[OT] Chans att rädda karriären?

rickards skrev:
-------------------------------------------------------
> mytomspunnen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är rätt geologen. Livet är bara en serie
> > slag i ansiktet, sen dör du!
>
>
> Geologens inställning i ett nötskal. Jag har
> inte orkat läsa hela tråden, men bara de sista
> sidorna visar ju att Geologen är en positiv kille
> som ser möjligheterna i livet. Eller inte. Med
> den inställningen han visar nu, kan han ju lika
> gärna lägga sig å vänta på att dö på en
> gång.
>
> Ryck upp dig lite Geologen, det är din
> inställning som är problemet, inte
> arbetsmarknaden.

Som en bekant till min fru brukar säga: "Det är inte hur du har det, det är hur du tar det."
Irriterande förnuftigt. Får lust att kräkas varje gång jag hör det och inser hur mycket sanning det ligger i det.

Du har inte funderat på att försöka hitta ett jobb med liknande arbetsuppgifter som dina nuvarande men på ett ställe som ägnar sig åt saker som ligger närmare det du skulle vilja ägna dig åt, typ konstruktionsarbete? Om du har en fot inne på stället, visar framfötterna är det ju inte helt osannolikt att du faktiskt kan glida över mot någon tjänst inom konstruktion senare. Du kanske även kan göra något på din fritid som faktiskt visar på att du kan konstruera saker och att du är road av det.

Kan man inte belägga saker med officiella dokument är det värt noll och intet för en arbetsgivare att man själv påstår det. Hur skulle jag kunna visa att jag tycker det är skoj att bygga saker?

Jag tror dessutom att det är tämligen sällsynt att en städare på ett kontor är chef där tio år senare...

Va lite positiv nu Geo.
Det känns nästan här i tråden som du är nära att hoppa från Ättestupan.
Det är inte bara arbetet i sej det handlar om.
Själv har jag nog hellre ett lite sämre jobb med bra/roliga jobbarkompisar,
än ett "bra" jobb med tråkiga/sura kamrater.
Kom igen nu, snart kommer våren med underbara lvg turer i ljusgröna nyutslagna trädalléer.

Skärp dig, jag har inte ens tagit studenten men har ändå ett kvalificerat jobb med bra lön, styr min arbetstid själv, hos en arbetsgivare som jag är stolt över att jobba hos. Inga tjänsteresor om jag inte väljer det själv. Trivs utmärkt!

Ingen har någonsin frågat mig om en examen eller betyg.

Bemanningsföretag och konsultföretag är fantastiska som karriärboosters, har knappt haft ett uppdrag utan att bli erbjuden jobb.

Jag har aldrig sökt ett "kallt" jobb utan alltid haft uppdrag där eller blivit rekommenderad att söka. Har inte heller haft någon plan att göra karriär utan har mest åkt med.

geologen skrev:
> Kan man inte belägga saker med officiella
> dokument är det värt noll och intet för en
> arbetsgivare att man själv påstår det. Hur
> skulle jag kunna visa att jag tycker det är skoj
> att bygga saker?

Du förklarar ungefär följande:

"Jag började utbilda mig till geolog men när det började bli allt mer konkret vad yrket handlade om insåg jag att det inte var där jag ville ha min framtid. Därför hoppade jag av utbildningen och började jobba med XX istället. Jag känner dock att jag har mer att ge och har fått ett allt starkare intresse för konstruktion. Därför har jag på min fritid lärt mig CAD-programmet Solid Works. Här är ett par exempel på CAD-modeller som jag gjort: (visa arbetsprov).

Jag är medveten om att jag inte har en officiell utbildning inom CAD eller konstruktion, men om ni tror på mig kan jag tänka mig att provjobba under ett par veckor så ni får se vad jag går för."

Det senare kommer säkerligen innebära att du även om du får en anställning med lön åker på lite lägre lön. Men skit samma. Du får i så fall erfarenhet och när du byter arbete efter tre-fyra år kommer du kunna peka på arbetslivserfarenhet inom CAD/konstruktion och det är värt mycket.

H. skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Kan man inte belägga saker med officiella
> > dokument är det värt noll och intet för en
> > arbetsgivare att man själv påstår det. Hur
> > skulle jag kunna visa att jag tycker det är
> skoj
> > att bygga saker?
>
>
> Du förklarar ungefär följande:
>
> "Jag började utbilda mig till geolog men när det
> började bli allt mer konkret vad yrket handlade
> om insåg jag att det inte var där jag ville ha
> min framtid. Därför hoppade jag av utbildningen
> och började jobba med XX istället. Jag känner
> dock att jag har mer att ge och har fått ett allt
> starkare intresse för konstruktion. Därför har
> jag på min fritid lärt mig CAD-programmet Solid
> Works. Här är ett par exempel på CAD-modeller
> som jag gjort: (visa arbetsprov).
>
> Jag är medveten om att jag inte har en officiell
> utbildning inom CAD eller konstruktion, men om ni
> tror på mig kan jag tänka mig att provjobba
> under ett par veckor så ni får se vad jag går
> för."
>
> Det senare kommer säkerligen innebära att du
> även om du får en anställning med lön åker
> på lite lägre lön. Men skit samma. Du får i
> så fall erfarenhet och när du byter arbete efter
> tre-fyra år kommer du kunna peka på
> arbetslivserfarenhet inom CAD/konstruktion och det
> är värt mycket.

Jag var ute på en cykelrunda i somras där en som jobbade med CAD på ett konstruktionsföretag i Gbg också var med. Hon sa att det var en svår arbetsmarknad och att hon var glad att hon hade fått ett jobb. Hon avrådde mig skarpt från att försöka inom den branschen.

geologen skrev:
> Kan man inte belägga saker med officiella
> dokument är det värt noll och intet för en
> arbetsgivare att man själv påstår det. Hur
> skulle jag kunna visa att jag tycker det är skoj
> att bygga saker?
>
> Jag tror dessutom att det är tämligen sällsynt
> att en städare på ett kontor är chef där tio
> år senare...

Säkerligen. Det behöver dock inte innebära att det är ogörbart. Däremot kommer naturligtvis ingen att erbjuda en städare ett chefsjobb utan att städaren ansträngt sig och visat sig lämplig. Och personen kommer säkerligen att få jobba sig uppåt i ett antal steg. Vet t.ex. en person som börjat i bottenträsket på en livsmedelsaffär för att få regionalt ansvar för vissa tekniska funktioner.

Lite grann får jag dock känslan att du vill göra det som är momentant roligast och nu sitter du i ett lokalt maximum till din nöjdhetsfunktion och för att komma närmare ett globalt (eller bättre lokalt) maximum så kommer du kanske att vara tvungen att faktiskt bita i något surt äpple och temporärt utsätta dig för kanske lite lägre nöjdhet för att senare kunna uppnå större nöjdhet. Och, det kan ju vara helt OK. Det kan bara du bestämma. Men om det är så känns det som den här tråden är dömd till att leva kvar i nuvarande tillståndet där det kommer förslag efter förslag och du sågar dom friskt. ;-)

geologen skrev:
> Jag var ute på en cykelrunda i somras där en som
> jobbade med CAD på ett konstruktionsföretag i
> Gbg också var med. Hon sa att det var en svår
> arbetsmarknad och att hon var glad att hon hade
> fått ett jobb. Hon avrådde mig skarpt från att
> försöka inom den branschen.

Aha. En person har sagt nåt negativt. Hur många inom samma bransch ska behöva säga något positivt för att det ska balansera? 1000?

H. skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jag var ute på en cykelrunda i somras där en
> som
> > jobbade med CAD på ett konstruktionsföretag i
> > Gbg också var med. Hon sa att det var en svår
> > arbetsmarknad och att hon var glad att hon hade
> > fått ett jobb. Hon avrådde mig skarpt från
> att
> > försöka inom den branschen.
>
> Aha. En person har sagt nåt negativt. Hur många
> inom samma bransch ska behöva säga något
> positivt för att det ska balansera? 1000?

Det är precis det här som verkar vara problemet. Du sågar ju alla förslag och möjligheter med fotknölarna omedelbart.

H. skrev:

Jag vet inga andra inom samma bransch, men vi diskuterade saken ganska ingående under rundan och det var ingen positiv bild hon målade upp. Kraftig överutbildning i kombination med vikande efterfrågan/ekonomi och flytt av konstruktörsjobb utomlands, var väl summan av det hela.
Jobbet i sig hade hon däremot inget ont att säga om. Det lät mysigt.

H. skrev:
> Titta! En geolog-konstruktör behövs i
> Göteborg!
>
> http://www.arbetsformedlingen.se/platsbanken?url=-
> 123388378%2FStandard%2FPlatsannonser%2FVisaFritext
> Annonser.aspx%3Fids%3D5856073%26q%3Ds%2528sn%2528C
> AD%2Bkonstruktion%2529sida%25283%2529ar%252820%252
> 9se%25282%2529sr%25281%2529%2529&sv.url=12.237ec53
> d11d47b612d78000171

De söker en ingenjör, ju...
Geo har uppenbarligen inget alls med jobbet att göra, förutom att det råkar vara geotekniska prylar de tillverkar. Det kunde lika gärna vara byggmaskiner eller tandtekniska saker.

Men "geolog-konstruktör" var en kul titel! :)

Jo, just den där tjänsten var kanske inte optimal. Men kolla med tex Academic work. De har vana av att hyra ut ännu ej examinerade personer och kunderna är beredda på det.

H. skrev:
> Jo, just den där tjänsten var kanske inte
> optimal. Men kolla med tex Academic work. De har
> vana av att hyra ut ännu ej examinerade personer
> och kunderna är beredda på det.

Academic work har nästan bara tjänster för lagerarbetare, t ex truckförare. I alla fall senast jag kollade. Dessutom enbart för studerande, inte såna som slutat plugga, fast det kanske har ändrats sen 2010.

Och jag jobbar nu. Jag har inte råd att lämna en stadig anställning för att provjobba några veckor. :(

geologen skrev:
> Problemet är att det inte finns bra jobb.

Synd. Tråd avslutad!

geologen skrev:
> H. skrev:
> -----
> > Titta! En geolog-konstruktör behövs i
> > Göteborg!
> >
> >
> http://www.arbetsformedlingen.se/platsbanken?url=-
>
> >
> 123388378%2FStandard%2FPlatsannonser%2FVisaFritext
>
> >
> Annonser.aspx%3Fids%3D5856073%26q%3Ds%2528sn%2528C
>
> >
> AD%2Bkonstruktion%2529sida%25283%2529ar%252820%252
>
> >
> 9se%25282%2529sr%25281%2529%2529&sv.url=12.237ec53
>
> > d11d47b612d78000171
>
> De söker en ingenjör, ju...
> Geo har uppenbarligen inget alls med jobbet att
> göra, förutom att det råkar vara geotekniska
> prylar de tillverkar. Det kunde lika gärna vara
> byggmaskiner eller tandtekniska saker.
>
> Men "geolog-konstruktör" var en kul titel! :)

Sök ändå! Vad har du att förlora? Dina geovetenskaper kanske kan kompensera för annat? De kanske har behov av annan, mer geoinriktad personal som du kan söka?

mytomspunnen skrev:
> Det är rätt geologen. Livet är bara en serie
> slag i ansiktet, sen dör du!

Det där låter optimistiskt - varför skulle livet vilja slösa tid med att slå dig i ansiktet?

H. skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Jag var ute på en cykelrunda i somras där en
> som
> > jobbade med CAD på ett konstruktionsföretag i
> > Gbg också var med. Hon sa att det var en svår
> > arbetsmarknad och att hon var glad att hon hade
> > fått ett jobb. Hon avrådde mig skarpt från
> att
> > försöka inom den branschen.
>

Rent teoretiskt krävs det sju stycken positiva åsikter.

Geo: svarar dig senare, orkar inte skriva från mobilen.

Cut the crap. Våga tro på dig själv och dina drömmar. Istället för att lusläsa kvalifikationslistan, fokusera på vad Du kan erbjuda och gå utanför ramarna. Sånt imponerar mer än vilka kurser man fullföljt.

När vi sökt nya medlemmar till min grupp på jobbet så har ingen av de som redan jobbar där uppfyllt alla kvalifikationer i annonsen. Go figure..

geologen skrev:
>
> Jag tror dessutom att det är tämligen sällsynt
> att en städare på ett kontor är chef där tio
> år senare...

Nu började jag inte som städare där jag jobbar nu. Men jag började längst ned i hierarkin med ett jobb som du skulle vägra ta då det är "ett skitjobb". Efter tio år var jag inte chef, då jag inte är speciellt intresserad av att leda folk. Däremot hade jag efter tio år ungefär det jobb jag har nu med en massa ansvar, där jag styr mina tider, väljer om jag vill resa eller inte, hittar på en massa nya och kul saker, jobbar hemifrån när jag själv väljer, trivs och har kul. Och så tjänar jag en massa pengar.

Ingen som helst examen som ligger bakom det jobbet. Jag hittade en företag jag ville jobba i. Sökte ett "skitjobb" på en låg nivå och såg till att lära mig företaget, visa lite stake, intresse och driv. Svårare än så var det inte. "Skitjobbet" hade jag inte ens ett år.

Det finns massor av företag du skulle kunna göra en liknande resa på. Nu säger inte jag att du ska jobba med snabbmat, logistik eller livsmedelsförsäljning men det är tre exempel på branscher som är rätt stora, rätt enkla att göra karriär och där man kan tjäna en hel del pengar. Som sagt behöver du inte såga just de branscherna, då det bara var tre exempel jag kom på nu.

Förresten kan jag kanske nämna att tre av de som började ungefär samtidigt som jag (med samma skitjobb) har gått vidare och är VDar på rätt stora företag.

Du kan se dig som ett offer på en omöjlig arbetsmarknad, eller försöka göra något åt det. Det är upp till dig.

jomper skrev:
> När vi sökt nya medlemmar till min grupp på
> jobbet så har ingen av de som redan jobbar där
> uppfyllt alla kvalifikationer i annonsen.

Men det är ju helt omöjligt. Geologen har vid många tillfällen i tråden uppgett att arbetsgivare endast går på formella meriter, och om man inte uppfyller samtliga krav/önskemål i annonsen så är det ingen som helst idé att söka.

För att återgå till ursprungsfrågan...."Chans att rädda karriären?". Så måste jag nog tyvärr säga att svaret är nej. Om man inte kan klara en examen och inte kan se att det går att nå framgång utan en. Man tror att formella meriter väger mer än personliga och samtidigt har utbildat sig inom ett fält man inte vill jobba inom. Om man inte har några som helst ambitioner som ens är i närheten av en karriär och inte kan tänka sig att vara lite obekväm i sin nuvarande arbetsroll ens för en kortare stund för att kunna skörda frukten av det senare. Om man inte ens tror att jobbet man drömmer om finns över huvud taget.......Då är det tyvärr kört, jag är ledsen Geologen, men du är dömd att vara bitter resten av livet över att du inte fick vad du ville ha men inte vågade ta för dig av.

MVH
Magnus

tråden skapades för tre år sen.. dessutom finns det en länk i typ tredje-fjärde inlägget som går till ett inlägg från 2008. så om allt ältande och alla goda råd gått förbi under 6 års tid så är det 1) nej, karriären som geolog är nog körd eftersom du inte haft någon ännu och vad det verkar inte är intresserad av det. 2) du verkar ganska nöjd med nuvarande jobb?

stänga tråden?

Tille skrev:
> Jag känner att det håller på att lösa sig.

Ryck upp dig Geo! Det är tur att du inte bestämmer över jorden för med den inställningen hade du fått gravitationen att upphöra!

Du låter farligt nära en depression Geo. Du verkar ha gett upp fullständigt.
Man anade det även i din "golvslipar" tråd. Du verkar bara ge upp och blotta strupen.
Mitt råd är att söka hjälp innan du går rakt in i väggen.
Och det gör ont, tro mig. Har sett sånt på nära håll.

matz 1 skrev:
> Du låter farligt nära en depression Geo. Du
> verkar ha gett upp fullständigt.

Japp, men det behöver ju inte betyda att det är kört. Jag har varit precis likadan. Allt jag försökte mig på misslyckades jag med, eftersom jag redan från början visste att jag skulle misslyckas. Det var mitt "öde" och givetvis blev det självuppfyllande.

På många plan är jag fortfarande likadan, men nu vet jag i alla fall att det går att ändra på. Egenskapen att vara skeptisk tror jag inte är direkt dålig per definition, men den blir en stor bromskloss när den får styra allt i ens liv.

Sen känner jag också igen sökandet efter bekräftelse kring misslyckandet (vilket denna tråd är ett bra exempel på). Så att man har en bra ursäkt att fortsätta misslyckas, eller inte ens försöka fixa det man vill. Man avfärdar alla goda råd på bästa möjliga vis och lägger mer energi på att leta efter anledningar att låta bli att göra något, än vad man lägger energi på att faktiskt göra något.

När jag på allvar började cykla i skogen för ungefär ett halvår sedan, kände jag precis likadant. "Det här går ju fan inte, ska det verkligen vara såhär svårt och jobbigt?". Jag startade trådar om saken och fick en del välförtjänat skit. Idag har jag ändrat mig. Problem är till för att lösas! En till synes omöjlig stig att cykla, kan man lära sig att cykla. Precis samma sak gäller de flesta andra saker i livet. Såsom ens jobbsituation.

Jag är fortfarande en jävla patetisk fegis. Men att bara ha kommit upp med huvudet över kanten på gropen har ändrat det mesta, och det beror inte på att jag egentligen blivit bättre på något. Däremot har jag mer än nånsin insett min potential. Och den är knappast särskilt annorlunda än någon annan människas.

Makten skrev:
> matz 1 skrev:
> -----
> > Du låter farligt nära en depression Geo. Du
> > verkar ha gett upp fullständigt.
>
> Japp, men det behöver ju inte betyda att det är
> kört. Jag har varit precis likadan. Allt jag
> försökte mig på misslyckades jag med, eftersom
> jag redan från början visste att jag skulle
> misslyckas. Det var mitt "öde" och givetvis blev
> det självuppfyllande.
>
> På många plan är jag fortfarande likadan, men
> nu vet jag i alla fall att det går att ändra
> på. Egenskapen att vara skeptisk tror jag inte
> är direkt dålig per definition, men den blir en
> stor bromskloss när den får styra allt i ens
> liv.
>
> Sen känner jag också igen sökandet efter
> bekräftelse kring misslyckandet (vilket denna
> tråd är ett bra exempel på). Så att man har en
> bra ursäkt att fortsätta misslyckas, eller inte
> ens försöka fixa det man vill. Man avfärdar
> alla goda råd på bästa möjliga vis och lägger
> mer energi på att leta efter anledningar att
> låta bli att göra något, än vad man lägger
> energi på att faktiskt göra något.
>
> När jag på allvar började cykla i skogen för
> ungefär ett halvår sedan, kände jag precis
> likadant. "Det här går ju fan inte, ska det
> verkligen vara såhär svårt och jobbigt?". Jag
> startade trådar om saken och fick en del
> välförtjänat skit. Idag har jag ändrat mig.
> Problem är till för att lösas! En till synes
> omöjlig stig att cykla, kan man lära sig att
> cykla. Precis samma sak gäller de flesta andra
> saker i livet. Såsom ens jobbsituation.
>
> Jag är fortfarande en jävla patetisk fegis. Men
> att bara ha kommit upp med huvudet över kanten
> på gropen har ändrat det mesta, och det beror
> inte på att jag egentligen blivit bättre på
> något. Däremot har jag mer än nånsin insett
> min potential. Och den är knappast särskilt
> annorlunda än någon annan människas.

Bra inlägg och fin reflektion! Skönt att se utvecking och borde vara ett gott fötedömme för ts!

Nej, nej, nej! Jag är i så fall väldigt selektivt uppgiven! :D
Bara när det gäller jobb. I övrigt tuffar livet på bra.

Det är just det som är det största hindret för mig att chansa när det gäller jobb på annan ort eller liknande. Det tar många, många år för mig att bygga upp ett socialt nätverk och hitta en bostad jag trivs i. Ungefär sju år i Göteborg när det gäller boendet. Kanske hälften när det gäller det sociala. Eftersom jag inte är så länge på varje arbetsplats (som längst 2.5 år, på mitt första jobb, i övrigt betydligt kortare) väljer jag att inte umgås med mina arbetskamrater mer än jobbet kräver. Fritidsaktiviteter är mer bestående, så det är den vägen jag lär känna andra.

Livet kommer först, därefter jobbet. Aldrig det omvända! När jobbet börjar gå ut över livet för mycket är det dags att lämna jobbet. Det har jag gjort fyra gånger hittills. Jag har upplevt en stor känsla av befrielse varje gång.

Jag inser också att om jag hade offrat livet (bildligt talat!) för att göra karriär, så hade jag kunnat hamna i en annan sits. Frågan är om det är värt åtskilliga år av ekonomisk misär och social öken, och förlusten av allt jag har byggt upp under många år?
Jag skulle behöva sälja min lägenhet och försöka hitta nån snorbillig hyresrätt (och då förmodligen vara tillbaks i stressen över att aldrig veta om det kommer att vara tyst nog för att somna/sova under natten, som i mina föregående lägenheter). Ströjobba på udda tider under 2-3 år för att samtidigt läsa in nån efterfrågad kompetens. Därefter ge mig ut på en kanske helt annorlunda arbetsmarknad än när jag påbörjade utbildningen.
Hur många av er, handen på hjärtat, skulle göra nåt sånt?

Det jag inte fattar är varför det måste vara ett så starkt motsatsförhållande mellan jobb och livet.

Jag har ibland funderat på hur jag skulle reagera om jag av någon anledning fick en så stor summa pengar att jag garanterat var ekonomiskt oberoende, skulle jag då säga upp mig eller inte från mitt nuvarande jobb? Situationen är naturligtvis så hypotetisk att det är svårt att riktigt veta hur jag skulle göra, men jag tror inte jag skulle säga upp mig. Däremot skulle jag nog utnyttja den ekonomiska friheten till att förhandla bort de delar som inte är så roliga mot en lägre lön. Däremot finns det delar av mitt jobb som jag skulle kunna göra utan lön om det vore ekonomiskt hållbart, helt enkelt för att det är kul.

Edit: typo

Senast ändrad:
> Hur många av er, handen på hjärtat, skulle
> göra nåt sånt?

Om jag hade haft en en gedigen studiebakgrund att bygga vidare på, en idé om vad jag skulle vilja syssla med, futtiga tretusen spänn i plånboken efter räkningar och plågade mig genom arbetsveckan - tveklöst!

Jag har idag förmånen att arbeta med flera olika saker, men gemensamt är att alla är otroligt roliga och det är egentligen inget annat än att det ibland blir lite knappt med tid för att cykla som gör att jag ens reflekterar över att jag knegar så mycket. Det är nog ett gott betyg på att man gör rätt grejor.

Bra skrivet Makten!!
Ja Geo, jag skulle kunna genomföra nåt sånt du beskriver.
Och planerar att göra det, då jag gått arb lös i ett år nu och tänker ändra på det.
Men till skillnad till dig har jag fru och två hungriga tonårsdöttrar att tänka på.
Men jag tänker fan inte lägga mig ner och blotta strupen.

matz 1 skrev:
> Men till skillnad till dig har jag fru och två
> hungriga tonårsdöttrar att tänka på.

