[OT] Chans att rädda karriären?

GoranS sa:
Jag tror att det handlar om att man måste få läraryrket att bli såpass attraktivt att det blir försthandsvalet för många duktiga och ambitiösa studenter. Hur det ska gå till är jag dock inte personen att svara på. Lön är säkert en faktor, men jag tror inte det är en universallösning.

Nej, lärarlönerna är redan väldigt höga, så det kan inte vara en faktor.

Men lösningen, som jag ser det, faller under politikdiskussion, och det är inte tillåtet här, så jag avstår från att svara.

GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:
Låter som en prioriteringsfråga där du väljer att trots att situationen enligt dig själv är på väg mot katastrof inom mindre än ett år väljer att prioritera tid för annat kontra att säkra en vettig arbetssituation, potentiellt för många år framöver. Tror att det är ett val som många, inklusive jag, har svårt att förstå.

Ja, nån bokstavskombination som gör att jag har svårt att sträva mot långsiktiga mål framför kortsiktiga tillfredsställelser har jag. Tyvärr. Men jag har svårt för att sluta leva, dvs göra det som för mig gör livet värt att leva (umgås med vänner, träna, segla, cykla) under flera års tid, för att kanske, möjligen, få ett bättre jobb i framtiden. Det kanske ni kan förstå?

Nu blir jag konfunderad. Finns alltså alternativet att ha kvar samma jobb och fortsätta leva på nuvarande sätt i flera år framöver? Jag trodde det var kört under andra halvan av nästa år. Om så är fallet är det ju snarast följande två alternativ som gäller:

1) Köra huvudet i sanden och fortsätta tills det tar stopp under nästa år och då hamna i en betydligt sämre situation, och en situation där dessa saker som "gör livet värt att leva" kanske inte finns möjlighet till alls.
2) Ta tag i det nu och under en begränsad tid få ge upp (en del av) dessa saker och sedan kunna få tillbaka dem.

Måste ju vara bättre att försöka göra något medan tid är än att hamna i en total krissituation. Om du redan nu lever med små ekonomiska marginaler kommer det väl att bli än värre utan jobb. T.ex. har du ju konstaterat att ditt boende är något du värderar högt och vad jag förstod var det inte jättebilligt. Att behöva ge upp det av ekonomiska skäl p.g.a. av att du inte tagit tag i jobbsökandet i tid skulle väl vara surt? (Skrivet med brasklapp att jag inte har koll på hur det är med möjlighet till bidrag för att kunna bo kvar i en bostad om man själv saknar ekonomiska resurser att betala för den).

Jobbet kommer inte att försvinna. Bara förändras till nåt extremt mycket sämre.

Ibland är jag så uppgiven att jag bara skulle vilja sälja lägenheten, köpa en segelbåt och "rymma" till Medelhavet eller nåt.

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:
Låter som en prioriteringsfråga där du väljer att trots att situationen enligt dig själv är på väg mot katastrof inom mindre än ett år väljer att prioritera tid för annat kontra att säkra en vettig arbetssituation, potentiellt för många år framöver. Tror att det är ett val som många, inklusive jag, har svårt att förstå.

Ja, nån bokstavskombination som gör att jag har svårt att sträva mot långsiktiga mål framför kortsiktiga tillfredsställelser har jag. Tyvärr. Men jag har svårt för att sluta leva, dvs göra det som för mig gör livet värt att leva (umgås med vänner, träna, segla, cykla) under flera års tid, för att kanske, möjligen, få ett bättre jobb i framtiden. Det kanske ni kan förstå?

Nu blir jag konfunderad. Finns alltså alternativet att ha kvar samma jobb och fortsätta leva på nuvarande sätt i flera år framöver? Jag trodde det var kört under andra halvan av nästa år. Om så är fallet är det ju snarast följande två alternativ som gäller:

1) Köra huvudet i sanden och fortsätta tills det tar stopp under nästa år och då hamna i en betydligt sämre situation, och en situation där dessa saker som "gör livet värt att leva" kanske inte finns möjlighet till alls.
2) Ta tag i det nu och under en begränsad tid få ge upp (en del av) dessa saker och sedan kunna få tillbaka dem.

