En liten uppdatering.
Är nu tillsvidareanställd där jag till att börja med var inhyrd via bemanningsföretag. Känns skönt.
Extra skönt att de kör med lön innevarande månad (det som lite felaktigt kallas i förskott) vilket innebär att jag åter hamnar i fas och får tillbaks den månadslön som försvann i mars, när jag gick från månadslön innevarande månad till månadslön i efterskott. Så det blir dubbel lön nu i oktober. Sista lönen från det förra (septemberlönen) och första lönen från det nya (oktoberlönen). Nu kan jag betala av en hel del av mina skulder.
Minuset är att jag hade rätt i mina uppskattningar av löneläget. Jag hade hoppats på och nästan räknat med ett rejält lyft, minst till 28 000, men det blev inte mer än 2000 upp, till 25 000. Surt med tanke på att de andra i gruppen, som är anställda via ett annat företag, har 31 000. För exakt samma jobb. 25 000 är ändå den högsta lönen jag nånsin har haft i kronor räknat, och kanske likvärdigt med 23 000 som jag hade ett kortare tag 2012.
Men det innebär ändå att jag har betydligt mer utrymme att leva. Jag går från runt 1000-lappen netto efter räkningar och mat, till uppåt 4000. Tyvärr inte tillräckligt mycket för att jag ska ha råd att skaffa bil 2018 (det kräver ca 28 000 eller mer brutto för mig), men man kan inte få allt. Jag ska unna mig en autopilot till segelbåten, och jag tror att jag ska kunna ha råd att ta ut alla 25 semesterdagar. Blir i så fall första gången i mitt yrkesliv som jag har 25 dagars betald semester på samma år!