[OT] Chans att rädda karriären?

Men ändå. Det är på rätt väg! Du kan ju nästan räkna med att få en vettig löneutveckling på några års sikt och är du bra på att leva ekonomiskt så ser det ju ut som en ljusnande framtid!

?

Bengt-re sa:
Du kan ju nästan räkna med att få en vettig löneutveckling på några års sikt

Inte där jag är nu, det framgick tydligt, tyvärr.

Men det finns många fördelar med stället också. Avslappnad och bekväm miljö. Väldigt flexibla arbetstider och möjligheter att flexa. Väldigt nära till kontoret från mig (halvannan kilometer). Jag får använda ArcGIS (iofs något stympad) dagligen och ofta jobba problemlösande i en GIS-miljö. Jag ska passa på att läsa på egen hand vid sidan av jobbet för att utveckla mig i GIS-världen. Jag anklagas ofta för att undervärdera mina förmågor, men på GIS-fronten hade jag tyvärr övervärderat mig själv, upptäckte jag när jag började jobba med flera andra som kunde enormt mycket mer.

Henrik_E sa:
Bengt-re sa:
Men ändå. Det är på rätt väg! Du kan ju nästan räkna med att få en vettig löneutveckling på några års sikt
Min erfarenhet är att det finns två sätt att få upp sin lön, byta arbetsgivare eller bli chef.

Haha! Eftersom jag hellre brinner för evigt i helvetets eldar än blir nån form av chef, så återstår ett alternativ. :)

geologen sa:
Oskar sa:
Härligt att höra geo! Men har du inte väldigt höga kostnader? Typ 15 000 kr i månaden?

Jag vet inte vad folk har normalt. Men jag behöver ungefär 14 500 kr/mån för att klara alla räkningar och äta mig mätt.
Rimligen är boendekostnaderna därmed en rätt ansenlig del av de 15 kkr, i synnerhet om du inte har någon bil. Och de är ju svåra att göra något åt, med mindre än att man flyttar.

GoranS sa:
geologen sa:
Oskar sa:
Härligt att höra geo! Men har du inte väldigt höga kostnader? Typ 15 000 kr i månaden?

Jag vet inte vad folk har normalt. Men jag behöver ungefär 14 500 kr/mån för att klara alla räkningar och äta mig mätt.
Rimligen är boendekostnaderna därmed en rätt ansenlig del av de 15 kkr, i synnerhet om du inte har någon bil. Och de är ju svåra att göra något åt, med mindre än att man flyttar.
14.5 i månaden i fasta kostnader känns dock som rätt saftigt för en ensamstående. Dåliga lån?

geologen sa:
Bengt-re sa:
Du kan ju nästan räkna med att få en vettig löneutveckling på några års sikt

Inte där jag är nu, det framgick tydligt, tyvärr.

Men det finns många fördelar med stället också. Avslappnad och bekväm miljö. Väldigt flexibla arbetstider och möjligheter att flexa. Väldigt nära till kontoret från mig (halvannan kilometer). Jag får använda ArcGIS (iofs något stympad) dagligen och ofta jobba problemlösande i en GIS-miljö. Jag ska passa på att läsa på egen hand vid sidan av jobbet för att utveckla mig i GIS-världen. Jag anklagas ofta för att undervärdera mina förmågor, men på GIS-fronten hade jag tyvärr övervärderat mig själv, upptäckte jag när jag började jobba med flera andra som kunde enormt mycket mer.

Att man måste byta jobb några gånger är tyvärr en självklarhet. Ytterst få arbetsgivare ger rimlig löneutveckling. Men du fyller ditt cv med bra erfarenhet och ökar ditt värde för nästa arbetsgivare.

GoranS sa:
geologen sa:
Oskar sa:

Boendekostnaden är för närvarande ca 7800 kr/mån. Det är bostadsrättsföreningsavgift, bolåneränta, hemförsäkring, internetanslutning, elförbrukning och elnätsavgift. Det är vad jag anser är boendekostnader.

Sen har jag drygt 1600 kr/mån på sjuk/olycksfallsförsäkring, a-kasseavgift, fackföreningsavgift, CSN-lån och bankavgifter.

Ca 440 kr/mån för mobil (minskar till 249 efter januari).

