[OT] Chans att rädda karriären?

åberg sa:
Mini_me sa:
Frankenstein's Bike sa:
Grävmaskinist? Du får lägga lite tid på att ta kortet, men sen är det väldigt bra betalt. Köper (Leasar) du din egen maskin har du ingen chef som tycker och bestämmer.

Jag vill köra grävmaskin , frågan är hur länge det är kul. Tröttnar man efter 6mån?

Efter sex månader kommer tjälen. :)
Tjäle är en sån där mytisk företeelse som bara förekommer norröver. En normal vinter är -0,5 grader och blöt.

Rattnalle sa:
åberg sa:
Mini_me sa:
Frankenstein's Bike sa:
Grävmaskinist? Du får lägga lite tid på att ta kortet, men sen är det väldigt bra betalt. Köper (Leasar) du din egen maskin har du ingen chef som tycker och bestämmer.

Jag vill köra grävmaskin , frågan är hur länge det är kul. Tröttnar man efter 6mån?

Efter sex månader kommer tjälen. :)
Tjäle är en sån där mytisk företeelse som bara förekommer norröver. En normal vinter är -0,5 grader och blöt.

Ena dagen grävs ett dike till en bonde, andra grävs för fiber till en vägförening. Omväxling förnöjer. Tjäle är inte problem, för en rejäl maskin.

Mitt råd till geologen är att söka ett hyfsat intressant men inte livsviktigt jobb på en måndag. Sedan ägna veckan åt att göra alla moment tvärtemot sin övertygelse om vad som är rätt, antagligen blir det så som många förespråkar, och sedan se var det hela landar. Eftersom utgångsläget är att det är en given flopp har han allt att vinna och absolut ingenting att förlora. Kör hårt bara, många människor har ett enorm motstånd mot att tala i telefon innan det blivit en vana, många vägrar tala engelska på telefon fastän att de egentligen kan. Kan man springa på en isig stig och bli filmad så kan man säkert prestera fantastiskt i andra sammanhang också. Inte tänka, bara göra!

geologen sa:
Jag har absolut inga problem med att prata i telefon. Om nu nån fått den uppfattningen.

Det var exempel på saker som man avsky men man kan vänja sig vid. Jag tror inte att du har problem med nånting egentligen förutom ibland inställningen men det drabbar ju bara dig. Tanken var bara att du skulle vända på allt en gång för att se vad som händer.

Det är lite besvärligt att få tillfälle att ringa ostört med mitt nuvarande jobb. Nästan hela min arbetstid är "upptagen" så att säga, och för det mesta behöver jag min halvtimmesrast till att äta. Men klart jag kan försöka nån gång.

Jag håller på Geos taktik. Bara skicka runt CVn. Det gäller dock att få till det så att man är den ENDA sökande. Så gjorde jag och det gick bra :) Dock får man nog flytta ut lite från götet. Det är jävligt tyst på landet för övrigt. Inga problem att sova där inte och billigare hyror.

Jahopp, nu är det fan akut! Nu kommer det kraftigt negativa förändringar i hur arbetet inom hemtjänsten ska utföras, så nu vill jag inte vara kvar längre. Före årsskiftet måste jag ha hittat nåt annat. Är nästan beredd att gå ner i lön, även om jag knappt får ihop ekonomin som det är, bara jag snabbt kommer bort från det sjunkande skeppet.

Får nog lägga ner träningen ett tag framöver för att hinna med att skriva ansökningar. :(

Lite knepigt bara om nån arbetsgivare eventuellt ringer efter en ansökning. Jag kan inte ha mobilen på under arbetstid, och jag jobbar 07.30 till 16.00 måndag till fredag, dvs under de tider en arbetsgivare rimligen ringer. Lämnar de meddelanden på telefonsvarare som regel, eller är det första bortsållningen redan där, av de som inte är direkt nåbara 24/7/365?

när jag hade jobb som grönyteskötare på stadens anläggningar. DVS. körde gräsklippare med hörselkåpor.
fick jag 2 olika samtal från arbetsgivare som jag missade.
ringde iallafall upp inom en timma och det var lugnt.

tyvärr gick anställningen till någon annan PGA. att jag inte hade truck-kort.

Der blir ju lite värre, men förklarar du i PB att du har svårt med att få tid att svara PGA. nuvarande jobb så köper du ju lite tid så att säga.

tyvärr har de ju listor, och svarar man inte ringer de upp nästa person på listan tiöös de har så många de vill intervjua.

Kan du inte ha telefonen på ljudlös i fickan? Även om du inte svarar på momangen så lär du ju ha en rast som du kan ringa på.

Hoppas du hittar nå nytt!

Att inte vara nåbar vid 1:a försöket är ingen katastrof. Du kan tom skriva det i din ansökan & förklara situationen & om arbetsgivaren önskar att ta kontakt med dig, så respekteras det. Har då aldrig sållat bort ngn pga att de ej varit tillgängliga vid mitt första försök. Finns massor av giltiga förfall för att en person inte kan ta telefonen vid mitt 1:a försök. Dock så är det vanligare idag att jag skickar en epost för att avtala när det passar att ta en telefon.
Sen anser jag att detta argumentet för det proaktiva samtalet som jag med många redan poängterat att du bör genomföra för att visa ditt intresse för sagda position. Att ringa för att följa upp din ansökan är positivt & du stärker dina chanser genom detta!
Dessutom så undanröjer du detta potentiella problem, så ring & följ upp dina ansökningar! Det stärker dina chanser!

castrello sa:
Men om du är i hemtjänsten borde du väl byta platser ibland. Knappast får du väl sparken om du ringer när du byter plats?

Nej, men det finns väldigt sällan tid till att ringa ett samtal någorlunda ostört. Oftast innebär tiden mellan två ställen att jag måste gå snabbt eller åka spårvagn, och för det mesta handlar det om 5-15 min totaltid. Vi har också långa "besök" där jag jobbar nu. 3-4 timmar i sträck är inte ovanligt, dvs en hel förmiddag eller eftermiddag.

Jag ser ju missat samtal oavsett om jag har vibration på eller inte, så det är inte problemet.

frossarn sa:
Sen anser jag att detta argumentet för det proaktiva samtalet som jag med många redan poängterat att du bör genomföra för att visa ditt intresse för sagda position. Att ringa för att följa upp din ansökan är positivt & du stärker dina chanser genom detta!
Dessutom så undanröjer du detta potentiella problem, så ring & följ upp dina ansökningar! Det stärker dina chanser!

Jo, jag vet att ni säger det. Men då måste jag ha nåt att säga. Att ringa för ringandets skull är inte riktigt min grej. Det måste kännas äkta för mig.

geologen sa:
Det måste kännas äkta för mig.
Då kanske du ska hitta andra jobb att söka - jobb som du faktiskt är intresserad av till den grad att du bryr dig om utgången... Enda anledningen till att det inte skulle vara äkta att ringa är ju om du inte är intresserad egentligen...

Men det har ju inget alls med saken att göra. Det är bara att ringandet i sig känns falskt och konstlat, alldeles oavsett hur intresserad jag är av jobbet.

Jag ska dessutom undersöka möjligheten till att få gå till en jobbcoach, trots att jag redan tidigare utnyttjat mina tillfällen och trots att jag inte är arbetslös.

geologen sa:
Men det har ju inget alls med saken att göra. Det är bara att ringandet i sig känns falskt och konstlat, alldeles oavsett hur intresserad jag är av jobbet.

Att visa en positiv och driven sida av sig själv är inte att vara falsk. Om du nu inte har någon sådan sida borde du däremot vara falsk och låtsats att du har det.

Helt ärligt, hela söka jobbgrejen är ett spel, om du ska ha ett jobb kan du inte stå vid sidan av bara för att det inte känns äkta.

Helvete! :(

Fick precis veta av chefen att från 1 sep har jag tre månaders uppsägningstid. Då är det ju i princip kört att söka andra jobb. Så lpng uppsägningstid orkar jag fan inte med att lägga fram. Blir troligtvis tvingad att säga upp mig innan för att klara mig undan.

Jävla Kommunal som förhandlat fram sån skit. Är nästan gråtfärdig nu. :(

geologen sa:

Fick precis veta av chefen att från 1 sep har jag tre månaders uppsägningstid. Då är det ju i princip kört att söka andra jobb. Så lpng uppsägningstid orkar jag fan inte med att lägga fram. Blir troligtvis tvingad att säga upp mig innan för att klara mig undan.

Din egen uppsägningstid lär inte vara tre månader.

Jag fick massa samtal från en telefonförsäljare som jag tyckte bort. När de ringde för sjunde gången insåg jag att det nog fan var rekryteringsfirman för det där jobbet jag spontanansökte... Var inga problem :) vet klart inte om det var sista försöket.

Har du frågat om du får gå tidigare? Låter lite märkligt, har de förhandlat in det i kollektivavtalet?

marr sa:
geologen sa:

Din egen uppsägningstid lär inte vara tre månader.

Jo, nytt avtal med Kommunal som träder i kraft 1 sept. Tyvärr. Förbannad jävla skit är vad det är!!!

Allvarligt. Om man inte kan diskutera politik på Happy borde man inte få ha en egen gnälltråd i SEX ÅR heller. Hur skulle det bli om alla gnällde om sina personliga små problem här? Eller Geologen kanske tror att han är den enda som drabbas av livets hårda käftsmällar ibland? Väx upp!

Som arbetsgivare räknar man med 3 mån om man inte rekryterar någon som är arbetslös. Kortare än så är en bonus.

Ibland kan det dock vara en konkurrensfördel att kunna börja snabbare.

Screenshot_20160829-082656.png

Det var väl priset för de sex månaderna på andra hållet. För kollektivet kanske det är mer värt, ingen insikt i arbetsläget.

Den här tråden innehåller ju mycket som är roligt :P till skillnad från politik. Även om den kan smyga i kanterna lite.

På tre månader kan du vill hitta något annat?

Raggamuffin sa:
Den här tråden innehåller ju mycket som är roligt :P till skillnad från politik. Även om den kan smyga i kanterna lite.
Vad exakt är roligt? Att diskutera politik är konstruktivt, till skillnad från den här tråden:
Geologen gnäller -> får bra råd -> Geologen skiter i råden -> paus -> Geologen gnäller -> Repeat ad nauseam

Men visst, lex vardagsrum. Kanske är mer uppskattat hemma hos Happy-grundarna med depphögar som är oförmögna att ta sig i kragen än en intellektuell debatt om hur landet mår.

Foxis sa:
Allvarligt. Om man inte kan diskutera politik på Happy borde man inte få ha en egen gnälltråd i SEX ÅR heller. Hur skulle det bli om alla gnällde om sina personliga små problem här? Eller Geologen kanske tror att han är den enda som drabbas av livets hårda käftsmällar ibland? Väx upp!

+1
Jag är arbetslös och har varit aktivt arbetssökande och levt på existensminimum sedan 2012 men har annat mer konstruktivt att göra om dagarna än att beklaga mig. Jag har fortfarande inte gett upp hoppet. Daglig fysisk träning (gym och cykling), daglig kontakt med folk irl eller på nätet, samt viljan att alltid se en positiv utväg ur svåra stunder har hållit mig levande (i bokstavlig mening) och räddat mig ur depressioner och negativa tankemönster. Att jag inte har en familj att försörja har förstås underlättat en del i vardagen. Kämpa!!

Foxis sa:
Raggamuffin sa:
Vad exakt är roligt? Att diskutera politik är konstruktivt, till skillnad från den här tråden:
Geologen gnäller -> får bra råd -> Geologen skiter i råden -> paus -> Geologen gnäller -> Repeat ad nauseam

Men visst, lex vardagsrum. Kanske är mer uppskattat hemma hos Happy-grundarna med depphögar som är oförmögna att ta sig i kragen än en intellektuell debatt om hur landet mår.

Haha! Politiktrådarna är konstruktiva?! Ungefär som den här tråden då. ;)

Bara att bryta ihop och komma igen! =)

Tillbaka
Topp