Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bengt-re sa:Du får rando cykla med knäppa gubbar - kostar bara 100 spänn för många timmars gratis terapi.
Dessutom så är många av gubbarna folk som anställer folk....
geologen sa:Men även om, så kostar bortavaron från jobbet väldigt mycket. Kanske 300 kr per besök, om jag räknar med en timme psykologtid. Det är alldeles för mycket pengar.
Pugilism sa:Hasse#7 sa:Jag orkar inte med tråden mer just nu. Men vill hälsa från min fru till dem som hjälpt henne. Saken är inte löst ännu men hon fick grym skjuts och nytt självförtroende tack vare er. Det fastnade nånstans i företagens administration och hon ville inte involvera er djupare då det inte ingick i dealen. Hon har mycket på gång, både ansökningar och kurser. Har läst in grunder i CAD, typ veckolång kurs, gått igenom två omfattande paket repetition i Excel och kommer nu gå en tredagars projektledarkurs. Dessutom har hon reviderat sina löneanspråk nedåt. Ett kap helt enkelt. :)
Jag satt precis och funderade på vad som hände sedan. Borde ha följt upp men det rann ut i sanden. Trist att det fastnade men bra att hon kämpar på. Jag håller tummarna!
Bengt-re sa:Dessutom så är många av gubbarna folk som anställer folk....
geologen sa:Bengt-re sa:Dessutom så är många av gubbarna folk som anställer folk....
Kanske i Stockholm - har redan fått det tipset via PM - men inte i Gbg. Tror inte den "trenden" har hittat hit. Här är det nog fortfarande golf och segling som gäller.
Jag cyklar faktiskt helst inte med gubbar, utan hellre med gummor. Det blir mer disciplinerat då, i alla fall här. Gubbar ska alltid köra snoppmätningar och det blir alldeles för hårt för det mesta.
geologen sa:Jag jobbade för Apple i Cork, på Irland. Sökte du verkligen där? Jag fick jobbet där, på plats, och fick en bestämd känsla av att det primära kravet var att man kunde svenska och engelska och hade använt en dator åtminstone lika mycket som en genomsnittsperson...
Nå, du missade inte så jättemycket. Det var ett kul ställe i början, men det hårdnade till efter ett tag. Fast några jag lärde känna där har jag fortfarande god kontakt med i dag, om än bara via nätet (pga stor geografisk separation).
Synd att jag inte fortsatte inom den världen i stället för att åka hem för att plugga. Det fanns goda karriärmöjligheter där, då. Men jag har alltid varit för ointresserad och oengagerad för att fånga alla dessa tillfällen som flugit förbi. Det är därför jag är där jag är i dag, i min ekonomiskt sämsta sits under hela mitt vuxna liv.
Råd med bil, så att du kan ta dig dit med cykel? Det var en märklig formulering.geologen sa:Jag tar mig säkert en cykeltur i Sthlm nån gång. När jag bytt jobb och har råd med bil, så jag kan ta mig dit med cykel... ;)
Ditt liv, ditt val. Många här på Happy verkar inte tro på vad du anser om dig själv, men vill du inte ha hjälp, så vill du inte.geologen sa:Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...
Det där tror jag inte på. För att ge lite feedback behövs ingen ingående kunskap om dig.Jag har ingen som känner mig så väl som skulle krävas för att kunna göra det. Det betyder inte att det inte finns nån som skulle kunna ställa upp, bara att de inte skulle kunna vara till nån som helst nytta.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3637&artikel=5648330geologen sa:Psykolog har jag inte råd med. Annars hade jag gärna träffat en sån.
Är det något du drömt om, så gör det. Du är i så fall inte den förste som gjort det.geologen sa:Ibland är jag så uppgiven att jag bara skulle vilja sälja lägenheten, köpa en segelbåt och "rymma" till Medelhavet eller nåt.
Vad skall du med bil till, om du skall cykla dit?geologen sa:Jag tar mig säkert en cykeltur i Sthlm nån gång. När jag bytt jobb och har råd med bil, så jag kan ta mig dit med cykel... ;)
Frankenstein's Bike sa:Du ska se att det i efterhand visade sig att det fanns en anledning, många gånger har jag tänk: "tusan också, nu gick det åt skogen" för att det senare skulle visa sig vara min smala lycka. Försynen har en underlig förmåga att ibland ta en omväg till målet...
Fältprästen sa:Är det något du drömt om, så gör det. Du är i så fall inte den förste som gjort det.geologen sa:Ibland är jag så uppgiven att jag bara skulle vilja sälja lägenheten, köpa en segelbåt och "rymma" till Medelhavet eller nåt.
Ditt liv kan ta en helt ny vändning.
Fältprästen sa:http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3637&artikel=5648330geologen sa:Psykolog har jag inte råd med. Annars hade jag gärna träffat en sån.
Fältprästen sa:Ditt liv, ditt val. Många här på Happy verkar inte tro på vad du anser om dig själv, men vill du inte ha hjälp, så vill du inte.geologen sa:Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...
Fältprästen sa:Det där tror jag inte på. För att ge lite feedback behövs ingen ingående kunskap om dig.Jag har ingen som känner mig så väl som skulle krävas för att kunna göra det. Det betyder inte att det inte finns nån som skulle kunna ställa upp, bara att de inte skulle kunna vara till nån som helst nytta.
geologen sa:Fältprästen sa:Ditt liv, ditt val. Många här på Happy verkar inte tro på vad du anser om dig själv, men vill du inte ha hjälp, så vill du inte.geologen sa:Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...
Jag upptäckte att jag bara skrapat på ytan av vad som går att göra. Säg tio procent, när jag innan trodde kanske 70-80 procent. Riktigt jävla illa alltså! Tro mig!
geologen sa:Fältprästen sa:Det där tror jag inte på. För att ge lite feedback behövs ingen ingående kunskap om dig.Jag har ingen som känner mig så väl som skulle krävas för att kunna göra det. Det betyder inte att det inte finns nån som skulle kunna ställa upp, bara att de inte skulle kunna vara till nån som helst nytta.
Jo, när det gäller specifik kunskap eller jobbrelaterade egenskaper. Det är inget som folk i min närhet känner till nåt om.
Jag har själv sett vad man kan göra i Excel och tyvärr behövt vidareutveckla en hel jävla applikation skriven i vba i Excel, merparten av användandet ser inte ut så och marparten av användarna vet inte att det går att göra. Excel är typ det enda programmet där det finns två helt olika definitioner av "Jag kan det här".geologen sa:Fältprästen sa:Ditt liv, ditt val. Många här på Happy verkar inte tro på vad du anser om dig själv, men vill du inte ha hjälp, så vill du inte.geologen sa:Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...
Jag upptäckte att jag bara skrapat på ytan av vad som går att göra. Säg tio procent, när jag innan trodde kanske 70-80 procent. Riktigt jävla illa alltså! Tro mig!
geologen sa:Jag jobbade för Apple i Cork, på Irland. Sökte du verkligen där? Jag fick jobbet där, på plats, och fick en bestämd känsla av att det primära kravet var att man kunde svenska och engelska och hade använt en dator åtminstone lika mycket som en genomsnittsperson...
Nå, du missade inte så jättemycket. Det var ett kul ställe i början, men det hårdnade till efter ett tag. Fast några jag lärde känna där har jag fortfarande god kontakt med i dag, om än bara via nätet (pga stor geografisk separation).
Peth sa:Vad gäller Excel så kan man laborera med tabeller, pivottabeller, if-satser och lookupfunktioner så kan man mer än de flesta. Har man utöver det koll på att det finns något som heter macron som man antingen spelar in själv eller snor på nätet (dvs extremt grundläggande) och kan grunderna i SQL så kan man utan problem hävda att man är duktig – utan att för den delen vara expert.
geologen sa:Fältprästen sa:Ditt liv, ditt val. Många här på Happy verkar inte tro på vad du anser om dig själv, men vill du inte ha hjälp, så vill du inte.geologen sa:Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...
Jag upptäckte att jag bara skrapat på ytan av vad som går att göra. Säg tio procent, när jag innan trodde kanske 70-80 procent. Riktigt jävla illa alltså! Tro mig
Att skriva hela applikationer låter som typiskt sånt som går men borde låtas bli. Hopplöst att ärva andras stora excelhärvor. Illa nog med ens egna.. ;Pzirxo sa:Jag har själv sett vad man kan göra i Excel och tyvärr behövt vidareutveckla en hel jävla applikation skriven i vba i Excel, merparten av användandet ser inte ut så och marparten av användarna vet inte att det går att göra. Excel är typ det enda programmet där det finns två helt olika definitioner av "Jag kan det här".geologen sa:Fältprästen sa:Ditt liv, ditt val. Många här på Happy verkar inte tro på vad du anser om dig själv, men vill du inte ha hjälp, så vill du inte.geologen sa:Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...
Jag skulle tro att du utan problem kan skriva att du kan Excel och det skulle stämma för alla de jobb du kan tänkas söka. Skriv det bara inte om du ska söka jobb som Data scientist eller annan tung analytikertjänst.
cyklariskogen sa:geologen sa:Fältprästen sa:Ditt liv, ditt val. Många här på Happy verkar inte tro på vad du anser om dig själv, men vill du inte ha hjälp, så vill du inte.geologen sa:Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...
Jag upptäckte att jag bara skrapat på ytan av vad som går att göra. Säg tio procent, när jag innan trodde kanske 70-80 procent. Riktigt jävla illa alltså! Tro mig
Grejen är att det är inte du som avgör om du kan nog eller inte, det är hen som anställt dig.
geologen sa:Peth sa:Vad gäller Excel så kan man laborera med tabeller, pivottabeller, if-satser och lookupfunktioner så kan man mer än de flesta. Har man utöver det koll på att det finns något som heter macron som man antingen spelar in själv eller snor på nätet (dvs extremt grundläggande) och kan grunderna i SQL så kan man utan problem hävda att man är duktig – utan att för den delen vara expert.
Och av det du räknar upp kan jag använda if-satser. Resten har jag aldrig nosat på. Tror ni mig nu då?
Japp, det ska man verkligen låta bli. Bland det värsta jag behövt utveckla och det var ett helvete att få användarna att byta till nya versioner.Rattnalle sa:Att skriva hela applikationer låter som typiskt sånt som går men borde låtas bli. Hopplöst att ärva andras stora excelhärvor. Illa nog med ens egna.. ;Pzirxo sa:Jag har själv sett vad man kan göra i Excel och tyvärr behövt vidareutveckla en hel jävla applikation skriven i vba i Excel, merparten av användandet ser inte ut så och marparten av användarna vet inte att det går att göra. Excel är typ det enda programmet där det finns två helt olika definitioner av "Jag kan det här".geologen sa:Fältprästen sa:Ditt liv, ditt val. Många här på Happy verkar inte tro på vad du anser om dig själv, men vill du inte ha hjälp, så vill du inte.geologen sa:Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...
Jag skulle tro att du utan problem kan skriva att du kan Excel och det skulle stämma för alla de jobb du kan tänkas söka. Skriv det bara inte om du ska söka jobb som Data scientist eller annan tung analytikertjänst.
zirxo sa:Jag skulle tro att du utan problem kan skriva att du kan Excel och det skulle stämma för alla de jobb du kan tänkas söka. Skriv det bara inte om du ska söka jobb som Data scientist eller annan tung analytikertjänst.
sih sa:geologen sa:Peth sa:Vad gäller Excel så kan man laborera med tabeller, pivottabeller, if-satser och lookupfunktioner så kan man mer än de flesta. Har man utöver det koll på att det finns något som heter macron som man antingen spelar in själv eller snor på nätet (dvs extremt grundläggande) och kan grunderna i SQL så kan man utan problem hävda att man är duktig – utan att för den delen vara expert.
Och av det du räknar upp kan jag använda if-satser. Resten har jag aldrig nosat på. Tror ni mig nu då?
Det är väl helt ointressant vilka specifika kommandon man kan. Om du kunnat lära dig if-satser kan du lära dig dom andra.
zirxo sa:Japp, det ska man verkligen låta bli. Bland det värsta jag behövt utveckla och det var ett helvete att få användarna att byta till nya versioner.Rattnalle sa:Att skriva hela applikationer låter som typiskt sånt som går men borde låtas bli. Hopplöst att ärva andras stora excelhärvor. Illa nog med ens egna.. ;Pzirxo sa:Jag har själv sett vad man kan göra i Excel och tyvärr behövt vidareutveckla en hel jävla applikation skriven i vba i Excel, merparten av användandet ser inte ut så och marparten av användarna vet inte att det går att göra. Excel är typ det enda programmet där det finns två helt olika definitioner av "Jag kan det här".geologen sa:Fältprästen sa:Ditt liv, ditt val. Många här på Happy verkar inte tro på vad du anser om dig själv, men vill du inte ha hjälp, så vill du inte.geologen sa:Som sagt, släpp det. Jag har tagit reda på tillräckligt för att veta att det jag säger stämmer i det här fallet. Det var bara ett exempel, Helge...
Applikationen gick ut på att bygga upp XML-filer utifrån flera tabeller i Excelarket som sedan mailades till en server för inläsning. Inget av det som gjordes finns dokumenterat från Microsoft hur man gör och de som byggt innan mig hade inte dokumenterat speciellt bra så det blev att leka gissningsleken stora delar av tiden.
geologen sa:Jag använde Excel främst för att skapa förenklade, matematiska prestandamodeller och optimeringsberäkningar för påhittade flygplan i flygsimulatorn X-Plane förr.
Och mer generellt för olika typer av beräkningar, mycket t ex där hela serier av datapunkter ska räknas på, eller förlopp över tid.
Dessutom för att samla och grafiskt presentera data, bl a från egna laktattest, viktförändingar och liknande.
Simpanovic sa:geologen sa:Jag använde Excel främst för att skapa förenklade, matematiska prestandamodeller och optimeringsberäkningar för påhittade flygplan i flygsimulatorn X-Plane förr.
Och mer generellt för olika typer av beräkningar, mycket t ex där hela serier av datapunkter ska räknas på, eller förlopp över tid.
Dessutom för att samla och grafiskt presentera data, bl a från egna laktattest, viktförändingar och liknande.
Men för i helsicke. Då kan du ofantligt mycket mer Excel än mig, och jag lägger nog 50% av min arbetstid i skiten. Jag använder andras redan ordnade formler och vet hur jag lagar de om de pajjat p.g.a. någon misslyckad klipp-och-klistra-manöver. Men jag är med detta alltså endast en van användare. Jag skulle inte få för mig att försöka bygga egna formler.
Måhända är det matematik du hanterar, mer än Excel, men sluta nedvärdera dig själv!
geologen sa:en stor skräck för mig är att bli påkommen med att inte kunna en sak jag gett sken av att kunna
Simpanovic sa:geologen sa:Jag använde Excel främst för att skapa förenklade, matematiska prestandamodeller och optimeringsberäkningar för påhittade flygplan i flygsimulatorn X-Plane förr.
Men för i helsicke. Då kan du ofantligt mycket mer Excel än mig, och jag lägger nog 50% av min arbetstid i skiten. Jag använder andras redan ordnade formler och vet hur jag lagar de om de pajjat p.g.a. någon misslyckad klipp-och-klistra-manöver. Men jag är med detta alltså endast en van användare. Jag skulle inte få för mig att försöka bygga egna formler.
Måhända är det matematik du hanterar, mer än Excel, men sluta nedvärdera dig själv!
geologen sa:Jag nedvärderar inte mig själv.