GoranS sa:
Lite nyfiken, om ni inte pratade lön vid lönesamtalet, vad pratade ni om?
Det var inget lönesamtal (till namnet), utan vad som kallas "beställningssamtal" (eller möjligen "beställarsamtal", jag minns inte vilket). Där diskuteras vilka mina uppgifter är i arbetet, och vilka särskilda saker jag behöver förbättra mig på. Delvis är det en uppföljning av det föregående samtalet, för att se om de särskilda punkterna förbättrats, delvis är det en översyn om det tillkommit nåt nytt som behöver fokuseras på. I mitt fall inget särskilt. Chefen är nöjd med mig.
Det enda var att försöka öka mängden social dokumentation, och det stämmer väl iofs, men med de uppgifter vårt arbetslag har, det område som kallas "service", finns det sällan anledning att dokumentera. De vi hjälper är i allt väsentligt rätt friska, t ex är nästan inga dementa utan mest handlar det om att de har balansproblem, ont i ryggen eller har problem med artros i benen eller annat som gör att de inte kan röra sig tillräckligt bra för att klara de tyngre sysslorna i hemmet själva. De behöver mest hjälp med hushållssysslor som städning, tvätt, matinköp, och ibland matlagning eller social samvaro.
Tidigare jobbade jag i omsorgen, där man hjälper till med ovanstående uppgifter också, men primärt handlar det om stöd till betydligt sjukare personer, och det handlar nästan alltid om dagliga insatser, till skillnad från inom service där det oftast handlar om ett besök per vecka, varannan vecka eller var tredje vecka. Dementa kan behöva hjälp med att ta mediciner, antingen genom påminnelse eller om de har s k läkemedelsövertag, genom att vi (om vi har aktuell läkemedelsdelegering från sjuksköterska i området) tar fram den aktuella dosen från låst skåp eller låda, ger medicinen, och signerar att den tagits. Många dementa behöver också hjälp med att göra i ordning mat, klä på och av sig, och ibland även tvätta sig och gå på toaletten. Åter andra, dementa eller inte, kan vara sängliggande eller mer eller mindre rörelsehandikappade, och behöver ha hjälp med av- och påklädning, personlig hygien, flytt mellan säng och rullstol, m m. Inom omsorgen händer det nästan dagligen nåt som kräver dokumentation. Men inom service är det betydligt mer sällsynt. Det kan gå flera dagar och ibland veckor mellan gångerna, för de vi hjälper är för friska för att nåt oväntat eller på annat sätt dokumentationsvärdigt ska inträffa särskilt ofta. Det vanligaste är att nån tackar nej till ett planerat besök, eller avsäger sig en del av tiden för ett besök. Och vi kan ju inte gärna hitta på saker att skriva för sakens skull...
Jag vet inte om chefen diskuterade lön med några av mina kollegor under deras samtal, men ämnet dök hur som helst aldrig upp i samtalet jag hade. Och jag hade ingen anledning att ta upp det heller eftersom chefen sa när jag anställdes att min lön var för låg och att hon höjde den lite, plus att jag fick den förväntade löneförhöjningen för 2016 i förskott. I och med det räknade jag inte med att få högre lön igen efter att avtalets löneökningar fastställts, men det fick jag alltså. Tre procents höjning av min lön fick jag. Ingen brutalhöjning alltså, men lite över medel enligt avtalet. Bäst av allt var att höjningen gällde från och med april, så det blev en klumpsumma motsvarande ett halvårs löneökning som kom med novemberlönen. Det hjälpte mig en hel del. Nu ska jag lägga en del av det på att gå till tandläkaren nästa vecka, för att fixa en tand som sprack i våras.