[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Fick veta i dag att jag gick in på 3500 kr/mån mindre än kollegan som började efter mig... :(

Känns jävligt surt. Jag kommer aldrig att få en vettig lön.

Fast gick inte du in som hyrd? Då lägger du bara upp din framställan när du går över till bolaget. Att hyra är inte gratis så även om du får lite mer så blir det totalt sett lägre kostnad för AG.

Man väljer ju lite själv om man ser möjligheter eller svårigheter i livets prövningar. Ser inte din lön som ett problem när allt annat verkar funka, bar en sak att justera....

Finns ingen som tjänar på att hemlighålla löner mellan anställda ... mer än arbetsgivaren.

Att be en arbetsgivare motivera varför person A har högre lön än person B om kvalifikationer och andra parametrar är jämförbara tycker jag är en plikt man har som arbetstagare. Kan inte arbetsgivaren motivera anledningen så skall den starkt ifrågasättas.

Det är ingen som får sparken för att de begär mer i lön - det värsta som händer är att personen i fråga inte får vad den hade tänkt sig.

Mitt tips: var öppen, fråga arbetsgivaren hur de motiverar att din lön är =betydligt= lägre än dina kollegors (hur du har fått tag på informationen behöver du inte säga något om, det är din sak) och kan de inte motivera varför så vet du. Någon tusing hit eller dit för samma arbetsuppgifter tycker jag man kan bortse ifrån men om det börjar närma sig tiotusenlappar så är något riktigt knas.

Lars.E sa:
Är det inte uthyrande bolag som betalar lön?

Jo. Mitt första jobb direkt efter universitetet vad via ett bemanningsföretag. På den arbetsplatsen var det tre bemanningsföretag som stod för arbetskraften (projekt), alla tre företag hade olika lönesättning.

Är det samma bemanningsföretag han och Geo har så kanske han jobbat åt dem tidigare och de kanske vet vad han går för? Osv osv.

Inget att hänga läpp över. Blir du anställd så är det företaget som betalar lön. Då blir det en helt ny förutsättning än när bemanningsföretaget gör det.

geologen sa:
Jag tjänar 21 och är så jävla trött på att aldrig få upp lönen. Har bara haft låga löner hela mitt arbetsliv hittills. Det är sjukt frustrerande att aldrig ha råd att unna sig nåt mer ån mat och husrum.

Var istället glad att du har ett jobb och fin lägenhet. Eller prioritera om och välj billigare hyresrätt och lyxa mer på fritiden.

Senast ändrad:
Det var en chansning att anställa geo, och han har redag fått en lönehöjning på 2K, och går över till direkt anställning i oktober, svårt att klaga tycker jag. Fortsätt gör dig oumbärlig och fråga om lönen före den 1a okt. Livet är inte rättvist, vilket i stort sett alla som bor i Sverige ska vara glada över...

Du hade inte blivit lycklig med 35 tusen i lön heller geo. Du skulle hitta något annat att klaga på då. Du verkar ju dock inte se problemet med din negativa attityd så du lär väl aldrig göra ngt åt det vilket är ledsamt.

I det specifika fallet finns det ett troligen en frustration byggd på låg utdelning karriärsteg/livsår vilket avspeglar sig som begränsat utrymme i privatekonomi. Detta i sin tur beror på val som gjorts. Det enda sättet att ändra balansen är att ge arbetet ett större livsutrymme. Antagligen större än många andra beroende på den begränsade utvecklingstiden. Nu finns ju förutsättningarna i och med jobbförändringarna, man måste bara tycka att det är värt det. Livet är en disponering av tillgänglig tid, använd tiden så bra som möjligt och gilla läget. Allt annat är sämre.

Med mindre än att du, Akoa, känner geo IRL och därmed har mer info än vi som bara läser på forumet så är min gissning att du inte har helt rätt. Jag tror att geo skulle känna mindre stress över vardagen om han hade 35 kkr i månadslön då det skulle göra att marginalerna ökade och han inte skulle behöva känna att han behöver försaka lika mkt. Jag tror inte att geo är den där typen som alltid känner ett behov av att ha mer och därmed aldrig är nöjd. Men jag känner bara geo genom den bild han ger av sig själv här så jag kan mkt väl ha fel.

Däremot tror jag att även med en högre lön skulle geo vara irriterad över att det inte råder en, i mina ögon illusorisk och orimlig, objektiv millimeterrättvisa i arbetslivet.

Som ingenjör som utexaminerades mitt i brinnande dotcom-kris och därför ägnade ett tag åt okvalificerade låglönejobb innan arbetsmarknaden förbättrade sig kan jag erfarenhetsmässigt säga att man faktiskt blir lyckligare av att inte behöva vända på varenda krona. Väldigt mycket vardagsbekymmer försvinner när man inte behöver väga allting man gör mot plånboken.

I ett makroperspektiv är det arbetstagarens marknad. Dvs Sverige har en urstark arbetsmarknad och det råder brist på arbetskraft både för offentliga och privata arbetsgivare. Se tex:
http://www.dn.se/ekonomi/tove-nandorf-tuff-utmaning-for-arbetsformedlingen-att-charma-naringslivet/
Sen är det ju viktigt vad man själv vill och i vilken riktning. Man måste få hålla på med något då man är behövd och kan göra skillnad. Om man vet att man har ett värde för sin arbetsgivare så går det att förhandla - eller byta till annat job...

En viktig sak att komma ihåg är att det är när en "stor" förändring görs som man har störst chans att göra nåt åt lönen, dvs går fr bemanning till fast, blir befordrad, eller byter jobb.
När man väl är "inne" på sin position är det svårt att få så mycket mer än avtal och policies säger, arbetsgivaren/chefen kan då alltid hänvisa till dessa och säga "jag vill ge dig mer, men kan inte" osv.

ooms sa:
En viktig sak att komma ihåg är att det är när en "stor" förändring görs som man har störst chans att göra nåt åt lönen, dvs går fr bemanning till fast, blir befordrad, eller byter jobb.
När man väl är "inne" på sin position är det svårt att få så mycket mer än avtal och policies säger, arbetsgivaren/chefen kan då alltid hänvisa till dessa och säga "jag vill ge dig mer, men kan inte" osv.

Exakt så. När man byter jobb internt är det däremot inte så lätt att kliva upp i lön alla gånger. Eller ner, iofs.

GoranS sa:
Med mindre än att du, Akoa, känner geo IRL och därmed har mer info än vi som bara läser på forumet så är min gissning att du inte har helt rätt. Jag tror att geo skulle känna mindre stress över vardagen om han hade 35 kkr i månadslön då det skulle göra att marginalerna ökade och han inte skulle behöva känna att han behöver försaka lika mkt. Jag tror inte att geo är den där typen som alltid känner ett behov av att ha mer och därmed aldrig är nöjd. Men jag känner bara geo genom den bild han ger av sig själv här så jag kan mkt väl ha fel.

Ja, det är verkligen tärande att nästan varje dag oroa sig över ekonomin. Visst, jag är inte så fattig att jag inte klarar mat och tak över huvudet. Det blir lite över också, förstås. Men det är ändå så att jag hela tiden måste tänka på vad jag köper, och jag kan inte göra saker jag verkligen vill göra särskilt ofta, eller alls. Det är också dyrt att vara fattig, om ni förstår vad jag menar. Inte sällan är det billigare att kunna köpa eller betala för saker direkt, i stället för via avbetalningar eller abonnemang, eller lån som annars är fallet.

Ja, jag har lite över att lägga på båten (eftersom den ägs gemensamt av oss tre bröder blir det ett mer tvingande åtagande - den kostar att äga, ca 10 000 kr per år totalt i båtplatshyra, bottenmålning, försäkring och reparationer). Om jag skulle ta bort mina kostnader för båten skulle det motsvara kanske 400 kr mindre per månad. Inga enorma summor. En gång om året kan jag unna mig att gå på konserthuset eller på bio. Cyklingen kostar inte så mycket (nu när jag slutat tävla, av ekonomiska skäl), och jag har mer eller mindre slutat cykla också sen ett par månader tillbaka. Resor är bara till och från Hunnebo där båten är, 10-15 helger per år. Inga semesterresor. Hemelektronik och liknande prylar köper jag i stort sett inte alls. Senaste prylen över ett par hundra i pris var väl en dator för fem år sen. Ett par skor vartannat år kanske. Nåt klädesplagg per år, förutom lite kalsonger och strumpor. Jag är inte jättefattig, men ekonomin är verkligen starkt begränsande. Bara några tusen till skulle göra extremt mycket skillnad. Det är därför 30k+ känns som fantasilöner för mig. Och de som har 40k+ fattar jag knappt hur de kan göra av med pengarna!

DH sa:
I ett makroperspektiv är det arbetstagarens marknad. Dvs Sverige har en urstark arbetsmarknad och det råder brist på arbetskraft både för offentliga och privata arbetsgivare. Se tex:
http://www.dn.se/ekonomi/tove-nandorf-tuff-utmaning-for-arbetsformedlingen-att-charma-naringslivet/

Fast det där beror ju på att arbetsgivare inte längre begriper att man måste lära upp folk på jobbet. Arbetsgivare i dag vill ha färdiga anställda. Men de finns så klart väldigt sällan. Inte konstigt att de gnäller då. Jag vet att det inte alltid funkar, men oftast. Så om bara arbetsgivarna skärper sig så kommer de att hitta nästan all den arbetskraft de behöver. Det finns hundratusentals arbetslösa, och skulle de ta slut finns det miljoner utanför landet som kan tänka sig att jobba här.

Senast ändrad:
ooms sa:

Ja, jag hoppas på det. Men kollegan som började lite tidigare än mig (och har alltså redan gjort den övergången) antydde att jag inte skulle hoppas på så mycket. Fick inga konkreta siffror, men ordval och ansiktsuttryck var rätt talande.

Men, för att balansera upp "gnället"...

Det nya projektet jag är med i verkar vara en riktig fullträff. Rätt in i hetluften med ett delvis GIS-relaterat projekt inom ett av landets allra största företag. Nyss varit i Stockholm i två omgångar på min första tjänsteresa hittills i livet. Utbildning och teamuppstart, "scrum" och annat. Skitkul att hamna i en kreativ miljö med andra människor som är intresserade av ungefär samma saker som jag själv är. Spännande och utvecklande! Och många nya kontakter. ;)

geologen sa:
Men, för att balansera upp "gnället"...

Det nya projektet jag är med i verkar vara en riktig fullträff. Rätt in i hetluften med ett delvis GIS-relaterat projekt inom ett av landets allra största företag. Nyss varit i Stockholm i två omgångar på min första tjänsteresa hittills i livet. Utbildning och teamuppstart, "scrum" och annat. Skitkul att hamna i en kreativ miljö med andra människor som är intresserade av ungefär samma saker som jag själv är. Spännande och utvecklande! Och många nya kontakter. ;)
Det låter ju faktiskt toppen.
Sug i dig och gilla läget.
Fundera hur du bäst bidrar och vad du trivs med mest. Tänk efter vad du verkligen vill? Var inte rädd att berätta för andra vartåt du strävar. Om du lyckas med ovan så kommer det bara bli bättre o bättre. Lönen oxå så småningom.

geologen sa:
DH sa:

Fast det där beror ju på att arbetsgivare inte längre begriper att man måste lära upp folk på jobbet. Arbetsgivare i dag vill ha färdiga anställda. Men de finns så klart väldigt sällan. Inte konstigt att de gnäller då. Jag vet att det inte alltid funkar, men oftast. Så om bara arbetsgivarna skärper sig så kommer de att hitta nästan all den arbetskraft de behöver. Det finns hundratusentals arbetslösa, och skulle de ta slut finns det miljoner utanför landet som kan tänka sig att jobba här.
Nja, det stämmer dessvärre inte helt med hur verkligheten ser ut för arbetsgivare.

Arbetsgivare har inte längre råd att utbilda/träna anställda i den utsträckningen som var förr. Konkurrensen är betydligt tuffare idag, så de anställda måste kunna producera mycket snabbare än tidigare för att bära sin kostnad annars blir de enbart en kostnad för företagen. Dessvärre är det realiteten i många branscher, vilket är synd då "lärlingssystem" är en positiv sak.
En annan trend bland unga är att de byter arbetsgivare mycket mer frekvent, det är tom så att anställningsformen som fast anställning eller tillsvidare anställning kommer att försvinna eller åtminstone bli mindre vanlig i framtiden. Vilket kommer att leda till andra typer av problem för företag.
Ialla fall är det kul att du trivs & förhoppningsvis så når du din mållön & få känna en glädje i ditt liv med både arbete & övrigt..:-)

geologen sa:
ooms sa:

Ja, jag hoppas på det. Men kollegan som började lite tidigare än mig (och har alltså redan gjort den övergången) antydde att jag inte skulle hoppas på så mycket. Fick inga konkreta siffror, men ordval och ansiktsuttryck var rätt talande.
Kollegan kanske hade en högre lön redan innan? Tycker inte du ska prata för mycket om din nuvarande lön med arbetsgivaren utan vara tydlig med att det är viktigt både för dig och arbetsgivaren att du när du nu blir anställd kliver in på en lönenivå som är "rätt". Sedan föreslår du 25k.

Med stort intresse har jag följt den här tråden.
Det har kommit många tips om positivt tänkande och privatekonomi. Bra så. Men jag kan hålla med om att 21kkr i månadslön låter snålt för ett yrke som kräver högskoleutbildning. Nej, man blir kanske inte lycklig av en skyhög lön. Men att behöva vända på varje krona är inte så lustigt.

Med reservation för att jag har missuppfattat allt.

Gustafsson1 sa:
Men jag kan hålla med om att 21kkr i månadslön låter snålt för ett yrke som kräver högskoleutbildning.

Ja, det känns onekligen ganska lågt. Jag vet inte exakt vad geologen gör, men det låter långt ifrån okvalificerat. Kanske är det en "juniorposition" där meningen är att man efter ett litet tag kliver upp en hel del i lön, eller så har det mest att göra med att han i början är uthyrd.

Ja, barn vill jag nog ha, men jag är inte lika sugen på att vara i ett förhållande, så det blir troligtvis inga småttingar för min del.

Tror inte jag som man kan bli förälder utan partner. Hade jag varit kvinna hade jag förmodligen skaffat barn på egen hand redan för många år sen.

JTF sa:
geologen sa:
Jag tjänar 21 och är så jävla trött på att aldrig få upp lönen. Har bara haft låga löner hela mitt arbetsliv hittills. Det är sjukt frustrerande att aldrig ha råd att unna sig nåt mer ån mat och husrum.

Var istället glad att du har ett jobb och fin lägenhet. Eller prioritera om och välj billigare hyresrätt och lyxa mer på fritiden.

De där billigare hyresrätterna, var finns dom? Jag är mycket intresserad av en i närheten av Göteborg

1888 sa:
JTF sa:
geologen sa:

De där billigare hyresrätterna, var finns dom? Jag är mycket intresserad av en i närheten av Göteborg

Vissa delar av Hisingen, Björketorp (kring östra sjukhuset), Hammarkullen, Hjällbo, Angered, Bergsjön, Rannebergen, Lövgärdet etc. Men även i "finare områden" som Majorna och Masthugget kan man ibland hitta billiga lägenheter att hyra.
Ställ dig i kö på https://nya.boplats.se/ om du är seriöst intresserad. Idag har dom 14 st objekt med maxhyra 4500 kr t.ex.

Ja, jag håller med de som tycker att det låter som u har en väldigt låg lön för vad du gör. Det låter definitivt mer avancerat än det jag pysslar med på dagarna men jag tjänar en liten slant mer. I jämförelse känns det som om vi borde ha omvända löner typ.

Och att ha barn är inte så mkt att sträva efter. Du får mindre tid, mindre pengar, mindre frihet och mer ansvar. Nej, snöp dig medan du kan, det är mitt bästa tips.

geologen sa:
Ja, barn vill jag nog ha, men jag är inte lika sugen på att vara i ett förhållande, så det blir troligtvis inga småttingar för min del.

Du skulle ju kunna träffa en trevlig kvinna bara för att skaffa ett eller flera barn med. Ni behöver ju inte nödvändigtvis vara tillsammans utan mer som en överenskommelse. Sådana arrangemang är inte alls ovanliga idag.

En liten uppdatering.

Är nu tillsvidareanställd där jag till att börja med var inhyrd via bemanningsföretag. Känns skönt.
Extra skönt att de kör med lön innevarande månad (det som lite felaktigt kallas i förskott) vilket innebär att jag åter hamnar i fas och får tillbaks den månadslön som försvann i mars, när jag gick från månadslön innevarande månad till månadslön i efterskott. Så det blir dubbel lön nu i oktober. Sista lönen från det förra (septemberlönen) och första lönen från det nya (oktoberlönen). Nu kan jag betala av en hel del av mina skulder.

Minuset är att jag hade rätt i mina uppskattningar av löneläget. Jag hade hoppats på och nästan räknat med ett rejält lyft, minst till 28 000, men det blev inte mer än 2000 upp, till 25 000. Surt med tanke på att de andra i gruppen, som är anställda via ett annat företag, har 31 000. För exakt samma jobb. 25 000 är ändå den högsta lönen jag nånsin har haft i kronor räknat, och kanske likvärdigt med 23 000 som jag hade ett kortare tag 2012.

Men det innebär ändå att jag har betydligt mer utrymme att leva. Jag går från runt 1000-lappen netto efter räkningar och mat, till uppåt 4000. Tyvärr inte tillräckligt mycket för att jag ska ha råd att skaffa bil 2018 (det kräver ca 28 000 eller mer brutto för mig), men man kan inte få allt. Jag ska unna mig en autopilot till segelbåten, och jag tror att jag ska kunna ha råd att ta ut alla 25 semesterdagar. Blir i så fall första gången i mitt yrkesliv som jag har 25 dagars betald semester på samma år!

Vilken lön föreslog du själv att du skulle gå in på när du blev anställd? Hur reagerade du på företagets löneförslag?

Nu har du denna lön och det viktigaste nu är att samla arbetslivserfarenhet från ett mer kvalificerat yrke, men räkna med att byta jobb igen inom två till tre år för att driva upp lönen.

Om inte företaget som nu anställt dig är beredda ens att matcha dina kollegors lön så är det inget du behöver skaffa dig en långsiktig relation med, utan se till att använda tiden för att bygga för din framtid.

H. sa:
Vilken lön föreslog du själv att du skulle gå in på när du blev anställd? Hur reagerade du på företagets löneförslag?

Jag nämnde vad det andra företaget betalar men det viftades bort. Jag föreslog 28-29. Gick inte att komma framåt. 25 000 var jag erbjuden och högre gick inte att komma.

H. sa:
Nu har du denna lön och det viktigaste nu är att samla arbetslivserfarenhet från ett mer kvalificerat yrke, men räkna med att byta jobb igen inom två till tre år för att driva upp lönen.

Om inte företaget som nu anställt dig är beredda ens att matcha dina kollegors lön så är det inget du behöver skaffa dig en långsiktig relation med, utan se till att använda tiden för att bygga för din framtid.

Så är det.

Tillbaka
Topp