[OT] Chans att rädda karriären?

rising skrev:
-------------------------------------------------------
> "Folk som inte arbetar exakt med det de pluggade"
> måste ju beskriva en klar majoritet av den
> högskoleutbildade befolkningen?
>

Tjena!

Mina poäng i juridik fyller nästan sitt syfte när jag förklarar vilka reflexer och lampor som skall finnas, på en cykel vid mörker, för att den ska vara laglig att framföra. Jag arbetar alltså som cykelmekaniker.

mmmrrrr skrev:
> Mätteknik inom industrin (kalibrering,
> validering) kanske kan vara något? På min
> avdelning har vi en med arkeolog, en
> fartygselektriker, en kemist, en logistiker, en
> postman, en kemiingenjör, en maskiningenjör. Jag
> har ingen examen efter gymnasiet men en massa
> ströpoäng i allt möjligt.
>
> Behovet av att förstå hela processen bakom allt
> är ganska litet och om man är vaken lär man sig
> det mesta på vägen, men det viktigaste är att
> man gör allt enligt de rutiner som finns.
> Trevligt serviceinriktat yrke som jag tror har
> ganska bra marknad. När vi har sökt tjänster
> på senaste har det varit ganska få som sökt.
> Som naturvetare har du ju erfarenhet av att mäta
> med instrument och, gissar jag, lite koll på
> grundläggande termodynamik och så.

Ja, sånt skulle vara grymt kul! Jag är extremt petig och gillar att mäta exakt. Jag är en mätnörd!

Jag såg en kvinna på nyheterna häromdagen som hade titeln bergmästare. Grymmaste titeln någonsin! Känns som att geologi är rätt inriktning för en bergmästare.
/K

gandhi skrev:
> Jag såg en kvinna på nyheterna häromdagen som
> hade titeln bergmästare. Grymmaste titeln
> någonsin! Känns som att geologi är rätt
> inriktning för en bergmästare.
> /K

I Finland finns uber-fintitlen Bergsråd.

Se till att göra klart din examen, finns inget som är så oattraktivt på arbetsmarknaden som folk som drar igång projekt och bara nästan slutför dem.

Personligen kan jag säga att min examen öppnade upp väldigt mycket dörrar för mig, har i stort sett blivit erbjuden alla jobb jag sökt. Då har det även varit en hel del jobbeskrivningar som bara tangerat min examen, där har arbetsgivaren gått mer på mina personliga egenskaper och min arbetslivserfarenhet. Min examen har mer varit som ett sigill på att jag kan ta till mig mycket ny information och omsätta den.

Senast ändrad:
Fick svar nu från min gamla kurskamrat. Det han jobbar med (miljögeolog på en konsultfirma) är inget jag vill göra. Många långa resor (att han inte svarade förrän nu var för att han var på Island i tjänsten) och mycket fältarbete. Jag gillar inte att resa och jag vill ha ett kontorsjobb nu. Fältarbete fick jag nog av i senaste jobbet. Det funkar inte för mig. Det gör KAOZ med hela min tillvaro.

Det blir till att fortsätta fundera, helt enkelt...

Fick ny chef i dagarna. Hon är geolog!

Jobbar man som geokonsult i storstadsregionerna finns det tillräckligt med jobb lokalt för att man skall slippa resa om man inte vill. Sommarhalvåret brukar jag tom kunna cykla ut till mina fältjobb. Att debitera full timtaxa medans man sitter på cykeln är klart najs.

Bergsmästare är absolut en cool titel. http://sv.wikipedia.org/wiki/Bergmästare
Den gör dock att jag inte kan skriva Rock Master på CV:t vilket hade varit ännu coolare.

geologen skrev:
> Jag gillar inte att resa och jag vill ha ett
> kontorsjobb nu.

Kanske kan vara läge att vara lite öppensinnig och ta ett jobb där du får användning av din utbildning, även om det inte är ditt drömjobb. Det viktigaste i ditt läge är att bygga på CV't med arbetslivserfarenhet.

Min kandidatexamen i religionsfilosofi är förjävligt användbar i mitt jobb som reporter(eller nej, det är den inte). Utbildning är långt ifrån allt. Inse vad du vill, vad du är bra på och gör det.

Luthman Photography skrev:
> Min kandidatexamen i religionsfilosofi är
> förjävligt användbar i mitt jobb som
> reporter(eller nej, det är den inte). Utbildning
> är långt ifrån allt. Inse vad du vill, vad du
> är bra på och gör det.

En utbildning är en träning i att kunna avsluta, samt efter genomförandet även ett formellt gångbart kvitto på detsamma. Det gäller specifikt den del av utbildningen som innebär det stora uppsats/examensarbets-projektet, som även är en filtrering på viss språklig och social funktionalitet, d v s en proxy för professionalism.

Lustigt nog har många av världens rikaste personer oavslutade studier i bagaget, men frågan är om det är ett kausalt samband att basera sitt färdigställandebeslut på.

Fliken skrev:
> Lustigt nog har många av världens rikaste
> personer oavslutade studier i bagaget, men frågan
> är om det är ett kausalt samband att basera sitt
> färdigställandebeslut på.

Kanske tyder på att de har förmågan att priortera om vid ändrade förutsättningar? Att fatta kloka beslut när verkligheten gör sig påmind är ofta svåra än att följa en utstakad plan.

Men det har nog inte HR-människor förstått, varken i teori eller praktik. ;-)

H. skrev:
> geologen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag gillar inte att resa och jag vill ha ett
> > kontorsjobb nu.
>
> Kanske kan vara läge att vara lite öppensinnig
> och ta ett jobb där du får användning av din
> utbildning, även om det inte är ditt drömjobb.
> Det viktigaste i ditt läge är att bygga på CV't
> med arbetslivserfarenhet.

Fast jag kommer nyss från ett jobb som totalt förstörde min fritid. Jag har lovat mig själv att inte låta det bli så igen. Jobb är alltid ett nödvändigt ont, men när det börjar gå ut över fritiden, när JAG ska leva och trivas, då har det gått för långt. Några drömjobb existerar inte. Drömmen är att vinna 100 miljoner på tipset och aldrig behöva jobba en dag mer i livet, men det kommer ju inte att hända (jag spelar inte heller!).

Så därför har jag sänkt min ambitionsnivå rejält. Användning för utbildningen lär jag inte få var jag än jobbar, om det så är som geolog. För man lär sig ändå allt på jobbet, vad det än handlar om.

rikard skrev:
> Jobbar man som geokonsult i storstadsregionerna
> finns det tillräckligt med jobb lokalt för att man
> skall slippa resa om man inte vill. Sommarhalvåret
> brukar jag tom kunna cykla ut till mina fältjobb.
> Att debitera full timtaxa medans man sitter på
> cykeln är klart najs.

Fast uppenbarligen gäller det inte de tre geokonsulter jag känner. De far och flänger flera gånger i veckan, långt utanför stadens gränser.

Egentligen har jag kommit att nästan förakta min egen utbildning. Jag förstår inte vad nån nånsin ska använda den extremt teoretiska kunskap som vi får till i nåt verkligt jobb, utanför den akademiska världen. ALLT i utbildningen är fokuserat på en akademisk karriär, samtidigt som det inte finns pengar för att anställa ens en enda doktorand... Smart tänkt där!

geologen skrev:
Det är ett
> ställe där jag sökt jobb för två år sen men
> de var inte det minsta intresserade av mig då,
> så det är inte aktuellt för mig att jobba just
> där.

Bra sammanfattning av attitydproblemet.

Vissa jobb har jag haft som "nödvändigt ont" och då har jag varit som du Geologen, bevakat varenda minut av min fritid. Andra jobb däremot, har varit så kul att tiden flugit iväg och övertidskontot smockfullt utan att jag ens reflekterat över det. Detta inom samma branch och med fullgjord examen som civilingenjör i datateknik. Tycker att bara det faktum att jag har fullgjort min examen och fått mitt diplom gör att jag kan lättare välja och vraka, men ibland får man bita i det sura äpplet och ta ett mindre roliga jobbet för att någon annan gång ta det där guldkornet till jobb.

geologen skrev:
> Ja, en sak är säker i alla fall -
> De arbetsuppgifter jag allra helst vill ha finns
> inom yrken med väldigt låga löner och
> oregelbundna och obekväma arbetstider och otrygga
> anställningar. Äldreomsorg, kundtjänst,
> receptionist och liknande. Jag trivs oerhört bra
> med att hjälpa andra och att jobba med och möta
> människor och är riktigt bra på det.

> Så, inte så neggo nu, va?

En fråga bara, utöver din attityd.
Varför pluggar man i flera år på att gräva gropar och stapla stenar på varandra när man vill jobba med något som är raka motsatsen?

Låter som en riktigt bra investering i sin framtid enligt min mening.

Äsch bry dig inte om vad negativisterna säger. Klart du inte ska söka jobb som du inte vill ha. Din tveksamhet kommer ändå skina igenom om du blir kallad på intervju.
Jag har också ett drömjobb och mål i ”karriären” men målet är flytande och flyttar på sig hela tiden. Det är lite som Maslows behovspyramid. Först å främst måsta man ju i alla lägen välja att HA ett jobb med inkomst så man kan försörja sitt cykelsamlande ;) När man har det så strävar i varje fall alltid jag efter något bättre. Det kan vara ett annat mer intressant jobb, upp i hierarkin eller bättre betalt för det man uträttar. För att nå dit man vill an det vara bra att gör sig en karta där du, med ord eller bilder, beskriver vart du vill och möjliga vägar dit, tex vilka delmål som eventuellt måste passeras på vägen.
Måste du ta ett skitjobb på det företaget du vill ha in en fot. Gör det! Om företagsledningen gör sitt jobb och du visar engagemang så kommer du snart få chansen att visa vad du kan och det leder till nått bättre.
Ge inte upp! Snacka med dina vänner, dina vänner föräldrar, släktingar. Ta kontakt med de arbetsplatser som du gärna vill jobba för och fråga om du kan skicka en öppen ansökan. Men först och främst - Slutför dina studier! En oavslutad utbildning är inte mycket värt i en arbetsgivares ögon. Ta extra kvällskurser kanske om det är nått speciellt som du är intresserad av.
Ibland är det lite motigt men det är bara att stå på. Heja dej!

Ridley skrev:
> Varför pluggar man i flera år på att gräva
> gropar och stapla stenar på varandra när man
> vill jobba med något som är raka motsatsen?
>
> Låter som en riktigt bra investering i sin
> framtid enligt min mening.

Ja, det var mitt stora, mitt största, misstag. Under utbildningens gång matades vi med en skev bild av arbetslivet, och jag var naiv nog att gå på det. Hade jag vetat då vad jag vet nu hade jag hoppat av efter första året och läst till lärare i stället.

geologen skrev:
> Ridley skrev:
> -----
> > Varför pluggar man i flera år på att gräva
> > gropar och stapla stenar på varandra när man
> > vill jobba med något som är raka motsatsen?
> >
> > Låter som en riktigt bra investering i sin
> > framtid enligt min mening.
>
> Ja, det var mitt stora, mitt största, misstag.
> Under utbildningens gång matades vi med en skev
> bild av arbetslivet, och jag var naiv nog att gå
> på det. Hade jag vetat då vad jag vet nu hade
> jag hoppat av efter första året och läst till
> lärare i stället.

Har du kollat vad som krävs för att tex bli NO-lärare? Det kommer råda akut brist på dem inom en snar framtid och det kan hända att det kanske räcker med ett års studier för att få en examen?

Bara som not på vad du skrev om att jobba för att leva eller leva för att jobba.
Jag är övertygad om att vilken av de skolorna man sällar sig till beror på hur kul jobb man har.
Och jag är övertygad om att du har möjlighet att få ett jobb som gör att du sällar dig till de senare, eller iaf någonstans i mitten (det är kanske där man vill hålla sig ändå)

Äsch. Det spelar ingen roll hur kul eller intressant ditt jobb är. Förr eller senare kommer det bli tråkigt. Det enda som spelar roll är att jobba så lite som möjligt för så hög lön som möjligt. ;)

H. skrev:
> Har du kollat vad som krävs för att tex bli
> NO-lärare? Det kommer råda akut brist på dem
> inom en snar framtid och det kan hända att det
> kanske räcker med ett års studier för att få
> en examen?

Ett års studier räcker för att få den generella behörigheten, men då saknar jag fortfarande ämnesbehörighet, så det hjälper inte. Jag har kollat. :(

perzzon skrev:
> Bara som not på vad du skrev om att jobba för
> att leva eller leva för att jobba.
> Jag är övertygad om att vilken av de skolorna
> man sällar sig till beror på hur kul jobb man
> har.

Nja, för mig är det bara en fråga om hur jobbet påverkar fritiden. Jag vill kunna äta och dricka och gå på toaletten regelbundet, äta min egen mat i ett personalrum varje dag. Jag vill ha regelbundna arbetstider och jag vill slippa vara ute i kyla. Jag vill inte ha långa pendlingstider som äter upp min lediga tid. Kort sagt: ett "kontorsjobb"!

Det är det jag menar med "leva för att jobba" vs "jobba för att leva". Sen kan jobbet i sig vara hur roligt eller hur trist som helst.

rikard skrev:
> Mitt råd från 2008 gäller fortfarande:
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/829982/830604
> #msg-830604

Och geologens svar till dig är fortfarande lika förunderligt:

geologen skrev:
> Eftersom jag hatar snö, kyla och halka, vill jag
> inte flytta från svenska västkusten. Bohuslän,
> Göteborg, Halland, västra Skåne. Där ligger
> min geografiska begränsning.

http://happymtb.org/forum/read.php/1/829982/830626#msg-830626

Jenny W skrev:
> Äsch. Det spelar ingen roll hur kul eller
> intressant ditt jobb är. Förr eller senare
> kommer det bli tråkigt. Det enda som spelar roll
> är att jobba så lite som möjligt för så hög
> lön som möjligt. ;)

Precis så är det! Jag tror inte ett dugg på folk som säger att de har roligt på jobbet.

geologen skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Äsch. Det spelar ingen roll hur kul eller
> > intressant ditt jobb är. Förr eller senare
> > kommer det bli tråkigt. Det enda som spelar
> roll
> > är att jobba så lite som möjligt för så
> hög
> > lön som möjligt. ;)
>
> Precis så är det! Jag tror inte ett dugg på
> folk som säger att de har roligt på jobbet.

Jag misstänker att de som säger att de trivs och har kul på jobbet har en fattig fritid :)

Alltså skulle jag ha möjlighet att cykla i skogen 8 h per dag, 5 dagar i veckan skulle jag nog lessna på det också, fast det är det roligaste jag vet.

Så det argumentet faller ju lite kan jag tycka. Så då är det bättre att ha ett tråkigt jobb från början så slipper man bli besviken sen då det roliga blir tråkigt?

Schreddan skrev:
> Så då är det bättre att ha ett tråkigt jobb
> från början så slipper man bli besviken sen då
> det roliga blir tråkigt?

Man ska inte glädja sig i onödan!

geologen skrev:
> rikard skrev:
> -----
> > Mitt råd från 2008 gäller fortfarande:
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/829982/830604
>
> > #msg-830604
>
> Och mitt svar från 2008 gäller fortfarande... ;)

Men om du vill ha ett vettigt geologijobb i göteborgstrakten och inte har examen är det väl en rätt liten uppoffring att läsa en termin användbara kurser på chalmers och sedan kliva in på en stor konsultfirma som behöver handläggare? Mindre jobb än att bli lärare och 10k mer i månaden. Kurserna är väldigt enkla om man kan räkna lite enkel trigonometri och kan skillnad på silt och asfalt.

Jenny W skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jenny W skrev:
> >
>
> > -----
> > > Äsch. Det spelar ingen roll hur kul eller
> > > intressant ditt jobb är. Förr eller senare
> > > kommer det bli tråkigt. Det enda som spelar
> > roll
> > > är att jobba så lite som möjligt för så
> > hög
> > > lön som möjligt. ;)
> >
> > Precis så är det! Jag tror inte ett dugg på
> > folk som säger att de har roligt på jobbet.
>
>
> Jag misstänker att de som säger att de trivs och
> har kul på jobbet har en fattig fritid :)

Generellt - vet ej.

Men personligen - nope, inte alls. Jag älskar mitt jobb och älskar att cykla. På båda ställena får jag utmaningar, trevligt sällskap och en meningsfull tid.

Lite mer allmänt, jag tror att ett roligt och intressant jobb är en stor rikedom i livet, och jag tror att det till en stor del ligger i personligheten, d v s att man bestämmer sig för att jobbet är kul och så leder det till en positiv uppåtriktad spiral. Om man har kul är man glad och då blir dina medarbetare smittade, och plötsligt har ni en trivsam arbetsplats.

På samma sätt kan spiralen ledas nedåt av energitjuvar på jobbet.

Vi har redan diskuterat detta, men jag får väl ta det igen. Chalmers kurser är enbart öppna för folk som redan går där, eller som har läst de grundläggande kurser som är behörighetsgrundande för de aktuella kurserna ( http://www.chalmers.se/sv/Utbildning/Sidor/fristaende-kurser.aspx ). De är alltså inte öppna för nån som mig. Är de dessutom så enkla som du påstår lär de knappast vara eftertraktade eller användbara i arbetslivet.

Sen tror jag nog att jag redan har förklarat i tråden att jag inte vill ha såna konsultjobb eftersom man måste resa så innihelvitti mycket och jobba ute på platser.

Och geologjobb har jag redan skrivit att jag inte längre är intresserad av, just för att de sannolikt aldrig är kontorsjobb utan resor.

Du verkar tro att det finns en massa tjänster som bara ligger och väntar på kunnigt folk, men sanningen är att vi har en sjuk mängd arbetslösa inom nästan alla områden, som lätt skulle fixa såna jobb. Men jobben finns inte.

Senast ändrad:
geologen skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > Äsch. Det spelar ingen roll hur kul eller
> > intressant ditt jobb är. Förr eller senare
> > kommer det bli tråkigt. Det enda som spelar
> roll
> > är att jobba så lite som möjligt för så
> hög
> > lön som möjligt. ;)
>
> Precis så är det! Jag tror inte ett dugg på
> folk som säger att de har roligt på jobbet.

Bara för att du inte upplevt det själv betyder det inte att andra inte har det. Det här visar väl på en brist hos dig. Öppna ögonen och var öppen för alternativa svar/lösningar så blir det mycket lättare. Jag lovar! För min egna del som konsult varierar uppdragen. En del rutinmässiga och tråkiga och andra utmananade och stimulerande, det första kan jag genomlida för jag vet såväl att det finns det andra också. Livet blir inte roligare än vad man gör det till och jobbet är en del av livet!

Möjligen visar det att folk är så tråkiga att de kan uppleva jobbet som i närheten av underhållande. Men visst, om jag fick betalt för att sitta och skriva inlägg på happy, cykla lite sporadiskt, läsa bra böcker och titta på roliga YouTube-filmer med kattungar, så hade jag kunnat hålla med om att det kan vara roligt på jobbet.

geologen skrev:
> Möjligen visar det att folk är så tråkiga att
> de kan uppleva jobbet som i närheten av
> underhållande. Men visst, om jag fick betalt för
> att sitta och skriva inlägg på happy, cykla lite
> sporadiskt, läsa bra böcker och titta på roliga
> YouTube-filmer med kattungar, så hade jag kunnat
> hålla med om att det kan vara roligt på jobbet.

Min jobbbeskrivning mitt-i-prick!

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp