[OT] Chans att rädda karriären?

Det kanske är få som förverkligat sina drömmar i yrkeslivet men det är definitivt inte en omöjlighet.

Senast ändrad:
Kung_Gustav: Nej, man lever inte hyggligt på 2 a-kassor. Du bor inte i Sthlm va?
Och jag tror inte du har två barn i övre tonåren när du slänger ur dig sånt skitprat.
Barn är inga små spargrisar..
Geo är vad jag förstår singel utan barn, och är man obunden och bara behöver ta vara
på sig själv så förenklas situationen avsevärt.

Denna selektivitet gäller inte bara jobbet Geo. Om jag inte minns helt fel har det exempelvis varit omöjligt att hålla ett snitt över 31 km/h på en cykelrunda, du skulle aldrig komma längre du hade nått ditt maximum. Sen var det någon resa från Göteborg till Åland via Stockhom som var omöjlig att genomföra ekonomiskt. Det känns som om det finns en hel del omöjligheter i din vardag.

Sen kan det inte vara en sund inställning att undvika kontakt med arbetskamrater under flera års arbete. Tror inte du det märks bland kollegor och chefer? Jag tror i alla fall inte du samlar några poäng för eventuella befordringar och/eller löneökningar. Ur ett produktivitetsperspektiv kanske du bara presterar ett absolut minimum, kanske alltså, vilket i så fall inte heller är några pluspoäng.

Du vill liksom ha allt men inte göra någonting för att få det och när den ekvationen inte går ihop gnäller du ;-)

matz 1 skrev:
-------------------------------------------------------
> Kung_Gustav: Nej, man lever inte hyggligt på 2
> a-kassor. Du bor inte i Sthlm va?
> Och jag tror inte du har två barn i övre
> tonåren när du slänger ur dig sånt skitprat.
> Barn är inga små spargrisar..
> Geo är vad jag förstår singel utan barn, och
> är man obunden och bara behöver ta vara
> på sig själv så förenklas situationen
> avsevärt.

Att bo i Stockholm är den allmänt rådande normen. Allt annat saknar diskussionsutrymme.

matz 1 skrev:

> Barn är inga små spargrisar..

Och det berättar du nu?
:)

Ja.

ce585_ORIG-242714_161357480598250_158234624243869_352191_6857252_o.jpg

Det är vanskligt att bedöma en annan människas liv, tillvaro samt förutsättningar bara genom att läsa här i tråden. Men jag vill ändå komma med två förslag till dig geologen!

1) Jag tror att du skulle må bättre, och se mer positivt på dina förutsättningar om du talade med exempelvis en psykolog eller kurator i öppenvården. Det kanske skulle kunna kombineras med någon typ av yrkesvägledare eller liknande. Du måste inte se allt från det mörkaste perspektivet jämt och ständigt! Om jag vore dig skulle jag försöka vända tankemönstret, och se det du faktiskt har lyckats med, och det du är duktig på. Skit i eventuella fel och brister! Använd dina styrkor för att överkomma dem.

2) Du tycker om att arbeta inom hemtjänsten, vilket är en lysande marknad för egenföretagare. Du känner dig uppskattad av brukarna, vilket är en stor fördel när de har möjlighet att välja fritt. De kan alltså välja dig. Som egenföretagare får du också möjlighet att utvecklas inom andra områden, som exempelvis ekonomi. Det ger dig goda erfarenheter och kvalifikationer när du skall konkurrera om "kontorsjobben" som du vill ha.

mytomspunnen skrev:
> Det är rätt geologen. Livet är bara en serie
> slag i ansiktet, sen dör du!

Och då skall man tänka att "jag väljer själv att skalla den där knytnäven!"

Svart humor brukar hjälpa mig lite när jag mest tenderar att se det dåliga istället för att uppskatta det jag har som trots allt är bra. Tråkigt nog är jag helt allergisk mot alla visdomar välmenande personer delger mig, oavsett hur bra de är.
Man får helt enkelt jobba lite med sig själv. Ibland önskar jag att min personlighet drog mera åt den glada svansviiftande labradorens än åt den svartsynta misantropens.

geologen skrev:
> Det finns det säkert, men det där låter precis
> som såna jobb där man tvingas vara på resande
> fot ofta. Jag vill ha ett jobb där man är på
> ett kontor, samma kontor, varje dag, på fasta
> arbetstider. Inte ut och fara och flänga. Jag har
> haft ett sånt jobb och vantrivdes helt
> monumentalt.

Funderat på att söka dig till verksamhetsstöd på valfri myndighet? Det verkar erbjuda det du söker. Och iaf. jag är jäkligt tacksam över att arkiven funkar, posten kommer iväg, det finns skrivbord och att behörigheter funkar. Dessutom verkar dom ha ganska kul ihop...

Brukar inte krävas någon direkt utbildning. Men, vissa tjänster kan vara säkerhetsklassade.

Edit: ovanstående var bara ett axplock av arbetsuppgifter. I princip allt som inte är beslutsfattande ligger på verksamhetsstöd...

Senast ändrad:
Ibland kan jag vara jäkligt avundsjuk på hur en kompis flickvän lever. Hon bor billigt (tror hyran är på ca 2800 kr/mån), hon har obetydligt med lån (tror det är studielån för tre terminer, om ens det) och har ett enmansföretag (massage) med många företagskunder. Utöver det extraknäcker hon ibland som kock på olika ställen, men det är sällan och mest när det egna företaget inte dragit in så mycket på ett tag.

Hon lever väldigt billigt och har därmed väldigt stor frihet. I december åkte hon till södra Indien i fem veckor. Motsvarigheten för min del hade väl varit cykelsemester under lika lång tid, typ.

Själv har jag strax under 10 000 kr/mån i boendekostnader (inkl försäkring, el, internet), närmare 1000 kr/mån återbetalning till CSN, ca 1200 kr/mån ytterligare i övriga halvfasta kostnader, och har ingen möjlighet att göra uppehåll i arbetandet när jag känner för det.

Visst, man skulle kunna säga att jag kan flytta till ett billigare boende, men jag har oturen att vara extremt lättväckt. I mina två tidigare lägenheter fick jag sällan sova ostört. Och de nätter det var tillräckligt tyst var ändå oron över att riskera att bli väckt så stor att sömnen ändå blev sämre.

Nu har jag äntligen hamnat i en lägenhet där det är tyst på nätterna. Det är alltså ett val jag gör att bo kvar här, trots att det försätter mig i en väldigt trång situation ekonomiskt. Så högt värderar jag min sömn. God nattsömn är grunden för en fungerande dag. Det är av samma skäl som jag har så svårt för att flytta härifrån. Chansen att hitta en lika välfungerande boendemiljö är väldigt liten, om jag inte köper ett fristående hus, men då får man väl bosätta sig i det inre av Dalsland för att ha råd med det...

geologen skrev:
> Ibland kan jag vara jäkligt avundsjuk på hur en
> kompis flickvän lever. Hon bor billigt (tror
> hyran är på ca 2800 kr/mån), hon har obetydligt
> med lån (tror det är studielån för tre
> terminer, om ens det) och har ett enmansföretag
> (massage) med många företagskunder. Utöver det
> extraknäcker hon ibland som kock på olika
> ställen, men det är sällan och mest när det
> egna företaget inte dragit in så mycket på ett
> tag.
>
> Hon lever väldigt billigt och har därmed
> väldigt stor frihet. I december åkte hon till
> södra Indien i fem veckor. Motsvarigheten för
> min del hade väl varit cykelsemester under lika
> lång tid, typ.
>
> Själv har jag strax under 10 000 kr/mån i
> boendekostnader (inkl försäkring, el, internet),
> närmare 1000 kr/mån återbetalning till CSN, ca
> 1200 kr/mån ytterligare i övriga halvfasta
> kostnader, och har ingen möjlighet att göra
> uppehåll i arbetandet när jag känner för det.
>
> Visst, man skulle kunna säga att jag kan flytta
> till ett billigare boende, men jag har oturen att
> vara extremt lättväckt. I mina två tidigare
> lägenheter fick jag sällan sova ostört. Och de
> nätter det var tillräckligt tyst var ändå oron
> över att riskera att bli väckt så stor att
> sömnen ändå blev sämre.
>
> Nu har jag äntligen hamnat i en lägenhet där
> det är tyst på nätterna. Det är alltså ett
> val jag gör att bo kvar här, trots att det
> försätter mig i en väldigt trång situation
> ekonomiskt. Så högt värderar jag min sömn. God
> nattsömn är grunden för en fungerande dag. Det
> är av samma skäl som jag har så svårt för att
> flytta härifrån. Chansen att hitta en lika
> välfungerande boendemiljö är väldigt liten, om
> jag inte köper ett fristående hus, men då får
> man väl bosätta sig i det inre av Dalsland för
> att ha råd med det...

Hur kan du vara avundsjuk på din kompis flickvän? Hon bor ju uppenbarligen i en lägenhet fylld av oljud från grannarna!

På just den punkten kan jag sympatisera med geologen. Jag har själv ganska känslig sömn och har oturen att ha ett lyhört sovrum. Men jag löste det med öronproppar.

Fast 10 000 kr verkar rätt mycket i boendekostnader för en (mindre?) lägenhet?

Du kanske skulle testa meditation geologen. Är själv inne på det spåret sedan länge men har aldrig kommit till skott. Tror mitt intresse började för ett antal år sedan då jag tog en kurs i idehistoria för skojs skull och en av doktoranderna som undervisade berättade att han höll på med meditation. Tyvärr hakade jag aldrig på hans erbjudande om att testa.

Numera verkar forskarvärlden och läkarvetenskapen på allvar ha tagit till sig möjligheterna med meditation. Främst när det gäller psykisk hälsovård verkar meditation vara mkt användbart. Kanske kan det hjälpa dig både med att bryta negativa tankemönster, få ordning på den instabila sömnen och kanske även förbättra cyklandet?

Tja, jag skall åtminstone försöka testa.
När jag hinner...

Ivar skrev:
> Hur kan du vara avundsjuk på din kompis
> flickvän? Hon bor ju uppenbarligen i en lägenhet
> fylld av oljud från grannarna!

Hehe, lägenheten är mycket riktigt väldigt ljudutsatt. Hon har dock inte problem med just det.

Preacher skrev:
> Oh man.

+1

Kan du inte bara prova öronproppar, finns formgjutna att skaffa som inte är obekväma heller.

DT skrev:
> På just den punkten kan jag sympatisera med
> geologen. Jag har själv ganska känslig sömn och
> har oturen att ha ett lyhört sovrum. Men jag
> löste det med öronproppar.

Jag har testat öronproppar, flera olika typer, men jag får fruktansvärt ont i öronen efter bara ett par timmar. Tyvärr dämpar såna basljud väldigt dåligt, och det är basljud som främst tränger igenom från grannar.

> Fast 10 000 kr verkar rätt mycket i
> boendekostnader för en (mindre?) lägenhet?

Tja, mycket är det. Mina föräldrar bor i en villa med mer än dubbla boytan, för bara lite mer än hälften av totalkostnaden. Fast det är förstås inte i Göteborg.
Ca 5200 i månadsavgift, ca 3500 i ränta (efter ränteavdrag), ca 250 för försäkring, ca 400 för el, ca 400 för internet.
Lägenheten är relativt nybyggd, en väldigt öppen tvåa på ca 75 m^2 och har diskmaskin, tvättmaskin och torktumlare. Kostnaden är fullt rimlig för storlek och standard. Jag lever väldigt gott här, så det skulle göra ont att släppa den. Jag har trots allt råd, även om det lämnar ytterst lite över till annat.

geologen skrev:
> Ivar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hur kan du vara avundsjuk på din kompis
> > flickvän? Hon bor ju uppenbarligen i en
> lägenhet
> > fylld av oljud från grannarna!
>
> Hehe, lägenheten är mycket riktigt väldigt
> ljudutsatt. Hon har dock inte problem med just
> det.

Läge för en "Hostile takeover"? Halverad boendekostnad för dej, tysta nätter för henne, polaren befrias från särbostöket.

mamme1 skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Ivar skrev:
> >
>
> > -----
> > > Hur kan du vara avundsjuk på din kompis
> > > flickvän? Hon bor ju uppenbarligen i en
> > lägenhet
> > > fylld av oljud från grannarna!
> >
> > Hehe, lägenheten är mycket riktigt väldigt
> > ljudutsatt. Hon har dock inte problem med just
> > det.
>
> Läge för en "Hostile takeover"? Halverad
> boendekostnad för dej, tysta nätter för henne,
> polaren befrias från särbostöket.

Hahaha!

Oj..inte konstigt att du har det knapert..
Du har samma boendekostnad som vi har på vår trea på 80 kvm.
Fast vi bor 4 personer i den och har gjort det i 19 år.

Har du testat med basebollträ? Jag menar inte att du skall använda det på grannarna som stör handgripligen. Bara gå omkring med det lite, slå det i ena handen repetitivt och se lite galen ut. Vara oberäknelig liksom? Då får du samma makt mot dina grannar som det lilla obetydliga Nordkorea har mot Usa.

Jag har själv köpt ett som står på jobbet. Det räcker att det bara syns för att kollegorna skall ha respekt ;-)

Senast ändrad:
geologen skrev:
-------------------------------------------------
men då får
> man väl bosätta sig i det inre av Dalsland för
> att ha råd med det...

Eller i norra sverige.. troligen billigare i inköp också? :)

Kul att det här tråden lever. Ibland undrar jag om inte geologen är ett extremt skickligt troll som sitter och garvar läppen av sig av alla hjälpsamma inlägg.

örgelgörgel skrev:
> Kanske du kan extraknäcka lite genom att sälja
> din stjärt på den svarta marknaden?

Tror inte geo har råd att resa till Afrika just nu.

Din boendekostnad verkar helt knäpp. För de pengarna borde du kunna ha ett eget hus av mindre modell, även om du inte vill bo alltför långt från stan.

Har själv tankar på att flytta till en skokartong för att jag vill ha lugn och ro samt kunna rumstera när jag själv känner för det. Sömn är viktigt och jag sover riktigt illa stora delar av året, men mest på grund av trafik och att lägenheten blir överhettad på sommaren (söderläge och inget separat sovrum).

Men mest vill jag byta bostad för att kunna leva friare. Ha arbetsytor för mekande, egen tvättstuga och en liten tomt att pyssla med. Största haken är att jag inte har körkort och därför inte bil, trots att jag är 34 år. En typisk sån där sak som är "bara att fixa" sett från någon annans perspektiv, men som känns halvt oöverstiglig för mig. Jag måste nämligen fixa det på första försöket om det ska kännas värt besväret.

Nåväl, alla har sina problem. En vettig bostad är dock förmodligen bland det viktigaste man kan lägga krut på, oavsett om det gäller pengar eller annan ansträngning. Jag hoppas att detta inte tas på fel sätt, men jag har råd med nästan allt jag vill ha. Men inte fan blir livet lättare för det. För vad vill jag ha? Jo, sånt som inte kan köpas för pengar.

schture skrev:
> Ensam på 75 kvm, du är en lyxgeolog! :-) Bodde
> nästan 10 år med famljen (3 pers) i en 3:a på
> 72 kvm.

Med risk för att låta som en Monty Python-sketch: 4 pers (2 barn + 2 vuxna) i tvåa 52 kvm. Vi letar förstås större men det är inte superlätt just nu med en för tillfälligt väldigt tight budget, hänsyn till barnvänliga områden och ovilja att välja de värsta skitområdena. Nyproduktion är alltför dyrt och bostadsmarknaden är ju ansträngd i Malmöregionen.

Men det skall säkert lösa sig. Man vet ju dessutom att det finns de som har det mkt värre, och även om det låter hemskt så gör ju den insikten att allt känns lite mindre jobbigt.

grump skrev:
> Det kanske är få som förverkligat sina drömmar
> i yrkeslivet men det är definitivt inte en
> omöjlighet.

Definitivt inte en omöjlighet, så sant. Med lite tur når man sina mål. För närvarande har jag mitt drömjobb, i alla fall inom det jag utbildat mig i. Men vägen dit har varit krokig. Mitt tips är att gå på magkänsla. Det där med karriärplanering...ja, man når dit man vill om man är seriös, envis och kanske har lite tur också.

Tack vara en chef som trodde på mig klev jag in på den stig jag inte lämnat sedan dess. Jag har även haft arbeten jag lämnat pga chefen. Men det är mycket arbete, mycket ansvar nu. Arbetsuppgifterna är roliga, och det är riktigt kul att det man gör uppskattas. Det gäller att kunna begränsa sig. Jag har varit på rent ut sagt in i väggen, men är medveten om att jag måste tolka signalerna.

Karriärplanering? Livsplanering? Vad gör man om fem år och vad VILL man göra om fem år? Tar man tag i situationen är chansen stor att man tagit avgörande beslut i rätt riktning.

Man ska tro på sig själv, och magkänslan är min bästa vän. Jag känner efter och agerar på det som "känns rätt", även om det innebär att man ibland inte vet hur det slutar.

Min fru har arbetat 20 år på kontor...nu, sedan 2 år är det trädgård som gäller=arbetslös nu. Men hon tog tag i den situation han hamnat i med dålig arbetsmiljö, dåligt arbetsklimat mm. Man ska trivas på jobbet! Hon sadlade om helt.

Thomas

Jag har det så knapert, jag vet inte om jag har råd att cykla. Mina smaklökar är så känsliga att jag klarar inte vilken krapmat som helst. Jag har upptäckt att på grand hotel gör de bra luncher som passar mina smaklökar så jag lägger all min lön på att äta där. För att hålla igen lite på utgifterna smusslar jag med mig lite av lunchen i en takeawaybox som kvällsmål. Eftersom jag är kräsen när det gäller sängar och det finns ingen som passar mig på marknaden (tro mig, jag har provat alla) så fick jag kränga min lägenhet och flytta in på grand hotel också. Ganska okej faktiskt. OM det inte vore för vädret. Eftersom jag är lätt frusen är det faktiskt väldigt jobbigt att bo så här långt norr ut i världen. Funderar på Bahamas men eftersom jag har såna utgifter varje månad kan jag inte lägga undan något! Livet är HÅRT!

toshiba skrev:
> Kul att det här tråden lever. Ibland undrar jag
> om inte geologen är ett extremt skickligt troll
> som sitter och garvar läppen av sig av alla
> hjälpsamma inlägg.

Med tanke på hur mycket underhållning geologen bjuder på så får man väl ge ngt tillbaka?

grump skrev:
> Jag har det så knapert, jag vet inte om jag har
> råd att cykla. Mina smaklökar är så känsliga
> att jag klarar inte vilken krapmat som helst. Jag
> har upptäckt att på grand hotel gör de bra
> luncher som passar mina smaklökar så jag lägger
> all min lön på att äta där. För att hålla
> igen lite på utgifterna smusslar jag med mig lite
> av lunchen i en takeawaybox som kvällsmål.
> Eftersom jag är kräsen när det gäller sängar
> och det finns ingen som passar mig på marknaden
> (tro mig, jag har provat alla) så fick jag
> kränga min lägenhet och flytta in på grand
> hotel också. Ganska okej faktiskt. OM det inte
> vore för vädret. Eftersom jag är lätt frusen
> är det faktiskt väldigt jobbigt att bo så här
> långt norr ut i världen. Funderar på Bahamas
> men eftersom jag har såna utgifter varje månad
> kan jag inte lägga undan något! Livet är HÅRT!

LOL!

Så skönt att läsa denna tråden och se att inte "alla andra" bor stort och flådigt och har gjort 2.000.000 kr plus i bostadskarriären dom senaste 10 åren.

Octagon skrev:
> Så skönt att läsa denna tråden och se att inte
> "alla andra" bor stort och flådigt och har gjort
> 2.000.000 kr plus i bostadskarriären dom senaste
> 10 åren.

+1

Själv känner jag igen mig mycket i det som geo och makten skriver; det är skönt att läsa hur andra har liknande rädslor som en själv och att inte "alla andra" lever "perfekta" liv.

Jag kan inte skriva några direkt kloka ord, men min viktigaste lärdom har nog varit att komfortzoner är till för att utvidgas.

Geologen, du måste konfrontera dina rädslor.

Du verkar ha så otroligt många hangups i din vardags, både jobbrelaterat och annat. Var för sig är dina hangups inte särskilt konstiga, men tillsammans bildar de ett mönster som stänger in dig och dina möjligheter i ett litet, litet hörn.

Vad gäller jobbet så kan du inte tänka dig ett jobb där du någon gång emellanåt är ute och reser, du måste ha ett kontor (samma kontor!) där du tillbringar alla dina timmar, du måste ha helt fasta arbetstider och kan aldrig tänka dig att jobba över, du är bergfast övertygad om att du måste uppfylla samtliga krav i en platsannons till 100% för att det ska vara lönt att söka ett arbete, du vill inte umgås med dina kollegor, du måste arbeta i just Göteborg, etc etc. Det är klart att det blir svårt då.

Vad gäller bostad så måste du bo i din nuvarande bostad (eftersom det är tyst i sovrummet där) för 10 000 kr/mån vilket är jäkligt mycket pengar för ett singelhushåll med relativt skral ekonomi (jag har 60% av dina boendekostnader för en lägenhet som iofs är mindre men i centrala Stockholm).

Vad gäller cyklingen så älskar du mest av allt att cykla i backar men det är helt omöjligt för dig att cykla i Alperna eller på Mallis (vilket du skulle älska!) eftersom du är flygrädd, och du är dessutom jätterädd för att cykla i nedförsbackar. Nu sätter väl ekonomin stopp för en sån resa just nu i vilket fall, men ändå. Jag vill även minnas att du för några år sedan skrev att du var så rädd för att bli överraskad av ett åskväder att du bara kunde cykla LVG hälften av alla dagar under sommarhalvåret när kusten var klar på någon åskvarningssajt, eller hur det nu var.

Alla har vi väl våra små hangups, men du verkar ha en sådan väv av fobier att du blir oerhört begränsad i din vardag. Försök att utmana dig själv! :-)

Jag kan inte annat än att faktiskt vara lite imponerad av dig Geologen. Utbildning har du, skapligt välbetalda jobb finns det inom ditt yrke(kräver dock flytt), det verkar finnas andra jobb på nära håll med bra pröjs- men nej, Geo vill ha det det på ett visst sätt i sitt liv, där jobb och till viss del kollegor inte får störa, inverka, påverka fritiden. Övertid nån gång då och då är big NO NO, tjänsteresor lika så. Lyhörda lägenheter ska vi inte prata om, tyst ska det vara... Visst, du gnäller lite om detta, men ändå- du har faktiskt gjort det inte särskilt många skulle göra, du tar ett jobb som ger dig din åtta-timmarsdag med en lön som inte motsvarar din utbildning, du skaffar en dyr lägenhet för att kunna sova, och lever därför på en inte helt överdådig peng när allt är betalt. Hur många skulle göra detta? Hur många skulle faktiskt offra så mycket för sina principer, att få ha den fritiden?

Många tycker nog det är lite... ja dumt eller korkat, men jag får erkänna att det är lite fint att nån faktiskt inte bara jobbar för karriären, pengarna eller titeln. Fast nånstans hoppas jag ändå på att du ändrar dig lite, att du tar det där andra jobbet som kanske finns nånstans, att du får lite mer stålar över och därigenom faktiskt får lite mer ekonomisk ro i själen ;-)

Octagon skrev:
> Så skönt att läsa denna tråden och se att inte
> "alla andra" bor stort och flådigt och har gjort
> 2.000.000 kr plus i bostadskarriären dom senaste
> 10 åren.

Ja visst är det.
Fast jag hade för egen del nog hellre varit en av "alla andra".

Såg i den första posten i den här tråden att det fanns en tanke att flytta till Norge.
Det finns berg i Norge, alla lägenheter är välisolerade, lönerna är skyhöga och ölet flödar som vin!
Flytta!

Ivar skrev:
> Såg i den första posten i den här tråden att
> det fanns en tanke att flytta till Norge.
> Det finns berg i Norge, alla lägenheter är
> välisolerade, lönerna är skyhöga och ölet
> flödar som vin!
> Flytta!

:) Men när sanningen ska fram så tror jag inte att geologen är så glad i Norge... ==>> http://happymtb.org/forum/read.php/1/2285843/2286229#msg-2286229

VO2max skrev:
> Nu vet jag inte ålder på dig men vore jag 25 o
> utan familj så skulle norge vara förstavalet
> Bra natur för utomhussport och hög lön!

geologen svarar: Så länge man gillar vintersport ja. Annars är ju Norge skitkasst!
Höga löner följs åt av extremt dyra boenden och dyr mat. Dessutom får man en tidsresa bakåt i fråga om påtvingad moral. Norge är verkligen inget vidare land att leva i.

Tillbaka
Topp