Fast din fru kanske har inkomst och då sitter ni inte riktigt i samma båt tycker jag. Man skulle ju kunna leva rätt hyffsat på två a-kassor tom. Lite beroende på livsstandard såklart.

Makten skrev:
> Jag är fortfarande en ... fegis.

Ånej, det krävs mod för att öppet erkänna det du just skrev. Det ska du ha en eloge för. Och nog liknar det mångt och mycket denna tråden.

GoranS skrev:
> Det jag inte fattar är varför det måste vara
> ett så starkt motsats förhållande mellan jobb
> och livet.
>
> Jag har ibland funderat på hur jag skulle reagera
> om jag av någon anledning fick en så stor summa
> pengar att jag garanterat var ekonomiskt
> oberoende, skulle jag då säga upp mig eller inte
> från mitt nuvarande jobb? Situationen är
> naturligtvis så hypotetisk att det är svårt att
> riktigt veta hur jag skulle göra, men jag tror
> inte jag skulle säga upp mig. Däremot skulle jag
> nog utnyttja den ekonomiska friheten till att
> förhandla bort de delar som inte är så roliga
> mot en lägre lön. Däremot finns det delar av
> mitt jobb som jag skulle kunna göra utan lön om
> det vore ekonomiskt hållbart, helt enkelt för
> att det är kul.

Ja, det är kanske det som skiljer. Jag hade inte jobbat en sekund till av mitt liv om jag hade haft såna pengasummor. Då hade mina dagar varit fyllda av enbart det JAG vill göra, inte vad en arbetsgivare säger åt mig att göra. Varför vara slav när man har möjlighet att vara fri?

Singular skrev:
> > Hur många av er, handen på hjärtat, skulle
> > göra nåt sånt?
>
> Om jag hade haft en en gedigen studiebakgrund att
> bygga vidare på, en idé om vad jag skulle vilja
> syssla med, futtiga tretusen spänn i plånboken
> efter räkningar och plågade mig genom
> arbetsveckan - tveklöst!

Om det skulle föreställa min situation så har du bara rätt på punkten om pengar kvar. Jag har ingen "gedigen studiebakgrund" och verkligen ingen idé om vad för andra jobb som skulle kunna fungera. Jag plågar mig inte heller igenom arbetsveckan även om jag naturligtvis hellre hade gjort nåt annat.

geologen skrev:
>
> Ja, det är kanske det som skiljer. Jag hade inte
> jobbat en sekund till av mitt liv om jag hade haft
> såna pengasummor. Då hade mina dagar varit
> fyllda av enbart det JAG vill göra, inte vad en
> arbetsgivare säger åt mig att göra. Varför
> vara slav när man har möjlighet att vara fri?

Jag tycker det är tragiskt att du inte upplevt friheten att jobba med sådant du brinner för, så som många faktiskt gör. Men skärp dig för fan och inse att allt är inte svart eller vitt

grump skrev:
> geologen skrev:
> -----
> >
> > Ja, det är kanske det som skiljer. Jag hade
> inte
> > jobbat en sekund till av mitt liv om jag hade
> haft
> > såna pengasummor. Då hade mina dagar varit
> > fyllda av enbart det JAG vill göra, inte vad
> en
> > arbetsgivare säger åt mig att göra. Varför
> > vara slav när man har möjlighet att vara fri?
>
>
> Jag tycker det är tragiskt att du inte upplevt
> friheten att jobba med sådant du brinner för,
> så som många faktiskt gör. Men skärp dig för
> fan och inse att allt är inte svart eller vitt

Det där med att "brinna för" sina arbetsuppgifter är nog lite mera komplicerat än man skulle önska. Ofta tror jag det handlar om att man växer in i sin yrkesroll och mer och mer kommer att identifiera sig med den och bli stolt över sin plats i arbets- och samhällsmaskineriet.

Ärligt talat tror jag det är ganska få, procentuellt sett alltså, som verkligen jobbar med något de skulle fortsätta med även om den ekonomiska piskan inte fanns med i bilden.

Tillbaka
Topp