om att cykeln ska vara dyrare än bilen :)

Den regeln har jag uppfyllt med båda mina bilar! :)

H. sa:
när jag läser inläggen om geologens pluggkompisar som även de misslyckats i sin karriärväg så tänker jag att det kanske är lite symptomatiskt. För samtidigt som geo säger att det inte finns några jobb och att det är meningslöst med en karriär inom detta och att han därför ska avbryta sina studier så finns det massor av folk i branschen som säger att det behövs fler.

I ett annat umgänge kanske geologen hade slutfört sina studier, sett att man faktiskt kan få jobb och blivit motiverad av detta. Läser man fortfarande kurslitteratur på toaletten sex år efter man hoppat av studierna är det ju ingen brist på intresse iaf. Själv har jag inte rört mina pluggböcker efter examen.

Jag ansåg, när jag pluggat färdigt 2010, att jag hade slutfört mina studier. Jag ansåg inte då, och tycker egentligen inte fortfarande, att examensarbete ska tillhöra en högre utbildning förutom när man har tänkt sig en akademisk karriär, dvs doktorera och fortsätta så. Det är först på senare år som jag bittert erfarit hur examenskåta arbetsgivare är. Men min möjlighet att rätta till det misstaget är sen länge förbi.

2010-2012, när jag började söka, var det sannerligen inte det sug efter arbetskraft som det påstås vara nu. En kurskamrat fick gå från ett geojobb pga arbetsbrist. Iofs hittade han ett annat inte långt därefter, men det var liksom inte nån huggsexa.

Och mina kurskamrater var väl inget umgänge direkt. Det var en handfull jag umgicks med mer än under föreläsningar, och flera av dem jobbar inom geo, eller har jobbat inom geo efteråt. Inget som på nåt vis påverkade mig och min uppfattning i frågan.

Jag läser allt möjligt. Jag har varit intresserad av allt möjligt, särskilt naturvetenskap, sen mycket unga år. Redan när jag var åtta år (kan vara nio, men jag tror åtta) fick jag högstadieböcker i kemi, fysik och biologi, som jag älskade! Dessutom böcker om astronomi och rymdforskning. Sen slukade jag Bra Böckers lexikon i 25 band som stod hemma i hyllan, ungefär i mellanstadieåldern. Och så har det fortsatt. Jag älskar att läsa om och lära mig om vår värld, livet på jorden, och vårt universum. Gärna populärvetenskapligt, men även "torrare" fakta som läroböcker, vetenskapliga artiklar och andra källor av samma art. Geovetenskapen är bara en liten del av det, och de böcker jag råkar ha lättillgängliga här hemma.

Senast ändrad:
Jag tänkte skriva ett inlägg...
Men jag inser att det ändå inte spelar någon roll.
Du har redan bestämt dig för att du inte vill.

Tillbaka
Topp