[OT] Chans att rädda karriären?

Frankenstein's Bike sa:
Men egentligen är komplexet på Lovön inte alls en liten stuga ovanpå en gigantisk bergrumsanläggning, utan en liten stuga ovanpå en gigantisk velodrom. Där fikar vi, åker velodrom och snackar skit

Känns väl rätt onödigt med en underjordisk velodrom när ni har en 5,8 km velodrom i form av FRA-rundan på utsidan?

Nej, pågående polisutredningar och allt som rör personlig integritet, dvs patientjournaler och liknande får det naturligtvis vara sekretess på. Men ni vet vad jag har för inställning till det militära, så att jag avskyr även deras hemliga klubbar bör väl inte överraska så mycket?

Klart att det är problematiskt och finns risler med myndigheter som bedriver verksamhet med begränsad insyn. Men nödvändigt tyvärr. Men det som inte är OK är när man använder obefogad sekretess som ett verktyg för att slippa insyn, finns aldeles för många exempel på det.

geologen sa:
Det får du tycka. Jag tycker hemliga verksamheter är skit och piss. Privata företag får göra hir de vill, men myndigheter ska inte verka i hemlighet.
Så extremt naivt & förenklat!
Kan vi istället återgå till topic? Iofs så fungerar inte det heller pga av, just de, naiv & förenklad syn på hur arbetsmarknaden fungerar.
Ser du ett mönster?
Kanske du skall fundera på att omvärdera din ståndpunkt & inse att i den riktiga världen så fungerar saker annorlunda jmft med din ideella bubbla!

Synd att det inte går att görs en karriär av att pubquizza. Vann i går igen, för tror jag nionde gången. En av få saker jag är riktigt bra på. :)

geologen sa:
Nej, pågående polisutredningar och allt som rör personlig integritet, dvs patientjournaler och liknande får det naturligtvis vara sekretess på. Men ni vet vad jag har för inställning till det militära, så att jag avskyr även deras hemliga klubbar bör väl inte överraska så mycket?

Även om man är pacifist (jag själv är det) så måste man väll ändå kunna se tillräckligt nycktert på den värld vi dessvärre har runt omkring oss för att förstå att vi tyvärr behöver ha försvar. Och ett försvar utan underrättelsetjänst blir högst reaktivt istället för preventivt.
Alltså otroligt inneffektivt och kostsamt då man behöver ha ett otroligt mycket större försvar.

AddeN sa:
geologen sa:

Även om man är pacifist (jag själv är det) så måste man väll ändå kunna se tillräckligt nycktert på den värld vi dessvärre har runt omkring oss för att förstå att vi tyvärr behöver ha försvar. Och ett försvar utan underrättelsetjänst blir högst reaktivt istället för preventivt.
Alltså otroligt inneffektivt och kostsamt då man behöver ha ett otroligt mycket större försvar.

Haha, ja de blir dags att först o främst stå med armbågslucka längs hela gränsen. Sen blir det mycket jobb för många med att se upp.

Tror Geo är nått påvägen här med vår massarbetslöshet. Lägger vi ner FRA/MUST så borde vi utan problem kunna anställa ungefär 5,4 miljoner soldater bara för att bevaka gränsen. (Förutsatt de står med 1 meters lucka och jag inte tänkt fel) Det hade ju löst en väldig massa problem.

Tror inte ett led soldater avskräcker ryssen. Tusen man djupt kanske kan göra något. Vi kommer att behöva ha en gigantisk massinvandring för att klara att bemanna det försvaret!

GoranS sa:
Tror inte ett led soldater avskräcker ryssen. Tusen man djupt kanske kan göra något. Vi kommer att behöva ha en gigantisk massinvandring för att klara att bemanna det försvaret!

Självklart, men detta var ju bara för att kompensera bristen på underrättelser. Försvaret får vi bygga bakom vår "mur".

Men visst 1000man djupt, mekaniserade skytteförband med stridsvagnar. Det är en bra början på marken. Sen lägg till ett par tusen plan och några hundra båtar, 50 ubåtar osv. Så börjar det ta sig :D

Vi kan väl outsource:a landsgränsen till nåt annat land så får dom sköta det mot betalning. Vem har tid med krig och sånt trams egentligen? Det är ju extremt slöseri med kompetens att hålla på med krig.

JT sa:
Vi kan väl outsource:a landsgränsen till nåt annat land så får dom sköta det mot betalning. Vem har tid med krig och sånt trams egentligen? Det är ju extremt slöseri med kompetens att hålla på med krig.

Just ja, inte driver det någon utveckling frammåt heller.

Oskar_ sa:
Geologer, är det såna som glor brudar i skrevet? Isåfall förstår jag att du valde den utbildningen efter ditt intresse att glo brudar i skrevet.

Jag har alltid tyckt att inlägg två i denna tråd är bland happys konstigaste. Men på något sätt är det en väldigt bra sammanfattning av hur långt eller kort tråden tagit sig hittills.

Hasse#7 sa:
Oskar_ sa:
Geologer, är det såna som glor brudar i skrevet? Isåfall förstår jag att du valde den utbildningen efter ditt intresse att glo brudar i skrevet.

Jag har alltid tyckt att inlägg två i denna tråd är bland happys konstigaste. Men på något sätt är det en väldigt bra sammanfattning av hur långt eller kort tråden tagit sig hittills.

Du fanns väl inte på happy när bianchioskar var aktiv här? Han bytte sedan nick till "Oskar_", d.v.s. inte helt olikt mitt. :-)

Oskar sa:
Hasse#7 sa:
Oskar_ sa:

Du fanns väl inte på happy när bianchioskar var aktiv här? Han bytte sedan nick till "Oskar_", d.v.s. inte helt olikt mitt. :-)

Oskar_ ingår i det jag sett dyka upp live. Men inte föregående nick.

geologen sa:
Nolhott sa:
geologen sa:
Det har jag svårt att se. Vad finns det för annat uppåt från adminjobb? Möjligen chefsjobb, men chef vill jag aldrig bli, under några omständigheter.

Ännu ett helt felaktigt uttalande. Jag kan ge ett exempel på motsatsen. Min fru hade ett dåligt betalt rent administrativt jobb i ett riktigt skitföretag (jag vill inte här skriva vilket med det börjar på M och slutar på K och är störst i världen på container-shipping ;-) ). Hon hade en liknande inställning som du och tyckte inte det var någon större idé att söka något nytt jobb för hon skulle ändå inte få det. Jag uppmuntrade henne att söka ändå vilket resulterade i att hon ett par månader senare hade flera jobb att välja på. Hon tog erbjudandet hon fått från den stora biltillverkaren i Torslanda och fick en löneökning på över 10k på ett bräde. Det jobbet var visserligen ett chefsjobb där hon var chef för en liten avdelning på 3-4 pers. (hon hade ingen chefserfarenhet sen tidigare men sökte jobbet ändå)
Hon har dock kommit fram till att det inte är särskilt roligt att vara chef så hon sökte, och fick ett nytt jobb inom företaget. Det nya jobbet är ett "administrativt" arbete inom ett för henne nytt område och på en helt annan avdelning än där hon var tidigare.
Och, hör och häpna, hon fick en löneförhöjning på ytterligare 5k gentemot hennes tidigare chefsjobb, trots att hon inte längre är chef och att det är inom samma företag. Dessutom är det på finansavdelningen och hon har ingen ekonomiutbildning med sig i bagaget sedan tidigare. Hur är detta möjligt?! I den värld du målar upp så borde detta vara omöjligt.
Hon tjänar idag ungefär dubbelt så mycket brutto som hon gjorde när hon började på Maersk för 8 år sedan. Hon är normalbegåvad men flitig och jag tror hennes arbetsgivare tycker hon gör ett bra jobb.
Det är jag ganska säker på att du också skulle göra om du hamnade på rätt plats. Grejen är den att det kan ta några försök innan man hittar rätt. Du känner ju uppenbarligen att du inte är på rätt plats nu i alla fall.

Sanningen är att nästan inget är på förhand omöjligt förrän man åtminstone provat. Det finns en mängd saker här i världen som sades vara omöjligt och som inte skulle ha hänt, funnits eller utvecklats om man lyssnat på belackarna eller där man gett upp efter ett första misslyckat försök. Jag läste i Veckans affärer att James Dyson (uppfinnaren av den påslösa dammsugaren) gjorde över 5000 (misslyckade) prototyper av sin dammsugare innan han fick fram en som fungerade tillräckligt bra. Hans företag är idag värderat till 4,5 miljarder dollar.

Du är ju ganska aktiv här på forumet och genom dina inlägg här har jag lärt känna dig som en inom många områden kunnig person med i de flesta fall genomtänkta och välgrundade åsikter (undantaget är när det diskuteras ämnen med militär anknytning ;-) ) samt har en god analytisk förmåga. Kort sagt, inom många områden en ganska kompetent person.
Detta tycks dock inte gälla när det gäller att ta hand om ditt eget liv och dina möjligheter för framtiden. Där verkar du vara fullständigt inkompetent. Så inkompetent att du borde överlämna ansvaret för detta till någon annan som inte har de låsningar du har och har en mer realistisk syn på dina möjligheter än du själv uppenbarligen har.

Ett konkret förslag: Har du ingen förtrogen inom vänkrets eller familj som kan hjälpa dig med detta. Jag tänker mig en set-up typ, där denna person "bestämmer" vilka jobb du skall söka, vem du skall ringa, etc. etc. och du bara "lyder order" och utför utan att ifrågasätta. "Militäriskt" jag vet (du hatar ju militärer), men ibland krävs det att någon sätter ner foten och pekar med hela handen för att det skall hända saker.

Ovanstående förslag eller liknande kanske har förts fram tidigare i tråden men det är hart när omöjligt att söka igenom en 50 sidor lång tråd, så jag hoppas jag är ursäktad om detta är en upprepning tidigare förslag.

Av ren nyfikenhet: bor du i närheten av Kärna?

Jag har inte hängt här på ett tag, därav det sena svaret.
Jo, ditt antagande är (även i detta fallet) korrekt. Jag har ju samma nick i maringuiden så det kanske inte var så svårt ;-).

Detta har blivit "the never ending tråd". Det är nästan 6 år sedan du startade den, jag antar med förhoppningen att få goda råd och tips om hur du skulle kunna få ett jobb/ett bättre jobb, och det har du också fått. Massvis! Ändå är din argumentation i princip ordagrant den samma idag som för sex år sedan. Det är din analys av dig själv och din situation mot resten av världen, i en övertygelse inget kan rubba. Som en modern Don Quixote.

Ett ovedersägligt faktum är dock att om man inte söker jobb eller visar sitt intresse för potentiella arbetsgivare är chansen att få ett jobb lika med noll. Om du söker jobb och hör av dig till företag som du tycker verkar intressanta finns i alla fall chansen.

Själv sitter jag och hoppas på att vinna storvinsten på lotto. Inte för att jag spelar, men ändå. Hoppas kan man ju. Jag kanske skulle starta en tråd för att få tips på hur man kan vinna på lotto utan att spela på lotto?

Nä, för att vinna måste man våga satsa och ibland även ta risker.

DT sa:
Frankenstein's Bike sa:
Men egentligen är komplexet på Lovön inte alls en liten stuga ovanpå en gigantisk bergrumsanläggning, utan en liten stuga ovanpå en gigantisk velodrom. Där fikar vi, åker velodrom och snackar skit

Känns väl rätt onödigt med en underjordisk velodrom när ni har en 5,8 km velodrom i form av FRA-rundan på utsidan?

Nu var det ju hemligt! Men om katten ändå är ur lådan: den underjordiska velodromen är 10 ggr så stor. OBS håll detta hemligt!

Frankenstein's Bike sa:
DT sa:
Frankenstein's Bike sa:

Nu var det ju hemligt! Men om katten ändå är ur lådan: den underjordiska velodromen är 10 ggr så stor. OBS håll detta hemligt!

Tack!

/Egor P

geologen sa:
Synd att det inte går att görs en karriär av att pubquizza. Vann i går igen, för tror jag nionde gången. En av få saker jag är riktigt bra på. :)

Det går att försörja sig på att skriva pub-quizzfrågor. Men det blir förstås en sammanblandning mellan fritid och arbete som inte är helt sund. Frågornas svar är ju hemliga också, för de som deltar i quizzen ;-)

Men varför jobbar du så hårt på att sluta jobba där du är nu? Det verkar som ett helt OK arbete, med helt OK lön. Ibland vet man inte hur bra man har det förrns man får lite perspektiv på det.

Helt OK lön var det väl inte om han kämpar på marginalen varje månad...

För övrigt gravt avundsjuk på FRA-velodromen, på MUST har vi bara ett källargym med lite skivstänger och en Monark-testcykel. :-(

Senast ändrad:
Administratör/handläggare på universitet är en kategori som det ofta finns en del lediga jobb, och där din kompetensprofil och dina önskemål om hur ditt framtida jobb ska se ut verkar matcha ganska bra. Kikade precis på GU och det finns en del lediga jobb inom denna kategori. Jag tror du skulle passa bra inom universitetsvärlden.

DT sa:

För övrigt gravt avundsjuk på FRA-velodromen, på MUST har vi bara ett källargym med lite skivstänger och en Monark-testcykel. :-(

Vad är en ok lön? Undrar om min lön är ok? :)

DT sa:

MUST-gymmet:
ra5ff7.jpg

Skogling sa:
DT sa:

Geo har ju definierat det till att när man har råd att vara förkyld emellanåt och köpa n+1 en gång om året eller så. ;)

Skogling sa:
DT sa:

Med tanke på dina bilder på en Colnago eller Cervelo lutad mot Mallorcanska husväggar som dyker upp emellanåt så gissar jag på det...

DT sa:
Skogling sa:
DT sa:

Med tanke på dina bilder på en Colnago eller Cervelo lutad mot Mallorcanska husväggar som dyker upp emellanåt så gissar jag på det...

Haha, de är ju köpta på AliExpress!

DT sa:
geologen sa:
DT sa:

MUST-gymmet:

Gaah, hur f-n kom du in i vårt gym? Är geologen ytterligare en pseudonym till Egor Putilov?

Naturlugtvis. Egor är ju nästan ett anagram till geo.

DT sa:

Trist.

Har föreslagit för cheferna att man borde bygga om den gamla partikelacceleratorn under FMV till en 3 km lång geodrom, men fick inget gehör. Tydligen jättedyrt att strålnings-sanera. :-( :-(

geologen sa:
hm sa:
geologen sa:
Ja, på er låter det ju som om man nästan får jobb bara man söker, och så vet vi ju att det inte är. Då hade arbetslösheten varit under en procent.

Ångrar lite att jag inte sökte det där Bergab-jobbet bara för att kunna slänga "Tack, men nej tack"-mejlet på er.

Jag drog iväg ett mail nu och fråga hur många geologer som sökte det jobbet , bara så vi kan reda ut om det var flera 100 eller...
Hoppas jag får svar imorgon.

Nja, det är väl totala antalet sökande som är intressant i så fall. Det finns fler grupper än geologer med geokunskaper.

Ha. Fick svar , det trodde jag knappt.
Fick tyvärr inget om hur många som var geologer eller som uppfyllde kravspecifikation...
Hur många tror ni sökte totalt ?

Hmmm. Egor = geo (nästan). Putilov kom till Sverige 2007, "geologen" registrerade sig på Happy i april 2008. I försvarsfrågor förespråkar "geologen" radikalpacifism, total nedrustning av försvaret och att "det är i alla fall ingen idé att vi försöker försvara oss mot en stormakt".

Hmmm...

Geologistudier kan, utöver att utgöra en täckmantel, även komma väl till pass om man ska kartlägga hemliga bergrum och försvarsanläggningar.

Hmmm...

Lulle sa:
DT sa:
Skogling sa:
DT sa:

Haha, de är ju köpta på AliExpress!

Skogling köpte väl köket på AliExpress? Cykel på köpet! =)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp