Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Min erfarenhet är att det finns två sätt att få upp sin lön, byta arbetsgivare eller bli chef.Bengt-re sa:Men ändå. Det är på rätt väg! Du kan ju nästan räkna med att få en vettig löneutveckling på några års sikt
Bengt-re sa:Du kan ju nästan räkna med att få en vettig löneutveckling på några års sikt
Henrik_E sa:Min erfarenhet är att det finns två sätt att få upp sin lön, byta arbetsgivare eller bli chef.Bengt-re sa:Men ändå. Det är på rätt väg! Du kan ju nästan räkna med att få en vettig löneutveckling på några års sikt
Rimligen är boendekostnaderna därmed en rätt ansenlig del av de 15 kkr, i synnerhet om du inte har någon bil. Och de är ju svåra att göra något åt, med mindre än att man flyttar.geologen sa:Oskar sa:Härligt att höra geo! Men har du inte väldigt höga kostnader? Typ 15 000 kr i månaden?
Jag vet inte vad folk har normalt. Men jag behöver ungefär 14 500 kr/mån för att klara alla räkningar och äta mig mätt.
14.5 i månaden i fasta kostnader känns dock som rätt saftigt för en ensamstående. Dåliga lån?GoranS sa:Rimligen är boendekostnaderna därmed en rätt ansenlig del av de 15 kkr, i synnerhet om du inte har någon bil. Och de är ju svåra att göra något åt, med mindre än att man flyttar.geologen sa:Oskar sa:Härligt att höra geo! Men har du inte väldigt höga kostnader? Typ 15 000 kr i månaden?
Jag vet inte vad folk har normalt. Men jag behöver ungefär 14 500 kr/mån för att klara alla räkningar och äta mig mätt.
geologen sa:Bengt-re sa:Du kan ju nästan räkna med att få en vettig löneutveckling på några års sikt
Inte där jag är nu, det framgick tydligt, tyvärr.
Men det finns många fördelar med stället också. Avslappnad och bekväm miljö. Väldigt flexibla arbetstider och möjligheter att flexa. Väldigt nära till kontoret från mig (halvannan kilometer). Jag får använda ArcGIS (iofs något stympad) dagligen och ofta jobba problemlösande i en GIS-miljö. Jag ska passa på att läsa på egen hand vid sidan av jobbet för att utveckla mig i GIS-världen. Jag anklagas ofta för att undervärdera mina förmågor, men på GIS-fronten hade jag tyvärr övervärderat mig själv, upptäckte jag när jag började jobba med flera andra som kunde enormt mycket mer.
GoranS sa:Rimligen är boendekostnaderna därmed en rätt ansenlig del av de 15 kkr, i synnerhet om du inte har någon bil. Och de är ju svåra att göra något åt, med mindre än att man flyttar.geologen sa:Oskar sa:Härligt att höra geo! Men har du inte väldigt höga kostnader? Typ 15 000 kr i månaden?
bought a Rollie', but I coulda bought a Viper, ayyBengt-re sa:Pengar rullar in som det ska [det går bra nu]
Hennessy och Moët i mitt glas [det går bra nu]
Rysk kaviar på mitt fat [det går bra nu]
Det går bra nu, kompis, det går bra nu
Kul att det i alla fall verkar gå åt rätt håll ekonomiskt.geologen sa:GoranS sa:Rimligen är boendekostnaderna därmed en rätt ansenlig del av de 15 kkr, i synnerhet om du inte har någon bil. Och de är ju svåra att göra något åt, med mindre än att man flyttar.geologen sa:Oskar sa:Härligt att höra geo! Men har du inte väldigt höga kostnader? Typ 15 000 kr i månaden?
Boendekostnaden är för närvarande ca 7800 kr/mån. Det är bostadsrättsföreningsavgift, bolåneränta, hemförsäkring, internetanslutning, elförbrukning och elnätsavgift. Det är vad jag anser är boendekostnader.
Sen har jag drygt 1600 kr/mån på sjuk/olycksfallsförsäkring, a-kasseavgift, fackföreningsavgift, CSN-lån och bankavgifter.
Ca 440 kr/mån för mobil (minskar till 249 efter januari).
Runt 1000 kr för "hälsa och fritid" som inkluderar gymmedlemskap, Strava-avgiften, medlemskap i Sjöräddningen och en månatlig avsättning till det gemensamma båtägandet (kostnader för båtförsäkring, båtplatsavgift, lyft/sjösättning, bottenmålning och lite sånt).
Ca 400 kr/mån för hygien och "apoteksprylar" som hudkräm (jag är en torrhuding).
Avsättning till kvarskatten på 11 900 kr som ska in 13 november.
Några hundra per månad för ströresor med kollektivtrafiken under vinterhalvåret, men ca 700-1000 kr/mån under maj-sept för resor till och från båtplatsen med kollektivtrafik (båten är 13 mil från där jag bor, och kan inte flyttas närmare). Men den här punkten faller nog utanför "räkningar och mat".
Sen är det nån tusing per månad i avbetalning och ränta på mindre skulder jag har. En stor del kommer att försvinna nu med dubbellönen i oktober.
Så mellan november och februari sjunker mina "fasta" utgifter med kanske 1500-2000 kr. Så därefter blir det betydligt trevligare.
geologen sa:GoranS sa:Rimligen är boendekostnaderna därmed en rätt ansenlig del av de 15 kkr, i synnerhet om du inte har någon bil. Och de är ju svåra att göra något åt, med mindre än att man flyttar.geologen sa:Oskar sa:Härligt att höra geo! Men har du inte väldigt höga kostnader? Typ 15 000 kr i månaden?
Boendekostnaden är för närvarande ca 7800 kr/mån. Det är bostadsrättsföreningsavgift, bolåneränta, hemförsäkring, internetanslutning, elförbrukning och elnätsavgift. Det är vad jag anser är boendekostnader.
Sen har jag drygt 1600 kr/mån på sjuk/olycksfallsförsäkring, a-kasseavgift, fackföreningsavgift, CSN-lån och bankavgifter.
Runt 1000 kr för "hälsa och fritid" som inkluderar gymmedlemskap, Strava-avgiften, medlemskap i Sjöräddningen och en månatlig avsättning till det gemensamma båtägandet (kostnader för båtförsäkring, båtplatsavgift, lyft/sjösättning, bottenmålning och lite sånt).
Ca 400 kr/mån för hygien och "apoteksprylar" som hudkräm (jag är en torrhuding).
Några hundra per månad för ströresor med kollektivtrafiken under vinterhalvåret, men ca 700-1000 kr/mån under maj-sept för resor till och från båtplatsen med kollektivtrafik (båten är 13 mil från där jag bor, och kan inte flyttas närmare). Men den här punkten faller nog utanför "räkningar och mat".
Sen är det nån tusing per månad i avbetalning och ränta på mindre skulder jag har. En stor del kommer att försvinna nu med dubbellönen i oktober.
Så mellan november och februari sjunker mina "fasta" utgifter med kanske 1500-2000 kr. Så därefter blir det betydligt trevligare.
Peth sa:Har du friskvårdsbidrag genom jobbet? I sådana fall borde du kunna använda det till att minska kostnader för gym och/eller Strava.
Akoa sa:Jag har endast kunnat få upp min lön genom att ljuga om vad jag fått på min tidigare arbetsplats (de har aldrig kollat upp) eller att hänvisa till att jag vill vara kvar på företaget länge och måste gå in på rätt lön då.
Peth sa:geologen sa:GoranS sa:Rimligen är boendekostnaderna därmed en rätt ansenlig del av de 15 kkr, i synnerhet om du inte har någon bil. Och de är ju svåra att göra något åt, med mindre än att man flyttar.geologen sa:Oskar sa:Härligt att höra geo! Men har du inte väldigt höga kostnader? Typ 15 000 kr i månaden?
Har du friskvårdsbidrag genom jobbet? I sådana fall borde du kunna använda det till att minska kostnader för gym och/eller Strava.
geologen sa:Peth sa:Har du friskvårdsbidrag genom jobbet? I sådana fall borde du kunna använda det till att minska kostnader för gym och/eller Strava.
Jo, 2000 kr per kalenderår. Får inte tas ut på fel kalenderår, så jag kan få ut för tre månader i år, om jag ansöker före årsskiftet. Sen kan jag i slutet av nästa år få ut för tolv månader. Så visst, det täcker nära hälften av gymmet.
Peth sa:Kommer du ingå i lönerevisionen för 2018? Eftersom du blev anställd i oktober är det inte helt säkert.
Mårten sa:geologen sa:Peth sa:Har du friskvårdsbidrag genom jobbet? I sådana fall borde du kunna använda det till att minska kostnader för gym och/eller Strava.
Jo, 2000 kr per kalenderår. Får inte tas ut på fel kalenderår, så jag kan få ut för tre månader i år, om jag ansöker före årsskiftet. Sen kan jag i slutet av nästa år få ut för tolv månader. Så visst, det täcker nära hälften av gymmet.
