[OT] Chans att rädda karriären?

Hasse#7 sa:
StoraBerg sa:
Octagon sa:
StoraBerg sa:
Jag har oxå provat det med min Nukeproof Scalp....det slutade med att jag inte kunde gå på ca ett halvår =)

Ser ut som en fin hoj ändå.
https://happyride.se/annonser/ad.php?id=19983

Hojen höll bara bra. Den verkar vara vad den heter.

Jag har en lika samma. Den kommer nog hålla länge. Begränsningen finns annorstädes.

Lite synd att sälja den. Men livet måste gå vidare. Kill your darlings. Det var det enda viktiga jag fick lära mig på ovannämnd / mer eller mindre oanvända mediautb. Off topic i off topic tråd. Well. Allt är möjligt. Nästan.

xyz-saft sa:
jomper sa:
Att jobba på ett större företag är inte alls tokigt och på många sätt bättre än statligt jobb tror jag. Tar du dig bara in och visar vad du kan så spelar ev examen ingen som helst roll, att byta jobb internt är alltid lättare än att komma utifrån. Dessutom slipper du "svika" arbetsgivaren.

+1

Där jag jobbar tror jag att det finns något symboliskt löneavdrag på 500kr/månad om man inte har tagit ut examen. I övrigt inga skillnader.

Då blir det självklara svaret att det är orättvist lite skillnad enligt Geologen och därför kan han inte arbeta där eftersom det går emot hans principer. Eller?

Lika lön för lika arbete. Bakgrund är irrelevant så länge du kan utföra jobbet korrekt. Undantaget där yrkeslegitimation krävs (fast jag anser inte att läraryrket ska omfattas av det - alla övriga yrkeslegitimationer är rimliga och ok).

geologen sa:
Lika lön för lika arbete. Bakgrund är irrelevant så länge du kan utföra jobbet korrekt. Undantaget där yrkeslegitimation krävs (fast jag anser inte att läraryrket ska omfattas av det - alla övriga yrkeslegitimationer är rimliga och ok).

Sök jobb som lärare då. På ett cykelgymnasium till exempel.

geologen sa:

Oj, det var synnerligen naivt. Men det är klart om man är så främmande för mjuka värden att man tror att det bara är de faktiska leveranserna som spelar roll så... nä, inte ens då. Bara korkat. Alla som har arbetat i grupp en endaste gång vet att det är svårare än så att bedöma vad som faktist gör att en grupp fungerar. Och för den delen avgöra vilken ersättning som är befogad.

Tyvärr är det ofta så att det är när man byter jobb (eller iaf tjänst) som man kan kliva lite i lönetrappan. Eller möjligen som debiterande konsult där arbetsgivaren inte bara är angelägen att behålla dig utan även har en direkt monetär förlust om du drar.

Atlas sa:
geologen sa:

Oj, det var synnerligen naivt. Men det är klart om man är så främmande för mjuka värden att man tror att det bara är de faktiska leveranserna som spelar roll så... nä, inte ens då. Bara korkat. Alla som har arbetat i grupp en endaste gång vet att det är svårare än så att bedöma vad som faktist gör att en grupp fungerar. Och för den delen avgöra vilken ersättning som är befogad.

Det är jag inte främmande för. Jag är bara övertygad om att det inte är utbildningen som ger "mervärdet", utan egenskaper som är mer inneboende än så.

geologen sa:
Jag vet, och det är så jag ser det också. Samtidigt vill jag inte vara en hoppjerka som byter jobb som andra byter kalsonger. Det tycker inte jag är snällt mot arbetsgivaren.
Jag trodde arbetsgivaren bara var en som betalade ut fastställd lön under den fastlagda tiden du var tvungen att vara där.

geologen sa:
Atlas sa:
geologen sa:

Det är jag inte främmande för. Jag är bara övertygad om att det inte är utbildningen som ger "mervärdet", utan egenskaper som är mer inneboende än så.

Då är det väl inte legitimationen i sig som är fel? Snarare utbildningen som genererar ett legitimation? Kan själv tycka att det finns olämpliga lärare som klarat sig igenom utbildningen.

patten sa:
geologen sa:
Atlas sa:
geologen sa:

Då är det väl inte legitimationen i sig som är fel? Snarare utbildningen som genererar ett legitimation? Kan själv tycka att det finns olämpliga lärare som klarat sig igenom utbildningen.

Jo, legitimationen är fel, för bra lärare är det från början, det är en medfödd (eller delvis medfödd, delvis uppväxtorsakad) egenskap. Antingen har man det eller så har man det inte. Det finns gott om utbildade lärare som är värdelösa som pedagoger, tyvärr. Ingen utbildning i världen kan ändra på det. Nej, bort med lärarlegitimationen. Jag är med på att lärarna bör ha genomgått en grundläggande utbildning i pedagogik, didaktik, samt de lagar och regler som styr skolans verksamhet, men att ta klivet till en yrkeslegitimation var ett mycket stort misstag.

geologen sa:
patten sa:
geologen sa:
Atlas sa:
geologen sa:

Jo, legitimationen är fel, för bra lärare är det från början, det är en medfödd (eller delvis medfödd, delvis uppväxtorsakad) egenskap. Antingen har man det eller så har man det inte. Det finns gott om utbildade lärare som är värdelösa som pedagoger, tyvärr. Ingen utbildning i världen kan ändra på det. Nej, bort med lärarlegitimationen. Jag är med på att lärarna bör ha genomgått en grundläggande utbildning i pedagogik, didaktik, samt de lagar och regler som styr skolans verksamhet, men att ta klivet till en yrkeslegitimation var ett mycket stort misstag.

Håller med dig om att det är egenskaper man har, innan utbildning. Dock ser jag inte hur utbildningens brister att sålla bort de odugliga lärarkandidaterna, skulle göra att själva legitimationens vara eller icke vara. När den infördes var jag själv emot den, nu tycker jag inget om den, känns som det kvittar då jag ändå har en lärarexamen. Kravet i sig med behörig lärare anser nödvändigt, speciellt nu när det är brist på behöriga lärare. Tror att det är en av få orsaker som kan få läraryrket att nå någon form av status igen.

Fältprästen sa:
geologen sa:
Jag vet, och det är så jag ser det också. Samtidigt vill jag inte vara en hoppjerka som byter jobb som andra byter kalsonger. Det tycker inte jag är snällt mot arbetsgivaren.
Jag trodde arbetsgivaren bara var en som betalade ut fastställd lön under den fastlagda tiden du var tvungen att vara där.
Arbetsgivaren kommer alltid sätta företaget och lönsamheten före dig som arbetstagare så varför ska du som arbetstagare tänka annorlunda.

Castleground sa:
geologen sa:
Får jag välja, fast det får jag inte, så jobbar jag mycket hellre statligt.

Att komma in som oerfaren på en myndighet är snudd på omöjligt... Jobba 5-10 år inom den privata världen, som konsult eller dylikt så ökar dina chanser med några magnituder...

Det torde vara rätt ovanligt att karriären går åt det hållet.

Men som sagt, geologen, har du inte kollat lärarjobb, det är stor brist och har du någon enda kunskap om något så kan du ju få jobb som obehörig lärare tills vidare. Jag får känslan av att ungarna skulle gilla dig.

geologen sa:
Nja, nu tror jag att du drar alltför långtgående slutsatser om genetik.
Visst kan du lära dig att presentera/förmedla budskap på ett intressant sätt så att mottagarna tar in det förmedlade budskapet. Det handlar inte alls om ngn medfödd egenskap utan något som du utvecklar kontinuerligt.
Angående lärarlegitimation så var det väl ett försök att höja statusen på läraryrket & jag är väl som du inte helt övertygad om att den åtgärden allena är vägvinnande till det, men jag förkastar den inte heller.

Senast ändrad:
Som obehörig lärare har man noll anställningstrygghet. Så fort det kommer en behörig lärare åker den obehöriga ut på nolltid. Jag vill ha en lugnare tillvaro än så.

geologen sa:
Som obehörig lärare har man noll anställningstrygghet. Så fort det kommer en behörig lärare åker den obehöriga ut på nolltid. Jag vill ha en lugnare tillvaro än så.

För det första är det väl lärarbrist idag så det är väl inte så ofta man bara åker ut?
För det andra, om man skulle åka ut så är det väl bara att gå till en annan skola och i samband med det eventuellt kunna förhandla upp sin lön (eftersom det är lärarbrist)?

Det råder viss lärarbrist, men den är primärt för behöriga lärare, och särskilt i vissa ämnen. Den generella lärarbristen är däremot inte så stor, särskilt inte i storstäder.

frossarn sa:
geologen sa:
Nja, nu tror jag att du drar alltför långtgående slutsatser om genetik.
Visst kan du lära dig att presentera/förmedla budskap på ett intressant sätt så att mottagarna tar in det förmedlade budskapet. Det handlar inte alls om ngn medfödd egenskap utan något som du utvecklar kontinuerligt.
Angående lärarlegitimation så var det väl ett försök att höja statusen på läraryrket & jag är väl som du inte helt övertygad om att den åtgärden allena är vägvinnande till det, men jag förkastar den inte heller.

Jag skulle nog vilja påstå att legitimationen kommer bli en statuhöjare, på längre sikt. Det är lättare att höja lönen nu när det är krav på behörighet och det börjar bli brist på lärare. Dock kan det krävas att man behöver byta arbetsplats för att göra några större ökningar. Det i sin tur tror jag kommer att leda till ökad status...dock inte sagt att det kommer bli så men jag tror att det kommer höja statusen. Att det finns obehöriga och duktiga pedagoger, det tvivlar jag inte en sekund på.

Angående det medfödda. Det är inget man föds med, det är något som man ärver av den omgivning man omger sig med. Det finns många lärare som är på helt fel arbetsplats och det blev inte bättre med en utbildng och det blir heller inte bättre med riktade insatser. Med det sagt menar jag inte att man kan inte kan utveckla egenskaper hos personer för att bli en bra lärare.

geologen sa:
Det råder viss lärarbrist, men den är primärt för behöriga lärare, och särskilt i vissa ämnen. Den generella lärarbristen är däremot inte så stor, särskilt inte i storstäder.

Jo den är stor i storstäder, om vi räknar Göteborg som storstad. Samt att det är brist i stort sett alla ämnen. Det är inte svårt att hitta en nya arbetplats nästkommande termin om så önskas. Det är en stor omsättning på lärare i Göteborg just nu. Lärare byter arbetsplatser för att höja lönen, alltså är utbudet av valmöjligheter stort. Senast jag bytte arbetsplats så hade jag minst tre arbetsplatser att välja på, samt att jag tackade nej till minst lika många intervjuer. Då sökte jag heller inte alla tjänster som jag har behörighet för.

geologen sa:
Det är ju några år sedan, men när jag var nyexad 2008 hann jag vikariera tre dagar innan jul. Strax efter nyår blev jag erbjuden långtidsvikariat för hela vårterminen. Matte/NO på högstadium. Fast det var inte nå vidare betalt.

Men har du lite guts så gå wild and crazy och sök ett lärarjobb nu. Om du törs vill säga.
Skulle det mot allt vett och sans visa sig att du är totalt inkompetent så kan du nog lätt hitta ett nytt jobb inom hemtjänsten!

Johan Falk sa:
geologen sa:

Sök jobb som lärare då. På ett cykelgymnasium till exempel.

Lärare har verkligen inte lika lön.

geologen sa:

Ja du kommer inte få en tillsvidareanställning om du inte är behörig med legitimation.

Om jag skulle hoppa på lärarbanan som obehörig så har jag ingen inkomst under sommaren. Jag skulle bara få ett vik under terminen i så fall.

Du får semesterersättning, samt att du lär få feriedagar för de dagar du arbetat, om du nu sökt en ferietjänst. Börjar du jobba HT så får du alltså betalt nästkommande sommar.

Möjligt, men nu var det våren vi talade om. Om jag skulle jobba från slutet av mars till början av juni lär det inte bli några pengar under sommaren.

staine sa:
Castleground sa:
geologen sa:
Får jag välja, fast det får jag inte, så jobbar jag mycket hellre statligt.

Att komma in som oerfaren på en myndighet är snudd på omöjligt... Jobba 5-10 år inom den privata världen, som konsult eller dylikt så ökar dina chanser med några magnituder...

Det torde vara rätt ovanligt att karriären går åt det hållet.

Men som sagt, geologen, har du inte kollat lärarjobb, det är stor brist och har du någon enda kunskap om något så kan du ju få jobb som obehörig lärare tills vidare. Jag får känslan av att ungarna skulle gilla dig.

Nu vet jag inte om jag missförstår dig...menar du att det är ovanligt att gå från privat sektor till myndighet?
Inte inom geologens sektor enligt min erfarenhet, inte då det behövs en rätt hög kompetens för att sitta på tex Naturvårdsverket eller Sveriges Geologiska Undersökning. Jo, som typ inspektör och så kan det gå att komma in (säsongsanställd fältgeolog på SGU, inventerare på Lst)

Vad gäller examensarbete.... Jag skiter oftast totalt vad det handlar om, huvudsaken är att man drivit ett hyfsat stort projekt "från ax till limpa", att man visar att man klarar av att slutföra en uppgift, hålla en godkänd akademisk nivå, skriva begripligt, hålla koll på källor osv.
Ett examensarbete skiljer sig inte alltför mycket från en större undersökning med rapport.

Nä det är sant! Du får hoppa på det till nästa höst. Utbudet av tjänster är inte allt för stort under mars månad, lättast är augusti och januari.

Det är intressant att fullt friska människor som kan cykla och uttrycka sig obehindrat i både tal och skrift påpekar saker som att det är svårt att byta jobb.

Testa att gå en dag i mina skor där jag är döv, (hemska tanke!), i princip oförmögen att uttrycka mig väl i tal. Jag trivs med livet som låginkomsttagare, det är ganska mycket gnäll här i tråden från fullt friska människor.
Testa att hålla tyst och höra ingenting, kolla sedan vilka jobb du kan få. Det kan jag tala om - i princip NOLL kvalificerade jobb.
Jag har också högskolepoäng och vill använda dom på ett sätt så man har nytta av poängen.

Bryr jag mig? nej, tycker jag synd om mig? nej.

Stort projekt från ax till limpa, låter asjobbigt ju. Nä, är man socialt kompetent så håller jag fortfarande på lärarkarriären som en mycket trevligare syssla!

Är man inte behörig med legitimation finns det inget som heter "lärarkarriär". Och för att bli det, i mitt fall, krävs 5.5 år av studier. Inget jag har läst hittills kvalificerar mig ur Skolverkets perspektiv.

Kid1000 sa:
Det är intressant att fullt friska människor som kan cykla och uttrycka sig obehindrat i både tal och skrift påpekar saker som att det är svårt att byta jobb.

Testa att gå en dag i mina skor där jag är döv, (hemska tanke!), i princip oförmögen att uttrycka mig väl i tal. Jag trivs med livet som låginkomsttagare, det är ganska mycket gnäll här i tråden från fullt friska människor.
Testa att hålla tyst och höra ingenting, kolla sedan vilka jobb du kan få. Det kan jag tala om - i princip NOLL kvalificerade jobb.
Jag har också högskolepoäng och vill använda dom på ett sätt så man har nytta av poängen.

Skönt att höra! Dock tycker jag inte man ska förringa Geologens situation. Han har uppenbarligen last sig i ett felaktigt negativt tankemönster. Att då visa på att han har det bättre än många andra ger antagligen bara mer skuld och hopplöshetskänslor

geologen sa:
Är man inte behörig med legitimation finns det inget som heter "lärarkarriär". Och för att bli det, i mitt fall, krävs 5.5 år av studier. Inget jag har läst hittills kvalificerar mig ur Skolverkets perspektiv.

Jag är gymnasielärare och ångrar det inte en sekund. 35k i lön med chans att göra karriär. Förtroendearbetstid. 35h vecka plus 10h som du själv förvaltar per vecka (där ingen kan kräva redovisning eller att du är på plats). 2mån sommarsemester och tre veckor i jul plus en vecka sportlov. Underbara elever (i 95% av fallen på rätt skola). Utmanande arbete och många bra kollegor (på rätt skola)

5,5 år är för vissa ämnen på gymnasienivå Geologen. 4,5 år är standard för att bli behörig. Dock känns det som att 1månads utbildning är för mycket för dig i nuläget?

Akoa sa:
Kid1000 sa:

Skönt att höra! Dock tycker jag inte man ska förringa Geologens situation. Han har uppenbarligen last sig i ett felaktigt negativt tankemönster. Att då visa på att han har det bättre än många andra ger antagligen bara mer skuld och hopplöshetskänslor

Eller HTFU. Svenska människor har i grunden det väldigt bra än de allra flesta i världen. Att pipa om att man INTE har råd. WTF. Jag som har 5 barn har INTE råd med mycket.. Piper jag då? nej. Alltså återigen HTFU och gör något åt situationen.

Som Epiktetos sa: "En del saker står inom vår makt och en del saker står bortom vår makt. Det vi har makt över är åsikt, strävan, begär, rädsla och allt som är våra egna handlingar. Saker bortom vår makt är kropp, egendom, rykte, karriär och allt som inte endast är våra egna handlingar."

En ganska bra tumregel, finns flera att applicera på den vardag man vill ha.

Borde inte denna tråd snart yxas i enlighet med "lex vardagsrum"?

Sen kan geo och alla happyiter med starka vårdgener fortsätta på familjeliv.se under "psykisk ohälsa".

Kid1000 sa:
Akoa sa:
Kid1000 sa:

Eller HTFU. Svenska människor har i grunden det väldigt bra än de allra flesta i världen. Att pipa om att man INTE har råd. WTF. Jag som har 5 barn har INTE råd med mycket.. Piper jag då? nej. Alltså återigen HTFU och gör något åt situationen.

Som Epiktetos sa: "En del saker står inom vår makt och en del saker står bortom vår makt. Det vi har makt över är åsikt, strävan, begär, rädsla och allt som är våra egna handlingar. Saker bortom vår makt är kropp, egendom, rykte, karriär och allt som inte endast är våra egna handlingar."

En ganska bra tumregel, finns flera att applicera på den vardag man vill ha.

Så du tror att all psykisk ohälsa kan förebyggas av en hårdare attityd? Jomenvisst.

Akoa sa:
Så du tror att all psykisk ohälsa kan förebyggas av en hårdare attityd? Jomenvisst.

Du anser alltså att Geologen lider av psykisk ohälsa?
Jag om någon vet vad psykisk ohälsa är, jag har egen erfarenhet av sådant.
Jag har mot bättre vetande läst alla 71 sidor av denna tråd, jag anser att det handlar om totalvägran att flytta sig ur trygghetszonen.

Kid1000 sa:
Akoa sa:

Du anser alltså att Geologen lider av psykisk ohälsa?
Jag om någon vet vad psykisk ohälsa är, jag har egen erfarenhet av sådant.
Jag har mot bättre vetande läst alla 71 sidor av denna tråd, jag anser att det handlar om totalvägran att flytta sig ur trygghetszonen.

Eftersom du skriver att du om någon vet vad psykisk ohälsa är så måste det ju vara så att du har rätt. Tack så mycket!

Luthman Photography sa:
Kul att det hela blev en tävling i misär! Kul vändning på tråden!

Jag har kramp i vaden sen simningen igår, får jag någon form av tröstpris eller blir det pallplats för mig?
Nej du ska knipa käft då du är svensk och inte har nån funktionsvariation.
Bra så?

Mr Orange sa:
Borde inte denna tråd snart yxas i enlighet med "lex vardagsrum"?

Sen kan geo och alla happyiter med starka vårdgener fortsätta på familjeliv.se under "psykisk ohälsa".

Vadå, du vill yxa en happyitisk socialrealistisk föreställning i nivå med - tja, I väntan på Godot kanske? Nu får du väl ge dig.

Tillbaka
Topp