[OT] Chans att rädda karriären?

Lars.E sa:
Jag tänkte skriva ett inlägg...
Men jag inser att det ändå inte spelar någon roll.
Du har redan bestämt dig för att du inte vill.

Neeeej, ge inte upp! Vi kan inte låta geologen och hans "egna" verklighetsuppfattning vinna! Det är vårt kollektiva ansvar som forummedlemmar att få honom att hitta ett jobb :)

i all välmening
/Johan

JojjeM sa:
Lars.E sa:
Jag tänkte skriva ett inlägg...
Men jag inser att det ändå inte spelar någon roll.
Du har redan bestämt dig för att du inte vill.

Neeeej, ge inte upp! Vi kan inte låta geologen och hans "egna" verklighetsuppfattning vinna! Det är vårt kollektiva ansvar som forummedlemmar att få honom att hitta ett jobb :)

i all välmening
/Johan

Jamen det är just det som är problemet... geologens "egna" verklighet är ju den verklighet han själv bestämt sig för att leva i, och då spelar det ju ingen roll vad vi som lever utanför hans lilla bubbla har att säga, vi lever ju inte i hans verklighet där allt är som han har bestämt att det är och ska vara.
Det är ju verkligheten i hans lilla bubbla som är den riktiga verkligheten för honom hur vi än gör.
Han vill vara i sin "egen" verklighet där allt är svart eller vitt. där lagt kort ligger, och där han ensam bestämmer hur allt ska vara.
Han vill inte komma ut ur sin lilla bubbla. Han vill inte leva i "vår" verklighet.
Han har bestämt sig.

geologen sa:
H. sa:
när jag läser inläggen om geologens pluggkompisar som även de misslyckats i sin karriärväg så tänker jag att det kanske är lite symptomatiskt. För samtidigt som geo säger att det inte finns några jobb och att det är meningslöst med en karriär inom detta och att han därför ska avbryta sina studier så finns det massor av folk i branschen som säger att det behövs fler.

I ett annat umgänge kanske geologen hade slutfört sina studier, sett att man faktiskt kan få jobb och blivit motiverad av detta. Läser man fortfarande kurslitteratur på toaletten sex år efter man hoppat av studierna är det ju ingen brist på intresse iaf. Själv har jag inte rört mina pluggböcker efter examen.

Jag ansåg, när jag pluggat färdigt 2010, att jag hade slutfört mina studier. Jag ansåg inte då, och tycker egentligen inte fortfarande, att examensarbete ska tillhöra en högre utbildning förutom när man har tänkt sig en akademisk karriär, dvs doktorera och fortsätta så. Det är först på senare år som jag bittert erfarit hur examenskåta arbetsgivare är. Men min möjlighet att rätta till det misstaget är sen länge förbi.

2010-2012, när jag började söka, var det sannerligen inte det sug efter arbetskraft som det påstås vara nu. En kurskamrat fick gå från ett geojobb pga arbetsbrist. Iofs hittade han ett annat inte långt därefter, men det var liksom inte nån huggsexa.

Och mina kurskamrater var väl inget umgänge direkt. Det var en handfull jag umgicks med mer än under föreläsningar, och flera av dem jobbar inom geo, eller har jobbat inom geo efteråt. Inget som på nåt vis påverkade mig och min uppfattning i frågan.

Jag läser allt möjligt. Jag har varit intresserad av allt möjligt, särskilt naturvetenskap, sen mycket unga år. Redan när jag var åtta år (kan vara nio, men jag tror åtta) fick jag högstadieböcker i kemi, fysik och biologi, som jag älskade! Dessutom böcker om astronomi och rymdforskning. Sen slukade jag Bra Böckers lexikon i 25 band som stod hemma i hyllan, ungefär i mellanstadieåldern. Och så har det fortsatt. Jag älskar att läsa om och lära mig om vår värld, livet på jorden, och vårt universum. Gärna populärvetenskapligt, men även "torrare" fakta som läroböcker, vetenskapliga artiklar och andra källor av samma art. Geovetenskapen är bara en liten del av det, och de böcker jag råkar ha lättillgängliga här hemma.