Fast om du betalar gym och strava per månad kan du lyfta det i princip månadsvis normalt sett. Så behöver du inte ligga ute med pengarna så länge. Om inte företaget har någon skum policy kring det.
Fältprästen sa:Geo, du har för höga kostnader. Givetvis din ensak, men kanske inte läge att klaga på dem.
Dessutom skulle jag inte klassa allt du räknar upp som grundläggande kostnader, utan mer som "lyxkonsumtion".
Bengt-re sa:Akoa sa:Jag har endast kunnat få upp min lön genom att ljuga om vad jag fått på min tidigare arbetsplats (de har aldrig kollat upp) eller att hänvisa till att jag vill vara kvar på företaget länge och måste gå in på rätt lön då.
Det är inte något jag skulle rekomendera. I alla rekryteringar jag har medverkat i så har vi kontrollerat alla sådana uppgifter och ljuger man i en sak....
Man behöver inte alltid säga allt, men allt man säger skall vara sant.
Det är bättre då att köra med öppna kort och säga att lönen var en primär orsak till byte av arbetsgivare.
Mini_me sa:Nån tusing = flera?
Är det krediter som du betalar ränta på dvs inte 12mån räntefritt så bör dom prioriteras.
Akoa sa:Bengt-re sa:Akoa sa:Jag har endast kunnat få upp min lön genom att ljuga om vad jag fått på min tidigare arbetsplats (de har aldrig kollat upp) eller att hänvisa till att jag vill vara kvar på företaget länge och måste gå in på rätt lön då.
Det är inte något jag skulle rekomendera. I alla rekryteringar jag har medverkat i så har vi kontrollerat alla sådana uppgifter och ljuger man i en sak....
Det är bättre då att köra med öppna kort och säga att lönen var en primär orsak till byte av arbetsgivare.
Vem har lyckats bäst av oss? Jag har inga problem med att konfronteras av att jag sagt fel lön. Då har jag räknat med alla extra förmåner och tillägg blaha blaha.
Bengt-re sa:Akoa sa:Bengt-re sa:Akoa sa:Jag har endast kunnat få upp min lön genom att ljuga om vad jag fått på min tidigare arbetsplats (de har aldrig kollat upp) eller att hänvisa till att jag vill vara kvar på företaget länge och måste gå in på rätt lön då.
Vem har lyckats bäst av oss? Jag har inga problem med att konfronteras av att jag sagt fel lön. Då har jag räknat med alla extra förmåner och tillägg blaha blaha.
Du hade väl "tur" då. Jag hävdar ändå att det är bättre att köra med öppna kort.
Miss Lycka sa:Sälj andelen i båten och köp en bil. Fast det är ditt val.
geologen sa:Fältprästen sa:Geo, du har för höga kostnader. Givetvis din ensak, men kanske inte läge att klaga på dem.
Dessutom skulle jag inte klassa allt du räknar upp som grundläggande kostnader, utan mer som "lyxkonsumtion".
Om jag säger upp internetanslutningen, drar ner till ett minimum på elförbrukningen, går ur facket, dumpar Strava och Sjöräddningen och gymmet, då kan jag spara runt 1150 kr/mån. Resten av det som jag räknar upp är saker jag inte kan ändra på utan att det får långtgående och väldigt negativa konsekvenser, för mig och för andra. Kollektivresorna räknade jag inte in i grundutgifterna, även om jag nämnde dem i inlägget.
GoranS sa:Sen bör man väl i kalkylen ta med ett buffertsparande för att hantera inköpa av sällanköpsvaror.
Tja, där tycker vi olika. Gym, strava, båt m.m. är inte någon mänsklig rättighet och tillhör inte livets nödtorft i min värld i alla fall.Frankenstein's Bike sa:Ser inte riktigt var det skulle finnas lyxkonsumtion bland det Geo anger som grundutgifter?
Att i övrigt lägga 1000:- på båt, träning och cykling är ingen lyxkonsumtion i min bok.
Fältprästen sa:Tja, där tycker vi olika. Gym, strava, båt m.m. är inte någon mänsklig rättighet och tillhör inte livets nödtorft i min värld i alla fall.Frankenstein's Bike sa:Ser inte riktigt var det skulle finnas lyxkonsumtion bland det Geo anger som grundutgifter?
Att i övrigt lägga 1000:- på båt, träning och cykling är ingen lyxkonsumtion i min bok.
Men man skulle kanske skaffa sig en häftig sportbil och sedan klaga på att lönen knappt räcker till.
GoranS sa:Sen bör man väl i kalkylen ta med ett buffertsparande för att hantera inköpa av sällanköpsvaror.