[OT] Chans att rädda karriären?

zodah sa:
Ja, jösses. för att
inte ha ett geolog/annat arbete som vanligen kräver examen eller universitet
inte veta hur man löneförhandlar
Inte ha sökt ett (ok kanske några) jobb på hur länge som helst
inte veta hur det går till när personer anställs
inte förstå hur lönen sätts
inte förstår hur man använder ett CV

så har du väldigt rigida uppfattningar och åsikter om desamma. då är det inte så förvånande att man har felaktiga uppfattningar om, hur skall jag formulera mig, verkligheten. Det är inte till din fördel. Du borde ändra på det, börja där.

+1
Nuff said

Jag har faktiskt haft två andra jobb under de sex åren. Heltidsjobb. Hemtjänsten var det jag snabbt kunde komma tillbaks till när de andra jobben tog slut.

Så trivsel? Nej, det handlar om att jobbsökande är en traumatisk och plågsam aktivitet för mig, vilket gör att jag har enorma problem med att utföra den. För att söka jobb måste jag göra saker jag hatar. Och här använder jag ordet "hatar" som det ska användas, och inte som en överdrift. Jag mår verkligen dåligt när jag ska göra jobbansökningar. Jag måste författa en text om mig själv där jag hela tiden har ångest över formuleringar, vilken täckning jag har för påståendena jag gör, och sen själv stå ut med alla vidriga klyschor som jag måste klämma in, helt enkelt för att det förväntas, eller till och med direkt frågas efter i annonsen. Krydda med enorma tvivel på min egen förmåga, kompetens och kunskap, både absolut och relativt andra. Det hela ska balanseras ihop till en läslig text, som på samma gång ska vara kort och koncis nog för att locka till att faktiskt genomläsas, och lång och informativ nog för att inte sakna nödvändiga detaljer. Och allt detta när jag väl kommit så långt att jag faktiskt sätter mig och skriver den förbannade texten! Innan jag nått så långt kan det ha gått dagar eller veckor av ångest inför skrivandet. Det gör inte saken bättre att veta att risken är stor att brevet inte ens kommer att läsas, utan sorteras oläst i papperskorgen pga drivor av inkomna ansökningar, utan det skickar upp meningslöshetsgraden ytterligare ett snäpp.

Hur många av er skulle orka med att gång på gång göra nåt som ni hatar. Jag menar inte "tycker lite illa om", eller "ogillar lite så där", utan hatar. Verkligen hatar.

Men jag VILL byta jobb. Jag vill få det bättre, både arbetsförhållandemässigt och ekonomiskt. Jag vill få nåt att sätta tänderna i. Bli utmanad och stimulerad. Det är bara det att jag inte har den mentala verktygslådan som krävs för att bygga bron över till andra sidan. Och jag vet inte hur eller vad jag ska göra för att komma ur situationen jag befinner mig i.

Nu hajar jag noll. Du är ju en hejare på att uttrycka dig, hur kan det vara så svårt att skriva ett cv. Tom jag har lyckats med det trot eller ej. Det var ett magert cv Men jag är iof extremt charmig dessutom så det gick bra
:)

Hoppa över alla klyschor nästa gång.
Beskriv vem du är. Ta hjälp av en vän att bedöma vad som är ärligt att skriva angående dina kunskaper. Skriv sådant du kan som dom inte frågat efter (Båt, cykel, att du är expert på onödigt vetande, är ordningsam, mm.) och självklart det du kan om det som efterfrågas.
Skriv ditt favoritcitat från Nalle Puh och berätta varför just din kladdkaka är ovanligt god.

Personen är ofta viktigare än kompetensen även om någon form av grundkompetens självklart inte är helt oviktig.

Observera att jag aldrig själv bytt jobb och därför knappt vet hur man skriver en cv, men jag läste en del ansökningar när jag var fackrepresentant på jobbet av någon konstig anledning (tex upptäckte jag att man tydligen komma vidare i sorteringen för att man bland annat skriver att man gillar sin skruttiga lilla röda bil som även syns i bakgrunden på "profilbilden" som skickats med).
Men jag tror att det kan vara bra att försöka att göra något kul av cv-skrivandet istället för att ladda det med ångest och klyschor som får den som läser att smittas av dina olustkänslor.

Kanske ta fram några gamla cv som en vän får läsa medan du rör ihop något smarrigt.
Sedan funderar ni medan ni äter på vad som behöver läggas till och tas bort för att det ska bli roligt att läsa för rekryterare, för att sedan skriva en ny, roligare och ärlig mall efter maten.
Säger vännen, "Nej... skriv inte...", så skriver du inte det.
Säger vännen, "Du måste skriva...", så skriver du det.

Känns det för jobbigt så bör du nog söka experthjälp angående varför du gör som du gör.

Lars.E sa:
Kanske ta fram några gamla cv som en vän får läsa medan du rör ihop något smarrigt.
Sedan funderar ni medan ni äter på vad som behöver läggas till och tas bort för att det ska bli roligt att läsa för rekryterare, för att sedan skriva en ny, roligare och ärlig mall efter maten.
Säger vännen, "Nej... skriv inte...", så skriver du inte det.
Säger vännen, "Du måste skriva...", så skriver du det.

Eller ännu bättre.
1. Låt din vän skriva dit CV.
2. Du får beskriva din erfarenhet men inte påverka vad vännen skriver.
3. Skicka in utan att läsa det själv.
4. Gå på intervju.

CV:t är inte det stora problemet. Det är tämligen statiskt. Även om det nog finns grejer att fila på där.

Nej, det är de så kallade personliga breven detta handlar om. Och de är ju olika för varje sökt jobb. Jag skriver mellan 70 och 100 procent nytt för varje jobb jag söker.

JT sa:
Du har inte funderat på mjukvarutestare? Du verkar vara expert på att hitta problem och kan hantera en dator. Det är i princip det enda som krävs för ett sådant jobb.

+1. Jag tror jag skrivit det några gånger också. Antingen fungerar produkten eller inte, svartvitt. Du behöver vara extremt noggrann, vara lurig, gilla att hitta på udda lösningar för att kunna testa vissa saker, samtidigt som det krävs mycket logik och en rätt stor portion envishet. Hitta rätt bolag och du kan lätt börja på studs som "lärling" för att sedan jobba dig upp.

Nja, varför plåga dig igenom en ansökningsprocess som du uppenbarligen hatar extremt (extremt) mycket? Njut av livet istället, jobba på utan att lägga för mycket vikt på vad du gör, brukarna verkar uppskatta dig stort och du finner stolthet i att utföra jobbet väl. Känn inte pressen på att skaffa ett flådigt kontorsjobb för att uppfylla någon pressande medelklassnorm. Ut och cykla, sluta grubbla! Umgås med vänner, läs en bok, segla!

Alltså, Frankenstein's Bike, jag börjar fundera på om du är min chef, som vill ha mig kvar... :)

Om inte, så verkar du inte förstå hur mycket jag vill bort från där jag är nu.

Frankenstein's Bike sa:
Umgås med vänner, läs en bok, segla!

boktips.jpg

geologen sa:
CV:t är inte det stora problemet. Det är tämligen statiskt. Även om det nog finns grejer att fila på där.

Nej, det är de så kallade personliga breven detta handlar om. Och de är ju olika för varje sökt jobb. Jag skriver mellan 70 och 100 procent nytt för varje jobb jag söker.

Jag har som sagt aldrig sökt jobb (nästan sant), men jag ser det man skickar in som en enhet som hör ihop.
Säger någon att vederbörande har skickat in CV:t, så räknar jag med att det är en komplett ansökan med personligt brev, foto och allt som efterfrågas + det man själv tycker är lämpligt att skicka in.

Varför ändrar du så mycket i det personliga brevet? Har du många personligheter som söker de olika jobben?
Försöker du lite väl mycket att vara den dom vill ha, istället för den du är? Kanske är det därför det känns jobbigt, klyschigt och obehagligt att skriva?

Lars.E sa:
geologen sa:

Jag har som sagt aldrig sökt jobb (nästan sant), men jag ser det man skickar in som en enhet som hör ihop.
Säger någon att vederbörande har skickat in CV:t, så räknar jag med att det är en komplett ansökan med personligt brev, foto och allt som efterfrågas + det man själv tycker är lämpligt att skicka in.

Varför ändrar du så mycket i det personliga brevet? Har du många personligheter som söker de olika jobben?
Försöker du lite väl mycket att vara den dom vill ha, istället för den du är? Kanske är det därför det känns jobbigt, klyschigt och obehagligt att skriva?

Ok, lite språkförbistring alltså. För mig är "CV" alltid endast det som väl förr kallades meritförteckning. Alltså en ganska torr och trist lista över utbildning, tidigare och pågående anställningar, övriga meriter, m m. Det andra, ansökningsbrev eller personligt brev, är en löpande text som är lite av ett svar, där annonsen är frågan.

Just för att det personliga brevet ska svara på annonsens frågor, krav eller önskningar, går det inte att återanvända mer än brottstycken från tidigare ansökningsbrev. Därför skriver jag nästan helt från grunden i de flesta fall. Handlar det om väldigt likartade tjänster kan en större andel, som ett helt stycke, återanvändas, men ändå brukar jag peta i nån mening här och där, om så bara för att undvika att ett visst ord eller en viss formulering upprepas för många gånger i den sammantagna texten. Det ser rätt illa ut annars.

Om jag skulle sluta svara på annonsens frågor som om jag passar in eller uppfyller kraven, menar du då att det skulle ÖKA mina chanser att få jobben?

Johan Falk sa:
Frankenstein's Bike sa:

Läs gärna böcker. Men undvik just den boken!

En mycket bättre bok, med liknande budskap, är "Johnny Got His Gun" av Dalton Trumbo. När man väl kommer över den totala avsaknaden av kommatecken och jag skojar inte så är det en väldigt brutal och bra berättelse om en ung man eller kanske knappt ens man som drar ut i krig och då första världskriget men tidigt råkar ut för en granat som sprängs intill honom och resten av berättelsen får ni själva läsa för jag vill inte skriva fler spoliers!

geologen sa:
Alltså, Frankenstein's Bike, jag börjar fundera på om du är min chef, som vill ha mig kvar... :)

Med tanke på att jag vet vad du anser det är för människor som blir chefer, och vilka metoder de begagnar för att ta sig dit, vet jag inte hur jag ska tolka detta ;-) Skämt åsido, det är bra att börja med att arbeta med dig själv och acceptansen för tingens tillstånd. Söka vidare eller stanna kvar? Du verkar inte se någon större lockelse med att söka nytt, utan är driven av viljan att inte var kvar?

cyklariskogen sa:
geologen sa:
Jag tror inte riktigt att JT var seriös... :)

Jag är!

Jag var tillsammans med en tjej ett tag som jobbade som testare. Tror det kallades black box-testare. Hon menade att jag lätt skulle kunna jobbat som det. Fast nyckeln in var en datavetenskaplig utbildning eller en ingenjörsutbildning med inriktning åt det hållet.

Frankenstein's Bike sa:
geologen sa:

Med tanke på att jag vet vad du anser det är för människor som blir chefer, och vilka metoder de begagnar för att ta sig dit, vet jag inte hur jag ska tolka detta ;-) Skämt åsido, det är bra att börja med att arbeta med dig själv och acceptansen för tingens tillstånd. Söka vidare eller stanna kvar? Du verkar inte se någon större lockelse med att söka nytt, utan är driven av viljan att inte var kvar?

Jag har en bra chef. Hur hon blev chef vet jag inte, så det kan jag inte kommentera.

Och du verkar fortfarande inte förstå att nästa år kommer en förändring som i praktiken innebär en katastrof! Som tur är har projektets början skjutits upp, och nu handlar det om sen höst eller tidig vinter 2017. Det innebär att jag senast i början av sommaren måste ha skrivit på ett nytt anställningsavtal utanför hemtjänsten, så jag hinner sluta i tid för att inte sjunka med skeppet.

Men visst har jag en vilja att söka nytt, och inte bara en blind vilja att komma bort från där jag är. Tvärt om, det finns otroligt mycket jag både skulle kunna tänka mig och vill pröva på. Men de allra flesta dörrarna är stängda pga att jag saknar relevant utbildning eller motsvarande meriter.

Senast ändrad:
geologen sa:
Om jag skulle sluta svara på annonsens frågor som om jag passar in eller uppfyller kraven, menar du då att det skulle ÖKA mina chanser att få jobben?

Utan att veta vad du skrivit så är det en omöjlig fråga att svara rätt på.
Men...
Det är mycket möjligt att det blir för "stelt" om man anstränger sig för hårt för att besvara allt i annonsen?
Svarar du på allt dom skrivit i annonsen, som om det vore ett prov i skolan där det blir en bock där ett svar uteblivit?
Om dom i "meritförteckningen" får svar på vad du har för relevanta meriter, så kanske personliga brevet kan berätta vem du är. Självklart bör man anpassa brevet så det passar till det man söker, men att göra ett nästan alldeles nytt brev varje gång låter onödigt. Du är ju den du är.

Men åter igen... Jag har väldigt liten erfarenhet av detta och sitter mest och spekulerar.

Tja, eftersom man aldrig får återkoppling så är det ju svårt att veta vad de är ute efter. De flesta annonser är mer eller mindre kasst skrivna också. Antingen saknas vital information, eller så är språket undermåligt. Man undrar ibland...

Prova att göra ngt riktigt elakt. Tex slå ngn på käften eller stjäl en cykel?
Efter det så blir klyschiga formuleringar i en ansökan lätta i jämförelse.
När nya jobbet trillat in får du antingen be om ursäkt eller lämna tillbaka cykeln till den drabbade.

Jag har svårt att tro att författandet av personliga brev skulle vara något jättestort problem i jobbsökeriet med tanke på hur välformulerat du skriver här på forumet.

Nej, det är något annat som är problemet. Några demoner du måste övervinna.

geologen sa:
det finns otroligt mycket jag både skulle kunna tänka mig och vill pröva på. Men de allra flesta dörrarna är stängda pga att jag saknar relevant utbildning eller motsvarande meriter.

Ofta finns det öppna dörrar in, om man kan tänka sig en liten omväg.
Sök något som inte kräver så hög kompetens hos det företag som har det jobb du verkligen vill ha. Visa att du är duktig och berätta att du gärna hjälper att avlasta den som sysslar med det du tycker verka intressant.
Det kanske är en förenkling av sättet att ta sig in utan relevant utbildning, men det är inte heller helt olikt hur det funkar på många ställen.

Men först måste du veta vad du siktar på.
Eller så blundar du och drar iväg ett långskott. Du kanske får in en fullträff på något du inte visste fanns :)

Skit i annonser och ring direkt. Du hinner ringa både Tyéns, Cowi, Sweco, Norconsult och ÅF på en timma. Antagligen har 2 av dom du ska ha tag i inte tid så du får ringa senare, men på mindre än 2 timmar totalt hinner du få nobben på 5 jobb så att denna tråden får lite bränsle. Eller så har du otur och får hänga på ut och köra borrvagn eller cadda kärnborrhål. Hur som helst tar det mindre tid än att hålla på med massa CV och sånt jox som tar cykeltid i anspråk. Plus att du kanske kan få chansen att frysa röven av dig genom att kolva 8 timmar på en åker i Bohuslän och på så sätt uppskatta vårdjobb ännu mer.

Senast ändrad:
geologen sa:

Du tror fel. Igen. Och det är din stora akilleshäl.

Det hela är förmodligen ganska enkelt. Du vill inte jobba. De som rekryterar märker det i din kommunikation. Ingen vill anställa någon som inte vill jobba. Utbildning och formalia är i det läget ointressant. Du tolkar det som att det är utbildning och formalia dom sållar dig på.

Repeat ad nauseam

geologen sa:
Johan Falk sa:
Frankenstein's Bike sa:

Läs gärna böcker. Men undvik just den boken!

En mycket bättre bok, med liknande budskap, är "Johnny Got His Gun" av Dalton Trumbo. När man väl kommer över den totala avsaknaden av kommatecken och jag skojar inte så är det en väldigt brutal och bra berättelse om en ung man eller kanske knappt ens man som drar ut i krig och då första världskriget men tidigt råkar ut för en granat som sprängs intill honom och resten av berättelsen får ni själva läsa för jag vill inte skriva fler spoliers!

En annan spoiler är Metallicas "One".

Stort +1 på JT:s sista kommentar. Ursäkta om jag är sent in i matchen och inte tillfört så mycket, men JT har helt rätt. Erkänn för dig själv att du inte vill jobba och kom underfund med vad du egentligen vill göra. Geologi verkar det ju inte vara. Då kanske du faktiskt kan utnyttja ditt intresse i ditt jobb.

geologen sa:
Tja, eftersom man aldrig får återkoppling så är det ju svårt att veta vad de är ute efter. De flesta annonser är mer eller mindre kasst skrivna också. Antingen saknas vital information, eller så är språket undermåligt. Man undrar ibland...

caps on...

DÄRFÖR RINGER ELLER BESÖKER DU FÖRETAGET FÖR ATT BE DEM BERÄTTA OM TJÄNSTEN FÖRE DU SKICKAR IN ANSÖKAN!.
Det kan i vissa fall vara en strategi från företaget att vara lite knapphändig med info för att sålla bort sådana som inte orkar kolla upp något själva.
SEDAN RINGER DU FÖR ATT FÅ ÅTERKOPPLING EFTER ATT ANSÖKAN HAR KOMMIT TILL DEM!
Fråga om dom sett ansökan och ifall dom vill att du kompletterar med något.

Octagon sa:
Skit i annonser och ring direkt. Du hinner ringa både Tyéns, Cowi, Sweco, Norconsult och ÅF på en timma. Antagligen har 2 av dom du ska ha tag i inte tid så du får ringa senare, men på mindre än 2 timmar totalt hinner du få nobben på 5 jobb så att denna tråden får lite bränsle. Eller så har du otur och får hänga på ut och köra borrvagn eller cadda kärnborrhål. Hur som helst tar det mindre tid än att hålla på med massa CV och sånt jox som tar cykeltid i anspråk. Plus att du kanske kan få chansen att frysa röven av dig genom att kolva 8 timmar på en åker i Bohuslän och på så sätt uppskatta vårdjobb ännu mer.

+42

JT sa:
geologen sa:

Du tror fel. Igen. Och det är din stora akilleshäl.

Det hela är förmodligen ganska enkelt. Du vill inte jobba. De som rekryterar märker det i din kommunikation. Ingen vill anställa någon som inte vill jobba. Utbildning och formalia är i det läget ointressant. Du tolkar det som att det är utbildning och formalia dom sållar dig på.

Repeat ad nauseam

+42

Frankenstein's Bike sa:
Nja, varför plåga dig igenom en ansökningsprocess som du uppenbarligen hatar extremt (extremt) mycket? Njut av livet istället, jobba på utan att lägga för mycket vikt på vad du gör, brukarna verkar uppskatta dig stort och du finner stolthet i att utföra jobbet väl. Känn inte pressen på att skaffa ett flådigt kontorsjobb för att uppfylla någon pressande medelklassnorm. Ut och cykla, sluta grubbla! Umgås med vänner, läs en bok, segla!

+42

geologen sa:
Prova. Vad kan vara sämre än nu då du inte får någon respons?
Vad är det förresten för frågor som ställs i en annons? Jag har aldrig sett något sådant, men så läser jag sällan jobbannonser heller.
Var dig själv, beskriv vem du är och varför du är intresserad av jobbet.

Varför skriver så många av er gång på gång att jag inte vill? Jag skriver ju gång på gång ATT jag vill, och jag menar det. Jag tyckte jag förklarade det tydligt nog några inlägg bakåt, att mitt problem är själva jobbsökandet, inte viljan eller lusten.

JT sa:
geologen sa:

Du tror fel. Igen.

Visa mig ett enda inlägg på happy där du varit allvarlig och inte bara sarkastisk...

JT sa:

Du har fel. Det går inte att tolka mina ansökningsbrev på det viset.

Lars.E sa:
geologen sa:

caps on...

DÄRFÖR RINGER ELLER BESÖKER DU FÖRETAGET FÖR ATT BE DEM BERÄTTA OM TJÄNSTEN FÖRE DU SKICKAR IN ANSÖKAN!.
Det kan i vissa fall vara en strategi från företaget att vara lite knapphändig med info för att sålla bort sådana som inte orkar kolla upp något själva.
SEDAN RINGER DU FÖR ATT FÅ ÅTERKOPPLING EFTER ATT ANSÖKAN HAR KOMMIT TILL DEM!
Fråga om dom sett ansökan och ifall dom vill att du kompletterar med något.

Jo, vi har ju ältat detta tidigare. Jag har ringt när jag saknat viktig information. Men att ringa efteråt är förbannat svårt eftersom jag inte vet vad jag ska säga. Jävla trams att processen inte bara kan få fungera som den ska. Vill de bli uppringda får de väl för fan skriva det då!

Tillbaka
Topp