Runt 1000 kr för "hälsa och fritid" som inkluderar gymmedlemskap, Strava-avgiften, medlemskap i Sjöräddningen och en månatlig avsättning till det gemensamma båtägandet (kostnader för båtförsäkring, båtplatsavgift, lyft/sjösättning, bottenmålning och lite sånt).

Ca 400 kr/mån för hygien och "apoteksprylar" som hudkräm (jag är en torrhuding).

Avsättning till kvarskatten på 11 900 kr som ska in 13 november.

Några hundra per månad för ströresor med kollektivtrafiken under vinterhalvåret, men ca 700-1000 kr/mån under maj-sept för resor till och från båtplatsen med kollektivtrafik (båten är 13 mil från där jag bor, och kan inte flyttas närmare). Men den här punkten faller nog utanför "räkningar och mat".

Sen är det nån tusing per månad i avbetalning och ränta på mindre skulder jag har. En stor del kommer att försvinna nu med dubbellönen i oktober.

Så mellan november och februari sjunker mina "fasta" utgifter med kanske 1500-2000 kr. Så därefter blir det betydligt trevligare.

Pengar rullar in som det ska [det går bra nu]
Hennessy och Moët i mitt glas [det går bra nu]
Rysk kaviar på mitt fat [det går bra nu]
Det går bra nu, kompis, det går bra nu

Bengt-re sa:
Pengar rullar in som det ska [det går bra nu]
Hennessy och Moët i mitt glas [det går bra nu]
Rysk kaviar på mitt fat [det går bra nu]
Det går bra nu, kompis, det går bra nu
bought a Rollie', but I coulda bought a Viper, ayy
Everybody got tigers, so I wan' go get a liger, ayy

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
Oskar sa:

Boendekostnaden är för närvarande ca 7800 kr/mån. Det är bostadsrättsföreningsavgift, bolåneränta, hemförsäkring, internetanslutning, elförbrukning och elnätsavgift. Det är vad jag anser är boendekostnader.

Sen har jag drygt 1600 kr/mån på sjuk/olycksfallsförsäkring, a-kasseavgift, fackföreningsavgift, CSN-lån och bankavgifter.

Runt 1000 kr för "hälsa och fritid" som inkluderar gymmedlemskap, Strava-avgiften, medlemskap i Sjöräddningen och en månatlig avsättning till det gemensamma båtägandet (kostnader för båtförsäkring, båtplatsavgift, lyft/sjösättning, bottenmålning och lite sånt).

Ca 400 kr/mån för hygien och "apoteksprylar" som hudkräm (jag är en torrhuding).

Några hundra per månad för ströresor med kollektivtrafiken under vinterhalvåret, men ca 700-1000 kr/mån under maj-sept för resor till och från båtplatsen med kollektivtrafik (båten är 13 mil från där jag bor, och kan inte flyttas närmare). Men den här punkten faller nog utanför "räkningar och mat".

Sen är det nån tusing per månad i avbetalning och ränta på mindre skulder jag har. En stor del kommer att försvinna nu med dubbellönen i oktober.

Så mellan november och februari sjunker mina "fasta" utgifter med kanske 1500-2000 kr. Så därefter blir det betydligt trevligare.
Kul att det i alla fall verkar gå åt rätt håll ekonomiskt.

Jag utgick lite från mig själv och att jag när jag för 5-7 år sedan (minns inte exakt) under ett år bokförde alla mina utgifter och kom fram till att jag exklusive cykelrelaterade utgifter brände någonstans runt 8000 kronor per månad, varav boendekostnader var ca. hälften. Men då är jag rätt udda genom att jag inte har några lån, ingen bil, tämligen enkla vanor och väldigt lite intresse för shopping. Sen var det kanske ett år då inköpen av sällanköpsvaror låg under snittet, så i realiteten borda jag förmodligen lagt till någon tusenlapp för att täcka det över tid.

Anledningen att jag gjorde "undersökningen" var för att jag tyckte det var lite intressant att veta vad jag skulle kunna klara mig på utan att flytta. Detta var också anledningen till att jag exkluderade cykelutgifter då det för min del väsentligen är ett rent nöje och den enda egentliga "lyxkonsumtion" jag tycker att jag ägnar mig åt. Om det knep skulle jag dock inte ha några problem att låta cykelkonsumtionen i stort sett ligga på is.

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
Oskar sa:

Har du friskvårdsbidrag genom jobbet? I sådana fall borde du kunna använda det till att minska kostnader för gym och/eller Strava.

Peth sa:
Har du friskvårdsbidrag genom jobbet? I sådana fall borde du kunna använda det till att minska kostnader för gym och/eller Strava.

Jo, 2000 kr per kalenderår. Får inte tas ut på fel kalenderår, så jag kan få ut för tre månader i år, om jag ansöker före årsskiftet. Sen kan jag i slutet av nästa år få ut för tolv månader. Så visst, det täcker nära hälften av gymmet.

Jag har endast kunnat få upp min lön genom att ljuga om vad jag fått på min tidigare arbetsplats (de har aldrig kollat upp) eller att hänvisa till att jag vill vara kvar på företaget länge och måste gå in på rätt lön då.

Akoa sa:
Jag har endast kunnat få upp min lön genom att ljuga om vad jag fått på min tidigare arbetsplats (de har aldrig kollat upp) eller att hänvisa till att jag vill vara kvar på företaget länge och måste gå in på rätt lön då.

Det är inte något jag skulle rekomendera. I alla rekryteringar jag har medverkat i så har vi kontrollerat alla sådana uppgifter och ljuger man i en sak....

Man behöver inte alltid säga allt, men allt man säger skall vara sant.

Det är bättre då att köra med öppna kort och säga att lönen var en primär orsak till byte av arbetsgivare.

Peth sa:
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
Oskar sa:

Där har du ett möjligt tillskott. I övrigt ser det ut att landa nära din beräkning på ca 14 500 i kostnader /månad (med matkonto på ca 2500:-).

Ser att tv-avgift inte finns med, så den besparingen är redan gjord. Du bor centralt och ganska billigt, det finns billigare mer ocentralt, men besparingen äta då upp av ökade transportkostnader.

Bästa sättet att få större ekonomiskt utrymme verkar då vara ökad lön. Chef tycker jag du ska strunta i, en massa extra jobb och ansvar som inkräktar på fritiden, utan att det fullt ut blir kompenserad i pengar.

25' är inte fel, det var ju det du tidigare hoppades på. Bygg nu cv:t, och när du arbetat två-tre år kan du se om andra jobb kan höja lönen. Försök förhandla upp den du har på de årliga lönerevisionerna, bara några % per år ger en ganska ok utveckling i längden, med ränta på ränta-effekten.

Senast ändrad:
Kul att se att det går framåt!

Apropå det där med ekonomin.

Jag instämmer med emfas i det där med att bara lite extra pengar gör stor skillnad. Tyvärr är det riktigt besvärligt att skrapa ihop de där extra tusenlapparna på andra sätt.

Med lite större marginaler blir man genast mer fri och har då möjlighet att även skapa mer ”värde” om man säger så. Har man inga åtaganden är det lätt att kompromissa men jag märker att med boende, barn, skola, jobb, transporter mm så blir man mer och mer inlåst.

Min dröm är att någon gång i framtiden slippa känna pressen att få ihop det i slutet varje månad och att ekonomin rullar på av sig själv. De ”excesser” jag har i mitt liv är cyklar, men det ligger mycket arbete bakom varje nyköp.

geologen sa:
Peth sa:

Jo, 2000 kr per kalenderår. Får inte tas ut på fel kalenderår, så jag kan få ut för tre månader i år, om jag ansöker före årsskiftet. Sen kan jag i slutet av nästa år få ut för tolv månader. Så visst, det täcker nära hälften av gymmet.

Fast om du betalar gym och strava per månad kan du lyfta det i princip månadsvis normalt sett. Så behöver du inte ligga ute med pengarna så länge. Om inte företaget har någon skum policy kring det.

Bra geologen. Framåt är alltid framåt och skapar nya möjligheter. Min erfarenhet är att låga utgifter är den största källan till reell inkomst, därför är det jättebra om man är van med det. Gnugga ett par år nu så har du ett nytt ännu bättre läge sen.

Mårten sa:
geologen sa:
Peth sa:

Fast om du betalar gym och strava per månad kan du lyfta det i princip månadsvis normalt sett. Så behöver du inte ligga ute med pengarna så länge. Om inte företaget har någon skum policy kring det.

Jo, så går säkert att göra. Bara mycket mer administration, så tror inte jag orkar. :)

Geo, du har för höga kostnader. Givetvis din ensak, men kanske inte läge att klaga på dem.
Dessutom skulle jag inte klassa allt du räknar upp som grundläggande kostnader, utan mer som "lyxkonsumtion".

Fältprästen sa:
Geo, du har för höga kostnader. Givetvis din ensak, men kanske inte läge att klaga på dem.
Dessutom skulle jag inte klassa allt du räknar upp som grundläggande kostnader, utan mer som "lyxkonsumtion".

Om jag säger upp internetanslutningen, drar ner till ett minimum på elförbrukningen, går ur facket, dumpar Strava och Sjöräddningen och gymmet, då kan jag spara runt 1150 kr/mån. Resten av det som jag räknar upp är saker jag inte kan ändra på utan att det får långtgående och väldigt negativa konsekvenser, för mig och för andra. Kollektivresorna räknade jag inte in i grundutgifterna, även om jag nämnde dem i inlägget.

Bengt-re sa:
Akoa sa:

Det är inte något jag skulle rekomendera. I alla rekryteringar jag har medverkat i så har vi kontrollerat alla sådana uppgifter och ljuger man i en sak....

Det är bättre då att köra med öppna kort och säga att lönen var en primär orsak till byte av arbetsgivare.

Vem har lyckats bäst av oss? Jag har inga problem med att konfronteras av att jag sagt fel lön. Då har jag räknat med alla extra förmåner och tillägg blaha blaha.

"Sen är det nån tusing per månad i avbetalning och ränta på mindre skulder jag har. En stor del kommer att försvinna nu med dubbellönen i oktober. "

Nån tusing = flera?
Är det krediter som du betalar ränta på dvs inte 12mån räntefritt så bör dom prioriteras.
Om du ändå har massa såna kvar efter du har betalt av det du kan , kanske ta en blancolån och klumpa ihop allt?

Jag har typ 18-20000kr i fasta kostnader inkl mat och allt. Då är jag inte snål på nåt och budgeterar mat för 4st (Jag betalar hälften).

Skitsamma , bra att du har fast jobb och mer i inkomst :) Glad för din skull!

Akoa sa:
Bengt-re sa:
Akoa sa:

Vem har lyckats bäst av oss? Jag har inga problem med att konfronteras av att jag sagt fel lön. Då har jag räknat med alla extra förmåner och tillägg blaha blaha.

Du hade väl "tur" då. Jag hävdar ändå att det är bättre att köra med öppna kort.

Bengt-re sa:
Akoa sa:
Bengt-re sa:
Akoa sa:

Du hade väl "tur" då. Jag hävdar ändå att det är bättre att köra med öppna kort.

Jag har gjort det tre gånger. Flera av mina vänner också. Ta i trä ;)

I princip förstår jag inte varför nuvarande lön är relevant i sammanhanget. Lönen bör väl avspegla den ersättning arbetstagare och arbetsgivare kommer överens om för det jobb som ska utföras. Vad en överenskommelse mellan arbetstagaren och en annan arbetsgivare för ett annat jobb har för relevans tycker jag man kan ifrågasätta.

Man behöver inte säga vad man har för lön, man kan säga vad man har för anspråk för att det ska vara aktuellt att byta jobb.

Du är på spåret, Geo! Häng kvar några år bara än byter du upp dig om det inte blivit bättre lönemässigt.

geologen sa:
Fältprästen sa:

Om jag säger upp internetanslutningen, drar ner till ett minimum på elförbrukningen, går ur facket, dumpar Strava och Sjöräddningen och gymmet, då kan jag spara runt 1150 kr/mån. Resten av det som jag räknar upp är saker jag inte kan ändra på utan att det får långtgående och väldigt negativa konsekvenser, för mig och för andra. Kollektivresorna räknade jag inte in i grundutgifterna, även om jag nämnde dem i inlägget.

Ser inte riktigt var det skulle finnas lyxkonsumtion bland det Geo anger som grundutgifter? En grov skattning är:

Boende (lån, avgift, el, internet, hemförsäkring) 7800

Övr lån 1000

Mat 2500

Apotek/hygien 400

Försäkring olycks/sjuk, a-kassa m, fack, CSN, kostn bank, 1600

Telefon 440

Övr transport 375 (räknar till skillnad från Geo in detta i kalkylen)

Totalt:
14 100:-

Efter nyår försvinner utgifter för smålån och mobilkostnaden minskar, ny total: 12 900:-

Det är hyggligt låg grundkostnad för en singel, visst går det att kapa lite i den, men vi den nivån ger även mindre besparingar ganska drastiska komfortsänkningar. Boende ser jag inte som möjligt att spara så mycket mer på, utan att bosätta sig i spenaten och då drastiskt öka resekostnaderna i gengäld. Cykla 13 mil till båten? Äta vattsoppa? Många i parförhållanden kan dela alla grundkostnader som singlar inte kan göra, det gör mycket för marginalen i slutändan. Boendekostnaden, största posten, blir då direkt hälften.

Att i övrigt lägga 1000:- på båt, träning och cykling är ingen lyxkonsumtion i min bok.

Stor tumme upp för Geos gnetande med att betala av restskatter och småskulder, det kommer ge dig en stor utväxling när de pengarna kan gå till sparande och inte till räntor och amorteringar.

Se fram emot nästa år då du har rejäla marginaler. 12 900:- i grundkostnad + 1000 i "lyx"konsumtion minus lön efter skatt, 19 275, ger en fri del på 5375:-. (Oräknat ränteavdrag)

Inte illa pinkat!

Senast ändrad:
Nja, cykel är i mitt tycke sällanköpsvara om den (huvudsakligen) används för transport. Om det är ett träningsredskap är det nog mera "lyxkonsumtion". Och cykelresor, hur trevliga de än må vara, är i mitt tycke lyxkonsumtion.

Tänker mer på saker som en frys eller en telefon/dator.

Du tänker så?
Det är också rätt. Håller med.
Och det är ju inte den feta lönen man blir rik av, det är de låga utgifterna. (även om hög lön hjälper...)

Än en gång grattis Geologen att det svänger åt rätt håll ?

Frankenstein's Bike sa:
Ser inte riktigt var det skulle finnas lyxkonsumtion bland det Geo anger som grundutgifter?

Att i övrigt lägga 1000:- på båt, träning och cykling är ingen lyxkonsumtion i min bok.
Tja, där tycker vi olika. Gym, strava, båt m.m. är inte någon mänsklig rättighet och tillhör inte livets nödtorft i min värld i alla fall.
Men man skulle kanske skaffa sig en häftig sportbil och sedan klaga på att lönen knappt räcker till.

Fältprästen sa:
Frankenstein's Bike sa:
Ser inte riktigt var det skulle finnas lyxkonsumtion bland det Geo anger som grundutgifter?

Tja, där tycker vi olika. Gym, strava, båt m.m. är inte någon mänsklig rättighet och tillhör inte livets nödtorft i min värld i alla fall.
Men man skulle kanske skaffa sig en häftig sportbil och sedan klaga på att lönen knappt räcker till.

Ett nöjeskonto på totalt 1000:-/månad ser jag inte som extravagant. Det är var snittstockholmaten lägger på latte, om det nu är en måttstock. Dra ner på den 1000-lappen ger inga större besparingar mht att Geo redan ligger 5500:- plus/månad. Att skippa träning (gym, strava) rent av korkat då det bidrar till god hälsa, vilket betalar sig på sikt. För övrigt minskas kostnaden med 170:- genom friskvårdsbidraget - reel "lyx"konsumtion alltså 830/månad.

Därtill kan cykelsportandet likväl dras på transportkontot då en cykelös Geo behövt ersätta den transporten på annat vis (buss, tricken, taxi, bil).

Men visst, något skydd i europeiska konventionen om de mänskliga rättigheterna har det inte, men det ser jag inte som en relevant måttstock för vad som är lyx eller inte. "Oj, inte torterad pga mina politiska åsikter idag heller!?, LYX!!!"

Senast ändrad:
GoranS sa:
Sen bör man väl i kalkylen ta med ett buffertsparande för att hantera inköpa av sällanköpsvaror.

Sant, men att försöka utplåna småkrediterna, ofta med höga räntor, får nästan komma i första hand? Men någon buffert är ändå bra att börja bygga parallellt, säg 500-1000:- till dess skulderna är borta och öka till 2000:- efter det?

Det är inte direkt så att jag har tänkt att bränna slut på hela lönen varje månad... Överskottet ligger kvar på kontot. Ett passivt sparande, skulle man väl kunna kalla det.

Tillbaka
Topp