geologen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag vill konstruera flygplan. Det är nog nästan
> det enda jobbet jag skulle tycka var roligt. En
> geovetarexamen kommer inte att ta mig dit.
>
> Jag kommer nog gå i pension utan att nånsin ha
> haft över 30 000 kr i månadslön. Bra jobb där
> det både är en bra arbetsmiljö/situation OCH
> bra betalt tror inte jag existerar. Jag har i alla
> fall ingen i min bekantskapskrets som har full
> pott där.
Alltså, det verkar lite dumt att tro sig veta vad som är roligt och inte från början. Saker tenderar att bli roliga om man gräver ner sig i dem och lär sig något nytt så ofta och mycket det går:-) Jag skulle också gärna konstruera flygplan, men liksom du kommer jag aldrig att göra det. Så det är ingen vits att drömma om det. Däremot kan man ju göra liknande saker på en enklare nivå.
Är du intresserad av konstruktion och design så har du förmodligen nån slags läggning åt det hållet, eller hur? Sen är ett "bra jobb" väldigt beroende på arbetsmiljön anser jag. Jag skulle ju hellre sortera frimärken på en strand på Bahamas än konstruera flygplan med papper och penna, utomhus i Irkutsk.
Sedan fem år tillbaka jobbar jag med något som jag tidigare skulle trott var helt ointressant, men det är skitkul. Jag är testingenjör för en till synes väldigt tråkig produkttyp, dessutom utan att vara utbildad ingenjör (hoppade av utbildningen efter att ha tagit hälften av poängen). Det intressanta med detta är att de utbildade ingenjörerna, som har en högre position (och lön), oftast är sämre på det jag gör. Så på något vis har jag lyckats hitta en perfekt kompromiss där jag känner mig uppskattad utan att för den sakens skull jobba med nåt slags drömyrke. Jag får tänka, meka, delvis konstruera, testa och greja, med nya utmaningar varje dag.
Så, du kanke borde klura lite på yrken där du kan ha nytta av dina kunskaper, men som inte direkt handlar om vad du egentligen vill, eller vad du är utbildad till. Jag menar, geologi är ju rätt nischat och då borde det finnas små luckor här och där, där man kan vara till stor nytta och därmed erhålla bra lön. Ett "bra jobb" helt enkelt:-)