[OT] Chans att rädda karriären?

Så en sammanfattning av läget är:

1) Nuvarande jobb kommer inom en snar framtid att förändras på ett sätt som gör att du kommer att sluta
2) Några stora ekonomiska buffertar finns inte
3) Inget nytt jobb är just nu i sikte

Då jag får en känsla av att du har någon känsla av att man ska göra rätt för sig så tror jag att du inte skulle må bra av att gå arbetslös någon längre tid. Detta oavsett inställningen till arbete som något nödvändigt ont.

Låter i mina öron som att principen borde vara att försöka få ut så mycket tentakler som möjligt för att någon ska ge jobbkänning och arbetslösheten inte ska behöva bli ett faktum. Vore det då inte en idé att i alla fall kontakta Academic work och höra om ni skulle kunna träffas nu när erbjudande om detta till och med finns? Det skulle ju göra att det i alla fall fanns en tentakel till ute som skulle kunna fånga in något.

Ska ni börja övertyga honom att vara kvar i hemtjänsten nu?

Förutom den där kommande omorganisationen som han tror kommer leda till ett h-e (det är ju fullt möjligt att det är en överdrift eller missuppfattning, men men) så har vi ju det lilla problemet att hans nuvarande jobb är näst intill helt okvalificerat med mycket låg lön och starkt begränsade framtida karriärvägar.

Om geologen stannar kvar där han är nu så har han med största sannolikhet att se fram emot ett helt yrkesliv med pressade ekonomiska marginaler och därefter en pension som knappt kommer går att leva på. Det låter tufft men är nog tyvärr den bistra sanningen.

Och då han vad jag förstår mår riktigt dåligt av sin nuvarande ekonomiska situation så är det väl knappast ett alternativ på lite sikt att stanna kvar.

Eeeh, nej vi försöker förtvivlat få honom att ta kontakt med någon rekryteringsfirma, tex Academic Work, för att kunna lösa sin situation.

Är inte det ganska tydligt?

AddeN sa:
Eeeh, nej vi försöker förtvivlat få honom att ta kontakt med någon rekryteringsfirma, tex Academic Work, för att kunna lösa sin situation.

Det var ett par inlägg i slutet av förra sidan som tydde på annat. Skulle givetvis ha citerat istället för att slänga ut allmänna beskyllningar till kollektivet. :-)

Om jag satt i ekonomiskt trångmål av allvarligare slag skulle jag i första hand arbeta mer timmar på bekostnad av fritiden. Att arbeta extra eller obekväm arbetstid inom hemtjänsten lär inte vara så svårt att få till. Här finns det inga principer eller höga hästar, man löser sina problem innan man funderar på annat.

DT sa:
AddeN sa:

Det var ett par inlägg i slutet av förra sidan som tydde på annat. Skulle givetvis ha citerat istället för att slänga ut allmänna beskyllningar till kollektivet. :-)

Vi blir kränkta!!!

;)

AddeN sa:
DT sa:
AddeN sa:

Vi blir kränkta!!!

;)

Jag blir kränkt av att, utan egen förskyllan, placeras in i kollektivet av kränkta. ;-)

Jag har svängt i frågan och anser att Geo bör p-r-o-v-a att jobba kvar på hemtjänsten istället för att direkt ge sig ut efter nytt jobb. Testa och se, vad kan gå fel?

Men tipset om att öka arbetstiden med andra jobb var ju bra, för att gardera.

Såg att Foodora söker cykelbud i GBG som kan köra ut mat. Jobba efter eget huvud och utan någon chef, bara en smartphone där beställningarna trillar in. Det skulle passa geo.

https://www.foodora.se/contents/jobs#op-101423-cykelbud

Kraven är (nästan alla) något Geo uppfyller:

Kan jobba kvällar och/eller helger (Check)
Har en egen cykel (Check)
Har en smartphone (Android/IOS) (Check?)
Är snabb på cykeln (Check, som fan!)
Är grymt tävlingsinriktad (Check, iaf om det gäller att jaga PB)
Är pålitlig och ansvarstagande (Check!)
Har en positiv inställning (?)
Är service-minded (Med tanke på nuvarande anställning säger jag: Check)

*EDIT* Nu tvekar jag på "Kan jobba kvällar och/eller helger", det går ju ut över privatlivet/fritiden. Kanske ett "?" eller "NEJ" på det kravet.

Senast ändrad:
mamme1 sa:
och göra en profil på Linkedin.

Själv blir jag kontaktad av rekryterare med tämligen täta intervall, och det utan att vara vare sig ingenjör eller nån slick försäljartyp.
Och då har jag inte ens lagt ner någon energi på min Linkedin-profil.

Har en profil där sen flera år, men aldrig blivit kontaktad av nån. Naturligtvis spelar det in vad man har för erfarenheter och meriter inlagda. Troligtvis har du en bakgrund som efterfrågas.

AddeN sa:
Geologen, har du hört av dig till kontakten på Academic Work nu?
Rekryteringsfirmor som dessa vore ovärderligt för dig då du får chansen att sitta ner och prata med dem och ni bygger upp en bild av vad du önskar och skulle kunna passa för och de tar fram goda alternativ. Du får alltså den personliga kontakten du behöver för att få till ett bra intryck, där du faktiskt är bra under rekruteringsprocessen.

AddeN sa:
Som sagt, har du hört av dig till Academic Work så du får bättratill chansen att hitta någon nytt passande?

Jag har lagt in uppgifter hos dem för många, många år sen. Kan det ha varit 2010-2011 nån gång? Jag brukade få mejl med jobbförslag, men det var nästan uteslutande jobb som lagerarbetare, budbilsförare, butiksarbetare, truckförare och liknande, och mycket av det var deltid och för kortare perioder. Troligtvis har jag avregistrerat mejlen nån gång, eller autosorterat dem till skräp, eftersom de var helt irrelevanta. Eller så har de slutat skicka dem.

Jag var där en gång, på deras kontor vid Otterhällan, för att höra mig för om vad de kunde erbjuda, men fick svaret att de inte tog emot för personlig kontakt på det viset, utan de hänvisade bara till hemsidan och de tjänster som låg ute där.

Senast ändrad:
Frankenstein's Bike sa:
Jag har svängt i frågan och anser att Geo bör p-r-o-v-a att jobba kvar på hemtjänsten istället för att direkt ge sig ut efter nytt jobb. Testa och se, vad kan gå fel?

Såg att Foodora söker cykelbud i GBG som kan köra ut mat. Jobba efter eget huvud och utan någon chef, bara en smartphone där beställningarna trillar in. Det skulle passa geo.

*EDIT* Nu tvekar jag på "Kan jobba kvällar och/eller helger", det går ju ut över privatlivet/fritiden. Kanske ett "?" eller "NEJ" på det kravet.

Det där med kvällar och helger kan jag efter att ha följt tråden säga att det kommer att leda till totalsågning. Regelbundna arbetstider som inte inkräktar på kvällar och helger och absolut ingen övertid är det som gäller.

geologen sa:
AddeN sa:
Geologen, har du hört av dig till kontakten på Academic Work nu?
Rekryteringsfirmor som dessa vore ovärderligt för dig då du får chansen att sitta ner och prata med dem och ni bygger upp en bild av vad du önskar och skulle kunna passa för och de tar fram goda alternativ. Du får alltså den personliga kontakten du behöver för att få till ett bra intryck, där du faktiskt är bra under rekruteringsprocessen.

AddeN sa:
Som sagt, har du hört av dig till Academic Work så du får bättratill chansen att hitta någon nytt passande?

Jag har lagt in uppgifter hos dem för många, många år sen. Kan det ha varit 2010-2011 nån gång? Jag brukade få mejl med jobbförslag, men det var nästan uteslutande jobb som lagerarbetare, budbilsförare, butiksarbetare, truckförare och liknande, och mycket av det var deltid och för kortare perioder. Troligtvis har jag avregistrerat mejlen nån gång, eller autosorterat dem till skräp, eftersom de var helt irrelevanta. Eller så har de slutat skicka dem.

Jag var där en gång, på deras kontor vid Otterhällan, för att höra mig för om vad de kunde erbjuda, men fick svaret att de inte tog emot för personlig kontakt på det viset, utan de hänvisade bara till hemsidan och de tjänster som låg ute där.

Men, var det inte någon ingång tidigare i tråden som indikerade att det nu fanns en möjlighet att få träffa dem. Saker kan ju ändras. Nappa på det säger jag. Det värsta som kan inträffa är att du får reda på att de f.n. inte har något som är passande.

Hasse#7 sa:
Om jag satt i ekonomiskt trångmål av allvarligare slag skulle jag i första hand arbeta mer timmar på bekostnad av fritiden. Att arbeta extra eller obekväm arbetstid inom hemtjänsten lär inte vara så svårt att få till.

Det skulle man kunna tro, men eftersom hela äldreomsorgen i Göteborgs kommun räknas som samma arbetsgivare, får jag inte jobba mer än heltid planerat. Övertid pga personalbrist förekommer i princip inte i den enhet jag jobbar i (jag jobbar med så kallad service, dvs städning, tvätt, matinköp, promenader, så inget dagligt och livsviktigt utan är det personalbrist så flyttas insatserna till en annan dag eller stryks och ger avgiftsminskning för den drabbade - alltid i samråd med personen det gäller), så där finns den möjligheten inte heller. Jag hade gärna haft en parallell anställning i bemanningsenheten, som jag jobbade i tidigare, men det får jag alltså inte. För skulle jag jobba där nu, så skulle de behöva betala övertidsersättning för mina timmar, utöver den vanliga timlönen. Det går de inte med på. Jag har frågat!

Frankenstein's Bike sa:

Jag kan jobba kvällar och helger, om jag kan välja det med kort varsel. Dvs, på t ex torsdag eller fredag bestämma om jag vill jobba lördag eller söndag. Så hade jag det när jag jobbade i bemanningsenheten, men där gick det inte att få ihop heltid. Jag gick back i flera månader där, och raderade den lilla buffert jag hade byggt upp tidigare. I panik fick jag be om en månadsanställning där jag var oftast, och fick det faktiskt samma dag som jag frågade eftersom jag var så omtyckt.

Jobbet du beskriver är i övrigt inget intressant. Jag är en solskenscyklist, så den typen av cykling är inget för mig. Att jobba med att cykla skulle snabbt och effektivt ta död på den lilla cykellust jag har!

Kanske tillräckligt bisarrt för att de skulle vilja träffa dig?

Efter att ha läst denna tråd skulle det vara med skräckblandad förtjusning och viss fascination att få träffa dig om jag jobbade med rekrytering.

Du är helt klart unik och kan man bara matcha din profil mot rätt typ av jobb lär du kunna göra det betydligt bättre än en slätstruken medelmåtta. Men då gäller det att klara matchningen, och där tror jag du behöver hjälp av experter. Och sen lita på dem.

H. sa:
Kanske tillräckligt bisarrt för att de skulle vilja träffa dig?

Efter att ha läst denna tråd skulle det vara med skräckblandad förtjusning och viss fascination att få träffa dig om jag jobbade med rekrytering.

Du är helt klart unik och kan man bara matcha din profil mot rätt typ av jobb lär du kunna göra det betydligt bättre än en slätstruken medelmåtta. Men då gäller det att klara matchningen, och där tror jag du behöver hjälp av experter. Och sen lita på dem.

Jo, nog behöver han hjälp av experter. :-D

Och en snabb koll ger att de inte har många jobb att erbjuda heller. Nästan allt är fortfarande försäljning eller lagerarbete på deltid. Jag blev faktiskt väldigt förvånad att de rekryterar till ett geojobb.

Hasse#7 sa:
Kan du inte lista upp dina tio största styrkor fördelar så som du upplever det själv. Det är för mycket som är negativt. Syftet är i första hand att försöka hjälpa dig vara konstruktiv utan "fjäsk".

Tio är nog svårt, men några kan jag väl räkna upp.

1. Jag lär mig väldigt lätt och kommer snabbt in i arbetsuppgifter och blir självgående. Med reservation för att jag aldrig haft nåt kvalificerat eller komplicerat jobb, så det är inte säkert att det stämmer om jag skulle hamna i ett sånt nån gång.

2. Jag har lätt för att ta folk och prata med alla möjliga på rätt nivå. Anpassa tonfall, språk, tilltal och samtalsämnen till den jag talar med. Jag får väldigt ofta återkoppling i jobbet från vårdtagare, att jag är så trevlig. Betydligt oftare än de flesta av mina kollegor. Jag är lite av en kameleont.

3. Jag kan ofta förklara saker pedagogiskt så andra förstår, även när de inte trodde de skulle förstå, åtminstone i ett muntligt samtal eller inför en grupp.

4. Jag är hyfsat allmänbildad och kan lite om mycket. (Det bidrar för övrigt delvis till det jag beskriver i punkt 2.) Saknar däremot djupare kunskaper inom nåt ämne, tyvärr. Som man säger på engelska: "Jack of all trades, master of none".

5. Jag är bra på att hitta kreativa och effektiva lösningar på problem, och då menar jag konkreta saker. Mer abstrakt problemlösning har jag ingen erfarenhet av.

Nä, nu kommer jag inte på nåt mer.

geologen sa:
Hasse#7 sa:
Kan du inte lista upp dina tio största styrkor fördelar så som du upplever det själv. Det är för mycket som är negativt. Syftet är i första hand att försöka hjälpa dig vara konstruktiv utan "fjäsk".

Tio är nog svårt, men några kan jag väl räkna upp.

1. Jag lär mig väldigt lätt och kommer snabbt in i arbetsuppgifter och blir självgående. Med reservation för att jag aldrig haft nåt kvalificerat eller komplicerat jobb, så det är inte säkert att det stämmer om jag skulle hamna i ett sånt nån gång.

2. Jag har lätt för att ta folk och prata med alla möjliga på rätt nivå. Anpassa tonfall, språk, tilltal och samtalsämnen till den jag talar med. Jag får väldigt ofta återkoppling i jobbet från vårdtagare, att jag är så trevlig. Betydligt oftare än de flesta av mina kollegor. Jag är lite av en kameleont.

3. Jag kan ofta förklara saker pedagogiskt så andra förstår, även när de inte trodde de skulle förstå, åtminstone i ett muntligt samtal eller inför en grupp.

4. Jag är hyfsat allmänbildad och kan lite om mycket. (Det bidrar för övrigt delvis till det jag beskriver i punkt 2.) Saknar däremot djupare kunskaper inom nåt ämne, tyvärr. Som man säger på engelska: "Jack of all trades, master of none".

5. Jag är bra på att hitta kreativa och effektiva lösningar på problem, och då menar jag konkreta saker. Mer abstrakt problemlösning har jag ingen erfarenhet av.

Nä, nu kommer jag inte på nåt mer.

Grym början! Nu blev jag glad.

Jag skrev 2.0 på högskoleprovet en gång (115 av 122 rätt - 2 fel på DTK och 5 fel på NOG). Så helt tappad bakom en vagn är jag inte.

Senast ändrad:
geologen sa:
Jag skrev 2.0 på högskoleprovet en gång (115 av 122 rätt - 2 fel på DTK och 5 fel på NOG). Så helt tappad bakom en vagn är jag inte.
Det var kul att höra, bra gjort! Livsfarligt att dra några slutsatser utifrån detta, om någon som skrivit "ett sämre" resultat skulle läsa alltså! ;-)

Lite OT: Jag skrev 1.9 med tre fel, la ned pennan på orddelen när tiden var ute med tre svar kvar. Måste säga att det känns lite surt, hade varit lite kul att vara en 2.0:a.

geologen sa:

Imponerande!

F.ö. lite intressant hur olika man presterar på de olika delarna. För mig var NOG-delarna rena avslappningsövningarna (bommade aldrig en poäng på dessa de 3 eller 4 gånger jag skrev provet). DTK upplevde jag som den näst enklaste delen. Någon slags allmänbildningsdel och, framför allt, orddelen tappade jag dock alltid en hög poäng på så jag fick aldrig bättre än 1,7 eller möjligen 1,8 (minns inte säkert, var 25+ år sen).

geologen sa:
GoranS sa:
Men, var det inte någon ingång tidigare i tråden som indikerade att det nu fanns en möjlighet att få träffa dem.

Nej, så tolkar inte jag det jag läste. Kontakta står det, men det är ju bara en artighetsfras som svar på ett väldigt bisarrt mejl.

Men tänk om du feltolkar? Jag säger inte att det är så, men ibland missuppfattar man saker och varför slänga bort en möjlighet? Och även om det är rätt tolkat så kanske något inträffar när du tar kontakt med dom som leder till att de inser att du har mkt att erbjuda och det leder till någonting. Så länge du är artig och positiv kan det rimligen inte ligga dig i något framtida fat heller.

geologen sa:
Jobbet du beskriver är i övrigt inget intressant. Jag är en solskenscyklist, så den typen av cykling är inget för mig. Att jobba med att cykla skulle snabbt och effektivt ta död på den lilla cykellust jag har!

Där sprack den med andra ord. Tycker som sagt att du ska lägga ner jobbsökandet helt och arbeta på att bli nöjd med din nuvarande situation istället. Kan du kanske dra ner på dina kostnader, äta billigare och bo mindre för att få mer ekonomisk buffert?

GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:
Men, var det inte någon ingång tidigare i tråden som indikerade att det nu fanns en möjlighet att få träffa dem.

Nej, så tolkar inte jag det jag läste. Kontakta står det, men det är ju bara en artighetsfras som svar på ett väldigt bisarrt mejl.

Men tänk om du feltolkar? Jag säger inte att det är så, men ibland missuppfattar man saker och varför slänga bort en möjlighet? Och även om det är rätt tolkat så kanske något inträffar när du tar kontakt med dom som leder till att de inser att du har mkt att erbjuda och det leder till någonting. Så länge du är artig och positiv kan det rimligen inte ligga dig i något framtida fat heller.

Det är för det första två olika personer som svarat, så det är nog ett standardsvar. Sen verkar de inte ha jobb att erbjuda som passar min profil. Eftersom det mest är truckförare, lagerarbetare och sånt som dyker upp på deras hemsida.

Har visst ett konto på Monster också, upptäckte jag nu när jag kollade mejlen. Det hade jag glömt. Mitt CV har visats tre gånger, står det. Det låter inte så mycket med tanke på att det väl är 3-4 år sen jag reggade mig där.

geologen sa:
Jag har lagt in uppgifter hos dem för många, många år sen. Kan det ha varit 2010-2011 nån gång? Jag brukade få mejl med jobbförslag, men det var nästan uteslutande jobb som lagerarbetare, budbilsförare, butiksarbetare, truckförare och liknande, och mycket av det var deltid och för kortare perioder
Men nu vill de att du kontaktar dem. Då finns chansen att du får hjälp med att lägga in uppgifterna. Det kan bli en helt annan grej.

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Det är för det första två olika personer som svarat, så det är nog ett standardsvar. Sen verkar de inte ha jobb att erbjuda som passar min profil. Eftersom det mest är truckförare, lagerarbetare och sånt som dyker upp på deras hemsida.

Du tror inte att de dussinjobb som ligger ute på sidan är sånt som sköter sig självt? Någon nykläckt fas3 med ett truckerkort från AF som hittar dit och söker.. de jobb de faktiskt rekryterar för syns inte, för de väljer själva i sin databas vilka som kan tänkas matcha tjänsten. Dvs se till att du har en uppdaterad profil hos företagen och försök att träffa en rekryterare för attt få en mer heltäckande bild av dig hos dom.

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Academic Work's "säljare" brukar ringa mig med jämna mellanrum för att de vill presentera kandidater... Det är ju vare sig utannonserade tjänster de har eller "truckförare, lagerarbetare och sånt" som de vill att jag ska anställa genom dem... Utan snarare personer som de skulle anse passar, men som många gånger är i början av sin yrkesbana inom det området...

Som så många andra redan sagt i tråden, du har inte övervägt ens fär en sekund att din bild av verkligheten kanske inte stämmer?

Ser att det finns åtminstone ett par adminjobb i Göteborgs kommun inom hemtjänsten. Ett utmärkt tillfälle att gå vidare och samtidigt ta tillvara på dina erfarenheter.

Peth sa:
Ser att det finns åtminstone ett par adminjobb i Göteborgs kommun inom hemtjänsten. Ett utmärkt tillfälle att gå vidare och samtidigt ta tillvara på dina erfarenheter.

Verkligen. Då kan han ju verksamheten "på golvet" grundligt vilket måste vara en fördel.

Men det finns säkert någon anledning till att det är OMÖJLIGT att söka en sådan tjänst.

DT sa:
Peth sa:

Verkligen. Då kan han ju verksamheten "på golvet" grundligt vilket måste vara en fördel.

Men det finns säkert någon anledning till att det är OMÖJLIGT att söka en sådan tjänst.

Det går bara ansöka online & då kanske spionerar FRA på honom och loggar allt han skriver, även utkasten som aldrig skickas?

Nä men allvarligt, hemtjänsten måste ju vara en stor organisation, det måste finnas NÅGOT mer i organisationen än en enda toppchef och sedan alla vårdare som utför själva hemtjänsteriet. Verksamheten måste ju administreras, planeras och koordineras. Scheman göras upp. Personal allokeras utifrån dagligt förändrade behov. Saker köpas in. Löner betalas ut. Etc etc.

Om geologen ändå vill söka sig mot något administrativt kontorsjobb så kan han ju börja gräva där han står, dvs i hemtjänsten. Att han kan verksamheten på golvet utan och innan, och förhoppningsvis är en uppskattad kollega som kan få bra interna referenser, borde väl underlätta.

DT sa:
Nä men allvarligt, hemtjänsten måste ju vara en stor organisation, det måste finnas NÅGOT mer i organisationen än en enda toppchef och sedan alla vårdare som utför själva hemtjänsteriet. Verksamheten måste ju administreras, planeras och koordineras. Scheman göras upp. Personal allokeras utifrån dagligt förändrade behov. Saker köpas in. Löner betalas ut. Etc etc.

Om geologen ändå vill söka sig mot något administrativt kontorsjobb så kan han ju börja gräva där han står, dvs i hemtjänsten. Att han kan verksamheten på golvet utan och innan, och förhoppningsvis är en uppskattad kollega som kan få bra interna referenser, borde väl underlätta.

Det går inte. Han vill inte gå före i kön.

Tillbaka
Topp