[OT] Chans att rädda karriären?

geologen sa:
Jahopp, nu är det fan akut! Nu kommer det kraftigt negativa förändringar i hur arbetet inom hemtjänsten ska utföras, så nu vill jag inte vara kvar längre. Före årsskiftet måste jag ha hittat nåt annat. Är nästan beredd att gå ner i lön, även om jag knappt får ihop ekonomin som det är, bara jag snabbt kommer bort från det sjunkande skeppet.

geologen sa:
Helvete! :(

Fick precis veta av chefen att från 1 sep har jag tre månaders uppsägningstid. Då är det ju i princip kört att söka andra jobb. Så lpng uppsägningstid orkar jag fan inte med att lägga fram. Blir troligtvis tvingad att säga upp mig innan för att klara mig undan.

Jävla Kommunal som förhandlat fram sån skit. Är nästan gråtfärdig nu. :(

Du kommer inte undan den här situationen utan att frångå minst en av dina principer. Jag föreslår att en av dem blir att göra det där uppföljningssamtalet på ansökan :)

Hela poängen med den här tråden är ju att geologen är oförmögen att ta till sig alla tips.

För övrigt, de där tre månaderna borde du kunna minska ner på med hjälp av semester eller annat. Jag har också tre månaders uppsägningstid men jag kan få ner det till 1,5 med hjälp av semester och komp. Och som alla redan sagt så är det rätt standard. Att du har 6 månaders uppsägningstid om det är arbetsgivaren som säger upp är ju däremot rätt lyxigt.

42Hz sa:
Haha! Politiktrådarna är konstruktiva?! Ungefär som den här tråden då. ;)

Bara att bryta ihop och komma igen! =)

Men seriöst så har det inte bara varit mörker i politiktrådarna. Visst, en del har spårat ur, mycket pga. trollning, men ser faktiskt inte innehållet i dem som mer skadligt för forumet än OT-gnälltrådar.

Visst, jag skulle kunna strunta i att läsa den här tråden, vilket jag oftast gör. Samma sak gäller väl dock för politiktrådar. Om man stör sig behöver man inte läsa, speciellt inte om man håller det till en tråd.

Att jag stör mig på den här tråden just nu beror väl på att det är lite provocerande med gnälltrådar om struntproblem för de som eventuellt har riktiga problem. Geologen behöver bara ta sig i kragen och kämpa för ett vettigt jobb. Det är en situation som inte är så svårt att rå på, jämfört med annat som livet kan kasta i din riktning. Jag hoppas att Geologen inte behöver komma till den insikten genom att drabbas personligen.

Så återigen, Geologen: Väx upp och låt den här patetiska tråden dö!

geologen sa:
Jag ska dessutom undersöka möjligheten till att få gå till en jobbcoach, trots att jag redan tidigare utnyttjat mina tillfällen och trots att jag inte är arbetslös.
Jag lovar dig att en av de första sakerna jobbcoachen kommer att berätta för dig är att du måste vara proaktiv & inte förvänta dig att jobbet trillar ner i ditt knä, utan du måste kämpa för det.
Dock visar du på en osedvanlig ovilja till att agera proaktivt?
Hur kommer det sig att du kan förmå dig att träna? Det är ju en proaktiv aktivitet för att bli bättre?
Lycka till, men att tro att du får ett jobb för att du skickar in en CV utan uppföljning är inte gångbart idag då det är alldeles för många sökanden på varje tjänst som du önskar!

geologen sa:
Henrik_E sa:
Förstår inte varför man inte kan söka jobb trots 3 mån uppsägningstid.

Jo, söka kan jag, men det blir en väldigt stor konkurrensnackdel att sitta med en halv evighet lång uppsägningstid.

Det är inte en stor nackdel, alla i min bransch har 3 månader så arbetsgivaren förväntar sig det. Inget konstigt.
Alla i din bransch har det också från den 1 september så åter igen, inget konstigt.

geologen sa:
Henrik_E sa:
Förstår inte varför man inte kan söka jobb trots 3 mån uppsägningstid.

Jo, söka kan jag, men det blir en väldigt stor konkurrensnackdel att sitta med en halv evighet lång uppsägningstid.

Eller så ser man det som en fördel.
Du är så viktig att din nuvarande arbetsgivare behöver 3 månader för att lära upp en ersättare.

3 månaders uppsägningstid är nog det vanligaste.

Kan dock tänka mig att det är vanligare med kortare uppsägningstid för "enkla jobb" (ursäkta uttrycket). Och att det då blir en lite större konkurrensnackdel, speciellt som man antagligen konkurrerar med många som för närvarande inte har jobb, nyutexaminerade etc som kan börja omedelbart. När man rekryterar till mer kvalificerade jobb så räknar man nog i högre utsträckning med att det är långa ledtider.

geologen sa:
Haha! Vem som helst lär sig mitt jobb på en dag. Jag städar, tvättar, och följer med gamlingar till butiker.

Fast det vet ju inte en rekryterare.

Dessutom har i stort sett alla (förutom knegarna då) tre månaders uppsägningstid, vilket redan påpekats flera gånger. Så det är nog mest en konkurrensnackdel mot arbetslösa (eller knegare då).

Geo.

Som redan är sagt:
En rekryterare som ska tillsätta en tjänst räknar knappast med att den personen som ska anställas kommer att kunna börja dagen efter.

Så dina nya tre månader är inte ens det minsta problem.

Men annonserar ju inte efter en tjänst i ett läge av akut. Att personen måste in direkt.

Utan att ha 1-2-3-6 månader från att annonsen kommer ut tills anställning börjar är bara att räkna med:)

Kan du inte bara börja göra ett kasst jobb, tex svara i telefon under arbetstid, så löser du kanske två puckar på en gång?

H. sa:
Kan du inte bara börja göra ett kasst jobb, tex svara i telefon under arbetstid, så löser du kanske två puckar på en gång?

Som vadå? 6 månaders uppsägningstid istället för 3? Fast det är ju klart, en skarp deadline är kanske precis vad som behövs för att släppa på sina principer.

MVH
Magnus

tropfrog sa:
H. sa:

Som vadå? 6 månaders uppsägningstid istället för 3? Fast det är ju klart, en skarp deadline är kanske precis vad som behövs för att släppa på sina principer.

MVH
Magnus

Om arbetsgivaren säger upp dig lär du inte vara tvingad att vara kvar i sex månader, däremot har du rätt att jobba kvar sex månader.

Men ja, att få lite eld i baken är nog vad som behövs.

Jag fick i alla fall besked från chefen att den stora förändringen, av de två jag vill slippa, tidigast kommer en bit in på nästa år. Så det är inte fullt så akut som jag först trodde. Men självklart är det fullt ös i jobbsökandet som gäller nu i höst.

Samtidigt tror jag ändå det är bäst att inte ringa om jag inte har nån ärlig anledning. Att bara prata inställsamt kommer jag att göra så dåligt att jag garanterat förlorar på det mer än jag vinner.

Alltså den här tråden påminner mig obehagligt mycket om hur jag själv var för ett par år sedan.
Jag är skulptör/konstnär, och är det någon arbetsmarknad jag inte önskar ens mina fiender så är det den för konstnärer. En överbefolkad yrkeskår med stenhård konkurrens där folk förväntar sig att du ska göra jobb bara för att det är roligt, där ens egna kollegor anstränger sig för att inte vara kommersiella (dvs de vill inte tjäna pengar) kombinerat med en rätt jävlig svågermentalitet.
Jag spenderade mina första år som yrkesverksam med att må piss över att jag inte fick jobb, att alla andra hade det lättare än mig och hitta på 1000 skäl till att inte ens försöka. Det läskiga med mentaliteten att allt kommer att gå åt helvete är att det lätt blir sant, eftersom man ständigt drar sig mot avgrunden.
För min del kraschade allting och jag stod o valde mellan att helt ge upp eller att ändå testa att vara konstnär och se var det landade. Jag valde det sistnämnda, det kunde ju inte bli sämre än vad det var, och nu två år senare är jag nära målet att kunna försörja mig på min konst.
Det här är inget tänk positivt-snack, för det tror jag inte en minut på. Jag är tveksam till att en text på ett internetforum kan förändra något. Men grejen är att det handlar om att ta ansvar för sitt eget liv och skaffa sig de kunskaper man behöver, för den enda som kan förändra något är en själv. Och det är väldigt mera värt att ha en tillvaro man är stolt över än något slags minsta möjliga motstånd-liv.

geologen sa:

Nu skulle jag inte ta alla råd från Kajsa som några absoluta sanningar, då hon är lite egen på flera sätt. Men oavsett detså kan du ju nu både göra som många tycker och ändå följa hennes råd. Just det du är nojig över är ju en kanonanledning att ringa. Prata med dem (du får väl ringa när du har lunch eller är och bajsar om du absolut inte kan gå ifrån någon annan gång) och förklara att du inte får ha telefonen på under arbetstid och be dem att maila om det är något de vill dig, även om de normalt brukar ringa. Du har en anledning att ringa och prata med dem och samtidigt visar du att du respekterar din nuvarande arbetsgivares regler även nu när du söker annat jobb. Det får dig att framstå som en bra anställd utan att du behövt ljuga, smöra eller vara falsk.

Absolut, det är bra tänkt.

Jag vet inte vem Kajsa är, men ungefär samma sak som står i länken fick jag höra från en klubbkamrat som är HR-chef på ett halvstort konsultföretag. Just ang ringa eller inte ringa.

Men då har du väl bra ingångar till att ringa. Att försöka inse hur organisation och ledarskap ser ut är ju klart relevant. Det borde du kunna ställa frågor kring utan att känna dig falsk eller insmickrande. Och när du ändå ringer kan du passa på att förklara din situation med att du har svårt att vara tillgänglig per telefon under arbetstid.

Quell sa:
Alltså den här tråden påminner mig obehagligt mycket om hur jag själv var för ett par år sedan.
Jag är skulptör/konstnär, och är det någon arbetsmarknad jag inte önskar ens mina fiender så är det den för konstnärer. En överbefolkad yrkeskår med stenhård konkurrens där folk förväntar sig att du ska göra jobb bara för att det är roligt, där ens egna kollegor anstränger sig för att inte vara kommersiella (dvs de vill inte tjäna pengar) kombinerat med en rätt jävlig svågermentalitet.
Jag spenderade mina första år som yrkesverksam med att må piss över att jag inte fick jobb, att alla andra hade det lättare än mig och hitta på 1000 skäl till att inte ens försöka. Det läskiga med mentaliteten att allt kommer att gå åt helvete är att det lätt blir sant, eftersom man ständigt drar sig mot avgrunden.
För min del kraschade allting och jag stod o valde mellan att helt ge upp eller att ändå testa att vara konstnär och se var det landade. Jag valde det sistnämnda, det kunde ju inte bli sämre än vad det var, och nu två år senare är jag nära målet att kunna försörja mig på min konst.
Det här är inget tänk positivt-snack, för det tror jag inte en minut på. Jag är tveksam till att en text på ett internetforum kan förändra något. Men grejen är att det handlar om att ta ansvar för sitt eget liv och skaffa sig de kunskaper man behöver, för den enda som kan förändra något är en själv. Och det är väldigt mera värt att ha en tillvaro man är stolt över än något slags minsta möjliga motstånd-liv.

Vad skiljer en text på internet från en text i en bok? Eller kanske en text från en mun?

Jag vet mycket väl att konstnärliga människor lever en meter från marken men detta går verkligen inte ihop.

geologen sa:
Jag fick i alla fall besked från chefen att den stora förändringen, av de två jag vill slippa, tidigast kommer en bit in på nästa år. Så det är inte fullt så akut som jag först trodde. Men självklart är det fullt ös i jobbsökandet som gäller nu i höst.

Varför vänta till i höst? Kör igång nu?

1888 sa:
nu är det sådan geologen är och alltid har varit, det går bra att låta bli att läsa i hans tråd om man vill.
Men jag har lärt mig genom åren att det är happy-korrekt att gnälla på trådar man inte tycker om. Geologen får väl vara glad att tråden inte blir stängd.

Konkret sa:
Quell sa:

Vad skiljer en text på internet från en text i en bok? Eller kanske en text från en mun?

Jag vet mycket väl att konstnärliga människor lever en meter från marken men detta går verkligen inte ihop.

Det är mycket riktigt ingen skillnad på en text på internet eller i en bok eller att få något berättat för en. Poängen är att det är omöjligt att förändra någon som egentligen inte vill förändras.

Chilla lite med vad du vet...

Jag tror absolut att jag skulle ha stor nytta av att gå till en psykolog. Nån föreslog det för nåt dussin sidor sen i tråden, och jag avfärdade det väl den gången. Nu inser jag mer och mer hur bitter, otrevlig och lättirriterad jag är i vardagen, på grund av min jobbsituation och den ekonomiska misären som den medför. Och att jag nog skulle må bra av hjälp utifrån. När man fastnat i leran går det inte att komma loss genom att dra i stövelskaften...

Det ironiska är att jag inte har råd att gå till en psykolog.

Johan Falk sa:
geologen sa:
TBone sa:

Hade jag inte tyckt så innerligt illa om krig, vapen och militär hierarki och allt vad som följer med det, så hade nog många av själva jobben varit roliga. Systemtekniker ytfartyg t ex.

Men Försvarsmakten jobbar ju för fred -> http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/vart-uppdrag/

Krig är fred!

geologen sa:
Johan Falk sa:
geologen sa:
TBone sa:

Hade jag inte tyckt så innerligt illa om krig, vapen och militär hierarki och allt vad som följer med det, så hade nog många av själva jobben varit roliga. Systemtekniker ytfartyg t ex.

Men Försvarsmakten jobbar ju för fred -> http://www.forsvarsmakten.se/sv/om-myndigheten/vart-uppdrag/

Krig är fred!

Förlåt.

geologen sa:
Jag tror absolut att jag skulle ha stor nytta av att gå till en psykolog. Nån föreslog det för nåt dussin sidor sen i tråden, och jag avfärdade det väl den gången. Nu inser jag mer och mer hur bitter, otrevlig och lättirriterad jag är i vardagen, på grund av min jobbsituation och den ekonomiska misären som den medför. Och att jag nog skulle må bra av hjälp utifrån. När man fastnat i leran går det inte att komma loss genom att dra i stövelskaften...

Går att få psykolog via landstinget, ruskigt dåligt med tid dock, men prata med vårdcentral om hur du mår, så kanske du får en remiss dit

daikai1 sa:
geologen sa:

Går att få psykolog via landstinget, ruskigt dåligt med tid dock, men prata med vårdcentral om hur du mår, så kanske du får en remiss dit

Jo, men jag måste ta ledigt från jobbet för det. Det är där det blir dyrt!

http://www.arbetsformedlingen.se/pl...=6826473&sv.url=12.237ec53d11d47b612d78000171

Ja, jag är läskunnig och ser att du tycker att det står att det är en omöjlig tjänst för dig att söka för att det står att du behöver en utbildning inom berggrundgeologi..

jag struntar i det.

SÖK!

Vad tror du den arbetsgivaren gör om dom inte skulle få in nån drömkanditat?
jo. dom betar av uppifrån och ner och ringer in dom som är straxt under drömkantidat-nivå

så.
Jag vill faktiskt att du söker

OT - funderar på hur ett cykelforum som heter happyride kan ha en sån här lång tråd fullständigt off topic. den är nog det längsta man kan komma från både happy och ride.

Måste ju finnas massor av forum som bättre täcker in expertis i ämnet och som troligen har färre antal lycra svetton men fler psykologer/fas3 coacher?

Inget illa om vare sig tråden eller trådskaparen, jätteintressant att få en inblick i hur andra resonerar. Mest att den känns lite malplacerad.

On topic - en liten historia jag tänker på när jag läser tråden.

Jag hade en polare under gymnasietiden, för att vara mild i uttrycket så var han skitful. En annan polare, som ansågs vara en riktig hunk, störde sig på att den fule i stort sett varje helg hade med sig en ny tjej hem från krogen. Kanske framförallt för att han själv ALDRIG lyckades.
En kväll sitter vi och förkrökar varpå hunken frågar den fule hur faan han gör. Den fule svarar -"jag går en runda och frågar om någon ska med hem".

Påminner lite om att vänta till torsdag med att söka jobb pga att det då tekniskt sett är höst....

dä ä bar å åk!

Tillbaka
Topp