Om du inte läst den låter det som att "en kortfattad historik över nästan allting" skulle kunna vara en bok för dig.

"— Pengar har främst en lyckohöjande effekt innan basbehoven är uppfyllda. Men pengar har bara betydelse upp till en viss gräns. Sedan ger de ingen större effekt, säger Bengt Brülde.

I svenska pengar går gränsen runt 30 000. Tjäna mer än så lönar sig alltså inte. En av anledningarna är något som Bengt Brülde kallar habitueringseffekten. Att vi vänjer oss. Den nya soffan, bilen eller huset, kan förvisso ge en glädjekick, men efter en tid har vi vant oss och är tillbaka på samma stämningsläge som före köpet. En annan stark tendens vi har är att jämföra oss och värdera. Har grannen det bättre blir vi mindre nöjda med det vi har. Bäst mår de som inte värderar alls."

http://www.hd.se/2007-11-05/vad-ar-receptet-pa-lycka

Det skulle vara intressant att se ett flödesschema över den här tråden. Tusen vägar som alla leder till nej. Går det att läsa labyrinten från mål till ja istället?

geologen sa:
Det är först på senare år som jag bittert erfarit hur examenskåta arbetsgivare är.

Måste varit en chockerande insikt att se att arbetsgivaren vill ha en kvittens på att en sökande klarar av att slutföra arbetsuppgifter av mer omfattande karaktär... Det är nämligen framförallt det som en examen är - ett bevis på att du klarat av att slutföra det du åtagit dig. Den här tråden är snarare motbeviset.

Där har vi olika åsikt. Jag anser att examensarbetet är ett slöseri med tid och resurser för alla inblandade, förutom när målet är en fortsatt akademisk bana.

Och alldeles oavsett så kan jag inte längre göra ett examensarbete för att rätta mig i ledet.

Fast vad du tycker är irrelevant i ljuset av vad den som ska anställa dig tycker...

Hur beskriver du i ditt brev att du hoppade av din utbildning? Det finns många anledningar till det, vissa bättre än andra.

Senast ändrad:
geologen sa:
Och alldeles oavsett så kan jag inte längre göra ett examensarbete för att rätta mig i ledet.

Tidigare i tråden kom vi väl fram till att du visst kan, men att du inte vill då du inte anser att uppsidan överväger nersidan... Det handlade väl inte om några oövervinneliga praktiska hinder?

Ang examen och kvitto så är det just nu så, om jag inte totalt vantolkat alla expertutlåtanden, att det dräller av okvalificerad arbetskraft i Sverige, medan många företag letar med ljus och lykta efter dokumenterat kompetent och kunnig personal. Då kan det ju vara bra att ha en examen. Åtminstone som en viktig pusselbit.

geologen sa:
Ja, men jag kan ju inte hjälpa att folk har en knäpp uppfattning om vad exanensarbete är

Nu pratade vi inte om examensarbetet isolerat - utan om examen. Stoooooor skillnad. Examensarbetet är en obligatorisk del i en examen. Och det behöver inte alls vara så akademiskt av sin natur som du bestämt dig för att det ska vara. Grundinställningen från universitetens sida är ju att det är "forskningsinriktat", men det finns oerhört stort spelutrymme där.

Jo, det finns ingen rimlig möjlighet för mig att göra det. Vad andra här i tråden fantiserar ihop efter deras egna förutsättningar har inget med mig att göra.

För mig krävs ett jättelån på ett par hundra tusen för att inte behöva jobba under ett år. Vem skulle ge mig det? Och hur skulle jag kunna återbetala det?

e120guru sa:
geologen sa:
Ja, men jag kan ju inte hjälpa att folk har en knäpp uppfattning om vad exanensarbete är

Nu pratade vi inte om examensarbetet isolerat - utan om examen. Stoooooor skillnad. Examensarbetet är en obligatorisk del i en examen. Och det behöver inte alls vara så akademiskt av sin natur som du bestämt dig för att det ska vara. Grundinställningen från universitetens sida är ju att det är "forskningsinriktat", men det finns oerhört stort spelutrymme där.

Där jag läste fanns inget spelutrymme. Och ett examensarbete är det mest akademiska en högreutbildningsstudent tar sig för. Hur kan du påstå nåt annat?

Snuten sa:
Ang examen och kvitto så är det just nu så, om jag inte totalt vantolkat alla expertutlåtanden, att det dräller av okvalificerad arbetskraft i Sverige, medan många företag letar med ljus och lykta efter dokumenterat kompetent och kunnig personal. Då kan det ju vara bra att ha en examen. Åtminstone som en viktig pusselbit.

Ja, tydligen är det så. Men det hjälper inte mig att det är så. Jag är och kommer för alltid att förbli examenslös.

geologen sa:
e120guru sa:
geologen sa:

Där jag läste fanns inget spelutrymme. Och ett examensarbete är det mest akademiska en högreutbildningsstudent tar sig för. Hur kan du påstå nåt annat?

Jag läste under min grundutbildning en del kurser med inslag som visserligen var kul men som jag är mkt tveksam till om de har någon större bäring på något som görs utanför den akademiska borgens väggar. En majoritet av examensarbetena på den högskola där jag läste (inklusive mitt eget) utfördes på företag vilket gör att stämpeln akademiskt känns lite tveksam. Mitt eget var en fortsättning på en studie som min handledare på företaget gjort och jag har svårt att tro att han gjort den som en rent akademisk övning.

"Grundläggande kunskaper om Excel".
En beskrivning som du bör kunna hålla med om? Innebär enligt min tolkning att du hittar programmet på "datan", kan skriva text och siffror i fina rader och kolumner.

Spaulding sa:
En beskrivning som du bör kunna hålla med om? Innebär enligt min tolkning att du hittar programmet på "datan", kan skriva text och siffror i fina rader och kolumner.

Nja. "Väldigt begränsade grundläggande kunskaper" möjligen, nen det känns inte vettigt att skriva.

geologen sa:
e120guru sa:
geologen sa:

Ingen har påstått att det inte skulle vara det mest akademiska som du går igenom under utbildningen. Bara att det inte behöver vara så verklighetsfrånvänt och akademiskt som du har bestämt dig för - för att använda det som ett argument för dig själv för att motivera för dig själv varför du inte gjorde det.

För oss som lever i verkligheten, och inte i en fantasivärld som vi har drömt ihop, så ser vi till vad som faktiskt sker ute på företagen.
Hörde du dig för vilka exjobb som var möjliga på företagen, back in the days?
Inom de flesta ingenjörsprogrammen så är det ju inte akademiska examensarbeten som folk gör ute på företagen - oftast inte mer än att området är något företaget vill undersöka, frågeställningen tas fram till att matcha universitetets krav, och det slutar med en akademisk rapport. Själva arbetet däremot bedrivs ofta på ett ingenjörsmässigt sätt - där det kan handla t.ex om att implementera en mjukvarufunktion (om det är en sådan utbildning) för att utvärdera den.

Som svar på frågan om hur du skulle betala tillbaka ett "studielån", det skulle du göra genom att du inte skulle gå tillbaka till hemtjänsten, utan ta ett kvalificerat jobb med högre lön.

Jag får en stor känsla av att det genomgående temat i tråden är att du tror att man ska få saker utan att anstränga sig för det - visst, det finns folk som får ett välbetalt jobb enkom för att de har rätt pappa, men majoriteten av alla har tagit sig dit för egen maskin - och i de flesta fall har de inte gått över lik för att nå dit, man har satsat i övertygelsen av att uppsidan överväger. Du vill ha uppsidan utan insats.

Så det enkla svaret på frågan i trådrubriken är: nej, det finns ingen chans att rädda karriären (oavsett vad den må vara).

MEN, om du släpper sargen en aning, vågar gå lite utanför din komfortzon, ja, då kan du nog komma vidare.
Du verkar ju vara en kunnig och i grunden intelligent person, så om du skulle ta till dig lite av tipsen du får istället för att hitta ursäkter att avfärda dem, så skulle det kunna gå bra. Sluta avfärda att ingen känner dig tillräckligt bra för att kunna ge feedback på ditt personliga brev - folk behöver inte ens känna dig för att kunna ge feedback på hur de uppfattar ditt brev, vill du inte veta hur en person som inte känner dig skulle uppfatta dig genom att lösa ditt brev, låt säga ungefär som en person som kanske skulle kunna anställa dig, typiskt sätt känner de väl inte dig?
Du säger att du inte vill belasta dina vänner med sådant, men du säger ju att du har vänner du inte vill vara utan - vad är det för vänner om de ens skulle tveka över att hjälpa dig?

geologen sa:
Fast ett examensarbete ska ju skrivas som en vetenskaplig artikel. Hur kan det INTE vara nåt väldigt akademiskt?

Skulle säga att det går utmärkt att beskriva tillämpad forskning i form av en vetenskaplig artikel. Finns en hel del mkt tillämpat arbete som publiceras i vetenskapliga tidskrifter. Personer på företaget jag jobbar på nu publicerar f.ö. en del artiklar i vetenskapliga tidskrifter och det är ett kommersiellt bolag, så att tro att vetenskapliga tidskrifter bara är något för akademin är fel.

geologen sa:
Spaulding sa:

Nja. "Väldigt begränsade grundläggande kunskaper" möjligen, nen det känns inte vettigt att skriva.

Nu överdriver du väl om dina kunskaper? "Extremt väldigt begränsade grundläggande kunskaper" är nog säkrare att skriva.

geologen sa:
Låter märkligt att ett företag lägger resurser på forskning.

Dels behöver det inte vara så forskningsiriktat som sagt var, utan det kan vara extremt tillämpat och fortfarande matcha universitetens krav - allt hänger på hur duktig man från företagets sida är på problemformulering.

Och för oss som lever mitt i det i företagen är det inte alls särskilt konstigt varför man skulle vilja satsa på forskning. Hur skulle t.ex Autoliv kunna ligga i framkant när det gäller aktiv säkerhet för fordon t.ex om man inte bedrev forskning inom olika områden? Allt från radarteknik till explosiva ämnen (till airbags).

geologen sa:
Henrik_E sa:
Har väldigt svårt att förstå hur du kan ha svårt att förstå att en akademisk utbildning innehåller akademiska inslag.

Det har jag inte. Men den borde bara vara det för en akademiskt inriktad student.
Om man inte är akademiskt inriktad kanske man inte borde söka sig till akademin.

geologen sa:
Med din totala avsaknad av kännedom om hur kunskapsföretag fungerar förstår att du tycker det.

Jag sitter bredvid en doktor som regelbundet publicerar artiklar om sin forskning som han bedriver på företaget.

Det handlar dels om lärande för företaget, men det är också varumärkesbyggande, det visar att vi ligger i framkant och driver utvecklingen.

geologen sa:
Inte forskningen i sig, utan att den sprids i artiklar utanför den egna verksamheten.

Det finns det många sätt att avproblematisera - t.ex när det gäller exjobb så går det att med hänvisning till företagssekretessen utelämna mycket av detaljerna, och skriva rapporten på ett sätt som fokuserar på problemställning, metod, resultat och diskussion, snarare än implementationen.

När det gäller med omfattande forskningsprojekt så antingen publiceras ingenting om det är internt i företaget, eller så publiceras det efter att patentansökan har lämnats in. Det sistnämnda är vanligt i forskningsprojekt tillsammans med universitet, där företaget är intresserad av tekniken och universitetet är intresserad av publiceringen.

Det kan även handla om teknik som man väljer att inte patentera och genom publicering hindrar man konkurrenter från att patentera.

Det skrivs (i alla fall för 20 år sedan) även mängder med exjobb som är hemligstämplade, tex på foi och saab. Jag tror även att privata företag kan hemlighålla vissa saker som de inte vill ska publiceras i exjobbsrapporten. Det vanliga då har jag för mig att man fyllde rapporten med X, vilket kunde se rätt fånigt ut. Men det räcker väl att examinator och opponent läste den riktiga rapporten.

Ok.

Nå, min utbildning är i alla fall ett avslutat kapitel. Undantaget om jag skulle vinna miljoner på tipset... Inte för att jag spelar, men typ så. :)

geologen sa:
Spaulding sa:

Du tyckte ju att du kunde Excel ganska bra tidigare, då måste du ha kunnat mycket mer än att rada upp siffror. Eller hade du inte sett att det fanns menyer också?

H. sa:
Det kan även handla om teknik som man väljer att inte patentera och genom publicering hindrar man konkurrenter från att patentera.

Precis. Är en av anledningarna till att företaget jag jobbar på väljer att publicera en del saker. Dessutom är det bra för företagets anseende att ha publikationer i tidskrifter med gott renommé.

geologen sa:

Inte alls. Mest skinande exemplet är kanske AT/T och deras forskningsavdelning. Många nobelpris... och mycket som inte prisats som ligger till grund för mängder av teknik som används överallt i dag.

aahlborg sa:
geologen sa:
Spaulding sa:

Du tyckte ju att du kunde Excel ganska bra tidigare, då måste du ha kunnat mycket mer än att rada upp siffror. Eller hade du inte sett att det fanns menyer också?

Som sagt, jag hade bara skrapat på ytan. När jag väl insåg hur lite jag kunde skämdes jag oerhört!

http://www.scb.se/sv_/Hitta-statist...lser-mm/8719/8726/Behallare-for-Press/408696/

Enligt preliminära uppgifter ökade både företagsektorn och universitets- och högskolesektorn sina satsningar på egen FoU under 2015 jämfört med 2013. Företagen satsade sammanlagt 95 miljarder kronor och universitet och högskolor satsade 37 miljarder kronor. FoU-verksamheten inom offentlig sektor var betydligt mindre och uppgick till 5 miljarder kronor, vilket var en minskning sedan 2013.

geologen sa:
aahlborg sa:
geologen sa:
Spaulding sa:

Som sagt, jag hade bara skrapat på ytan. När jag väl insåg hur lite jag kunde skämdes jag oerhört!

Och det är mycket det som är mitt problem. Jag har ytliga kunskaper om massvis grejer, men inga kunskaper på djupet om nåt. Jag har aldrig haft tålamodet att lära mig nåt ordentligt. Den enda nytta jag har av bredden är att jag är grym på pubquiz/frågesport, och på att konversera med folk eftersom jag kan lite om mycket.

Pugilism sa:
geologen sa:

Inte alls. Mest skinande exemplet är kanske AT/T och deras forskningsavdelning. Många nobelpris... och mycket som inte prisats som ligger till grund för mängder av teknik som används överallt i dag.

Som sagt, det var externt publicerad forskning jag menade.

geologen sa:
geologen sa:

Och det är mycket det som är mitt problem. Jag har ytliga kunskaper om massvis grejer, men inga kunskaper på djupet om nåt. Jag har aldrig haft tålamodet att lära mig nåt ordentligt. Den enda nytta jag har av bredden är att jag är grym på pubquiz/frågesport, och på att konversera med folk eftersom jag kan lite om mycket.

Det jag försöker säga är att om man kan fylla i celler och skriva lite enkla formler som att summera kolumner så kan du det mesta du behöver för dagligt arbete. Resten kan du lära dig snabbt med hjälp av google eller en kollega. Samma sak gäller alla kunskaper, inte bara Excel. Om man vet vad det handlar om och hur man kan få hjälp så klarar man sig utan problem.

Jag trodde tex. att jag kunde programmera när jag gick ut Chalmers för att jag hade skrivit några småprogram. Det var inte riktigt sant men efter hand lärde jag mig allt jag behövde veta och 5 år senare kommer folk och frågar mig om hjälp. Tänk var du hade varit om du hade börjat jobba med Excel som nybörjare när den här tråden startade.

Tillbaka
Topp