Måste ju vara bättre att försöka göra något medan tid är än att hamna i en total krissituation. Om du redan nu lever med små ekonomiska marginaler kommer det väl att bli än värre utan jobb. T.ex. har du ju konstaterat att ditt boende är något du värderar högt och vad jag förstod var det inte jättebilligt. Att behöva ge upp det av ekonomiska skäl p.g.a. av att du inte tagit tag i jobbsökandet i tid skulle väl vara surt? (Skrivet med brasklapp att jag inte har koll på hur det är med möjlighet till bidrag för att kunna bo kvar i en bostad om man själv saknar ekonomiska resurser att betala för den).

Ibland är jag så uppgiven att jag bara skulle vilja sälja lägenheten, köpa en segelbåt och "rymma" till Medelhavet eller nåt.

Gört.

geologen sa:
Fältprästen sa:
Kan du inte göra en lista på vad du kan i Excel så kan vi avgöra hur bra eller dålig du faktiskt är? För jag tvivlar på att du kan avgöra det själv.

Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...

Fast jag håller med Fältprästen om att det vore intressant: inte dina Excelkunskaper i sig, men som ett lackmustest på hur du värderar dina egenskaper.

Vi är ju nämligen ganska många som tror att du systematiskt nedvärderar dig själv och vad du kan. Att du knappt våga skriva att du är bra på Excel bara för att du stötte på någon med svart bälte i Excel en gång, som ett exempel. Eftersom vi är många som kan relatera till Excelkunskaper och har en känsla för hur mycket (eller snarare lite) som vi själva och våra kollegor kan, så kunde det vara ett givande exempel. Om du vill.

geologen sa:

Inte i förhållande till diverse yrken du kan få med liknande, eller kortare, utbildningslängd. De är heller inte märkvärdiga i jämförelse med t ex vad en duktig industriarbetare har. De kanske är hyggliga i jämförelse med andra yrken i den ofantliga sektorn, men det är ju bara en delmängd av arbetsmarknaden som inte nödvändigtvis representerar vad som anses vara ett högt löneläge.

geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Då låter det i mina öron som att du gjort prioriteringen att saker utanför jobbet är så viktiga att du hellre behåller dessa och samtidigt tar en mycket sämre arbetssituation än att (temporärt och ev. delvis) ge upp dessa saker samt utsätta dig för obehaget att söka jobb och därmed kunna förbättra din arbetssituation. Jag tycker valet är konstigt, men det är inte mitt val och jag ska inte leva med konsekvenserna under många år.

Att fly lär bara göra saken värre då de pengar du får ut från lägenheten inte lär räcka till att hålla dig flytande tills det är dags att inta slutligt horisontalläge. Och en högre ålder och en lång lucka i CV:t för att segla är jag inte säker gör dig mer attraktiv för arbetsgivare.

DT sa:
geologen sa:
Fältprästen sa:
Kan du inte göra en lista på vad du kan i Excel så kan vi avgöra hur bra eller dålig du faktiskt är? För jag tvivlar på att du kan avgöra det själv.

Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...

Fast jag håller med Fältprästen om att det vore intressant: inte dina Excelkunskaper i sig, men som ett lackmustest på hur du värderar dina egenskaper.

Vi är ju nämligen ganska många som tror att du systematiskt nedvärderar dig själv och vad du kan. Att du knappt våga skriva att du är bra på Excel bara för att du stötte på någon med svart bälte i Excel en gång, som ett exempel. Eftersom vi är många som kan relatera till Excelkunskaper och har en känsla för hur mycket (eller snarare lite) som vi själva och våra kollegor kan, så kunde det vara ett givande exempel. Om du vill.

+1; jag tänkte själv skriva ovanstående inlägg men så hade DT redan gjort det. ;-)

TBy sa:
geologen sa:

Inte i förhållande till diverse yrken du kan få med liknande, eller kortare, utbildningslängd. De är heller inte märkvärdiga i jämförelse med t ex vad en duktig industriarbetare har. De kanske är hyggliga i jämförelse med andra yrken i den ofantliga sektorn, men det är ju bara en delmängd av arbetsmarknaden som inte nödvändigtvis representerar vad som anses vara ett högt löneläge.

Ingångslön på 33 000 är skyhögt i min värld. Rena fantasilönerna.

GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:
geologen sa:
GoranS sa:

Då låter det i mina öron som att du gjort prioriteringen att saker utanför jobbet är så viktiga att du hellre behåller dessa och samtidigt tar en mycket sämre arbetssituation än att (temporärt och ev. delvis) ge upp dessa saker samt utsätta dig för obehaget att söka jobb och därmed kunna förbättra din arbetssituation. Jag tycker valet är konstigt, men det är inte mitt val och jag ska inte leva med konsekvenserna under många år.

Att fly lär bara göra saken värre då de pengar du får ut från lägenheten inte lär räcka till att hålla dig flytande tills det är dags att inta slutligt horisontalläge. Och en högre ålder och en lång lucka i CV:t för att segla är jag inte säker gör dig mer attraktiv för arbetsgivare.

Det där med seglingen var väl inte helt seriöst menat, men i de mörkaste stunderna tar jag fram det som en mental snuttefilt. Havet är den sista platsen där det finns viss frihet här i världen.

geologen sa:
TBy sa:
geologen sa:

Här finns lite att läsa angående lön! http://skolvarlden.se/artiklar/sa-mycket-tjanar-lararna

Dock är den inte pinfärsk men det är ändå siffror som stämmer hanska bra.

Senast ändrad:
geologen sa:
TBy sa:
geologen sa:

En mer relevant jämförelse är väl vad människor med likartade utbildningar men andra yrkesval kan tjäna. Då är lärarlönerna inte "väldigt höga". Men, som sagt, jag tror inte att lönerna är hela svaret på frågan hur man ska få en kompetent lärarkår.

geologen sa:
TBy sa:
geologen sa:

Lärare har har inte en ingångslön på 33000.

Jag orkar inte med tråden mer just nu. Men vill hälsa från min fru till dem som hjälpt henne. Saken är inte löst ännu men hon fick grym skjuts och nytt självförtroende tack vare er. Det fastnade nånstans i företagens administration och hon ville inte involvera er djupare då det inte ingick i dealen. Hon har mycket på gång, både ansökningar och kurser. Har läst in grunder i CAD, typ veckolång kurs, gått igenom två omfattande paket repetition i Excel och kommer nu gå en tredagars projektledarkurs. Dessutom har hon reviderat sina löneanspråk nedåt. Ett kap helt enkelt. :)

geologen sa:
Jag önskar henne lycka till! :)

Tack! Frugan och jag önskar dig detsamma. Tänk positivt och gå på möjligheter istället för tvärtom. Du levererar service, trygghet och kunskap. Saker som alla tycker är prisvärt. Jag tycker faktiskt att du skulle haka på någon gratis en jobbdag bara för att få lite luftombyte och nya vyer. Så här års är väl fritiden inte lika helig?

geologen sa:
Hasse#7 sa:
Jag tycker faktiskt att du skulle haka på någon gratis en jobbdag bara för att få lite luftombyte och nya vyer.

Den meningen förstod jag faktiskt inte, tror jag...

Menar du ta ledigt en vardag för att följa med nån annan till jobbet?

Nu tänkte jag mig nog att du har ledig vardag nån gång om du jobbar helg ibland. Jag personligen skulle lätt kunna använda en semesterdag för att hjälpa någon gratis, särskilt om jag trodde att det kunde påverka hela min framtid positivt. Blir nog mer irriterad om jag slöar bort tiden än hjälper någon.

geologen sa:
Jag jobbar enbart dagtid helgfria vardagar, aldrig helger. Ska jag vara (betalt) ledig en helgfri vardag måste jag ta semester...

Fel av mig då. Men säg hypotetiskt att tex Octagon måste jobba en helgdag och frågar om du vill hänga med. Skulle du inte haka på då för att pröva hur det känns och hur du i praktiken står dig oavsett teoretiska hinder?

Jag har vid något tillfälle också försökt ge tips i den här tråden.

Läser ditt CV och ser du jobbat på Apple-supporten, jag sökte jobb där medan du jobbade där (efter it-kraschen, ny-exad med 5 års civilingenjörsutbildning i bagaget) men kom inte förbi första intervjun, föll på något problem med auktoritär ledarstil tror jag....kändes rätt deppigt då men idag har jag haft en lång karriär i it-branschen (med en "fantasi-lön" dessutom), rätt vad det är så händer något, ge inte upp. Lätt att säga till någon annan, svårare att få in i skallen på sig själv.

Senast ändrad:
Jag jobbade för Apple i Cork, på Irland. Sökte du verkligen där? Jag fick jobbet där, på plats, och fick en bestämd känsla av att det primära kravet var att man kunde svenska och engelska och hade använt en dator åtminstone lika mycket som en genomsnittsperson...

Nå, du missade inte så jättemycket. Det var ett kul ställe i början, men det hårdnade till efter ett tag. Fast några jag lärde känna där har jag fortfarande god kontakt med i dag, om än bara via nätet (pga stor geografisk separation).

Synd att jag inte fortsatte inom den världen i stället för att åka hem för att plugga. Det fanns goda karriärmöjligheter där, då. Men jag har alltid varit för ointresserad och oengagerad för att fånga alla dessa tillfällen som flugit förbi. Det är därför jag är där jag är i dag, i min ekonomiskt sämsta sits under hela mitt vuxna liv.

Hasse#7 sa:
geologen sa:
Jag jobbar enbart dagtid helgfria vardagar, aldrig helger. Ska jag vara (betalt) ledig en helgfri vardag måste jag ta semester...

Fel av mig då. Men säg hypotetiskt att tex Octagon måste jobba en helgdag och frågar om du vill hänga med. Skulle du inte haka på då för att pröva hur det känns och hur du i praktiken står dig oavsett teoretiska hinder?

Haha, jo, för all del, det hade jag kunnat göra. Hur man nu skulle hitta nån som ställer upp på det.

Inte tittat in här på 2 veckor och ser att det dragit iväg 20 sidor till.
Vad har hänt ? Har jag missat något ?
Har någon fått jobb.?

Ja den inspirerade mig faktiskt till att ta tag i det hela och läsa vidare efter 6 års funderingar. Det var väl lite timing att tråden dök upp igen samtidigt som jag fick mail om en utbildning som jag var tvungen att söka i rasket som gjorde att jag tänkte vafaaaaaan jag gör det.

2 år distans på kvällstid var tufft ihop med min vanliga heltidstjänst + att jag driven en egen liten verksamhet vid sidan av och att tävla i två olika sportgrenar samtidigt.... men nu har jobbat i ungefär 2 månader på mitt nya jobb och trivs bra.

Cheers :)

Hasse#7 sa:
Jag orkar inte med tråden mer just nu. Men vill hälsa från min fru till dem som hjälpt henne. Saken är inte löst ännu men hon fick grym skjuts och nytt självförtroende tack vare er. Det fastnade nånstans i företagens administration och hon ville inte involvera er djupare då det inte ingick i dealen. Hon har mycket på gång, både ansökningar och kurser. Har läst in grunder i CAD, typ veckolång kurs, gått igenom två omfattande paket repetition i Excel och kommer nu gå en tredagars projektledarkurs. Dessutom har hon reviderat sina löneanspråk nedåt. Ett kap helt enkelt. :)

Jag satt precis och funderade på vad som hände sedan. Borde ha följt upp men det rann ut i sanden. Trist att det fastnade men bra att hon kämpar på. Jag håller tummarna!

Alltså, jag har ju använt den här tråden som avskräckande exempel när jag börjat tänka "Jag orkar inte skriva en ansökan till just nu". Och jag har fått gå på massor av intervjuer samt fått nytt jobb två gånger under trådens livslängd så i nåt avseende funkar det ju. Och man kan faktiskt tacka nej till jobberbjudanden om man känner att det inte passar trots allt (så länge man söker nytt medan man faktiskt jobbar har det inte så många konsekvenser heller). Alla ansökningar du formulerar gör det till en lättare uppgift nästa gång, alla gånger du ringer och hör dig för vad som händer med din ansökan (och ber om någon form av feedback) lär du dig något och varje intervju är träning för intervju n+1.

Mitt tips: Lägg mindre fokus på att förklara för andra varför de tänker fel när de ger dig tips, börja jobba målinriktat för vad det nu är du vill ha, sätt upp kvantitativa mål. Och prata med en psykolog.

Johan Falk sa:
geologen sa:
Psykolog har jag inte råd med. Annars hade jag gärna träffat en sån.

Kostar inte mer än en pizza, med remiss från din husläkare.

Riktigt så enkelt är det inte. Och det krävs svåra besvär för att få del av den pyttelilla psykologkakan den vägen. Dessutom finns det massvis andra som behöver den hjälpen mycket bättre än mig.

Men även om, så kostar bortavaron från jobbet väldigt mycket. Kanske 300 kr per besök, om jag räknar med en timme psykologtid. Det är alldeles för mycket pengar.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp