H. sa:
när jag läser inläggen om geologens pluggkompisar som även de misslyckats i sin karriärväg så tänker jag att det kanske är lite symptomatiskt. För samtidigt som geo säger att det inte finns några jobb och att det är meningslöst med en karriär inom detta och att han därför ska avbryta sina studier så finns det massor av folk i branschen som säger att det behövs fler.
I ett annat umgänge kanske geologen hade slutfört sina studier, sett att man faktiskt kan få jobb och blivit motiverad av detta. Läser man fortfarande kurslitteratur på toaletten sex år efter man hoppat av studierna är det ju ingen brist på intresse iaf. Själv har jag inte rört mina pluggböcker efter examen.
Jag ansåg, när jag pluggat färdigt 2010, att jag hade slutfört mina studier. Jag ansåg inte då, och tycker egentligen inte fortfarande, att examensarbete ska tillhöra en högre utbildning förutom när man har tänkt sig en akademisk karriär, dvs doktorera och fortsätta så. Det är först på senare år som jag bittert erfarit hur examenskåta arbetsgivare är. Men min möjlighet att rätta till det misstaget är sen länge förbi.
2010-2012, när jag började söka, var det sannerligen inte det sug efter arbetskraft som det påstås vara nu. En kurskamrat fick gå från ett geojobb pga arbetsbrist. Iofs hittade han ett annat inte långt därefter, men det var liksom inte nån huggsexa.
Och mina kurskamrater var väl inget umgänge direkt. Det var en handfull jag umgicks med mer än under föreläsningar, och flera av dem jobbar inom geo, eller har jobbat inom geo efteråt. Inget som på nåt vis påverkade mig och min uppfattning i frågan.
Jag läser allt möjligt. Jag har varit intresserad av allt möjligt, särskilt naturvetenskap, sen mycket unga år. Redan när jag var åtta år (kan vara nio, men jag tror åtta) fick jag högstadieböcker i kemi, fysik och biologi, som jag älskade! Dessutom böcker om astronomi och rymdforskning. Sen slukade jag Bra Böckers lexikon i 25 band som stod hemma i hyllan, ungefär i mellanstadieåldern. Och så har det fortsatt. Jag älskar att läsa om och lära mig om vår värld, livet på jorden, och vårt universum. Gärna populärvetenskapligt, men även "torrare" fakta som läroböcker, vetenskapliga artiklar och andra källor av samma art. Geovetenskapen är bara en liten del av det, och de böcker jag råkar ha lättillgängliga här hemma.