[OT] Chans att rädda karriären?

StoraBerg sa:
Nu orkar jag inte läsa allt här men det förefaller som om jag ska vara extremt tacksam för att jag inte valde geologi........just det där med att man lurar folk att gå en utbildning är helt vansinnigt. Men vanligt. Finns många exempel: i Skövde saluförde man "medvetande studier" som något som skulle kunna leda till kliniskt arbete inom sjukvården. Jag har under mina år i sjukvårdens korridorer inte stött på många från just det programmet.......eller läkarassistent som salufördes i Sundsvall. Ett jobb som finns i USA men inte i Sverige. Inte ens förankrat på Sundsvalls sjukhus utan ett rent hittepå projekt som folk tog studielån för.

Dåligt är förnamnet.
Högre studier är endast i specialfall yrkesutbildningar, default är att de inte är det. Att att sen Sverige av regionalpolitiska skäl har startat ett gäng undermåliga "universitet" och högskolor ute i busken ska inte förnekas, men det är en annan fråga.

Högre studier är kanske inte yrkesutbildningar men de är definitivt inriktade. Jag är elektroingenjör och skall definitivt inte ta ett hållfasthetsjobb lika lite som någon från bergs (inriktningen inte ekonomiskolan) kanske ska jobba med antenner eller digital elektronik.
Sen har jag märkt att civilingenjörsutbildningen är mycket mer praktisk än man insåg under studierna, jag har stött på en del som läst matematik och de är inte lika lösningsinriktade utan vill snarare hitta modeller som går att använda.

Det är synnerligen anekdotiskt men är min nuvarande inriktning i sammanhanget :)

StoraBerg sa:
Nu orkar jag inte läsa allt här men det förefaller som om jag ska vara extremt tacksam för att jag inte valde geologi........just det där med att man lurar folk att gå en utbildning är helt vansinnigt. Men vanligt. Finns många exempel: i Skövde saluförde man "medvetande studier" som något som skulle kunna leda till kliniskt arbete inom sjukvården. Jag har under mina år i sjukvårdens korridorer inte stött på många från just det programmet.......eller läkarassistent som salufördes i Sundsvall. Ett jobb som finns i USA men inte i Sverige. Inte ens förankrat på Sundsvalls sjukhus utan ett rent hittepå projekt som folk tog studielån för.

Dåligt är förnamnet.

Så jag känner starkt för geologen. Har själv suttit där med en värdelös mediautbildning. Så det blev komvux, å studier i mogen ålder. Men nu finns det nya regler inom CSN (som jag precis klarade mig undan på min tid) så en ny utbildning är nog inte att fundera på för geo. Tror ärligt talat att detta läge har rätt lite med geo själv att göra. Hur skriver man ett bra CV och en bra ansökan när man vet att man i grunden har väldigt dåliga förutsättningar att få jobbet....tanken att bara man hittar rätt ton så löser sig allt tror jag inte en sekund på. Det finns en gräns där man inte kan sälja in sig själv hur man än vänder och vrider på det.

Nu tycker jag geologiutbildningen får lite väl mycket skit. Läste precis som geologen på gu och tycker den funkade helt ok även om vissa kurser kanske inte var helt topp.

Jobbar nu som konsult inom förorenad mark och kan inte se någon utbildning jag hellre hade gått för att göra mitt jobb.

Henrik_E sa:
StoraBerg sa:

Dåligt är förnamnet.
Högre studier är endast i specialfall yrkesutbildningar, default är att de inte är det. Att att sen Sverige av regionalpolitiska skäl har startat ett gäng undermåliga "universitet" och högskolor ute i busken ska inte förnekas, men det är en annan fråga.

"Att att" - ja ja....se se

Erik O sa:
Rattnalle sa:
Förorenad mark är väl också en bransch där det inte direkt är brist på jobb i Göteborg med omnejd?

Helt sant, det kryllar av jobb just nu.
Är det en slump att jag får en träff på enheten för förorenad mark när jag söker på Erik O på Skype på jobbet?

Geo: Sök igen då. Företagen är åtminstone delvis samma som föreslagits tidigare.

geologen sa:
Får jag välja, fast det får jag inte, så jobbar jag mycket hellre statligt.

När du har ett jobb i rätt sektor kan du lättare välja arbetsgivare inom den.
Först in med en fot, sen leta "rätt" arbetsgivare.

En kompis till mig sa, "ta ut segrarna i förskott så har du alla fall fått lite seger hur det än går sedan". Det har jag tagit med mig. Inte för att det går bättre men jag har roligare och får enklare att våga gå utanför komfortzonen.

Verkar ju finnas något här så ös på bara.

Jag vet, och det är så jag ser det också. Samtidigt vill jag inte vara en hoppjerka som byter jobb som andra byter kalsonger. Det tycker inte jag är snällt mot arbetsgivaren.

Låt inte det störa. Jag går in med inställningen att allt är kul/uthärdligt i två år. Har jag askul stannar jag längre, är det helt fel drar jag tidigare.

Som branschen ser ut nu har läget aldrig varit bättre för ngn med din bakgrund inom geo trots ej avslutat exjobb.

Mitt råd för ett kvalificerat geojobb hade varit att trots allt slutföra exjobbet på din fritid om det är enda alternativet. Det kommer vara jobbigt och kräva en uppoffring men kommer betala sig flera gånger om på sikt. Det ger dig en nystart och du kan välja ett exjobb inriktat mot företag för att kunna visa vad du kan för en möjlig arbetsgivare. Det kompenserar en del för den plump i protokollet som de senaste åren innebär ur arbetsgivarperspektiv.

Näst bästa altetnativet är att hitta vägen in i branschen via mer okalificerat georelatetat jobb där din bakgrund är ett plus men inte ett måste. Jag tänker typ fälttekniker inom förorenad mark, fältgeoteknik, geolabb, borrfirmor eller kanske assisterande mätningstekniker. Förutom de uppenbara konsultbyråerna kan du pröva byggentreprenörer, mindre konsulter inom mätningsteknik. Detta kräver också med stor sannolikhet uppoffring då det kan vara slisamt utearbete och kräver lite jävla anamma. För att komma ifråga för dessa jobb tror jag det bästa är att ringa runt och be om ett personligt möte. Det krävs lite driv mao.

Bestäm dig för vad du vill och vad du är beredd och offra sen kör du. Hursomhelst krävs det en uppoffring om du ska komma ur din situation. Du måste få det lite sämre innan det kan bli bättre. Hoppas du kan få stänga denna tråden snart men det kräver en insats och förändrad inställning från din sida.

Är själv i geobranchen. ....

Du skriver "slutföra" som om jag bara ska skriva nån sammanfattning och sen är det klart. Men jag har alltså inte ens påbörjat nåt examensarbete. Examensarbete är och förblir helt uteslutet och omöjligt, av en lång rad olika skäl. Jag kommer att begravas utan examen. Så det kan vi släppa, en gång för alla.
Lite synd är det att ingen berättade för mig hur viktigt det är med examen, när jag fortfarande hade möjligheten att genomföra ett examensarbete. Jag var naiv och trodde inte att nåt så korkat och meningslöst, i sig självt, skulle anses vara så viktigt. Jag trodde, än en gång naivt, att det var kunskap, intresse och vilja som var viktiga egenskaper, inte att man tramsat runt 6-12 månader med lite skrivande som bara 2-3 personer nånsin kommer att läsa, och alla är totalt ointresserade av att läsa. En patetisk rest från ett gammalt utbildningssystem, ungefär som arvsmonarkin lever kvar som statsskick.
Det som är mest irriterande av allt är att jag ju vet att jag kan precis lika mycket nu, som efter ett examensarbete, om jag hade haft möjlighet att göra det. Jag skulle göra ett precis lika bra jobb utan som med en examen.

Men visst, det du sen beskriver är det jag nu ska försöka göra.

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Ett examensarbete visar att man har driv att genomföra något. Den som vill får känna sig träffad.

Eller att man vill lägga ett år av sitt liv på nåt i grunden meningslöst. Det är lite som det där skämtet om jobb i Sovjet. Först gräver man en grop, sen skottar man igen den igen. Men jobb är det.

geologen sa:
Henrik_E sa:
Ett examensarbete visar att man har driv att genomföra något. Den som vill får känna sig träffad.

Eller att man vill lägga ett år av sitt liv på nåt i grunden meningslöst. Det är lite som det där skämtet om jobb i Sovjet. Först gräver man en grop, sen skottar man igen den igen. Men jobb är det.

Aha, du har läst mitt examensarbete? Hoppades att alla kopior var brända.

Octagon sa:
geologen sa:
Henrik_E sa:

Aha, du har läst mitt examensarbete? Hoppades att alla kopior var brända.
+1 :)

geologen sa:
Henrik_E sa:

Ditt beslut att låta bli har ju verkligen varit ett lyckat drag.

geologen sa:
Lite synd är det att ingen berättade för mig hur viktigt det är med examen, när jag fortfarande hade möjligheten att genomföra ett examensarbete. Jag var naiv och trodde inte att nåt så korkat och meningslöst, i sig självt, skulle anses vara så viktigt. Jag trodde, än en gång naivt, att det var kunskap, intresse och vilja som var viktiga egenskaper,.

Jag skulle inte bli förvånad om det gick till så att det var jättemånga som berättade för dig att det var viktigt med examen, men du var så säker på att det var korkat och meningslöst så att du vägrade ta till dig den infon.
Kunskap, intresse och vilja är viktiga egenskaper, men du måste kunna visa att du har kunskap, intresse och vilja för att få någon att bestämma sig för att betala för dina tjänster.

Bara en liten tanke...

Att jobba på ett större företag är inte alls tokigt och på många sätt bättre än statligt jobb tror jag. Tar du dig bara in och visar vad du kan så spelar ev examen ingen som helst roll, att byta jobb internt är alltid lättare än att komma utifrån. Dessutom slipper du "svika" arbetsgivaren.

Jag har jobbat 8 år på samma firma och haft tre-fyra (beroende på hur man ser på det) olika tjänster. Min fru har jobbat ungefär lika länge och haft ungefär lika många tjänster men avancerat betydligt högre än jag. Ingen av oss har gymnasieexamen ens..

Lars.E sa:
geologen sa:
Lite synd är det att ingen berättade för mig hur viktigt det är med examen, när jag fortfarande hade möjligheten att genomföra ett examensarbete. Jag var naiv och trodde inte att nåt så korkat och meningslöst, i sig självt, skulle anses vara så viktigt. Jag trodde, än en gång naivt, att det var kunskap, intresse och vilja som var viktiga egenskaper,.

Jag skulle inte bli förvånad om det gick till så att det var jättemånga som berättade för dig att det var viktigt med examen, men du var så säker på att det var korkat och meningslöst så att du vägrade ta till dig den infon.
Kunskap, intresse och vilja är viktiga egenskaper, men du måste kunna visa att du har kunskap, intresse och vilja för att få någon att bestämma sig för att betala för dina tjänster.

Bara en liten tanke...

Njae... Snarare fick vi ständigt höra av lärarna att väldigt många av studenterna får jobb redan innan examen.

geologen sa:
Lars.E sa:
geologen sa:

Bara en liten tanke...

Njae... Snarare fick vi ständigt höra av lärarna att väldigt många av studenterna får jobb redan innan examen.

Är man duktig på att visa att man har kunskap, intresse och vilja så kan det nog vara så ibland.
Känner du att du är duktig på att visa att du har kunskap, intresse och vilja?

Jag har några polare som fick rätt bra jobb innan dom gjort sitt ex-jobb. Jag tror alla av dem hade påbörjat ett intressant projekt innan dom blev erbjudna jobb. Sedan vet jag att iallafall vissa återupptog och slutförde det efter att ha jobbat ett tag.

geologen sa:
Lars.E sa:
geologen sa:

Bara en liten tanke...

Teoretiskt kan du ju fortfarande få ett geologijobb innan examen. ;-)

slimm sa:
geologen sa:
Lars.E sa:
geologen sa:

Bara en liten tanke...

Teoretiskt kan du ju fortfarande få ett geologijobb innan examen. ;-)

Haha, ja, så kan man ju också se det.

Men lärarna tyckte det var ett problem. Förmodligen nåt budgettekniskt där de inte fick full ersättning för studentens tid på utbildningen om det inte ledde till en godkänd examen. Men jag frågade aldrig.

Jag hade hur som helst ett trevligt och givande samtal med Octagon i dag, där han berättade massvis om fältgeoteknik och närliggande saker, och gav mig en hel del tips.

geologen sa:
Lars.E sa:
Känner du att du är duktig på att visa att du har kunskap, intresse och vilja?

Tyvärr inte. Men det betyder inte att jag inte har det. Bara att jag är dålig på att visa det. Jag har problem med att sälja mig, som jag ju nämnt många gånger i tråden.

Då har du att välja på att ta examen, så att du har den att visa när du säljer dig.
Eller... Bli riktigt bra på att sälja dig utan examen.
Vad känns lättast?

Du säger att du har kunskap, intresse och vilja.
Vi här på happy vet att du har mycket kunskap att plocka fram.
Men hur har du tänkt visa det för din nästa arbetsgivare? Tipsen här i tråden verkar ju inte duga iallafall...

geologen sa:
Jag hade hur som helst ett trevligt och givande samtal med Octagon i dag, där han berättade massvis om fältgeoteknik och närliggande saker, och gav mig en hel del tips.

Najs!
Detta har vi väntat på i flera år. Fortsätt framåt nu och tappa inte farten.

STOPP! Lyssna inte på alla muntergökar , det kan fortfarande gå åt helvete med en jävla fart.

Så ge bara upp , känns säkrats så.

;p

jomper sa:
Att jobba på ett större företag är inte alls tokigt och på många sätt bättre än statligt jobb tror jag. Tar du dig bara in och visar vad du kan så spelar ev examen ingen som helst roll, att byta jobb internt är alltid lättare än att komma utifrån. Dessutom slipper du "svika" arbetsgivaren.

+1

Där jag jobbar tror jag att det finns något symboliskt löneavdrag på 500kr/månad om man inte har tagit ut examen. I övrigt inga skillnader.

Tillbaka
Topp