Akoa sa:
Kid1000 sa:
Det är intressant att fullt friska människor som kan cykla och uttrycka sig obehindrat i både tal och skrift påpekar saker som att det är svårt att byta jobb.
Testa att gå en dag i mina skor där jag är döv, (hemska tanke!), i princip oförmögen att uttrycka mig väl i tal. Jag trivs med livet som låginkomsttagare, det är ganska mycket gnäll här i tråden från fullt friska människor.
Testa att hålla tyst och höra ingenting, kolla sedan vilka jobb du kan få. Det kan jag tala om - i princip NOLL kvalificerade jobb.
Jag har också högskolepoäng och vill använda dom på ett sätt så man har nytta av poängen.
Bryr jag mig? nej, tycker jag synd om mig? nej.
Skönt att höra! Dock tycker jag inte man ska förringa Geologens situation. Han har uppenbarligen last sig i ett felaktigt negativt tankemönster. Att då visa på att han har det bättre än många andra ger antagligen bara mer skuld och hopplöshetskänslor
Eller HTFU. Svenska människor har i grunden det väldigt bra än de allra flesta i världen. Att pipa om att man INTE har råd. WTF. Jag som har 5 barn har INTE råd med mycket.. Piper jag då? nej. Alltså återigen HTFU och gör något åt situationen.
Som Epiktetos sa: "En del saker står inom vår makt och en del saker står bortom vår makt. Det vi har makt över är åsikt, strävan, begär, rädsla och allt som är våra egna handlingar. Saker bortom vår makt är kropp, egendom, rykte, karriär och allt som inte endast är våra egna handlingar."
En ganska bra tumregel, finns flera att applicera på den vardag man vill ha.